Csodás példa a magyar jogrendszer balfaszságára

A forgalomból való kivonás gyönyörei

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.11.17. 16.00

Aki csak úgy tartana otthon egy autót, a garázsban, jobb időkre várva, fizet. Aki az erdőbe akarja kidobni a romját, meg tudja oldani ingyen. Zseniális.

Nemrég egy sajtórendezvényre tartva veterános-opelos kollégánk félmondata ütötte meg a fülem, miszerint ma Magyarországon egy nevünkön lévő kocsit nem lehet csak úgy, ingyen tartani otthon a garázsban. Vagy a kötelező biztosítást kell rá fizetni, akkor is, ha évekig nem megy egy centit se a kocsi, vagy félévente el kell zarándokolni az Okmányirodába, ahol legfeljebb hat hónapra ideiglenesen ki lehet vonatni a forgalomból, alkalmanként 2300 forintért.

Van még egy opció, amit idősebb autók esetében lehet megjátszani: ezekre a kocsikra veterán-előminősítést lehet kérni a Muzeális Minősítő Bizottságtól (az Autóklubnál). Az idei évig tíz évre adták ki ezt az előminősítést, de 2014. márciusától szűkebbre vették a kiskaput, már csak öt évre vonható ki a kocsi. Tehát praktikusan 25 évnél idősebb veteránpalántákra alkalmazható a módszer, és öt éve van a tulajnak a restaurálásra a veteránvizsga előtt.

Ez a forgalmi gyakorlatilag betelt a kivonogatásokkal: a tulaj szereti a kocsit, és bár nem használja, elbontatni sem akarja, hátha majd egyszer még újra gurul vele. Ez a háthamég kerül félévente 2300-ba

Aki elmulasztja kivonogatni a kocsit, és pár év állás után újra szeretne járni vele, azzal fog szembesülni, hogy meg kell fizetni az elmulasztott biztosítási díjakat és a teljesítményadót, a vonatkozó bírságokkal, extra díjakkal együtt. A kimaradt biztosítási időszakra az ún. fedezetlenségi díj a kocsi teljesítményétől függően napi 260 és 600 forint közötti összeg. Igen, napi.

Ha tehát van egy ötéves, százlóerős kocsim és aláírok egy kétéves munkaszerződést Londonba mosogatni, négy macera és 9200 forint fog elmenni arra, hogy a kocsit újra használhassam, amikor majd hazamenekülök a magas brit rezsi elől. Vagy, ha nem olvastam ezt a cikket, arra megyek haza, hogy negyedmillió forintot kell befizetem az elmaradt biztosításokra.

Egy ilyen autót veterán-előminősítéssel maximum öt évre jégre tehetünk

Nem mondom, hogy elviselhetetlen teher ez az évi 4600, de miért van egyáltalán szükség erre a hülye adminisztrációra?

Azért, mert az állam úgy öt éve ezzel a szabályozással próbálta meg kivédeni az elöregedett autók erdőben felejtgetését, utcán elrohasztását, illetve illegális elbontását – ezt már autószerelő műhelyet üzemeltető, vizsgáztatással és adminisztrációval is foglalkozó barátom meséli. Alig használt, alig mozgatott versenyautókat is szereltetnek nála, van olyan forgalmija, ami betelt a féléves ideiglenes kivonásoktól. Manapság már A4-es papíron vezetik az okmányirodák az ilyen, valójában nem közlekedő, de kényszerből hivatalosan adminisztratíve státuszban tartott kocsik kivonogatását. Ingyenes átmeneti kivonási lehetőség híján viszont, aki tényleg nem használja soha többé autóját, elvileg jobban jár, ha véglegesen kivonatja a kocsit a forgalomból, amit csak bontási igazolás birtokában tehet meg, tehát elméletileg nem rohaszthatja el az autót valahol, vagy darabolhatja fel otthon és viheti a MÉH-be a vasat, dobhatja kukába a műanyagokat.

