Ez a taxi ingyen tankol. Jó üzlet?

Ajándék üzemanyag

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.11.24. 07.00

Ingyen tankolni klassz dolog. Pláne, ha közben pénzt is kereshetünk a kocsival. De ez valóban bombaüzlet? Vagy inkább valami más?

Ingyen tankolni klassz dolog. Pláne, ha közben pénzt is kereshetünk a kocsival. De ez valóban az évszázad üzlete lenne? Néhány hete, a BMW i3-as sikertelen Istenhegyi úti gyorstöltési kísérlete idején – más gyorstöltő rendszert használ a BMW – árulták el a kúton, hogy naponta kétszer is szoktak náluk elektromos taxit tölteni. Ingyen. Utánajártunk, hogy ez mégis mekkora buli.

Még ingyen tölthetők a vllanyautók

Vasárnap reggel van, a kihalt, ködös Graphisoft Park felé tekerek. Pár perccel a megbeszéltnél hamarabb futok be, de a messziről kiszúrható sárga Nissan LEAF-be már vadul ömlik az energia. Nem is olyan régen adták itt át az egyállásos gyorstöltőt és a hozzá tartozó elektromostaxi-drosztot. Eleinte, mint a legtöbb elektromos töltőpontot, ezt is belakták a mezei autókkal parkolók, de a kitáblázás és a felfestés megtette hatását, egy ideje már üresen maradnak a taxis helyek. A töltőállomás amúgy majdnem a duplájába – 15 millió forintba – került, mint az autó, amit most töltenek vele. 
Budapesten és környékén jelenleg 4 ponton lehet villanyautót gyorstölteni. A Graphisoft Park és az Istenhegyi úti MOL töltőállomáson kívül a Nissan budaörsi kereskedésében, és az Evopro Hauszmann Alajos utcai telephelyén. De elég ez az ingyen taxizáshoz?

Rettenetes áramok folynak azon a kábelen keresztül

Mennyit megy?

Adatlap

Ajándék üzemanyag

Ez a taxi ingyen tankol. Jó üzlet? 1

Motor

Elektromos
Teljesítmény 109 LE
Nyomaték n.a.
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,5 sec
Végsebesség 144 km/h
Fogyasztás (vegyes) n.a.

Egy elektromos autó átlagfogyasztását megsaccolni, ha lehet, még bonyolultabb, mint egy mezei autóét. A katalógus nagyvonalúan 199 kilométer hatótávot ígér minden egyes töltés után, de pár sorral később már 230 és 103 kilométer közé lövik be a megtehető kilométereket, amelyet nagyban befolyásol az időjárás, a forgalom, valamint a domborzat és a szállított személyek száma is. Taxis tapasztalatok alapján a 150-160 kilométeres táv is csupán teljesen életszerűtlen körülmények között – kikapcsolt fűtéssel/klímával, útakadályként vánszorogva tehető meg. Nem túl biztató adatok ezek.

Ennek ellenére városban, taxinak egész jó a Nissan LEAF. Nagyjából 100 kilométert lehet vele itt leautózni olyan körülmények között, aminek az utasok is örülnek. Magyarul kellemes hőmérsékletű utastérben, és a városi forgalom pörgő ritmusához igazodva. Ilyen használat mellett naponta kétszer kell meglátogatni a jelenleg elérhető négy darab  gyorstöltő valamelyikét, hogy az autó kényelmesen és biztonságosan tudja teljesíteni a napi átlagos 200-250 kilométert, 8-10 fuvart. Egy gyorstöltés nagyjából 40 perc, ilyenkor 20-30 százalékos töltöttségről akár 80-90 százalékig is feltölthetőek a telepek, tehát naponta másfél órával biztosan többet kell dolgoznia annak, aki villanyautóval taxizik.

91A x 294V = 35,8 kW

Bár elég rosszul hangzik 100 km-es hatótávval taxizni, állítólag egy kis előre tervezéssel egész életképes a dolog és eddig még egyszer sem kellett fuvart visszaadni azért, mert az akksik idő előtt lemerültek volna. Bár egyszer az 50 kilométeres hatótávval megkezdett Újpest-Árpád híd, XII. kerület, végül Csepel kör után a gyorstöltő oszlopa előtt lehelte ki magából az akksi az utolsó töltésmorzsákat és kapcsolt le teljesen az autó. Amúgy a hatótáv-saccoló algoritmus aránylag megbízható eredményt ad, de a hagyományos autókhoz hasonlóan ebben is van egy kis biztonsági tartalék, ha már minden nullán áll, akkor is van még 2-3 kilométerre elegendő tartalékenergia az akksikban.

