Egy Suzuki nem viszi a pénzt?

Szervizben az S-Cross: merő formalitás?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.11.04. 06.00

Nemrég olajcserén járt a tartóstesztre átvett SX4 S-Cross. Kíváncsiak voltunk, mennyibe kerül a kötelező karbantartás egy márkaszervizben.

Tartósteszten használt SX4 S-Crossunk 12 000 kilométert futott szerkesztőségünknél, így eljött az olajcsere ideje. Talán nem ugrott volna rögtön a három év/100 000 km garancia, ha kicsit túlfutunk a határon, de 19 890 kilométernél időpontot kértünk a budaörsi márkaszervizbe, hogy a motor friss kenőanyagot kapjon és megejtsük a kötelező karbantartást.

15 helyett 20 ezer km

Aki ismeri a Suzukikat, felkaphatta a fejét: miért nem 15 ezer kilométernél szervizeltettük az autót? Azért, mert az SX4 S-Cross már a 20 000 kilométerre nyújtott olajcsere-periódussal üzemel.

A nagyobb igénybevétel miatt nem elég a korábbi motorolaj-minőség: a raktáros a gyári előírások szerint 0W20-as olajat ad ki. A rendszer nagyon egzakt: az átvizsgálásra érkező autó típusát megadva az automata pont annyi kenőanyagot adagol a szerelő műanyag kannájába, amennyi az adott motorba kell. A benzines S-Cross esetében ez 4,2 liter.

Ellenőrizni kell a futóművet és a kerekek állapotát. Itt épp a kerékcsapágyakat vizsgálja a szakember

Az olajcsere mellett az időszakos szervizelés része az autó átvizsgálása is, ami feltétele a garancia megőrzésének. A kötelező karbantartást az öt hónapja átvett tesztautón Kulifai Gábor végezte. Tapasztalt szakember, előző munkahelye is egy Suzuki-márkaszerviz volt a főváros vonzáskörzetében.

A kötelező szerviz nemcsak olajcsere

A bő egy órás művelet során alaposan át kell nézni az autót. Az első a forgalomban való részvételhez szükséges tényezők ellenőrzése, a szerelő végigmegy az összes fényforrás és a kürt működésén.

Ősz lévén, nem maradhat ki a fagyálló hűtőfolyadék fagyáspontmérése. A gyári hűtőközeg -44 fokig fagyálló, ami vagy 20 fokkal több annál, amire itthon reálisan szükség lehet. De ez így van jól, sosem árt a tartalék.

Kulifai Gábornak pontosan 4,2 liter kenőanyagot adagolt ki a számítógép, amennyi ebbe a motorba kell

A 44 amperórás akkumulátort látva rákérdezek, hogy érdemes-e majd komolyabb telepre cserélni, ha a gyári nem bírja tovább. A szerelő maximum eggyel nagyobb kapacitású akkumulátort javasol, mert az adott akkuhoz tervezett generátor nem szolgálna ki 55 Ah-nál nagyobb kapacitású telepet.

Idővel a csápos emelőn folytatódik a munka. Többek között a hajtáslánc alapos szemrevételezése, a futómű ellenőrzése, megrángatása, a kerékcsapágyak vizsgálata szerepel a teendők között. A szerelőnek fel kell derítenie az alváz és a kipufogórendszer esetleges sérüléseit is.

Aranylik a friss olaj

Pontról-pontra haladva a szakember minden rendben talál az autón. Nagyjából erre is számítottunk, mert a kocsi nem sokat futott a budapesti darálóban és meglepő volna bármilyen kifogás egy 20 000 kilométert futott Suzukival szemben.

Jól látni a felemelt autón a csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművet

Közben kicsorog a mélyfekete olaj, a szerelő kicseréli az olajszűrőt és betölti az aranyszínben csillogó új kenőanyagot. Sajnos a nívópálcán az ellenőrzéskor már nem ilyen gyönyörű az olaj, mert a hengerfejben megbúvó korábbi motorolaj összekeveredik vele.

Ugyanez a jelenség még erőteljesebb a dízelmotoros autóknál, a korom a friss olajat is feketére festi. Fel kell tudni dolgozni, hogy az olaj színéből, pár csepp eldörzsöléséből nagyjából semmit nem lehet megállapítani a motorról, hiába adja valaki a szakit.

