Biztos hogy Škodát, de melyiket?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.11.07. 16.00

Szokásos szakértői válogatásunkban átrágunk egy veszélyes közlekedési helyzetet, Škoda vásárláshoz adunk tanácsot, és ügyvédünk sem marad munka nélkül.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő!

Škoda Octaviát vagy Superb-et szeretnék venni 2010-es évjárattól 2012-ig. 1.6-os vagy kétliteres dízelmotorral szedánt. A Superbhez elég-e az 1,6-os motor? Mennyit fogyasztanak a fenti motorok,és mikor esedékesek a nagy szervizek?

Köszönettel:Szabó Sándor

Szakértőnk válasza

Kedves Sándor!

A Superb fogyasztása az 1,6 TDI-vel nagyjából 5-8 liter, a kétliteressel 5,5-9 liter/100 km. Szerintem a Superbhez is elég az 1,6-os dízel, az Octaviába pláne. Nem egy lelkesen húzó motor, de igen takarékos és kulturáltan működik. A megadott évjárattal könnyel elkerülheti a Superbből 2008-2009-re kiszorított, PD TDI kétliterest, amivel igen sok drága szervizmunka adódhat. Az Octavia a 2008-as modellfrissítéskor megkapta a modernebb és jobban eltalált CR-dízelmotorokat. Az Octaviáról itt talál használt autó tesztet, a második generációs Superbről pedig ebben a cikkben írunk részletesen.

Az 1,6 TDI mellett szól, hogy ahhoz elvileg nem kettős tömegű lendkerék jár, amelynek cseréje 400-450 000 Ft a kuplungszettel és a munkadíjjal együtt.

A rugalmas szervizintervallum miatt mindkét típust az olaj elhasználódásától függően küldi szervizbe a számítógép. Ez autópályán járva lehet 27-28 000 kilométer, városban jóval 20 000 kilométer alatt. De egy turbódízel autót én biztosan elvinnék olajcserére minden 15 000 kilométer után, ami egyben az olcsóbb olajjal választható fix szervizperiódus felső határa is.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

T.Székely Úr,

Nemrégiben autópályán közlekedve utolértem egy kamiont amit elkezdtem előzni, de a előzés előtt egy jókora elütött állati tetemet vettem észre a felező vonalon, szerencsémre sikerült balról elkerülnöm.

Kérdésem: ilyen váratlan helyzetekben mi a leghelyesebb magatartás, vagy teendő, hirtelen kormánymozdulat kizárt ilyen sebességnél, valamint a manőverezéshez csak egy sáv áll rendelkezésre, balról szalagkorlát, jobbról kamion.

Üdv!
K.József


Szakértőnk válasza

Kedves József!

A leírt esetben ha feltételezem, hogy az Ön sebessége 90 és 130 km/h közötti lehetett, az volt nyilván a kihívás, hogy másodpercenként 28-36 métert tett meg, és ekkora sebességnél szembesült azzal, hogy a tervezett nyomvonalán előzés közben még esetleg változtatnia kell.

Egy átlagos vezetőtől vezetésre képes állapotban elvárható, hogy haladás közben 1 másodpercen belül, a vizuálisan bevitt információk alapján döntést hozzon, és elkezdje azt a mozdulatsort, amely adott esetben a veszélyhelyzet elhárításához elengedhetetlenül szükséges. Ez lehet:

– egy rövid fékezés, majd ezt követő nyomvonal-váltás finom kormánymozdulattal
– egy erősebb fékezés közbeni lágy kormánymozdulat a kerülés érdekében, ha az autó ABS-szel szerelt
– egy gyors, de ugyanakkor kontrollált mértékű kormánymozdítás, a kívánt kerülési irány felé.

Amit nem érdemes tenni ilyen sebességnél:

– nem szabad a tekintetünket sokáig az akadályon tartani (fixálni), a felismerést, beazonosítást követően azonnal arra az irányra kell fókuszálnunk, ahova 1-2 másodpercen belül érkezni szeretnénk, és arra is kell kormányoznunk
– nem szabad indokolatlanul nagyot fékeznünk, ami miatt az autó kezelhetősége számunkra esetleg nehezebbé válna,
– nem szabad a kormányt hirtelen mozdulattal elrántani, az komoly stabilitásvesztést eredményezhet, aminek a kivédése már magasabb szintű begyakorlottságot kívánna, és az sem biztos, hogy van elég széles út a kivédéshez.

