Védekezési módszerek autótolvajok ellen

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.11.13. 06.00

Rejtett kapcsoló, néma riasztó, esetleg GPS? Legelső tanács: hipermarketben tejet vegyél!

– Ugye, szereltetsz már valami lopásgátlót a kocsidba? – kérdeztem kedves ismerősömet. Nemrég lopták el a kocsiját, és vett helyette másikat.
– Azt mondta a barátnőm, hogy rakjak szöges szőnyeget az ülésre. Vagy orosz újságot – próbálta elviccelni a dolgot, miközben tudta, tényleg kell bele valami.

No de mi? A választék cifra, mint a cirkuszkerítés. Segítünk, végigvesszük a legismertebbeket!

Üvegek gravírozása – Körülbelüli árak: pár ezer forinttól

Tulajdonképpen ez még nem autóvédelem, inkább üzenet a kocsik között rosszban sántikáló tolvajnak. Az én üvegeim jelöltek, ne engem vigyél el, hanem másik autót! Sokan csak legyintenek erre a megoldásra, mások viszont esküsznek a hasznosságára.

Mellette:
 – olcsó
 – gyors eljárással megoldható
 – tömegautók esetében valóban hasznosabb olyan autót ellopni, aminek az üvegeit is felhasználhatja a megrendelést leadó orgazda/bontós/szerelő

Ellene:
 – fizikailag nem autóvédelem
 – ha bármi más alkatrész miatt kell a bűnözőknek a kocsi, az üvegeket – mint a kocsit azonosító bizonyítékokat – csak összetörik a jármű szétbontása után, és kész

Ha már gravíroztatunk, az sem mindegy, hogy mit. Két tábor áll egymással szemben. Az egyik szerint a régi módszer alapján a rendszámot kell belemaratni az üvegekbe, hiszen már ránézésre gyanús az a kocsi, amelyiknél nem stimmel az ablakon olvasható betű és számsor a fémlapokon láthatóval.

Az ellenzők szerint máris használhatatlanná válik ez, ha autótörés után új rendszámot kér a tulaj az önkormányzattól. Szerintük a tuti megoldás az alvázszám bemaratása, hiszen az állandó. Csakhogy ki látott már közúti ellenőrzésnél olyan rendőrt, aki a gravírozást összenézi az alvázszámmal?

Az igazságügyi szakértő szerint órákon át próbálták beindítani ezt az X5-öst a tolvajok, még a sárvédőt is szétvágták, hogy hozzáférjenek a védelmi rendszer egyik eleméhez. A Pajzs megvédte

Kormányzárak, váltózárak  –  Körülbelüli árak: a gyatrák pár ezer forinttól elérhetők

“Az internet tele van zárnyitó versenyekkel, ahol szó szerint másodpercek alatt kinyitnak bármit az indulók. Ők legális, szabályozott körülmények között dolgoznak, tessék belegondolni, hogy mire képesek az illegális eszközökkel dolgozó tolvajok” – teszi egyértelművé véleményét a kormány-, és váltózárakról Tímár László, a PTB Pajzs Technológia Kft. tulajdonosa.

A “mi rendszerünkkel szerelt autót még soha nem loptak el”, és a “mi visszafizetjük a kocsija árát, ha ellopták” szlogenekről is ismert cég vezetője szerint amit egy embert bezárt kulccsal, azt egy másik ki tud nyitni álkulccsal, másolt kulccsal, vagy speciálisan erre gyártott eszközzel. “Nincs olyan mechanikai szerkezet, amit ember még ne nyitott volna ki. Ezek az eszközök a Móricka-szint ellen jók, egy tapasztalt, megélhetési szinten autólopással foglalkozó tolvaj ellen nem.”
 
Kissé másként látja ezt Homoki Zoltán, a Contact Euro Kft. vezetője. A szakértő úgy véli, kispénzű autótulajdonosoknak igenis képes segítséget nyújtani egy-két komoly, fúrás-, és saválló fémből gyártott, majd profin beszerelt váltózár. Igazság szerint ő sem ezeket ajánlja, a filléres kormányzárakat semmiképpen.

