Felrobbanhat egy benzinkút?

Az üzemanyag útja - harmadik, befejező rész

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.11.26. 16.30

Az üzemanyag útja a finomítótól a kútig. Végállomás.

Az OMV háromrészes, három éven keresztül tartó sorozatának utolsó fejezetéhez értünk. Hamar Balázs kolléga még 2012-ben látogathatott el a schwechati finomítóba, igen, ez az amit minden Bécs-felé autózó megcsodálhat az autópályáról. Főleg éjszaka néz ki úgy, mint valami díszes űrkikötő a Csillagok Háborújából. Megnézhette, hol készül a kőolaj, és kiderült, hogy hiába finomítják olyan lelkesen, a kőolaj mégsem lesz finom.

Hatalmas tartályok lapulnak a föld alatt

Egy évvel később Csepelen, a Dunatárban jártunk, ide futnak be az Ausztriából, hajón érkező üzemanyag szállítmányok és adalékolás, minőségellenőrzés után innen jutnak el a töltőállomásokhoz. Ma pedig a folyamat legutolsó állomását látogattuk meg, magát a benzinkutat. Az OMV az üzemanyag minősége mellett fontosnak érzi, hogy a töltőállomások is modernek, szépek legyenek, így idén 35, jövőre és azután 30-30 benzinkutat újít fel, a viccesen hangzó revitalizációs program keretében. De nézzük, hogyan kerül az üzemanyag a benzinkútra.

Az OMV külön, dedikált kocsival szállítja a prémium üzemanyagot, így az soha nem keveredik mással

Lefejtés

Földrajzi okokból idehaza kizárólag tartálykocsikon érkezik a benzin, gázolaj az OMV kútjaira. Régebben ha üzemanyag szállítmány érkezett egy töltőállomásra, az sem volt ritka, hogy egyszerűen bezárt a kút a lefejtés idejére. Manapság ez már jóval egyszerűbb, a tartálykocsi egyszerűen odaáll a megfelelő csatlakozóhoz, ráköti a csöveket és máris mehet a benzin, gázolaj. A tartálykocsi nagyjából 35 köbméternyi folyadékot szállít, több egymástól elkülönített rekeszben. Egy tartályban így többféle üzemanyagot is lehet szállítani.

Az üzemanyag a sárga csövön jön, a levegő a pirosan megy

Maga a lefejtés tisztán gravitációs úton történik, semmiféle szivattyú nem dolgozik ilyenkor, sőt a tartálykocsi motorja sem jár. Így percenként kb. 400 liternyi anyag folyik át a csövön. Elméletben itt lehet hibázni – gázolajra tölteni a benzint – de ez kisebbfajta katasztrófával egyenértékű, hiszen az összepancsolt tartályt ki kell üríteni, kitisztítani, a kiszivattyúzott üzemanyagot pedig újra fel kell dolgozni. Ja és ezerféle hatóságot, köztük a NAV-ot is értesíteni a baklövésről. Tehát lefejtéskor a személyzet kétszer is megnézi, hová csatlakoztatja azt a csövet. 
Érdekes, hogy az OMV a Maxx Motion fantázianevű, – 35 fokig biztonsággal használható prémium-üzemanyagát külön, csak erre a célra használt tartálykocsival szállítják, ebbe soha nem kerül másféle gázolaj.

Bár állítólag nem veszélyes egy benzinkút, mégis jobb a békesség

Biztonságos?

Eléggé. Ugyan egy átlagos akciófilmben legalább egy benzinkút, égig érő lángoszlop és sorozatos robbanások közepette porrá ég, de az életben ilyen egyáltalán nem fordulhat elő. Sajnos itthon is volt rá példa, hogy egy busz több kútoszlopot is letarolt, de még ekkor sem történt semmi látványos, filmbe illő katasztrófa.
Sőt, az is előfordult már, hogy az autópályán, műszaki probléma miatt kigyulladt autó sofőrje úgy érezte – többé-kevésbé jogosan – hogy a benzinkútra behajtva menekülhet meg a legnagyobb eséllyel. Tűzoltókészülék biztosan van a töltőállomáson, és a személyzet is tutira ért a kezeléséhez.

Eszerint a halak nem szeretik a benzint

Környezetbarát?

Már amennyire egy benzinkút környezetbarát lehet. Benzingőz sem a lefejtés, sem a tankolás közben nem juthat a környezetbe. Lefejtés közben zárt rendszeren keresztül a tartálykocsiba kerül vissza az üzemanyaggőz, tankolás közben pedig a pisztolyban lévő cső szippantja be a kellemetlen gázokat a tartályba. A tankolásnál véletlenül mellé folyatott üzemanyagot pedig elfolyók vezetik biztonságos tárolóhelyre.

Nemcsak tilos, nem is érdemes bemászni alá. Nincs ott semmi izgalmas

Emellett a földalatti tartályok, csővezetékek sem ereszthetnek ki magukból semmit. A duplafalú tartályok, csövek két rétege között indikátorfolyadék, illetve nitrogéngáz található, amelynek szintjét, nyomását figyeli a rendszer. Így a legkisebb szivárgásról is azonnal tudnak a kúton, nem kerülhet ki káros anyag a környezetbe. 
Ez a mese pedig a Benzinszívó Szúnyogról szól, tessék végigizgulni:
Ja, és ismét megtudtuk, hogy semmi különbség nincs a hazai illetve az osztrák kutakon tankolható üzemanyag között, és amit pedig jó páran éreznek, az csupán a külföldre érve megváltozott vezetési szokásoknak tudható be. Szerinted is így van? 

Szavazás

Mindenkinek van valami tapasztalata a témában. Szerinted mi az igazság?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • pqowieurzt

    jobbak az utak, azért fogyaszt ott kevesebbet. Akinek kétségei lennének, próbálja ki kerékpárral hogy mennyivel könnyebb egy jóminőségű úton tekerni, mint egy nem annyira jón…

    ehhez hozzájönnek még a földrakzi adottságok: ha tankolok Budaörsön és elindulok kifelé, akkor fölfele megyek ellenszélben, míg Nickelsdorfból vissza hátszélben gurulok lefelé…

  • Xebulon

    Mértem már és benzinben nincs különbség. Ugyanazzal az üzemanyaggal keringtem Ausztriában és kevesebb volt a fogyasztás, majd a határt átlépve lenulláztam és újramértem és több volt a fogyasztás Magyarországon. Szerintem a magyar érdesített aszfalt miatt fogyaszt többet itthon az autó.

  • Kempelen

    Mert a szél mindig egy irányba fúj.
    Aztqrvaéletbe.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.