Tartósteszten használt SX4 S-Crossunk 12 000 kilométert futott szerkesztőségünknél, így eljött az olajcsere ideje. Talán nem ugrott volna rögtön a három év/100 000 km garancia, ha kicsit túlfutunk a határon, de 19 890 kilométernél időpontot kértünk a budaörsi márkaszervizbe, hogy a motor friss kenőanyagot kapjon és megejtsük a kötelező karbantartást.

15 helyett 20 ezer km

Aki ismeri a Suzukikat, felkaphatta a fejét: miért nem 15 ezer kilométernél szervizeltettük az autót? Azért, mert az SX4 S-Cross már a 20 000 kilométerre nyújtott olajcsere-periódussal üzemel.

A nagyobb igénybevétel miatt nem elég a korábbi motorolaj-minőség: a raktáros a gyári előírások szerint 0W20-as olajat ad ki. A rendszer nagyon egzakt: az átvizsgálásra érkező autó típusát megadva az automata pont annyi kenőanyagot adagol a szerelő műanyag kannájába, amennyi az adott motorba kell. A benzines S-Cross esetében ez 4,2 liter.

Ellenőrizni kell a futóművet és a kerekek állapotát. Itt épp a kerékcsapágyakat vizsgálja a szakember

Az olajcsere mellett az időszakos szervizelés része az autó átvizsgálása is, ami feltétele a garancia megőrzésének. A kötelező karbantartást az öt hónapja átvett tesztautón Kulifai Gábor végezte. Tapasztalt szakember, előző munkahelye is egy Suzuki-márkaszerviz volt a főváros vonzáskörzetében.

A kötelező szerviz nemcsak olajcsere

A bő egy órás művelet során alaposan át kell nézni az autót. Az első a forgalomban való részvételhez szükséges tényezők ellenőrzése, a szerelő végigmegy az összes fényforrás és a kürt működésén.

Ősz lévén, nem maradhat ki a fagyálló hűtőfolyadék fagyáspontmérése. A gyári hűtőközeg -44 fokig fagyálló, ami vagy 20 fokkal több annál, amire itthon reálisan szükség lehet. De ez így van jól, sosem árt a tartalék.

Kulifai Gábornak pontosan 4,2 liter kenőanyagot adagolt ki a számítógép, amennyi ebbe a motorba kell

A 44 amperórás akkumulátort látva rákérdezek, hogy érdemes-e majd komolyabb telepre cserélni, ha a gyári nem bírja tovább. A szerelő maximum eggyel nagyobb kapacitású akkumulátort javasol, mert az adott akkuhoz tervezett generátor nem szolgálna ki 55 Ah-nál nagyobb kapacitású telepet.

Idővel a csápos emelőn folytatódik a munka. Többek között a hajtáslánc alapos szemrevételezése, a futómű ellenőrzése, megrángatása, a kerékcsapágyak vizsgálata szerepel a teendők között. A szerelőnek fel kell derítenie az alváz és a kipufogórendszer esetleges sérüléseit is.

Aranylik a friss olaj

Pontról-pontra haladva a szakember minden rendben talál az autón. Nagyjából erre is számítottunk, mert a kocsi nem sokat futott a budapesti darálóban és meglepő volna bármilyen kifogás egy 20 000 kilométert futott Suzukival szemben.

Jól látni a felemelt autón a csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművet

Közben kicsorog a mélyfekete olaj, a szerelő kicseréli az olajszűrőt és betölti az aranyszínben csillogó új kenőanyagot. Sajnos a nívópálcán az ellenőrzéskor már nem ilyen gyönyörű az olaj, mert a hengerfejben megbúvó korábbi motorolaj összekeveredik vele.

Ugyanez a jelenség még erőteljesebb a dízelmotoros autóknál, a korom a friss olajat is feketére festi. Fel kell tudni dolgozni, hogy az olaj színéből, pár csepp eldörzsöléséből nagyjából semmit nem lehet megállapítani a motorról, hiába adja valaki a szakit.

0W20: 3200 és 9000 forintért

3180 forintért a gyári olaj literje nem tűnt drágának, mivel itt nem no name löttyöt kapunk a nagyáruház legalsó polcáról, hanem a 20 000 kilométerre nyújtott csereperiódust biztonságosan elviselő gyári kenőanyagot egy márkaszervizben. Ráadásul ez 0W20-as olaj, amilyet például Toyotákban is tölteni lehetne, de nem használják, mert elég drága.

Évente akár kétszer is érdemes cserélni a pollenszűrőt


Futottam néhány kört fővárosi márkaszervizeknél, hogy másutt hasonló méretű új, benzines autókhoz mennyibe kerül az adott helyen használt, a gyári specifikációnak megfelelő olaj literje. Most is bebizonyosodott, hogy “az” olajár nem létezik. A márkaszervizek eltérő márkájú kenőanyagokat használhatnak, ami az árakra is erősen hat.  Például a Škoda Yetihez a Duna egyik oldalán 9800 forintba került volna egy liter motorolaj, a másikon jóval kevesebbe. Az összegek tehát nem tükrözik egy adott márka szervizhálózatának átlagos árszintjét, de érdekességképp közöljük őket.

Egy liter motorolaj ára fővárosi márkaszervizekben

TípusOlajár
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 0W20: 3180 Ft/liter
Dacia Duster 1,2 TCe  5W40: 3500 Ft/liter
Toyota Auris 1,65W30: 5550 Ft/liter
Škoda Yeti 1,4 TSI 5W30: 6220 Ft/liter
Toyota-Lexus hibridek 0W20: 8970 Ft/liter

Ha már a számoknál tartunk, a tartóstesztes Suzukira a 20 000 kilométeres kötelező karbantartás nagyobb tételei a következők voltak:

– 4,2 liter motorolaj: 13 356 Ft
– olajszűrő: 3745 Ft
– pollenszűrő (a légszűrő nem volt koszos)
– 1,4 óra munkadíj (bruttó 7620 Ft/óra): 10 668 Ft

Az Sx4 S-Cross nem viszi a pénzt, ami a márkaszerviz alacsony, nettó 6000 forintos rezsióradíja mellett más szempontból is igaz. Motorja ugyanis kiugróan takarékos. Tesztünkön a városi fogyasztása is beállt 8 liter alá, ha van benne egy-egy reptéri fuvar és sokat használjuk a rakpartokat, akár 7 liter is elég lehet 100 kilométerre. Országúton és autópályán járva 5,8-6,3 literrel érdemes számolni, de egy próbánkon 4,4 literre sikerült leszorítani a 120 lóerős, benzines családi autó fogyasztását.

Városban 7-8 litert fogyaszt százon a tesztautó, országúton ez levihető 4,4 literre. Autópályán nagyjából 6,2 liter a reális 100 kilométerre

Jelenleg az S-Cross az Alpokban jár, az olajcserét követően Földes Attilát, feleségét és három gyermeküket vitte nyaralni Ausztriába. A közeljövőben többféle téma kapcsán is találkozhattok majd vele a Vezessen, mert hibáival együtt az S-Cross nagyon józan, sokak érdeklődésére számot tartó családi autó, amióta a Suzuki egymillió forintos engedménnyel levitte az árát a reális szintre.