Bátor vagy okos döntés egy Fiat Multipla?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.11.25. 12.30

Olvasónk 6-7 üléses családi egyterűt vásárolna, de a használható fajtából. Vajon jól jár egy Fiat Multiplával? Szakértőnk segít dönteni.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Családi autót szeretnék vásárolni 6,7 üléssel. felmerült már egy-két tipus, FIAT ULYSSE, FIAT MULTIPLA, HYUNDAI TARJET, SEAT ALHAMBRA és ezek testvérmodelljei.Véleményetek szerint melyik tipus lenne megfelelőbb egy 5-tagú család számára,évi 15-20 ezer km.futással vegyes használat mellett,illetve benzin, benzin-gáz, vagy diesel!Segítségeteket előre is köszönöm Gedai Antal.

Szakértőnk válasza

Kedves Antal!

Sajnos nem írt árat, így nem tudom, melyik Ulysse-generációra gondol. A frissebbik helyett én simán FIAT Scudót, Citroën Jumpyt vagy Peugeot Expert Tepee-t vennék. Nagyon kényelmes, strapabíró autók. Részletes használtautótesztet itt olvashat róluk. Ez a cikk pedig az olcsóbb előző generációt mutatja be.

Az említett típusok közül lehetőleg a Multiplát választanám. Ha Önhöz közel van valamelyik nyilvános földgázkút (Kőbánya, Budaörsi út, Debrecen, Győr, Szeged), akkor sűrített földgáz (CNG) üzeműt vennék, mert azzal a legolcsóbb autózni és Olaszországban ennek van hagyománya, nem a Multiplával kezdte a gyári gázüzemet a FIAT. A Trajet nem rossz, A témába vág az 1-2 milliós használt egyterűekről szóló cikk is.

Hajtóanyag: dízelt nem vennék, főleg olcsót, legfeljebb régi kamrás szívódízelt Berlingóban, Partnerben, amelyek szintén elég tágasak egy ötszemélyes családnak. De inkább benzinest választanék autógáz üzemmel.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő Úr!

Michelin Alpin téli gumim a rásütött adat szerint 2010. 08. havi gyártású, kb. 50.000 km-t futott, nem kopott. Elvben erre a szezonra jó lenne és talán még egyre is. Csak az a kérdés, hogy a gumik természetes fáradása ezt megengedi-e?

Köszönöm válaszát:
Fodor Péter

Hova rakjuk a frissen vásárolt téli abroncsokat? Előre, vagy hátra, vagy mindig a hajtott kerékre?

Szakértőnk válasza

Kedves Péter!

Amennyiben a leírt gumi profilmélysége eléri legalább az 5-6 millimétert, még felteheti, de ne várja azt a szintű tapadást havon, jégen, mint az első 4 évben. A téli guminál a 4 mm profilmélység az a határ, ami alatt már nem számít téli guminak.

A gumiabroncs a benne lévő anyagok oxidációja miatt öregszik, és elkezdi elveszíteni azokat a jó tulajdonságait, amelyeket a gyártást követő első években tapasztalunk. A gyártók általában négy évben határozzák meg azt az időt, amikor az abroncs még teljesíteni tudja a fejlesztés során felállított normákat. Az elöregedő gumikkal én naponta találkozom a tréningek során, sok vezető anyagi okok miatt nem tudja lecserélni újra négyévente. Az öregebb abroncsok már száraz úton is hosszabb fékutat hoznak, és vonóerő-átadásuk is rohamosan csökken.

Azt semmiképpen nem javasolnám, hogy a következő telet is kihúzza ezzel. A következő év őszén cserélje le 4 új télire! Ha tavasszal április elejéig kihúzza velük, megtették, amire hivatottak voltak.

Üdvözlettel,   Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Bérgépkocsi használat indokolt, de a számlával igazolt költségből jogszerű-e levonni a biztosítónak guruló költséget? Ha igen, milyen mértékben?

Szakértőnk válasza

Kedves Katalin!

Biztosítási kárrendezési gyakorlat szerint a károsult nem kapja meg a számla teljes összegét, hanem levonásra kerül egy ún. guruló önköltség, ami általában a teljes díj 15-20 %-a. Ez a díj biztosítónként eltérő lehet. Ennek alapja, hogy a károsult a bérgépkocsi igénybevételének ideje alatt nem használja saját gépkocsiját, amely a biztosítók álláspontja szerint így nem kopik.

Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Székely Ügyvédi Iroda

www.drszekely.hu

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvédi Iroda!

Beszorított parkolási helyzetből, többszöri nekirugaszkodásra sikerült olyan szituációba kerülnöm, mikor már majdnem kifértem. A hátam mögül, velem párhuzamosan közlekedő autó (valószínűleg “késve” észlelte a gépjárművemet) balra rántotta a kormányt és egy szembejövő vétlen autónak ütközött.

Az eset nappal, jó látási viszonyok között, 2 x 1 sávos száraz úton történt, csekély forgalommal. Helyszíneléskor, illetve a rendőrségi meghallgatás során közölték, hogy el leszek “meszelve” a közlekedési szabályok megsértése miatt! Kíváncsi lennék a véleményére, illetve arra, hogyan kellett volna kiállnom ebből a helyzetből úgy, hogy ne akadályozzam rövidebb-hosszabb ideig a forgalmat? Illetve miért vagyok én felelős? Létezik még a defenzív vezetés elve?

Köszönettel,
Keresztury Mónika

Olvasónk vétlennek érzi magát, és esélyeiről a büntetés megúszását illetően jogi segítséget kért ügyvédünktől.

Szakértőnk válasza

Kedves Mónika!

A Kresz 24. § rendelkezik az elindulással kapcsolatos szabályokról! Ennek értelmében az úttest széléről elinduló, a várakozó helyről az úttestre ráhajtó, az út más részéről vagy útnak nem minősülő területről az úttestre ráhajtó jármű vezetőjének az úttesten haladó járművek és gyalogosok részére elsőbbséget kell adni. Felmerül a kérdés, hogy miért nem vette észre, vagy miért vette észre későn Önt a másik autó. Ilyen esetben mindenképpen célszerű vizsgálni, hogy terheli-e reakcióidő késedelem az autóst, aki elrántotta a kormányt.

üdvözlettel:

Dr. Székely Ügyvédi Iroda

www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • menőmanó

    Nagyon szomorú, hogy elég sok abszolút tehetségtelen balfék közlekedik az úton és egy kis koccanás helyett a súlyos, esetleg még halálos balesetet is okozható kormányrángatást és a szemközti autónak ütközést választja.
    Az ilyeneket örökre eltiltanám a vezetéstől.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.