Felrobbanhat egy benzinkút?

Az üzemanyag útja - harmadik, befejező rész

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.11.26. 16.30

Az üzemanyag útja a finomítótól a kútig. Végállomás.

Az OMV háromrészes, három éven keresztül tartó sorozatának utolsó fejezetéhez értünk. Hamar Balázs kolléga még 2012-ben látogathatott el a schwechati finomítóba, igen, ez az amit minden Bécs-felé autózó megcsodálhat az autópályáról. Főleg éjszaka néz ki úgy, mint valami díszes űrkikötő a Csillagok Háborújából. Megnézhette, hol készül a kőolaj, és kiderült, hogy hiába finomítják olyan lelkesen, a kőolaj mégsem lesz finom.

Hatalmas tartályok lapulnak a föld alatt

Egy évvel később Csepelen, a Dunatárban jártunk, ide futnak be az Ausztriából, hajón érkező üzemanyag szállítmányok és adalékolás, minőségellenőrzés után innen jutnak el a töltőállomásokhoz. Ma pedig a folyamat legutolsó állomását látogattuk meg, magát a benzinkutat. Az OMV az üzemanyag minősége mellett fontosnak érzi, hogy a töltőállomások is modernek, szépek legyenek, így idén 35, jövőre és azután 30-30 benzinkutat újít fel, a viccesen hangzó revitalizációs program keretében. De nézzük, hogyan kerül az üzemanyag a benzinkútra.

Az OMV külön, dedikált kocsival szállítja a prémium üzemanyagot, így az soha nem keveredik mással

Lefejtés

Földrajzi okokból idehaza kizárólag tartálykocsikon érkezik a benzin, gázolaj az OMV kútjaira. Régebben ha üzemanyag szállítmány érkezett egy töltőállomásra, az sem volt ritka, hogy egyszerűen bezárt a kút a lefejtés idejére. Manapság ez már jóval egyszerűbb, a tartálykocsi egyszerűen odaáll a megfelelő csatlakozóhoz, ráköti a csöveket és máris mehet a benzin, gázolaj. A tartálykocsi nagyjából 35 köbméternyi folyadékot szállít, több egymástól elkülönített rekeszben. Egy tartályban így többféle üzemanyagot is lehet szállítani.

Az üzemanyag a sárga csövön jön, a levegő a pirosan megy

Maga a lefejtés tisztán gravitációs úton történik, semmiféle szivattyú nem dolgozik ilyenkor, sőt a tartálykocsi motorja sem jár. Így percenként kb. 400 liternyi anyag folyik át a csövön. Elméletben itt lehet hibázni – gázolajra tölteni a benzint – de ez kisebbfajta katasztrófával egyenértékű, hiszen az összepancsolt tartályt ki kell üríteni, kitisztítani, a kiszivattyúzott üzemanyagot pedig újra fel kell dolgozni. Ja és ezerféle hatóságot, köztük a NAV-ot is értesíteni a baklövésről. Tehát lefejtéskor a személyzet kétszer is megnézi, hová csatlakoztatja azt a csövet. 
Érdekes, hogy az OMV a Maxx Motion fantázianevű, – 35 fokig biztonsággal használható prémium-üzemanyagát külön, csak erre a célra használt tartálykocsival szállítják, ebbe soha nem kerül másféle gázolaj.

Bár állítólag nem veszélyes egy benzinkút, mégis jobb a békesség

Biztonságos?

Eléggé. Ugyan egy átlagos akciófilmben legalább egy benzinkút, égig érő lángoszlop és sorozatos robbanások közepette porrá ég, de az életben ilyen egyáltalán nem fordulhat elő. Sajnos itthon is volt rá példa, hogy egy busz több kútoszlopot is letarolt, de még ekkor sem történt semmi látványos, filmbe illő katasztrófa.
Sőt, az is előfordult már, hogy az autópályán, műszaki probléma miatt kigyulladt autó sofőrje úgy érezte – többé-kevésbé jogosan – hogy a benzinkútra behajtva menekülhet meg a legnagyobb eséllyel. Tűzoltókészülék biztosan van a töltőállomáson, és a személyzet is tutira ért a kezeléséhez.

Eszerint a halak nem szeretik a benzint

Környezetbarát?

Már amennyire egy benzinkút környezetbarát lehet. Benzingőz sem a lefejtés, sem a tankolás közben nem juthat a környezetbe. Lefejtés közben zárt rendszeren keresztül a tartálykocsiba kerül vissza az üzemanyaggőz, tankolás közben pedig a pisztolyban lévő cső szippantja be a kellemetlen gázokat a tartályba. A tankolásnál véletlenül mellé folyatott üzemanyagot pedig elfolyók vezetik biztonságos tárolóhelyre.

Nemcsak tilos, nem is érdemes bemászni alá. Nincs ott semmi izgalmas

Emellett a földalatti tartályok, csővezetékek sem ereszthetnek ki magukból semmit. A duplafalú tartályok, csövek két rétege között indikátorfolyadék, illetve nitrogéngáz található, amelynek szintjét, nyomását figyeli a rendszer. Így a legkisebb szivárgásról is azonnal tudnak a kúton, nem kerülhet ki káros anyag a környezetbe. 
Ez a mese pedig a Benzinszívó Szúnyogról szól, tessék végigizgulni:
Ja, és ismét megtudtuk, hogy semmi különbség nincs a hazai illetve az osztrák kutakon tankolható üzemanyag között, és amit pedig jó páran éreznek, az csupán a külföldre érve megváltozott vezetési szokásoknak tudható be. Szerinted is így van? 

Szavazás

Mindenkinek van valami tapasztalata a témában. Szerinted mi az igazság?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • pqowieurzt

    jobbak az utak, azért fogyaszt ott kevesebbet. Akinek kétségei lennének, próbálja ki kerékpárral hogy mennyivel könnyebb egy jóminőségű úton tekerni, mint egy nem annyira jón…

    ehhez hozzájönnek még a földrakzi adottságok: ha tankolok Budaörsön és elindulok kifelé, akkor fölfele megyek ellenszélben, míg Nickelsdorfból vissza hátszélben gurulok lefelé…

  • Xebulon

    Mértem már és benzinben nincs különbség. Ugyanazzal az üzemanyaggal keringtem Ausztriában és kevesebb volt a fogyasztás, majd a határt átlépve lenulláztam és újramértem és több volt a fogyasztás Magyarországon. Szerintem a magyar érdesített aszfalt miatt fogyaszt többet itthon az autó.

  • Kempelen

    Mert a szél mindig egy irányba fúj.
    Aztqrvaéletbe.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.