Nyolc éve van jogosítványom. Figyelek, nem zúzok, sosem voltam kapkodó fajta, eddig összesen egy gyorshajtási bírságot szedtem össze, amikor Mátrafürednél már a lakott terület határát jelző tábla előtt a gázra léptem. Jött is csekk, a Mazda MX-5 160 lóerővel azért meglódul, ha kell, harmincezer. Így megy ez.

Parkoláskor alaposságom még magasabb fokozatba kapcsol. Táblát, felfestést nézek, órát keresek, hiszen nincs lelombozóbb élmény egy megbilincselt tesztautónál.

Mégis csomag várt a szélvédőn, amikor Óbudán, a Gázgyár utcában álltam meg, valahol itt, ezen a helyen:

Mellettem még négy autó szélvédőjén láttam hasonló csomagot, a fás terület mögött, szintén az útra merőlegesen várakozó kocsik viszont nem kaptak bírságot. A 10 000 forintos bírságot a KRESZ 40. paragrafusának első cikke szerint szabta ki a munkáját végző közterület-felügyelő.

Tízezret simán befizetsz?

“Járművel megállni, ha közúti jelzésből, vagy ha más rendelkezésből nem következik, csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást irányjelzéssel jelezni kell.”

Jogosságát, ott az autó mellett nem tudtam vitatni, de miután megfordítottam a fecnit, egyre szűkülő tudatom azt diktálta: Fizesd be!

A kép bal oldalán álló autók nem kaptak bírságot, a jobb oldali fehér kocsi már igen

“Amennyiben a gépjármű üzembentartója, vagy a járművezető a helyszíni bírságot 30 napon belül nem fizeti meg, szabálysértési eljárást kezdeményezek az illetékes rendőrkapitányságon…Felhívom figyelmét, hogy a járművezető távollétében kiszabott helyszíni bírság közérdekű munkával nem váltható meg.”

Kell ez nekem? Levelezés, huzavona, bizonyítás, a végén úgyis rosszabbul jövök ki a buliból. Befizetem, lenyelem, ha jogos, ha nem, előbb szabadulok. Erre biztatott a család, a haverok, és erre hajlottam én is, miután olvastam a Google által feldobott “Nem fizette be a helyszíni bírságát? Jön a papír, rács mögé kerülhetcímű cikket.

Fizesd be!

Pedig akár cikk is lehet belőle, Rácz Tamás, Lencsés Csaba kollégák remek, tanulságos anyagokat kerekítenek az ilyen esetekből. Én viszont másképp állok hozzá, egyszerűen fázom a hatósági ügyintézéstől, számomra az illetékek, paragrafusok, eljárások, határidők, meghallgatási időpontok világa olyan pókháló, amibe nem szívesen gabalyodok bele.

A megállást tábla nem tiltotta, parkolási zónát sem útburkolati jel, sem felfestés, sem tábla nem jelezte, az autók pedig az úttestet elhagyva várakoztak.

Egy levelet megér

Mégis, egy levelet az Óbudai Közterület Felügyelet felé megér az ügy. Mert otthon végiggondolva, és a helyszínen készített képeket nézve nem éreztem megalapozottnak a bírságot. Elsősorban azért, mert az idézett paragrafus az úttesten való megállást szabályozza, a padkán, egyéb közterületen való megállást, várakozást nem.

A nálunk hónapok óta szolgáló Suzuki SX4 S-Cross pedig mind a négy kerekével, egyértelműen az út melletti területen állt, tehát vagy a padkán, egyéb közterületen, vagy esetleg közforgalom előtt megnyitott magánterületen.

A megállást, várakozást, semmilyen útburkolati jel, tábla nem szabályozta ezen a területen, így azzal kalkuláltam, hogy ez a parkolás semmiképpen nem tartozik a KRESZ 40.§ hatálya alá.

Levél ment, válasz pedig meglepően gyorsan, öt napon belül érkezett az Ügyfeldolgozó és Adatkezelő Csoporttól. Ebben tájékoztattak, hogy a rendelkezésre álló dokumentumok – felügyelői jelentés, fényképfelvételek, beadványban foglaltak – alapján a közterület-felügyelői intézkedés, mint döntés a Szabálysértési törvény 99/A. paragrafusának harmadik bekezdésében írtakba ütközik, ezért a döntést visszavonják.

A helyszíni bírság befizetésére harminc nap áll rendelkezésre, ezt követően a rendőrséghez kerül az ügy. Ebben a stádiumban a hatóságnak kell bizonyítania, hogy a) a jármű közterületen parkolt; ha igen, akkor b) a jármű hossztengelye az úttesttel párhuzamosan vagy közel párhuzamosan húzódott, vagy arra merőlegesen állt.

Egyszerűen, gyorsan, felesleges köröktől mentesülve sikerült tisztázni a helyzetet, mindezt Magyarországon, 2014-ben. Kivételes példa lenne? Egyszeri pozitív tapasztalat? Erre a kérdésre ti adhatjátok meg a választ, ha megírjátok nekünk, mire jutottatok hasonló szituációban. Ez esetben sikerült lezárni az ügyet.

A legfőbb tanulság, hogy a magamfajta is hibás. Mert nem akartam levelet írni, nem akartam belekeveredni. Jobb csendben fizetni, pedig harminc nap hosszú idő, és ma már otthonról, a reggeli kávét mamuszban szürcsölve is végére járhatunk egy ilyen ügynek. Én sem tettem másként.

Tehát ha jogtalannak érezzük a ránk kimért bírságot, legjobb érdeklődni, utánajárni, írni, még időben. Rosszabb megoldás várni a csodát. Több fórumon olvastam ezt a tanácsot: Majd elévül, majd feljelentenek, majd ejtik az ügyet, majd lesz valahogy. Ez a nehezebb út, aminek a vége tényleg rengeteg elvesztegetett idő, még több iktatószámmal ellátott, feleslegesen kinyomtatott papír.

Szabad szabályértelmezés

Tudtad, hogy a Vezessről is el lehet érni a KRESZ-t?

A hatályos KRESZ természetesen megtalálható számos helyen on-line, de az egyszerűség kedvéért mi tettünk egy linket a vezess.hu/kresz URL-re, ami egyenesen odavisz.

Igaz, akadnak cifrább ügyek, amikor tényleg csak kemény energiabefektetés árán tudjuk bizonyítani igazunkat.

Ilyen volt Czakó Balázs esete, aki öt és fél hónapig tartó ügymenetben szabadult meg a rá váró 100 000 forintos bírságtól, amiért a Tesco parkolójában egy felfestést nélkülöző mozgáskorlátozott helyen parkolt le.

Kollégánk pedig pár centiméter, és egy fehér felfestés miatt kapott 15 ezer forintos bírságot és kerékbilincset, hogy végképp ne legyen egyszerű napja a belvárosban.

Végül szerettem volna egy összefoglalóval zárni, ami meghatározza, mikor, hol parkolhatunk, de rengeteg ügyet, jogi fórumot, KRESZ-szabályt áttúrva ez szinte lehetetlen feladatnak tűnik. Ha valaki átfutja a linkelt két cikket, jól látható, hogy a KRESZ, és a KRESZ értelmezése rengeteg egyedi kérdést vet fel, de a kérdésekre csak akkor kapunk választ, ha feltesszük azokat.