0W20: 3200 és 9000 forintért

3180 forintért a gyári olaj literje nem tűnt drágának, mivel itt nem no name löttyöt kapunk a nagyáruház legalsó polcáról, hanem a 20 000 kilométerre nyújtott csereperiódust biztonságosan elviselő gyári kenőanyagot egy márkaszervizben. Ráadásul ez 0W20-as olaj, amilyet például Toyotákban is tölteni lehetne, de nem használják, mert elég drága.

Évente akár kétszer is érdemes cserélni a pollenszűrőt


Futottam néhány kört fővárosi márkaszervizeknél, hogy másutt hasonló méretű új, benzines autókhoz mennyibe kerül az adott helyen használt, a gyári specifikációnak megfelelő olaj literje. Most is bebizonyosodott, hogy “az” olajár nem létezik. A márkaszervizek eltérő márkájú kenőanyagokat használhatnak, ami az árakra is erősen hat.  Például a Škoda Yetihez a Duna egyik oldalán 9800 forintba került volna egy liter motorolaj, a másikon jóval kevesebbe. Az összegek tehát nem tükrözik egy adott márka szervizhálózatának átlagos árszintjét, de érdekességképp közöljük őket.

Egy liter motorolaj ára fővárosi márkaszervizekben


Típus Olajár
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 0W20: 3180 Ft/liter
Dacia Duster 1,2 TCe  5W40: 3500 Ft/liter
Toyota Auris 1,6 5W30: 5550 Ft/liter
Škoda Yeti 1,4 TSI 5W30: 6220 Ft/liter
Toyota-Lexus hibridek 0W20: 8970 Ft/liter

Ha már a számoknál tartunk, a tartóstesztes Suzukira a 20 000 kilométeres kötelező karbantartás nagyobb tételei a következők voltak:

– 4,2 liter motorolaj: 13 356 Ft
– olajszűrő: 3745 Ft
– pollenszűrő (a légszűrő nem volt koszos)
– 1,4 óra munkadíj (bruttó 7620 Ft/óra): 10 668 Ft

Az Sx4 S-Cross nem viszi a pénzt, ami a márkaszerviz alacsony, nettó 6000 forintos rezsióradíja mellett más szempontból is igaz. Motorja ugyanis kiugróan takarékos. Tesztünkön a városi fogyasztása is beállt 8 liter alá, ha van benne egy-egy reptéri fuvar és sokat használjuk a rakpartokat, akár 7 liter is elég lehet 100 kilométerre. Országúton és autópályán járva 5,8-6,3 literrel érdemes számolni, de egy próbánkon 4,4 literre sikerült leszorítani a 120 lóerős, benzines családi autó fogyasztását.

Városban 7-8 litert fogyaszt százon a tesztautó, országúton ez levihető 4,4 literre. Autópályán nagyjából 6,2 liter a reális 100 kilométerre

Jelenleg az S-Cross az Alpokban jár, az olajcserét követően Földes Attilát, feleségét és három gyermeküket vitte nyaralni Ausztriába. A közeljövőben többféle téma kapcsán is találkozhattok majd vele a Vezessen, mert hibáival együtt az S-Cross nagyon józan, sokak érdeklődésére számot tartó családi autó, amióta a Suzuki egymillió forintos engedménnyel levitte az árát a reális szintre.

Kommentek

  • OKdoki

    Nem viszi, hanem hozza! Azt a majd 28 000 forintot is a tulaj kapja, nem a szemvízre megy el. Ha majd nem a húszezres szerviz jön, hanem a a százhúszas, akkor még többet fog kapni a tulaj. Vízpumpa, ékszíj, stb. :-)

  • OKdoki

    Ja igen! “A városi fogyasztás is beállt 8 liter alá.” Szerintem ez korrekt. Egy 1080 kiló összsúlyú autótól. Mindössze csak semmi extra. Csodák nincsenek. Bár jól hangzik a 6 liter, de a vegyes érték az erősen csalóka lehet, vagy más hasonló autó is tud ilyet. Ezen egyébként a stop&start rendszer segíthetne komolyabban, de csak a városban. Technológiailag a Mazda SkyActiv-ja egy előremutató vállalkozás, de a súly és a légellenállás csökkentése az ami a nagyobb spórolást lehetővé teszi.