Mellette:
 – már potom áron beszerezhetők
 – akár élelmiszer vásárlása közben vehetünk egyszerűbb kormányzárat a nagyobb hipermarketekben
 – a legamatőrebb tolvajok talán nem tudnak megbirkózni a jobbakkal

Ellene:
 – az egyszerűbbek valószínűleg tényleg csak a kezdők, alkalmi tolvajok ellen védenek
 – a legkomolyabb váltózárak más szintet képviselnek, több idő és tapasztalat kell hozzájuk, de senki nem tartja ezeket sem kinyithatatlannak

Ezeket Homoki szerelte be egy Passat műszerfalába

Úgynevezett rejtett kapcsolók  –  Körülbelüli árak: a rafkósabbakat 10-20 ezer forinttól szerelik

Az ügyesebb szerelők ma már egyáltalán nem plusz kapcsoló üzembe állításával oldják meg. “Vannak trükkök, én is aktiválási láncokat szoktam beszerelni. Mondok találomra egy példát: elsőként a jobb hátsó ablakemelő gombját húzod fel, aztán benyomod a kuplungpedált, majd megnyomod a rádión az 5-ös csatorna gombját” – mondja Homoki, hogy miként lehet kijátszani a tolvajokat. A hagyományos nyomógombok már idejét múltak, azokat megtalálhatja a bűnöző.

Tímár viszont úgy véli, nem is feltétlenül kell a tolvajnak kapcsolót, megszakítási pontot keresni. Elég, ha ismeri az adott típus elektronikáját, és kikerülve a “rejtett kapcsolót” arra törekszik, hogy még ez előtt beindítsa a kocsit, amit szerinte meg is tudnak tenni.

Homoki ellenben úgy véli, ha profin beszerelt ez a fajta blokkolás, akkor nem tudja elindítani a kocsit a tolvaj. Maximum egy tréleres szállítás után, nyugodt helyen, több órányi munkával, de ez a fajta befektetés kizárólag luxuskocsik esetén éri meg a bűnbandának. Márpedig többnyire az átlagfizetésből élő átlagautós kér tőle ilyen aktiválási láncot, és nem luxuskocsikba.

Mellette:
  – a kormány-, és váltózárnál komolyabb védelmi rendszer
  – megfizethető a kispénzűek számára is
  – az ügyes tolvajnak is komoly feladat elindítani egy profi módon kivitelezett indításmegszakítást

Ellene:
  – nem csak profi beszerelő van, profi tolvaj is, sajnos a rejtett kapcsolós járművek is ellophatók, csak idő és tudás kérdése

Hangos és néma riasztók  –  Körülbelüli árak: jellemzően 10 és 50 ezer forint között

Ön körbenéz az utcában parkoló kocsik között, ha riasztó vinnyogását hallja? Ugye, hogy nem. Ezzel tulajdonképpen el is mondtuk a villogó és szirénázó riasztók hátrányait. Ugyanakkor az is vitathatatlan, hogy ordító autóban tolvajt se látott még soha, senki nyugodtan mókolni, az is eliszkol, ha visítani kezd a megpiszkált jármű.

Homoki itt is előáll az új trenddel, ő olyan GPS-es nyomkövető rendszereket telepít, amelyek néma riasztásokat idézhetnek elő. Ezek lényege, hogy ajtónyitásra, vagy indítási kísérletre (programozástól függ) a kocsiba szerelt GSM-rendszer riasztja a jármű tulajdonosát (pl. sms-t küld), vagy egy diszpécser-központot, a teljesen néma kocsi elindításán fáradozó bűnöző erről semmit nem tud. Ilyenkor a tulajdonos értesítheti a rendőröket, vagy akár saját maga “letilthatja” a kocsi esetleges mozgását a távolból.

Mellette:
  – társítható bármely korábban említett záras vagy rejtett kapcsolós megoldás mellé
  – aki tolvajt akar fogni, és saját kezűleg ítélkezni, ezt válassza

Ellene:
  – önmagában ez sem fizikai járművédelem
  – blokkolható a GSM-frekvencia

Valójában befektetés. Ha eladod a régit, átszerelik az új kocsidba is

GSM/GPS alapú rendszerek – Körülbelüli árak: 30-300 ezer forint között

“A mechanikus rendszerek passzív védelmek, odáig védelmezik az autót, amíg fel nem törik őket. A mi rendszerünk aktív, folyamatos és hatékony védelmet nyújt 24 órán át felügyeleti központtal, tehát nem hagyjuk magára a tulajdonost. Ez a rendszer minden olyan történésről értesítést küld, ami lopásgyanús” – mondja Kovács Zoltán, a GSM/GPS alapú Skyguardot forgalmazó Auto Securit Zrt. marketing menedzsere.
 
