Felrobbanhat egy benzinkút?

Az üzemanyag útja - harmadik, befejező rész

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.11.26. 16.30

Az üzemanyag útja a finomítótól a kútig. Végállomás.

Az OMV háromrészes, három éven keresztül tartó sorozatának utolsó fejezetéhez értünk. Hamar Balázs kolléga még 2012-ben látogathatott el a schwechati finomítóba, igen, ez az amit minden Bécs-felé autózó megcsodálhat az autópályáról. Főleg éjszaka néz ki úgy, mint valami díszes űrkikötő a Csillagok Háborújából. Megnézhette, hol készül a kőolaj, és kiderült, hogy hiába finomítják olyan lelkesen, a kőolaj mégsem lesz finom.

Hatalmas tartályok lapulnak a föld alatt

Egy évvel később Csepelen, a Dunatárban jártunk, ide futnak be az Ausztriából, hajón érkező üzemanyag szállítmányok és adalékolás, minőségellenőrzés után innen jutnak el a töltőállomásokhoz. Ma pedig a folyamat legutolsó állomását látogattuk meg, magát a benzinkutat. Az OMV az üzemanyag minősége mellett fontosnak érzi, hogy a töltőállomások is modernek, szépek legyenek, így idén 35, jövőre és azután 30-30 benzinkutat újít fel, a viccesen hangzó revitalizációs program keretében. De nézzük, hogyan kerül az üzemanyag a benzinkútra.

Az OMV külön, dedikált kocsival szállítja a prémium üzemanyagot, így az soha nem keveredik mással

Lefejtés

Földrajzi okokból idehaza kizárólag tartálykocsikon érkezik a benzin, gázolaj az OMV kútjaira. Régebben ha üzemanyag szállítmány érkezett egy töltőállomásra, az sem volt ritka, hogy egyszerűen bezárt a kút a lefejtés idejére. Manapság ez már jóval egyszerűbb, a tartálykocsi egyszerűen odaáll a megfelelő csatlakozóhoz, ráköti a csöveket és máris mehet a benzin, gázolaj. A tartálykocsi nagyjából 35 köbméternyi folyadékot szállít, több egymástól elkülönített rekeszben. Egy tartályban így többféle üzemanyagot is lehet szállítani.

Az üzemanyag a sárga csövön jön, a levegő a pirosan megy

Maga a lefejtés tisztán gravitációs úton történik, semmiféle szivattyú nem dolgozik ilyenkor, sőt a tartálykocsi motorja sem jár. Így percenként kb. 400 liternyi anyag folyik át a csövön. Elméletben itt lehet hibázni – gázolajra tölteni a benzint – de ez kisebbfajta katasztrófával egyenértékű, hiszen az összepancsolt tartályt ki kell üríteni, kitisztítani, a kiszivattyúzott üzemanyagot pedig újra fel kell dolgozni. Ja és ezerféle hatóságot, köztük a NAV-ot is értesíteni a baklövésről. Tehát lefejtéskor a személyzet kétszer is megnézi, hová csatlakoztatja azt a csövet. 
Érdekes, hogy az OMV a Maxx Motion fantázianevű, – 35 fokig biztonsággal használható prémium-üzemanyagát külön, csak erre a célra használt tartálykocsival szállítják, ebbe soha nem kerül másféle gázolaj.

Bár állítólag nem veszélyes egy benzinkút, mégis jobb a békesség

Biztonságos?

Eléggé. Ugyan egy átlagos akciófilmben legalább egy benzinkút, égig érő lángoszlop és sorozatos robbanások közepette porrá ég, de az életben ilyen egyáltalán nem fordulhat elő. Sajnos itthon is volt rá példa, hogy egy busz több kútoszlopot is letarolt, de még ekkor sem történt semmi látványos, filmbe illő katasztrófa.
Sőt, az is előfordult már, hogy az autópályán, műszaki probléma miatt kigyulladt autó sofőrje úgy érezte – többé-kevésbé jogosan – hogy a benzinkútra behajtva menekülhet meg a legnagyobb eséllyel. Tűzoltókészülék biztosan van a töltőállomáson, és a személyzet is tutira ért a kezeléséhez.

Eszerint a halak nem szeretik a benzint

Környezetbarát?

Már amennyire egy benzinkút környezetbarát lehet. Benzingőz sem a lefejtés, sem a tankolás közben nem juthat a környezetbe. Lefejtés közben zárt rendszeren keresztül a tartálykocsiba kerül vissza az üzemanyaggőz, tankolás közben pedig a pisztolyban lévő cső szippantja be a kellemetlen gázokat a tartályba. A tankolásnál véletlenül mellé folyatott üzemanyagot pedig elfolyók vezetik biztonságos tárolóhelyre.

Nemcsak tilos, nem is érdemes bemászni alá. Nincs ott semmi izgalmas

Emellett a földalatti tartályok, csővezetékek sem ereszthetnek ki magukból semmit. A duplafalú tartályok, csövek két rétege között indikátorfolyadék, illetve nitrogéngáz található, amelynek szintjét, nyomását figyeli a rendszer. Így a legkisebb szivárgásról is azonnal tudnak a kúton, nem kerülhet ki káros anyag a környezetbe. 
Ez a mese pedig a Benzinszívó Szúnyogról szól, tessék végigizgulni:
Ja, és ismét megtudtuk, hogy semmi különbség nincs a hazai illetve az osztrák kutakon tankolható üzemanyag között, és amit pedig jó páran éreznek, az csupán a külföldre érve megváltozott vezetési szokásoknak tudható be. Szerinted is így van? 

Szavazás

Mindenkinek van valami tapasztalata a témában. Szerinted mi az igazság?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • pqowieurzt

    jobbak az utak, azért fogyaszt ott kevesebbet. Akinek kétségei lennének, próbálja ki kerékpárral hogy mennyivel könnyebb egy jóminőségű úton tekerni, mint egy nem annyira jón…

    ehhez hozzájönnek még a földrakzi adottságok: ha tankolok Budaörsön és elindulok kifelé, akkor fölfele megyek ellenszélben, míg Nickelsdorfból vissza hátszélben gurulok lefelé…

  • Xebulon

    Mértem már és benzinben nincs különbség. Ugyanazzal az üzemanyaggal keringtem Ausztriában és kevesebb volt a fogyasztás, majd a határt átlépve lenulláztam és újramértem és több volt a fogyasztás Magyarországon. Szerintem a magyar érdesített aszfalt miatt fogyaszt többet itthon az autó.

  • Kempelen

    Mert a szél mindig egy irányba fúj.
    Aztqrvaéletbe.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.