Szerviz

Eddig egy 30 ezres szervizen van túl az elektromos taxi – forintban és kilométerben is – és a hamarosan esedékes a következő átvizsgálás. Motorolaj, olajszűrő egyáltalán nem kell a LEAF-be, légszűrőből is csak az utastér levegőjét tisztító pollenszűrő szorulhat cserére. Emellett a fékbetétek, tárcsák is sokkal tovább húzzák egy elektromos autóban. Az akkumulátorokra 100 ezer kilométer garanciát ad a Nissan, és az első évben semmi változás nem érezhető az akksi teljesítőképességében még a gyakori gyorstöltés – kb. két gyorstöltés után azért egy nyugalmasabb normál töltést is beiktat a sofőr – ellenére sem. 

Becsült hatótáv fűtéssel

Válogatott fuvarok?

Amikor valaki rendel, vagy leint egy villanytaxit, akkor a sofőr az esetek nagy többségében nem tudja, hogy mi is lesz a kuncsaft úti célja. Egyedül a reptéri fuvarok egy részéről lehet előre tudni, de simán benne van a pakliban egy kivitelezhetetlen Zugló-Zalaegerszeg túra lehetősége is.  

Extra engedély?

Szerencsére nem vészes a helyzet, elektromos autót szinte semmivel sem bonyolultabb taxinak vizsgáztatni, mit bármi mást. Mindössze egyetlen plusz papírra van szüksége a kocsinak: érintésvédelmi tanúsítványra. 

Csak egy érintésvédelmi tanúsítvánnyal kellett több papír a LEAF taxinak

Olcsóbban visz el?

Nem. Hiába tankolhat a villanyautós egyelőre Budapesten ingyen, az üzemanyagköltség nélkül futó taxi sem olcsóbb a mezei taxinál. Ez nem a társaság döntése miatt van így, hanem egyszerűen nem tehetnek mást, a fuvardíjak hatósági árasak, az alapdíj 450, egy kilométer 280, míg egy perc várakozás 70 forintba kerül, akár ingyenárammal, akár 100-as prémiumbenzinnel megy az autó.

Városba termett

Míg a benzines és dízel autók országúton, jellemzően 70-90 km/órás tempó mellett fogyasztják a legkevesebb hajtóanyagot, addig az elektromos-hajtás gazdasági előnyei főként a városban jönnek elő. Míg a hagyományos hajtású autók motorjának hatásfoka indulásnál a legrosszabb és fékezéskor a mozgási energiát elfűtik, addig a villanymotor remekül dolgozik alacsony fordulaton is, és a fékezésekkor a mozgási energia nagy része a visszatöltésnek hála, visszakerül az akksikba. 

Budapest Taxi

A cég láthatóan elég komolyan veszi a környezetbarát taxizást, hiszen nemcsak elektromos, hanem a hagyományos hajtóanyagoknál szintén környezetkímélőbb, CNG üzemű Opel Zafirákat is használ. Míg Nissan LEAF-ből kettő, addig Opelből 50 darab fut a taxitársaság színeiben. 

Zöld taxitársaság. Az elektromos LEAF-ek mellett CNG-üzemű Opelek is megtalálhatók a cég flottájában

Miért?

Az átlagember ha meghallja az ingyen tankolásal taxizást, rögtön a homlokára csaphat, nahát, hogy ez nem neki jutott eszébe. De közel sem akkora biznisz ez, mint amilyennek látszik. Számoljunk egy kicsit! Egy meztelen Nissan LEAF ma 8,77 millió forintba kerül. Ehhez ha hozzávesszük a kötelező sárgítást, taxiórát, engedélyeket miazmást, már biztosan belekarcolunk a 9 millióba. Hasonló méretű, takarékos dízelmotorral felszerelt új autót egészen biztosan kapunk ennél 2-3 millió forinttal olcsóbban is. Ha az 5-7 literes gázolajfogyasztás költségét összehasonlítjuk a teljesen ingyenes tankolással, akkor napi 230 km megtétele 400 forintos gázolajárral kalkulálva 4600-6400 forintnyi talált pénzt jelent. Hogy a 2-3 milliós többletköltséget behozzuk, 450 napig ~ 105 ezer kilométert kell az autónak dolgozni. És közben folyton a ki tudja még meddig ingyenes töltőoszlopokból tankolni.