  • Kempelen

    OKdoki! Vezérlés cserénél rengeteg autó vízpumpája is megy a levesbe görgőstől, mindenestől. Ezeket az árakat látva egyáltalán dem drága ennek az autónak a szervize.
    Persze, mindig van olcsóbb és magának is sok mindent meg tud csinálni az ember, amúgy meg itt a honlapion a többség autómérnök-autószerelő-közgazdász-gazdaságpolitikus és közlekedési mérnök egy személyben, de ezeket az árakat látva, amik ennek az autónak a szerviz számláján szerepeltek, engem nem fogott el a kétségbeesés.

  • OKdoki

    Kempelen: “Az Sx4 S-Cross nem viszi a pénzt”. Persze értem én, ha nem mondunk valami banálisat akkor már hiányérzetünk támad. OK! Viszonylag olcsó a márkaszerviz. Talán a legolcsóbb. Lehet, hogy ez a fogalmazás mást nemzavar, de más nem írhat az én nevemben és fordítva.

  • Robcsek07

    Egy olajos cég tanácsadója írta a következőket (azért elgondolkodtató):
    “Véleményem szerint a 0W-20-as viszkozitási osztály alkalmazásával, a kenési biztonságot feláldozták, az energia takarékosság oltárán. Ezek alapján, ha a motor hosszú élettartamára törekszünk, akkor az 5W-30-as viszkozitású prémium kategóriás olajok a jobb választások.”

  • CoIie

    Az említett olajárak nehogy nem olcsók, hanem kifejezetten drágák! Pont úgy mint a nagyáruházakban!
    Megfelelő olajkerekedésekben az ár harmada/negyede is lehet! Ráadásul nem a lehúzós 1-1 litereket kell venni, hanem nagyobb kiszerelést!
    Így nem viszi a pénzt, hanem hozza! ;)

    A 0W20 tényleg átgondolandó…

  • Vérmacy

    Alfa 1,9-es dízelmre kértem annak idején árajánlatot olaj- és szűrőcserékre.
    Alfa Márkaszervíz 95eFt
    Fiat Márkaszervíz 60eFt
    Opel Márkaszervíz 74eFt
    Norauto 45eFt

    Végülis nem a gyári Seléniát kapta, hanem Castrolt (ha Opelbe jó, akkor ugyanabban a motorban Alfában is elketyeg).

    Lehet mondani, hogy drága a szakszervíz, de a garancia feltétele, hogy oda kell vinni kötelező szervízre!

    Most vettem Cabrióba 5W-50-es Mobil 1 olajat 2800 Ft/liter áron Webshopból. Természetesen a márkaszervizek erre is rátesznek egy kis hasznot, azonban! A márkazervizekben nem az olajcserét kell megfizetni, hanem a garancia leigazolását!

    Valóban élhető az ára a cikkben leírt szervíznek, de aki annak idején ezresszuttyogit hajtott, annak igenis megterhelő tétel! Nem egy helyen olvastam teljes olajcsere szettet/cserét 10eFt körül, ez pedig elgondolkodtató lehet autóvásárlásnál!

  • Kempelen

    Nem csak a garancia miatt jó a márkaszerviz. Normál esetben azért ők hozzájutnak minden gyári módosításhoz, változáshoz, őket a nagy olajcégek mindig elsőként szolgálják ki, az olaj készleteik bizonyosan nem 3 éve tárolt ócska hordókból állnak. Persze amelyikben béna szerelők, lelkiismeretlen személyzet dolgozik, azok semmire nem valók. A többség azonban az adott saját típushoz jobban ért, naprakészebb információi vannak róluk.
    Persze ezt az egész dolgot nem lehet kockán értelmezni. Én még bizony minden évben elviszem márkaszervizbe az autómat, pedig nem fiatal már, de engem megnyugtat, hogy ha valamit elrontottak, van hova visszamennem reklamálni. Nekem ez fontos.

