Ingyen tankolni klassz dolog. Pláne, ha közben pénzt is kereshetünk a kocsival. De ez valóban az évszázad üzlete lenne? Néhány hete, a BMW i3-as sikertelen Istenhegyi úti gyorstöltési kísérlete idején – más gyorstöltő rendszert használ a BMW – árulták el a kúton, hogy naponta kétszer is szoktak náluk elektromos taxit tölteni. Ingyen. Utánajártunk, hogy ez mégis mekkora buli.

Még ingyen tölthetők a vllanyautók

Vasárnap reggel van, a kihalt, ködös Graphisoft Park felé tekerek. Pár perccel a megbeszéltnél hamarabb futok be, de a messziről kiszúrható sárga Nissan LEAF-be már vadul ömlik az energia. Nem is olyan régen adták itt át az egyállásos gyorstöltőt és a hozzá tartozó elektromostaxi-drosztot. Eleinte, mint a legtöbb elektromos töltőpontot, ezt is belakták a mezei autókkal parkolók, de a kitáblázás és a felfestés megtette hatását, egy ideje már üresen maradnak a taxis helyek. A töltőállomás amúgy majdnem a duplájába – 15 millió forintba – került, mint az autó, amit most töltenek vele. 
Budapesten és környékén jelenleg 4 ponton lehet villanyautót gyorstölteni. A Graphisoft Park és az Istenhegyi úti MOL töltőállomáson kívül a Nissan budaörsi kereskedésében, és az Evopro Hauszmann Alajos utcai telephelyén. De elég ez az ingyen taxizáshoz?

Rettenetes áramok folynak azon a kábelen keresztül

Mennyit megy?

Adatlap

Ajándék üzemanyag

Ez a taxi ingyen tankol. Jó üzlet? 1

Motor

Elektromos
Teljesítmény109 LE
Nyomatékn.a.
Gyorsulás (0-100 km/h)11,5 sec
Végsebesség144 km/h
Fogyasztás (vegyes)n.a.

Egy elektromos autó átlagfogyasztását megsaccolni, ha lehet, még bonyolultabb, mint egy mezei autóét. A katalógus nagyvonalúan 199 kilométer hatótávot ígér minden egyes töltés után, de pár sorral később már 230 és 103 kilométer közé lövik be a megtehető kilométereket, amelyet nagyban befolyásol az időjárás, a forgalom, valamint a domborzat és a szállított személyek száma is. Taxis tapasztalatok alapján a 150-160 kilométeres táv is csupán teljesen életszerűtlen körülmények között – kikapcsolt fűtéssel/klímával, útakadályként vánszorogva tehető meg. Nem túl biztató adatok ezek.

Ennek ellenére városban, taxinak egész jó a Nissan LEAF. Nagyjából 100 kilométert lehet vele itt leautózni olyan körülmények között, aminek az utasok is örülnek. Magyarul kellemes hőmérsékletű utastérben, és a városi forgalom pörgő ritmusához igazodva. Ilyen használat mellett naponta kétszer kell meglátogatni a jelenleg elérhető négy darab  gyorstöltő valamelyikét, hogy az autó kényelmesen és biztonságosan tudja teljesíteni a napi átlagos 200-250 kilométert, 8-10 fuvart. Egy gyorstöltés nagyjából 40 perc, ilyenkor 20-30 százalékos töltöttségről akár 80-90 százalékig is feltölthetőek a telepek, tehát naponta másfél órával biztosan többet kell dolgoznia annak, aki villanyautóval taxizik.

91A x 294V = 35,8 kW

Bár elég rosszul hangzik 100 km-es hatótávval taxizni, állítólag egy kis előre tervezéssel egész életképes a dolog és eddig még egyszer sem kellett fuvart visszaadni azért, mert az akksik idő előtt lemerültek volna. Bár egyszer az 50 kilométeres hatótávval megkezdett Újpest-Árpád híd, XII. kerület, végül Csepel kör után a gyorstöltő oszlopa előtt lehelte ki magából az akksi az utolsó töltésmorzsákat és kapcsolt le teljesen az autó. Amúgy a hatótáv-saccoló algoritmus aránylag megbízható eredményt ad, de a hagyományos autókhoz hasonlóan ebben is van egy kis biztonsági tartalék, ha már minden nullán áll, akkor is van még 2-3 kilométerre elegendő tartalékenergia az akksikban.

Szerviz

Eddig egy 30 ezres szervizen van túl az elektromos taxi – forintban és kilométerben is – és a hamarosan esedékes a következő átvizsgálás. Motorolaj, olajszűrő egyáltalán nem kell a LEAF-be, légszűrőből is csak az utastér levegőjét tisztító pollenszűrő szorulhat cserére. Emellett a fékbetétek, tárcsák is sokkal tovább húzzák egy elektromos autóban. Az akkumulátorokra 100 ezer kilométer garanciát ad a Nissan, és az első évben semmi változás nem érezhető az akksi teljesítőképességében még a gyakori gyorstöltés – kb. két gyorstöltés után azért egy nyugalmasabb normál töltést is beiktat a sofőr – ellenére sem. 