Ilyen kérelemre vonják ki az autót a forgalomból, maximum fél évre, 2300 forintért

Ha így nézzük, még volna is értelme a rendszernek. Néhány, speciális helyzetben lévő autós számára felesleges macera, egyfajta adó ez a kivonogatás, de legalább megszűnt az illegális autórohasztás, a szabálytalan, esetleg környezetszennyező feketebontás. Ugye?

Hát dehogyis szűnt meg, hiszen ez Magyarország. Arra ugyanis, amit a törvények meg akarnak akadályozni, természetesen van egy másik kiskapu. Aki nem szeretne még fizetni is azért a bontónak, hogy szétrohadt, feleslegessé vált, értéktelen vackát átvegye, az – napi gyakorlat – keres a neten egy ausztrál, fülöp-szigeteki vagy, mittudomén, bissau-új-guineai jogosítványt (tele van ilyennel a web), az adatokat ügyesen beírja egy adásvételi szerződés vevői adatainak sorába, a nagymamával és nagypapával letanúztatja, majd elviszi az okmányirodába, hogy eladta a kocsit egy ismeretlen turistának egy dollárért. Semmit nem kell fizetnie ezért, hiszen eladáskor nincs illeték, adó, semmi.

Innentől kezdve, még ha a hatóság meg is találja a patakba borított roncsot, a tulaj mossa kezeit: ő eladta az autót, fogalma sincs, ki és miért vitte oda később, ahol rábukkantak.

Foglaljuk össze: van egy összetett szabályrendszer, ami a nem használt autók tulajdonosait adminisztratív és anyagi teherrel sújtja. Ez a szabály (elvileg) azért jött létre, hogy legális mederben maradjon az öreg romok kezelése. Valójában azonban pont az öreg romok tulajdonosai tudják kikerülni a törvényt, a jóhiszemű autótulajok pedig, akik ezért vagy azért hosszabb ideig nem használják autójukat, MEGSZÍVTÁK. Magyarország, én így szeretlek.

És hogy mit tennék, ha én lennék az ország királya? Nos, nem korlátoznám időben az ideiglenes kivonást, mert láthatóan semmi haszna. Viszont kötelezővé tennék ötévente egy hatósági szemlét az ideiglenesen kivont járművekre, hogy lássam, megvan-e még a kocsi, vagy kidobták. (Egy 10×10-es lemezdarabot, rajta az alvázszámmal nem fogadnék el, persze.) És a vevő személyazonosságát megerősítő közjegyzői igazolást vagy személyes eladói-vevői megjelenést kérnék a magyar lakcímkártyával vagy telephellyel nem rendelkező külföldieknek eladott autók adásvételijéhez az okmányirodán.

Ezt most találtam ki öt perc alatt – biztos én is hagytam kiskaput. Hagytam?

Kommentek

  • Kempelen

    Elképesztő.

  • PDA FAN

    Szerintem a jelenlegi rendszer (leszámítva a “külföldinek” eladható roncsot) teljesen korrekt. Vagy csinálja meg a verdát, vizsgáztassa le OT-snek, aztán használja, vagy pedig adja le a bontóba.

    Egyvalamit ne csináljon: ne rohassza otthon a sufniban vagy a tyúkól mellett, mert az senkinek se jó. Ha nem csinálja meg OT-snek, irány a bontó, hogy legalább a használható alkatrészeket valaki más fel tudja használni. Valaki olyan, aki komolyan veszi a veteránozást, és nem intézi el annyival, hogy a kocsmában dicsekszik, miszerint neki is van egy öreg verdája. És itt tökmindegy, hogy miért nem tudja megcsinálni. Ha nem képes rá, ne őrizgesse.

    Nincs rohadtabb dolog, mint mikor az ember verejtékkel próbál talpra állítani egy öreg csatamént, de nem jut alkatrészhez, mert a faluvégi Pista bácsi a kertben ugyan kettőt is szarrá rohaszt, de nem adja el egyiket sem semmi pénzért, mert az még kell neki, és mekkora érték. Aztán a verda még 10 év múlva is ott rohad, csak addigra már felismerhetetlen, hogy mi is volt eredetileg.

