Így nem fizettem tízezer forintot a parkolásért

Egy visszavont bírság tanulságai

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.11.14. 15.45

A 10 000 forintos bírságot a KRESZ 40. paragrafusának első cikke szerint szabta ki a munkáját végző közterület-felügyelő. Végül mégsem kellett befizetni.

Nyolc éve van jogosítványom. Figyelek, nem zúzok, sosem voltam kapkodó fajta, eddig összesen egy gyorshajtási bírságot szedtem össze, amikor Mátrafürednél már a lakott terület határát jelző tábla előtt a gázra léptem. Jött is csekk, a Mazda MX-5 160 lóerővel azért meglódul, ha kell, harmincezer. Így megy ez.

Parkoláskor alaposságom még magasabb fokozatba kapcsol. Táblát, felfestést nézek, órát keresek, hiszen nincs lelombozóbb élmény egy megbilincselt tesztautónál.

Mégis csomag várt a szélvédőn, amikor Óbudán, a Gázgyár utcában álltam meg, valahol itt, ezen a helyen:

Mellettem még négy autó szélvédőjén láttam hasonló csomagot, a fás terület mögött, szintén az útra merőlegesen várakozó kocsik viszont nem kaptak bírságot. A 10 000 forintos bírságot a KRESZ 40. paragrafusának első cikke szerint szabta ki a munkáját végző közterület-felügyelő.

Tízezret simán befizetsz?

“Járművel megállni, ha közúti jelzésből, vagy ha más rendelkezésből nem következik, csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást irányjelzéssel jelezni kell.”

Jogosságát, ott az autó mellett nem tudtam vitatni, de miután megfordítottam a fecnit, egyre szűkülő tudatom azt diktálta: Fizesd be!

A kép bal oldalán álló autók nem kaptak bírságot, a jobb oldali fehér kocsi már igen

“Amennyiben a gépjármű üzembentartója, vagy a járművezető a helyszíni bírságot 30 napon belül nem fizeti meg, szabálysértési eljárást kezdeményezek az illetékes rendőrkapitányságon…Felhívom figyelmét, hogy a járművezető távollétében kiszabott helyszíni bírság közérdekű munkával nem váltható meg.”

Kell ez nekem? Levelezés, huzavona, bizonyítás, a végén úgyis rosszabbul jövök ki a buliból. Befizetem, lenyelem, ha jogos, ha nem, előbb szabadulok. Erre biztatott a család, a haverok, és erre hajlottam én is, miután olvastam a Google által feldobott “Nem fizette be a helyszíni bírságát? Jön a papír, rács mögé kerülhetcímű cikket.

Fizesd be!

Pedig akár cikk is lehet belőle, Rácz Tamás, Lencsés Csaba kollégák remek, tanulságos anyagokat kerekítenek az ilyen esetekből. Én viszont másképp állok hozzá, egyszerűen fázom a hatósági ügyintézéstől, számomra az illetékek, paragrafusok, eljárások, határidők, meghallgatási időpontok világa olyan pókháló, amibe nem szívesen gabalyodok bele.

A megállást tábla nem tiltotta, parkolási zónát sem útburkolati jel, sem felfestés, sem tábla nem jelezte, az autók pedig az úttestet elhagyva várakoztak.


Egy levelet megér

Mégis, egy levelet az Óbudai Közterület Felügyelet felé megér az ügy. Mert otthon végiggondolva, és a helyszínen készített képeket nézve nem éreztem megalapozottnak a bírságot. Elsősorban azért, mert az idézett paragrafus az úttesten való megállást szabályozza, a padkán, egyéb közterületen való megállást, várakozást nem.

A nálunk hónapok óta szolgáló Suzuki SX4 S-Cross pedig mind a négy kerekével, egyértelműen az út melletti területen állt, tehát vagy a padkán, egyéb közterületen, vagy esetleg közforgalom előtt megnyitott magánterületen.

A megállást, várakozást, semmilyen útburkolati jel, tábla nem szabályozta ezen a területen, így azzal kalkuláltam, hogy ez a parkolás semmiképpen nem tartozik a KRESZ 40.§ hatálya alá.