  • CoIie

    Nem biztos, hogy első szériás teszt alany szeretnék lenni, akár olaj tekintetében. Nagyon jó az a kipróbált sokadik széria is!:)

    A garancia tekintetében pedig már a vételkor figyelembe kell venni a meghibásodási mutatókat egy adott gyárnál és típusnál (~ jól utána kell nézni, és NEM venni új modellt, csak a 2-3 évtől vagy a ráncfelvarrottól).
    Pl. az első eseten túl nem vittem garanciális okokból márkaszervizbe a kocsimat már lassan 8 éve, de szavatossági okokból többször is jártam a szervizben (nem kérdeztek semmi extrát, szervizkönyv fel sem merült, minden ingyenes volt). Az utóbbinak semmi köze ahhoz, hogy járok-e a garihoz szükséges időben vagy km-enként bármely (márka)szervizbe, kitöltetem-e velük a szervizkönyvet. Nem is jártam!

  • Laci812

    Udv, mindig elszornyulkodom az otthoni es az europai olaj arak lattan.
    Azt hogy a benzin draga azt megszoktuk, tobb mint ketszerese mint itt az USA-ban. Az olaj viszont sokkal-sokkal tobb. Walmart ban veszek Mobil-1 0w-30 as olajat 6240 Ft-nak megfelelo $-ert 5 quart azaz 4.75 litert 1313 Ft/liter aron. Ezt viszem a szamlas maszek muhelybe olajcserere. A benzinkuti arak kb duplak, markaszervizbe a gari idoszak alatt jarok csak, ott viszont nem irtak arat a szamlara mert 50000 merfoldig a szerviz benne volt az arban, magyarul elore kifizettem.

  • Kanyaró Malvin

    Nekem Volkswagenek szervizszámláira van rálátásom, budapesti és észak-dunántúli márkaszervizekben. OK, a 170 lóerős Passat TDI összetettebb autó a benzines S-Crossnál és többet elmegy hosszú távokra használva az olajjal 20 ezernél, de ha egyszer is 3200 Ft szerepelt volna a számlán egy liter Longlife-ért, hát tapsikoltam volna. Ezek az összegek a régi Suzukik árszintjéhez idomulnak, fővárosi/agglomerációs árra teljesen korrektek. Ha nettó hatos rezsióradíjjal működik a márkaszerviz, akkor a Volkswagennél rendesen levettek bennünket is.

  • Kempelen

    Malvin, nettó 6 a Suzuki ár. A VW drágább.

  • Kempelen

    Colie, imádom az ennyire okos és tudatos vásárlókat, mint te! te tévedhetetlen vagy, mindent jól átgondolsz….és téged b…nak át elsőnek.
    Ebben legyél biztos.
    Sajnos garanciát még márkaszervizes előélettel is izmos dolog érvényeíteni, különösen kiterjesztett garanciát. Annyira bírom, amikor csillogó szemmel jól megmondod a frankót. :-DDD

    Tényleg ne vegyen senki a gyártás első idejében semmilyen modellt. Csak 2-3 évvel utána….ezen azért elgondolkodnék a helyedben, hogy ha senki nem venné meg akkor az autókat, akkor te mit vennél 2 évvel később? Elmondom: 2 éve túltárolt szarokat.

  • CoIie

    Legyen úgy ahogy gondolod! Elég, ha én tudom, hogy hogyan is mennek a dolgok! ;)

  • Phrascarica

    Vérmacy: szerencsére a Norauto kihalt, megérdemelten tönkrement, de azért érdekelni hogy miért 45 ezer egy olajcsere?
    6 liter olaj 4000/literből szinte minden olajat megkapni, az olajszűrő pedig 5000. A munkadij a Norautónál ingyenes volt, ha ott vetted az olajat azaz összesen 29000.

  • Kanyaró Malvin

    Igen, pont azért vettek le, mert a Volkswagenben nem nettó 6000-ért dolgoztak, pedig ez is márkaszerviz, pecsételéssel, meg a Suzuki is. És hangsúlyozottan ez nem PIA-üzem volt.

  • Kempelen

    Malvin! Egészen más a Suzuki és a VW szervizek infrastrukturális szintje. Ez persze nem indokol kiugróan magas árat, de azonosat sem.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. Az európaiak egészségével szórakoznak a buherálók.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.