Célszerű a kerülést azonnal az információ-bevitelt követően elkezdeni, hogy minél hosszabb távolságról tudjuk indítani a kormányzást. Így az autó viselkedése még magasabb sebességnél is kiszámítható, kezelhető marad, a finom kormányzást követően kisebbek lesznek a súlyátterhelődések.

Pillanatok alatt kell helyes döntést hozni, meg kell oldani a kerülést lehetőleg érintés nélkül. Aki már régen vezet, az pontosan tudja, hogy néha szerencse is kell hozzá, hogy sikerüljön úgy, ahogy abban a pillanatban elterveztük.

Egy átlagos vezetőnek is rendelkeznie kell(ene) azzal a tapasztalattal, hogy mit jelent, ha 60, 90, vagy 110 km/h-val haladva elhúzza a kormányt, az autó kiszámíthatóan hogyan uralható ilyenkor.

Nálunk a nagy kiterjedésű, széles pályafelületek megadják arra is a lehetőséget, hogy országúti sebességnél is megtapasztaljuk, meddig tudjuk az autót irányításunk alatt tartani.

A hírekből látjuk, hogy sokan
– a megfelelő szintű helyzet felismerési és defenzivitási tapasztalat hiányában
– a veszélyhelyzetek kivédéséhez már alacsony szintű vezetéstechnikai tudással rendelkezve
– pillanatnyi figyelmetlenségükre visszavezethető késői reagálásuk miatt
– vezetésre nem képes állapotukból adódóan (fáradtan vezetnek) válnak érintetté balesetben.

Azt hogy milyen árat fizet ezért a társadalom minden tagja, még megbecsülni is nehéz. Ha a vezetők alapképzésének súlyos hiányosságai, a valódi gyakorláson alapuló kötelező utánképzés rendezetlensége, vagy a szabályok be nem tartása és a tolerancia hiánya csak egy-egy tényezője lehet a balesetek bekövetkeztének, már nem csodálkozhatunk azon, hogy újra romlanak a baleseti statisztikák.

2004-ben, azért hoztam létre saját elképzeléseim szerint vezetéstechnikai pályámat, hogy sokakkal ellentétben ne csak beszéljek a biztonságos vezetésről. A hozzám érkezőkkel együtt dolgozunk azon, hogy a helyzet pozitív irányba változzon. Nem támogatókra, szponzorokra építettem fel a működést, hanem a józan többségnek arra a jogos következtetésére, hogy gyorsuló világunkban a megszerzett tudás, a biztonság egyre nagyobb érték.

Köszönöm a feltett kérdést! Örülök, ha nem csak arról kérdeznek, hogy mennyit fogyaszt az autó alapjáraton, és hogy igaz-e, hogy a nyolc éves téli gumit valóban le kell cserélni.

Üdvözlettel, Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

A gépjármű üzemeltetésének minősült a járműből történő ki- illetve beszállás? Az 2009. évi LXII. törvény 12.§-ra hivatkozva nem teljesíti a biztosító a káromat, amit egy másik gépjármű vezetője okozott az ő járműve ajtajával, amit “rám nyitott”. Azt állítják, az jármű üzemen kívül állt.
Jogos az álláspontjuk?

Köszönettel:
Horváth Béla


Szakértőnk válasza

Tisztelt Horváth Úr!

Tapasztalatom alapján a biztosítótársaságok közül jó néhányan azt az álláspontot képviselik, hogy az út mellett parkoló biztosított gépjármű veszélyes üzemi jellege a motor leállításával megszűnik, ezen felül az ajtó kinyitása semmilyen összefüggésben nem áll a gépjármű veszélyes üzemi jellegével, s így tekintettel arra, hogy a gépjármű üzembentartójának kötelező felelősségbiztosításáról szóló 190/2004. (VI.8.)

Korm. rendelet a gépjármű üzemeltetésével okozott károk megtérítését írja elő, az álló gépjárművel okozott károkkal kapcsolatosan a biztosító elutasítja a hozzá benyújtott kárigényeket.

Javaslom, hogy ügyével kapcsoltban konzultáljon kártérítési ügyekre szakosodott ügyvéddel!

Tisztelettel:

Dr. Janklovics Ádám
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

Rendőri felvezetést kapott Budapesten egy terhes hölgy és az apuka

A felvétel nem friss, ettől függetlenül le a kalappal a rendőrök előtt.

Háromhengeres szedán a BMW-től

Megkezdte legkisebb limuzinjának forgalmazását a BMW. A lépcsőshátú 1-es Kínában készül, és sajnos csak ott kapható.

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.