  • shitgun

    ne kényszerítsen már a rendszer senkit semmire.hagyja meg az egyénnek a döntés jogát mit akar.
    ha pista bácsi ragaszkodik érzelmi alapon a kertben rohadó roncsához,mert abban döngette meg mari nénit először a hátsó ülésen akkor had tegye.
    és tegye mindenki aki a szénné adóztatott fizetéséből megvette (egy vagyonért átiratta)és fenntartja a szénné adóztatott autóját

  • Kempelen

    Így van shitgun! Ne kelljen szabályokat betartani. Adót fizetek, azt csinálok, amit akarok.
    Azzal is, ami a tied. Nehogy már bármit be kelljen tartani!

  • Kempelen

    PDA!

    A cikk szerintem ezt így nem érintette, ahogy te írod. Nekem az jött le belőle, hogy a helyzet kaotikus.
    Privát engem eléggé zavarna, ha a szomszédomban ótvaros roncsokat gyűjtögetnének. Pont annyira zavarna, mint a disznótartás, pedig a sonkát szeretem!

  • zolika87

    Részben egyet értek mindenkivel . Ha valakinek nincs szüksége az autójára, roncsára ne rohassza tovább a kert végén, igen is adja le a bontóba vagy adja el olyannak akinek szüksége van rá.

    Viszont ennek az egésznek van egy másikoldala is . Tegyük fel nekem van 2 db veterán autóm, eselemben pl lada. Az egyiet használom csak viszont a másikat meg szeretném tartani az alaktrészek miatt. Nem akert végén rohasztani, hanem elemjeire bontani és el raktározni ha esetleg szükség lessz rá a másik autómhoz. Miért vigyem be a bontóba, hogy majd később vissza vásároljam pénzért azokat az alkatrészeket amik előtte ott voltak nekem ingyen? Ez lehet akár egy ajót, egy szélvédő, egy ülés vagy bármi esetleg minden. Esetemben pl van 4 db ladám ebből 1 papíros, 2 versenyautó, 1 alkatrész. EZ a 3 autó azon a kiskapun ment át ami a cikben is le van írva .

    Mondok másikat is . Gyula bácsinak van egy tanyája, van egy Skoda favorit Pic up -ja. Az autót nem szeretné többet le vizsgáztatni ,de viszont a tanyán jó volna használni. Közúti forgalomba soha többet nem közlehedne, a tanyát el sem hagyna. Kérdezem én miért nem használhatja fel saját célr azt az autót , amit saját pénzén meg vett , használt, fent tartott, javított stb.

    Az én személyes véleményem az , hogy kellene az ilyen esetekre kiskaput hagyni .

  • wb312

    Nekem is van pár régi autóm a garázsba.

    Megoldás:

    miután évekig fizettem tetves hatalmunknak a sarcot:
    1 Adót nem fizettem
    2 kivonták az egész flottámat adótartozás miatt
    3 Az elmaradt adót és némi kamat-sarcot befizettem élősködőinknek
    4 csak a jelenleg használt autómra fizettem be a a forgalomba visszahelyezés díját, a többi autóm addig alszik ,amíg akarom:-)

    Körülményes ,de kb 2-3 éve megcsináltam. Ha azóta nem változott a törvény ,akkor kivitelezhető

  • Szöcske

    Bevinni az erdőbe,bejelenteni,ellopták-vége

  • koszta8

    Ez a szabályozás csak a szabálytisztelő állampolgárokat sújtja és kényszeríti a szabályelkerülő módszerekre(különben lúzernek éreznék magukat) jó néhány egzotikus nevű állampolgárunk él egyébként abból,hogy megvásárolja az öreg autókat és otthagyja az eladónak. Adásvételéivel besétál az okmányirodába és bejelenti a vásárlást, Minekutána tizenöt napon belül nem íratja át a hatóság szankcióképpen kivonja a forgalomból!!!! Na erre varrjál gombot:D A jogalkotót szívesen látnám a közmunkások között sárga mellényben inkább semhogy a társadalmat terelgesse a jogelkerülés irányába!!!!!!!!!

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.