2-3 millióval kerül többe, mint egy hasonló méretű, de dízelmotoros járgány

De a taxitársaság szerint nem is ez a lényeg, hanem az, hogy ennyivel is hozzájárulnak a főváros élhetőbbé tételéhez. Ez különösen jófejség egy olyan városban, ahol szinte semmiféle támogatást nem élveznek a csendes, és tiszta üzemű elektromos autók vásárlói. Nincsenek vásárlási kedvezmények, nincsenek ingyenes parkolóhelyek, de még olyan különösen érzékeny területek sincsenek kijelölve, ahová mondjuk csak elektromos hajtású járművel lehetne behajtani.

Keresik?

Egyelőre elvétve, de van, aki már rákattant. Budapesten a legfontosabb a taxiba ülőknek az, hogy minél gyorsabban eljussanak az úti céljukhoz. Aztán jönnek az olyan extra igények, hogy milyen körülmények között teszik ezt, milyen sofőrrel, illetve a kombi, vagy sokszemélyes autó iránti kívánság. Az elektromos autó iránti határozott igény még ritka. De talán majd sok minden mással együtt ez is megváltozik.

Szavazás

Szerinted mennyire menő a villanytaxi?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • szaboata

    Egy hatótáv növelő gázüzemű kis motorral kombinált e-autó lenne használható darab környezetvédelmi szempontból is.Az Ampera lehetne ilyen,ha gázzal megy.mennyiért? hát nem lesz népautó…

  • hanyistok

    Én azt nem értem, miért nem tesznek bele télire egy jó kis gázkazánt? :)

  • Kempelen

    Engem azért bosszant, hogy ingyen töltik ezeket az autókat. Csodálom, hogy a szociálisan érzékeny hörgőgépek erre még egyetlen, a témát érintő hír, cikk vagy egyéb alatt sem kapták fel a fejüket.

  • hanyistok

    Én örülök neki, hogy ingyen tölthetik és csendben, bűz nélkül járnak a városban. Emellett bárki vehet villanyautót és tankolhat nulla forintért. Persze ez komoly kompromisszumokat igényel, így megérdemli az ingyen tankolást, aki vállalja a villanyautóval járó szívást.

  • Kempelen

    Az nyilván nem zavar senkit, ami ingyen van. Ilyenkor persze senkinek nem hiányzik a lélegeztető gép, meg az ingyen ebéd…
    Ha kicsit utánaszámolsz, “bárki” talán mégse vehet villanyautót.

  • AA2014

    Lehet, hogy a villanytaxi menő, de a budapest taxi egyáltalán nem.

  • DTF

    Meg inygen lehet tankolni – egyfajta promocio – jovore mar nem igy lesz.
    Itthon mindegyik taxitarsasag szra, sajnos ezek kozul a budapest taxi nem az elejeben van. Bunko, szabalytnem tusztelosoforok, 5 eves agyi szinten kevo diszpecserek, szinte mjndig hosszabb utvonal vivo soforok.
    Leaf: hol 8,77 millio? Ez a listaara! 7-7,5 kornyeken megkapod!
    100 ekm-re van csakgari? Az edeskeves! Lexusnal/toyotanal alap a 3 ev 100ekm utan meg lehet kotni 2 majd meg 2 evre (max 15ekm) utana meg 4 evig (osszesen 60ekm) mindosszesen tehat 190 ekm…

  • DTF

    Termeszetesn az a 190 az 220 :)

  • Guevara

    Azt se kéne kihagyni a képletből hogy mennyi egy Leaf értékvesztése, mennyiért lehet eladni használtan. Gyanítom hogy egy dízel bármi sokkal jobban eladható. Na nem azért mert szimpatizálok velük, pusztán a számok tükrében próbálom nézni.

  • öregszem

    Aztán meddig ? Majd azt is megadoztatják !!!

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.