Levél ment, válasz pedig meglepően gyorsan, öt napon belül érkezett az Ügyfeldolgozó és Adatkezelő Csoporttól. Ebben tájékoztattak, hogy a rendelkezésre álló dokumentumok – felügyelői jelentés, fényképfelvételek, beadványban foglaltak – alapján a közterület-felügyelői intézkedés, mint döntés a Szabálysértési törvény 99/A. paragrafusának harmadik bekezdésében írtakba ütközik, ezért a döntést visszavonják.

A helyszíni bírság befizetésére harminc nap áll rendelkezésre, ezt követően a rendőrséghez kerül az ügy. Ebben a stádiumban a hatóságnak kell bizonyítania, hogy a) a jármű közterületen parkolt; ha igen, akkor b) a jármű hossztengelye az úttesttel párhuzamosan vagy közel párhuzamosan húzódott, vagy arra merőlegesen állt.

Egyszerűen, gyorsan, felesleges köröktől mentesülve sikerült tisztázni a helyzetet, mindezt Magyarországon, 2014-ben. Kivételes példa lenne? Egyszeri pozitív tapasztalat? Erre a kérdésre ti adhatjátok meg a választ, ha megírjátok nekünk, mire jutottatok hasonló szituációban. Ez esetben sikerült lezárni az ügyet.

A legfőbb tanulság, hogy a magamfajta is hibás. Mert nem akartam levelet írni, nem akartam belekeveredni. Jobb csendben fizetni, pedig harminc nap hosszú idő, és ma már otthonról, a reggeli kávét mamuszban szürcsölve is végére járhatunk egy ilyen ügynek. Én sem tettem másként.

Tehát ha jogtalannak érezzük a ránk kimért bírságot, legjobb érdeklődni, utánajárni, írni, még időben. Rosszabb megoldás várni a csodát. Több fórumon olvastam ezt a tanácsot: Majd elévül, majd feljelentenek, majd ejtik az ügyet, majd lesz valahogy. Ez a nehezebb út, aminek a vége tényleg rengeteg elvesztegetett idő, még több iktatószámmal ellátott, feleslegesen kinyomtatott papír.

Szabad szabályértelmezés

Tudtad, hogy a Vezessről is el lehet érni a KRESZ-t?

A hatályos KRESZ természetesen megtalálható számos helyen on-line, de az egyszerűség kedvéért mi tettünk egy linket a vezess.hu/kresz URL-re, ami egyenesen odavisz.

Igaz, akadnak cifrább ügyek, amikor tényleg csak kemény energiabefektetés árán tudjuk bizonyítani igazunkat.

Ilyen volt Czakó Balázs esete, aki öt és fél hónapig tartó ügymenetben szabadult meg a rá váró 100 000 forintos bírságtól, amiért a Tesco parkolójában egy felfestést nélkülöző mozgáskorlátozott helyen parkolt le.

Kollégánk pedig pár centiméter, és egy fehér felfestés miatt kapott 15 ezer forintos bírságot és kerékbilincset, hogy végképp ne legyen egyszerű napja a belvárosban.

Végül szerettem volna egy összefoglalóval zárni, ami meghatározza, mikor, hol parkolhatunk, de rengeteg ügyet, jogi fórumot, KRESZ-szabályt áttúrva ez szinte lehetetlen feladatnak tűnik. Ha valaki átfutja a linkelt két cikket, jól látható, hogy a KRESZ, és a KRESZ értelmezése rengeteg egyedi kérdést vet fel, de a kérdésekre csak akkor kapunk választ, ha feltesszük azokat.

Kommentek

  • kraft

    A Gázgyár utcában egyébként katasztrófális a parkolási helyzet. Amióta a Graphisoft Parkba költözött az IBS is, azóta reggel 8-12/9 után már csak hatalmas szerencsével lehet itt helyet találni. Ha meg a Gázgyári lakótelepre áll be valaki kocsival az ott lakók előszeretettel szúrják ki a gumijait….

  • Thubiso

    Szégyen, hogy a parkolásért mi büntetést szednek be. De tessenek már megmondani. minek fizetek az önkormányzatnak súlyadót, az üzemanyagban úthasználati díjat, amikor a közért előtt még parkoló sincs.