Becsült hatótáv fűtéssel

Válogatott fuvarok?

Amikor valaki rendel, vagy leint egy villanytaxit, akkor a sofőr az esetek nagy többségében nem tudja, hogy mi is lesz a kuncsaft úti célja. Egyedül a reptéri fuvarok egy részéről lehet előre tudni, de simán benne van a pakliban egy kivitelezhetetlen Zugló-Zalaegerszeg túra lehetősége is.  

Extra engedély?

Szerencsére nem vészes a helyzet, elektromos autót szinte semmivel sem bonyolultabb taxinak vizsgáztatni, mit bármi mást. Mindössze egyetlen plusz papírra van szüksége a kocsinak: érintésvédelmi tanúsítványra. 

Csak egy érintésvédelmi tanúsítvánnyal kellett több papír a LEAF taxinak

Olcsóbban visz el?

Nem. Hiába tankolhat a villanyautós egyelőre Budapesten ingyen, az üzemanyagköltség nélkül futó taxi sem olcsóbb a mezei taxinál. Ez nem a társaság döntése miatt van így, hanem egyszerűen nem tehetnek mást, a fuvardíjak hatósági árasak, az alapdíj 450, egy kilométer 280, míg egy perc várakozás 70 forintba kerül, akár ingyenárammal, akár 100-as prémiumbenzinnel megy az autó.

Városba termett

Míg a benzines és dízel autók országúton, jellemzően 70-90 km/órás tempó mellett fogyasztják a legkevesebb hajtóanyagot, addig az elektromos-hajtás gazdasági előnyei főként a városban jönnek elő. Míg a hagyományos hajtású autók motorjának hatásfoka indulásnál a legrosszabb és fékezéskor a mozgási energiát elfűtik, addig a villanymotor remekül dolgozik alacsony fordulaton is, és a fékezésekkor a mozgási energia nagy része a visszatöltésnek hála, visszakerül az akksikba. 

Budapest Taxi

A cég láthatóan elég komolyan veszi a környezetbarát taxizást, hiszen nemcsak elektromos, hanem a hagyományos hajtóanyagoknál szintén környezetkímélőbb, CNG üzemű Opel Zafirákat is használ. Míg Nissan LEAF-ből kettő, addig Opelből 50 darab fut a taxitársaság színeiben. 

Zöld taxitársaság. Az elektromos LEAF-ek mellett CNG-üzemű Opelek is megtalálhatók a cég flottájában

Miért?

Az átlagember ha meghallja az ingyen tankolásal taxizást, rögtön a homlokára csaphat, nahát, hogy ez nem neki jutott eszébe. De közel sem akkora biznisz ez, mint amilyennek látszik. Számoljunk egy kicsit! Egy meztelen Nissan LEAF ma 8,77 millió forintba kerül. Ehhez ha hozzávesszük a kötelező sárgítást, taxiórát, engedélyeket miazmást, már biztosan belekarcolunk a 9 millióba. Hasonló méretű, takarékos dízelmotorral felszerelt új autót egészen biztosan kapunk ennél 2-3 millió forinttal olcsóbban is. Ha az 5-7 literes gázolajfogyasztás költségét összehasonlítjuk a teljesen ingyenes tankolással, akkor napi 230 km megtétele 400 forintos gázolajárral kalkulálva 4600-6400 forintnyi talált pénzt jelent. Hogy a 2-3 milliós többletköltséget behozzuk, 450 napig ~ 105 ezer kilométert kell az autónak dolgozni. És közben folyton a ki tudja még meddig ingyenes töltőoszlopokból tankolni.

2-3 millióval kerül többe, mint egy hasonló méretű, de dízelmotoros járgány

De a taxitársaság szerint nem is ez a lényeg, hanem az, hogy ennyivel is hozzájárulnak a főváros élhetőbbé tételéhez. Ez különösen jófejség egy olyan városban, ahol szinte semmiféle támogatást nem élveznek a csendes, és tiszta üzemű elektromos autók vásárlói. Nincsenek vásárlási kedvezmények, nincsenek ingyenes parkolóhelyek, de még olyan különösen érzékeny területek sincsenek kijelölve, ahová mondjuk csak elektromos hajtású járművel lehetne behajtani.

Keresik?

Egyelőre elvétve, de van, aki már rákattant. Budapesten a legfontosabb a taxiba ülőknek az, hogy minél gyorsabban eljussanak az úti céljukhoz. Aztán jönnek az olyan extra igények, hogy milyen körülmények között teszik ezt, milyen sofőrrel, illetve a kombi, vagy sokszemélyes autó iránti kívánság. Az elektromos autó iránti határozott igény még ritka. De talán majd sok minden mással együtt ez is megváltozik.

Szerinted mennyire menő a villanytaxi?

633 szavazat - átlag: 7.4 (10-ből)

Szerinted mennyire menő a villanytaxi?