Láss, ne csak nézz!

Szemkamera a tudatosabb vezetésért

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.11.10. 15.00

Vajon mennyit látunk valójában vezetés közben a sok táblából, egyéb információból vagy épp leselkedő veszélyforrásokból? Egy új találmány megmutatja.

Érdekes bemutatóra rántotta össze nemrég a hazai közúti közlekedési szakágazat jeles képviselőit az Autós Nagykoalíció nevű közlekedési érdekvédelmi szervezet és az ETresearch nevű magyar vállalkozás. Mobil szemkamerás rendszert mutattak be, ami képes rögzíteni viselője látóterének képét, illetve megmutatja, hogy valójában mire néz az ember. A cucc lelke egy spéci szemüveg, amin két kamera található. Az egyik előre néz és rögzíti a teljes képet, amit a szemüveget hordó ember láthatna. A másik pedig a szemmozgások lencse belsején tükröződő képe alapján regisztrálja, hova is néz pontosan, mit lát a képből a szem, pontosabban az agy.

Meglepően keveset. Az emberi szem éleslátási szöge csupán körülbelül egy fok és a szem felbontási képessége is korlátozott, tíz méterről egy egészséges szem az egymástól kb. 3 mm-re lévő pontokat tudja csak megkülönböztetni. Ezzel a tré objektívvel csak azért tudtunk mégis életben maradni a kardfogú tigrisek, mérgeskígyók és persze a mai zsúfolt városi forgalom minden elpusztításunkra irányuló erőfeszítése dacára, mert az agyunk baromi sokat dolgozik azon, hogy minél jobb képet fabrikáljon a látóközpontjába érkező impulzusokból. A szem letapogat, pásztáz, az agy pedig extrapolál, interpolál, tapasztalati emlékekkel tölti ki a hiányzó részeket a puzzle-ben – ha csak úgy nézelődünk, akkor agyunk mintegy 40%-a képfeldolgozással foglalkozik.

A szemünk mozgását rögzítő videoanyagot egy mobiltelefonnyi méretű doboz rögzíti, SD-kártyára, ami számítógépbe kerül, ahol megtörténhet a vizsgálat célja alapján beállított kiértékelés. Számos célra használható egy ilyen szerkezet, és hogy mennyire könnyen megszokható, mennyire nem zavarja és befolyásolja viselőjét, hogy most épp felveszik, amit néz illetve lát, remekül illusztrálja egy kis történet (ami vagy igaz, vagy nem, de jól hangzik). Állítólag egy hipermarket polcrendszerén az áruelhelyezés optimalizálására irányuló kísérlet során az egyik alany olyannyira megfeledkezett a kamerás szemüvegről, meg persze magáról, hogy azt is sikerült megörökítenie, amint éppen – lop.

De minket most nem ez a felhasználási lehetőség érdekel.

Ez itten kérem húszmillió forint, a szemüvegekhez tartozó szoftverekkel együtt

Az ETresearch autós iskoláknak, vezetéstechnikai fejlesztő szolgáltatóknak és persze profi sofőröket alkalmazó cégeknek szánja ezt az eszközt. Semmi sem segít jobban a vezetői hibák alapjainak megértéséhez, mintha reprodukálhatjuk, mi az, amire a sofőr figyelt, pedig nem kellett volna, illetve fordítva: mire nem figyelt, amire fontos lett volna. Egy autóvezetőre pakolt szemkamera videója valahogy így néz ki:

A Tobii által végzett kutatás szerint a vezetési idő jelentős részét (főleg megszokott útvonalon) kvázi robotpilóta-üzemmódban végezzük, azaz fogalmunk sincs, hogy mi történt velünk út közben, a vezetés közbeni események, döntéseink nem tudatosulnak. A statisztikák pedig azt mutatják, hogy a közúti balesetek 95-98%-át emberi hiba okozza. A közlekedési táblák 80-90%-át egyáltalán nem veszik észre a sofőrök!

Ez itten kérem húszmillió forint, a szemüvegekhez tartozó szoftverekkel együtt

A szemkamerás felvételeken láthatóvá válik, hogy a vezetők hová néztek, mit vettek észre, mire figyeltek a vezetés során, illetve hogy a különböző forgalmi helyzeteket mekkora körültekintéssel oldották meg. Könnyű belátni, mennyire hasznos lehet egy ilyen holmi egy vezetői oktatáson – a sofőrpalánta a vezetés közbeni stressz után objektív segítséget is kaphatna arról, mire kell jobban figyelnie, mennyivel tudatosabban kell a tükrökre ügyelnie, és a NE NÉZZEN LE, AMIKOR VÁLT! parancs is sokkal könnyebben megérthető lenne, ha látná, milyen sok idő megy el a váltókar végén lévő séma bámulásával, mialatt a kocsi vakon repül a forgalomban. Nem is szólva a mobilozás, sms-ezés veszélyeinek látványos demonstrálásától.

A szemkamerás szemüveg és a rögzítőegység

Ám valószínűleg nem az idén lesz minden autósiskolában, minden tanulóautóban ilyen holmi. Egyelőre a szoftverekkel együtt mintegy tízmillió forintos beruházás egy szett a szemkamerából.

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.