Láss, ne csak nézz!

Szemkamera a tudatosabb vezetésért

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.11.10. 15.00

Vajon mennyit látunk valójában vezetés közben a sok táblából, egyéb információból vagy épp leselkedő veszélyforrásokból? Egy új találmány megmutatja.

Érdekes bemutatóra rántotta össze nemrég a hazai közúti közlekedési szakágazat jeles képviselőit az Autós Nagykoalíció nevű közlekedési érdekvédelmi szervezet és az ETresearch nevű magyar vállalkozás. Mobil szemkamerás rendszert mutattak be, ami képes rögzíteni viselője látóterének képét, illetve megmutatja, hogy valójában mire néz az ember. A cucc lelke egy spéci szemüveg, amin két kamera található. Az egyik előre néz és rögzíti a teljes képet, amit a szemüveget hordó ember láthatna. A másik pedig a szemmozgások lencse belsején tükröződő képe alapján regisztrálja, hova is néz pontosan, mit lát a képből a szem, pontosabban az agy.

Meglepően keveset. Az emberi szem éleslátási szöge csupán körülbelül egy fok és a szem felbontási képessége is korlátozott, tíz méterről egy egészséges szem az egymástól kb. 3 mm-re lévő pontokat tudja csak megkülönböztetni. Ezzel a tré objektívvel csak azért tudtunk mégis életben maradni a kardfogú tigrisek, mérgeskígyók és persze a mai zsúfolt városi forgalom minden elpusztításunkra irányuló erőfeszítése dacára, mert az agyunk baromi sokat dolgozik azon, hogy minél jobb képet fabrikáljon a látóközpontjába érkező impulzusokból. A szem letapogat, pásztáz, az agy pedig extrapolál, interpolál, tapasztalati emlékekkel tölti ki a hiányzó részeket a puzzle-ben – ha csak úgy nézelődünk, akkor agyunk mintegy 40%-a képfeldolgozással foglalkozik.

A szemünk mozgását rögzítő videoanyagot egy mobiltelefonnyi méretű doboz rögzíti, SD-kártyára, ami számítógépbe kerül, ahol megtörténhet a vizsgálat célja alapján beállított kiértékelés. Számos célra használható egy ilyen szerkezet, és hogy mennyire könnyen megszokható, mennyire nem zavarja és befolyásolja viselőjét, hogy most épp felveszik, amit néz illetve lát, remekül illusztrálja egy kis történet (ami vagy igaz, vagy nem, de jól hangzik). Állítólag egy hipermarket polcrendszerén az áruelhelyezés optimalizálására irányuló kísérlet során az egyik alany olyannyira megfeledkezett a kamerás szemüvegről, meg persze magáról, hogy azt is sikerült megörökítenie, amint éppen – lop.

De minket most nem ez a felhasználási lehetőség érdekel.

Ez itten kérem húszmillió forint, a szemüvegekhez tartozó szoftverekkel együtt

Az ETresearch autós iskoláknak, vezetéstechnikai fejlesztő szolgáltatóknak és persze profi sofőröket alkalmazó cégeknek szánja ezt az eszközt. Semmi sem segít jobban a vezetői hibák alapjainak megértéséhez, mintha reprodukálhatjuk, mi az, amire a sofőr figyelt, pedig nem kellett volna, illetve fordítva: mire nem figyelt, amire fontos lett volna. Egy autóvezetőre pakolt szemkamera videója valahogy így néz ki:

A Tobii által végzett kutatás szerint a vezetési idő jelentős részét (főleg megszokott útvonalon) kvázi robotpilóta-üzemmódban végezzük, azaz fogalmunk sincs, hogy mi történt velünk út közben, a vezetés közbeni események, döntéseink nem tudatosulnak. A statisztikák pedig azt mutatják, hogy a közúti balesetek 95-98%-át emberi hiba okozza. A közlekedési táblák 80-90%-át egyáltalán nem veszik észre a sofőrök!

Ez itten kérem húszmillió forint, a szemüvegekhez tartozó szoftverekkel együtt

A szemkamerás felvételeken láthatóvá válik, hogy a vezetők hová néztek, mit vettek észre, mire figyeltek a vezetés során, illetve hogy a különböző forgalmi helyzeteket mekkora körültekintéssel oldották meg. Könnyű belátni, mennyire hasznos lehet egy ilyen holmi egy vezetői oktatáson – a sofőrpalánta a vezetés közbeni stressz után objektív segítséget is kaphatna arról, mire kell jobban figyelnie, mennyivel tudatosabban kell a tükrökre ügyelnie, és a NE NÉZZEN LE, AMIKOR VÁLT! parancs is sokkal könnyebben megérthető lenne, ha látná, milyen sok idő megy el a váltókar végén lévő séma bámulásával, mialatt a kocsi vakon repül a forgalomban. Nem is szólva a mobilozás, sms-ezés veszélyeinek látványos demonstrálásától.

A szemkamerás szemüveg és a rögzítőegység

Ám valószínűleg nem az idén lesz minden autósiskolában, minden tanulóautóban ilyen holmi. Egyelőre a szoftverekkel együtt mintegy tízmillió forintos beruházás egy szett a szemkamerából.

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.