  • menőmanó

    Kár volt levelezgetni, bár aki nagyon ráér és nem tájékozott, annak lehet.
    Én egy az egyben kidobtam és kész.
    Kezdeményezzen szabálysértési eljárást! Na, akkor mi van? Semmi. Nincs elkövető (családtagra hivatkozva nem adok információt), nincs büntetés.
    Ez nem tartozik az objektív felelősség hatálya alá, így behajthatatlan. :)

  • Rácz Tamás

    Menő: én például a Mikiéhez hasonló szituban két okból nem teszek ilyet; egyrészt az igazság lovagjaként ameddig csak lehet, elkerülöm az olyan helyzetet, hogy hazudnom kelljen. Másrészt pedig tesztautóval a tulajdonos importőr céget kellemetlen bevonni a szituba.

  • menőmanó

    Rácz Tamás

    Mivel hasonló, teljesen inkorrekt helyzetben büntettek meg, ha jól emlékszem 15.000 vagy 20.000 Ft-ra, így ilyen esetekben a kivédésnél nem igazán érdekelnek az erkölcsi normák.
    Az a vicc, hogy 5.000 Ft körüli összeget szó nélkül befizettem volna, de az aránytalan és felháborító büntetéssel csak azt érték el, hogy komolyabban utánaolvastam a dolgoknak és kiokosítottam magam.
    Teszt vagy más autójával valóban kellemetlen lehet egy ilyen ügy, de ez a lehetőség engem nem igazán érint, hiszen mindig a sajátomat használom.

  • hova

    Én is az igazságot tartom előbbre, ha kedvez nekem, ha nem. Az aljasságot utálom, a butaság szülte keménykedést pedig végképp. Bizony én is írogattam ide-oda, amikor úgy véltem, nincs igaza a hatóságnak,ezért nem fizettem soha ilyen ügyekben. Persze több ember -mondjuk ki, a többség- szó nélkül fizet. Pedig nem jogászok hozzák a döntést………És ők is tévedhetnek néha.

  • Shanyi

    Kedves Kraft!
    Mielőtt sikerülne a Gázgyári lakótelep lakóit gonosz kis gumikiszúrogató embereknek beállítani, jelezném, hogy javarészt
    békés, nyugodt emberek lakjuk ezt a szép kis helyet.
    Természetesen nem állítom, hogy nem létezik olyan ember, aki az esetleges vélt vagy valós sérelmeit ilyen buta és alattomos módon intézi el.
    Másrészt viszont érdemes lenne arról is beszélni, hogy a telepre betévedő “idegen” autósok sokszor hogyan és főleg miért úgy parkolnak ahogy.
    Régebben a garázsok körül álltak úgy, hogy jelentősen megnehezítették a ki-és beállást (ezt a problémát sikerült orvosolni egy megállni/várakozni tilos táblával).
    De a mai napig előfordul, hogy kapukijáróval szemben, ne adj’ Isten a zöldre felállva, vagy épp a kereszteződésben sikerül letenni a bömbit, a minit vagy a terepjárót. Mindezeket azért, mert ha egy kicsit odébb áll meg, -akkor esetleg elfér az itt lakó, vagy hogy jobbat mondjak pl. a kukásautó..-, akkor 3 vagy 5 méterrel többet kell sétálnia..
    Zárásképp még egy apró szösszenet: ha esetleg sikerül valamelyiket ‘tetten érni’, és kulturált, ismétlem kulturált módon megkérem, hogy legyen kedves kicsit odébb állni, a reakciók általában: “mé’, nem férsz el? ; ki a f..m vagy Te? és stb… Véletlenül sem az, hogy bocsi, nem gondoltam, hogy rossz helyen állok, legközelebb jobban figyelek..
    Na mindegy, béke.. ;)

  • Vupi

    De az is elszomorító, hogy a közterületesek jogszabályt mellőzve büntetnek. Tudják, hogy sok ember összecsinálja magát és inkább fizet, tehát visszaélnek a hatalmukkal. Visszavonják a bírságot? Az a legkevesebb! Kártéríteni kellenne nekik az esetlegesen emiatt kivett szabadság árát, postaköltséget és bosszankodást, ami megrövidíti az életünket. A gépjármű tulajdonosokat jó lenne, ha nem néznék fejős tehénnek! Amúgy a közterület mindenkié, az használja aki akarja, miért kérnek érte bármit is? Julis néninek fizetni kell ha megáll a járdán egy órát dumálni a szomszéddal?

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Barbár Mad-Max autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.