A már több mint egy évtizedes múltra visszatekintő Skyguardnak két alapcsomagja van, amiből az olcsóbb 130 ezer Ft plusz áfa. Ehhez jön a beszerelési költség, és esetleges egyéb szolgáltatások díjai. A cég rendszerei nem csak járműfeltöréskor, vagy indítási kísérlet esetén küldenek jelet, hanem akár emelésérzékeléskor, vagy állításuk szerint a GSM blokkolási kísérletekor is. Sőt, a tulajdonos külföldi tartózkodásakor a Zrt. munkatársai kivonulnak az itthon hagyott, de riasztást küldő autóhoz.

Homoki szerint már ennél jóval olcsóbban, 30-40 ezer forinttól is elérhetőek jó minőségű GPS-es rendszerek, de az ez alatti kínai gagyiktól két kézzel óvja a túlzottan spórolós autósokat.

Mellette:
 – helymeghatározás és nyomkövetés is része lehet a rendszereknek
 – távolból is be lehet avatkozni a jármű “életébe”
 – sok minden bele pakolható ezekbe a védelmi rendszerekbe

Ellene:
  – a GPS mélygarázsban nem működik, a GSM-frekvencia blokkolható, elnyomható
  – a komolyabb rendszerek drágák az átlagautós számára, ráadásul jellemzően az egyszeri fő költség mellett havidíjasak
  – a kritikusaik szerint mechanikus elemek nélkül ezek nem minősíthetők járművédelemnek

Mechanikus és elektronikus védelem együttese  –  Körülbelüli árak: 100-300 ezer forint között

Ellophatatlan autó nincs, de sokak szerint a mechanikus és az elektronikus rendszerek kombinációja a legjobb megoldás. A kisebb pénzűek variálhatják a profi váltózárat az okosan kialakított “rejtett kapcsolóval” (természetesen két külön szerelő által telepítve), de természetesen vannak cégek, amelyek komplex rendszereket kínálnak. Ezek közül a legismertebb a Pajzs, amely 97 ezer Ft plusz áfától öt különböző csomagot kínál.

Tímár László esetében saját kellemetlen élménye volt az ötletadó szikra másfél évtizede, amiből mára eljutott oda, hogy 23 ezer autóban él a rendszere. “Hárman próbálták meg ellopni a kocsimat. Mire odaszaladtam, már járt a motorja, pedig a gyári védelmen felül három utólag beszerelt volt benne. Ezután gondolkodtam el azon, hogy miként férhettek hozzá. Mivel személyi testőr voltam korábban, gyorsan rájöttem, hogy amint a személyvédelemnél, úgy a járművédelemnél is csak egy lehet célra vezető: totálisan hozzáférhetetlenné kell tenni a védelmet” – mondja ma.

Amit kulccsal lehet nyitni és zárni, az elérhető a tolvaj számára is, a GSM-frekvencia pedig “ott van körülöttünk a levegőben”, szintén “elérhető”. Érdekes, hogy a Pajzs-rendszer alkotóelemeit bárki megnézheti a cég honlapján, nyilván a tolvajok is látták már, amikor ezt megemlítem Tímárnak, kapásból rávágja: persze, megnézhetik, de a kocsiba szerelve már képtelenek hozzáférni, márpedig így nem tudják hatástalanítani.

Mellette:
 – összetett, komplex rendszer, több irányú tudás van benne

Ellene:
 – komolyabb befektetés

Híres rendszerén felül a cégtulajdonos különböző ötletekkel is próbálja segíteni ügyfeleit. Szerinte számos autólopásnak a szervizekben kulcsot (kódot) másolgató simliskedők a kiinduló pontjai, ezért csomagjai mellé olyan űrlapot ad, amelyen a szervizbe vitt autóval foglalkozóknak rá kell írniuk a nevüket.  Ezen felül ingyen átnézik utólag a szervizben járt pajzsos kocsikat, hogy megbizonyosadjanak róla, nem piszkálta meg senki a védelmet.

Tímár László szerint amióta ezt a rendszert bevezették, radikálisan lecsökkent a lopási kísérletek száma. A kísérleteké, mert állítja: soha egyetlen Pajzzsal szerelt kocsit nem loptak el.

Olvastad, hogy milyen autókat lopnak most? A te kocsid köztük van? Kattints, kiderül!
 

Kommentek

  • kovachtamas

    Még zsigulim volt, annak a benzinrendszerébe – a csomagtartóban-, szereltem benzin csapot. Ellopni ugyan nem próbálták, de amikor elfelejtettem induláskor kinyitni akkor nagyon ciki és gyanút keltő volt a leállás 50 méter múlva….
    Az idők persze változtak, de kötve hiszem hogy a tolvaj megpróbálna rejtett, elektromos távműködtetéssel nyitható-zárható mechanikus védelmet keresni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.