Bátor vagy okos döntés egy Fiat Multipla?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.11.25. 12.30

Olvasónk 6-7 üléses családi egyterűt vásárolna, de a használható fajtából. Vajon jól jár egy Fiat Multiplával? Szakértőnk segít dönteni.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Családi autót szeretnék vásárolni 6,7 üléssel. felmerült már egy-két tipus, FIAT ULYSSE, FIAT MULTIPLA, HYUNDAI TARJET, SEAT ALHAMBRA és ezek testvérmodelljei.Véleményetek szerint melyik tipus lenne megfelelőbb egy 5-tagú család számára,évi 15-20 ezer km.futással vegyes használat mellett,illetve benzin, benzin-gáz, vagy diesel!Segítségeteket előre is köszönöm Gedai Antal.

Szakértőnk válasza

Kedves Antal!

Sajnos nem írt árat, így nem tudom, melyik Ulysse-generációra gondol. A frissebbik helyett én simán FIAT Scudót, Citroën Jumpyt vagy Peugeot Expert Tepee-t vennék. Nagyon kényelmes, strapabíró autók. Részletes használtautótesztet itt olvashat róluk. Ez a cikk pedig az olcsóbb előző generációt mutatja be.

Az említett típusok közül lehetőleg a Multiplát választanám. Ha Önhöz közel van valamelyik nyilvános földgázkút (Kőbánya, Budaörsi út, Debrecen, Győr, Szeged), akkor sűrített földgáz (CNG) üzeműt vennék, mert azzal a legolcsóbb autózni és Olaszországban ennek van hagyománya, nem a Multiplával kezdte a gyári gázüzemet a FIAT. A Trajet nem rossz, A témába vág az 1-2 milliós használt egyterűekről szóló cikk is.

Hajtóanyag: dízelt nem vennék, főleg olcsót, legfeljebb régi kamrás szívódízelt Berlingóban, Partnerben, amelyek szintén elég tágasak egy ötszemélyes családnak. De inkább benzinest választanék autógáz üzemmel.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő Úr!

Michelin Alpin téli gumim a rásütött adat szerint 2010. 08. havi gyártású, kb. 50.000 km-t futott, nem kopott. Elvben erre a szezonra jó lenne és talán még egyre is. Csak az a kérdés, hogy a gumik természetes fáradása ezt megengedi-e?

Köszönöm válaszát:
Fodor Péter

Hova rakjuk a frissen vásárolt téli abroncsokat? Előre, vagy hátra, vagy mindig a hajtott kerékre?

Szakértőnk válasza

Kedves Péter!

Amennyiben a leírt gumi profilmélysége eléri legalább az 5-6 millimétert, még felteheti, de ne várja azt a szintű tapadást havon, jégen, mint az első 4 évben. A téli guminál a 4 mm profilmélység az a határ, ami alatt már nem számít téli guminak.

A gumiabroncs a benne lévő anyagok oxidációja miatt öregszik, és elkezdi elveszíteni azokat a jó tulajdonságait, amelyeket a gyártást követő első években tapasztalunk. A gyártók általában négy évben határozzák meg azt az időt, amikor az abroncs még teljesíteni tudja a fejlesztés során felállított normákat. Az elöregedő gumikkal én naponta találkozom a tréningek során, sok vezető anyagi okok miatt nem tudja lecserélni újra négyévente. Az öregebb abroncsok már száraz úton is hosszabb fékutat hoznak, és vonóerő-átadásuk is rohamosan csökken.

Azt semmiképpen nem javasolnám, hogy a következő telet is kihúzza ezzel. A következő év őszén cserélje le 4 új télire! Ha tavasszal április elejéig kihúzza velük, megtették, amire hivatottak voltak.

Üdvözlettel,   Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Bérgépkocsi használat indokolt, de a számlával igazolt költségből jogszerű-e levonni a biztosítónak guruló költséget? Ha igen, milyen mértékben?

Szakértőnk válasza

Kedves Katalin!

Biztosítási kárrendezési gyakorlat szerint a károsult nem kapja meg a számla teljes összegét, hanem levonásra kerül egy ún. guruló önköltség, ami általában a teljes díj 15-20 %-a. Ez a díj biztosítónként eltérő lehet. Ennek alapja, hogy a károsult a bérgépkocsi igénybevételének ideje alatt nem használja saját gépkocsiját, amely a biztosítók álláspontja szerint így nem kopik.

Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Székely Ügyvédi Iroda

www.drszekely.hu

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvédi Iroda!

Beszorított parkolási helyzetből, többszöri nekirugaszkodásra sikerült olyan szituációba kerülnöm, mikor már majdnem kifértem. A hátam mögül, velem párhuzamosan közlekedő autó (valószínűleg “késve” észlelte a gépjárművemet) balra rántotta a kormányt és egy szembejövő vétlen autónak ütközött.

Az eset nappal, jó látási viszonyok között, 2 x 1 sávos száraz úton történt, csekély forgalommal. Helyszíneléskor, illetve a rendőrségi meghallgatás során közölték, hogy el leszek “meszelve” a közlekedési szabályok megsértése miatt! Kíváncsi lennék a véleményére, illetve arra, hogyan kellett volna kiállnom ebből a helyzetből úgy, hogy ne akadályozzam rövidebb-hosszabb ideig a forgalmat? Illetve miért vagyok én felelős? Létezik még a defenzív vezetés elve?

Köszönettel,
Keresztury Mónika

Olvasónk vétlennek érzi magát, és esélyeiről a büntetés megúszását illetően jogi segítséget kért ügyvédünktől.

Szakértőnk válasza

Kedves Mónika!

A Kresz 24. § rendelkezik az elindulással kapcsolatos szabályokról! Ennek értelmében az úttest széléről elinduló, a várakozó helyről az úttestre ráhajtó, az út más részéről vagy útnak nem minősülő területről az úttestre ráhajtó jármű vezetőjének az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére elsőbbséget kell adni. Felmerül a kérdés, hogy miért nem vette észre, vagy miért vette észre későn Önt a másik autó. Ilyen esetben mindenképpen célszerű vizsgálni, hogy terheli-e reakcióidő késedelem az autóst, aki elrántotta a kormányt.

üdvözlettel:

Dr. Székely Ügyvédi Iroda

www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • menőmanó

    Nagyon szomorú, hogy elég sok abszolút tehetségtelen balfék közlekedik az úton és egy kis koccanás helyett a súlyos, esetleg még halálos balesetet is okozható kormányrángatást és a szemközti autónak ütközést választja.
    Az ilyeneket örökre eltiltanám a vezetéstől.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.