Ahol B-s jogsival is lehet repülőt vezetni

Airbus A320, Boeing 737 szimulátor Budapesten

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.11.04. 15.00

Szeretnél nagy utasszállító repülőt vezetni, de Ferihegyen nem adták oda az Airbus vagy a 737-es kulcsát? Van megoldás!

Átlagos IX. kerületi fővárosi irodaházba nyitok be, bizonyára rendkívül eredeti vicces kérdésemre, miszerint hányas szobában van a repülőtér, unott “első emelet” a válasz a recepción. És tényleg, a liftből kilépve már látom is a 737-es Boeing pilótafülkéjét. A kapitányi ülésben (itt is bal egy) valaki összevissza vijjogó és pittyegő vészjelzések közepette épp kétségbeesetten próbál landolni a tököli reptéren az 52 tonnás leszállósúlyú repülőgéppel.

Ez a Pilots Simulator Center, ahol profi pilóták képzésére és családi mókára, céges csapatépítő betétprogramra egyaránt alkalmas repülőszimulátorokat próbálhat ki, akinek kedve tartja. Írtunk már repülőgép-szimulátorról, de a másfél milliárd forintos ferihegyi csodát csak a kiválasztottak élvezhették, amíg a MALÉV leállása után el nem vitték az országból. Viszont ide bárki bejöhet, akár szórakozni, akár biztonságos körülmények között gyakorolni szeretne.

Pont mint a valóságban

Egyelőre két darab, közel százszázalékos hitelességgel berendezett cockpit, egy Boeing 737 és egy Airbus A320 várja a földi pilótákat, 180 fokos vetített környezettel, sőt, pár berendezett utasülés-sorral, ahol még a vészkijáratot is ki lehet nyitni és az oxigénmaszkokat is le lehet ejteni. Hamarosan elkészül a harmadik helyiség, ahol egy Cessna kisgépet lehet repülni, a lezuhanás veszélye nélkül. A szoftver a Microsoft Flight Simulator, de billentyűzet és joystick helyett teljesen realisztikus, ha tetszik, valódi műszereken figyelhetjük az eseményeket, érhetjük el a funkciókat.

Az a bizonyos első emelet ugyan nem billen meg a fordulókban, de a vizuális élmény a fizikai környezet-változások nélkül is tökéletes. Olyannyira, hogy az első percekben, amíg meg nem szokjuk, hogy a váratlanul megdőlő horizontot nem követik a testünkre ható erők, nem árt nyitva hagyni a szimulátorszobák ajtaját. Ha kezdünk rosszul lenni – és tutira kezdünk -, elég egy picit kipillantani a magunk mögött hagyott valóságba és újra fellégezhetünk.

Kapitányi és elsőtiszti ülés, plusz két sor a virtuális utasoknak

Soha életemben nem vezettem még repülőt (bár ülni már ültem néhány érdekesebb légi szerkezetben), ezért reflexszerűen szabadkozni kezdtem, amikor a helyet üzemeltető srácok elkezdtek lökdösni az Airbus jobb első ülése, vagyis az első tiszt széke felé. Aztán ráébredtem, hogy nagy felelősségem nincs, hiszen ha “lezuhanok”, elég újraindítani a rendszert, nem lesz tele a balfékségemmel a világsajtó napokig.

Ami ezután következett, arról csak foszlányokra emlékszem. Állandóan jöttek az instrukciók a kapitányi ülés felől, hogy mit merre hogyan csavarjak, húzzak, tekerjek, nyomjak. Viccesen picike, egykezes kormánykerékkel (a szakzsargonban tiller a neve) irányítottam a földön a gépet, majd jöttek a pedálok a nagy sebességű gurulásnál az iránytartáshoz, aztán pedig a joystick (igen, joystick, szakzsargonban side stick, a fly-by-wire rendszerű Airbuson nincs már klasszikus botkormány) és a robotpilóta utasítására szolgáló programtárcsák. Nem csak a háromdimenziós mozgás furcsaságait lehetetlen feldolgozni egy párperces menet során, de a repülős szaknyelvet, a futópálya megtalálását és a megközelítést segítő rendszerek rejtjeleit is tanulják pár évig a valódi pilóták.

Az alábbi videón nem én szállok fel és le – a felszállást még meg is tudnám oldani a gyorstalpaló után, de lefelé nem mennének ilyen simán a dolgok:

Aztán jött a Boeing. Egy 737-esen még közelebb áll az élmény a valódi repüléshez, itt van botkormány az ember lába között – a férfi pilótáknak vigyázniuk is kell, hogy állítják be az ülést, mert egy-egy erősebb felhúzás a jövő generáció rovására mehet. Az Airbushoz képest ez tényleg más élmény. Ott a joystick megtolásával egyszerűen megad az ember egy határértéket, ameddig a számítógép eltolja a vonatkozó szárnyfelületek paramétereit. A 737-est ellenben valóban VEZETNI kell, fizikai kapcsolat van (mármint a valódi gépen) a kezelőszervek és a munkát végző lapok között.

A kar középen az, amiről sosem szabad megfeledkezni: ez engedi ki a futóművet

Gokartozni jó dolog, az autós szimulátorok is viccesek. Egy ilyen repülőszimulátor ellenben frenetikus élmény. Aki gyakran repül, egy kicsit betekintést kaphat abba, miként is mennek a dolgok a 9/11 óta zárt ajtó mögött, ott elöl. Aki pedig keveset repül, vagy tán nem is repült még, mert fél, biztonságos körülmények között kaphat betekintést abba, hogy is van az, amikor a fémből készült szerkezet felemelkedik a földről, a józan ész elgondolásai ellenére. A berendezett utasfülkében a repüléstől rettegők tapasztalhatják meg a statisztikai igazságot gyakorlatias, de nem rémisztő módon: repülni utasként nem sokkal stresszesebb dolog, mint buszozni – és mindenképp biztonságosabb.

Egy óra csúcsidőn kívül (hétfő-péntek, délután négyig) 15 ezer forint a nagyon profi, részben EU-s pénzből készült budapesti szimulátorban. Ha belegondolunk, hogy négy PC, három projektor és profi személyzet dolgozik a háttérben, amíg mi amatőrködünk a gázkarokkal és a botkormánnyal, ez egész barátságos ár.

És végezetül egy dolog. Ha legközelebb repülés közben a stewardess falfehéren közli, hogy a kapitány és a másodpilóta halat evett:

és megkér minket, hogy tegyük le a gépet, ne feledjük: a futóművet a 737-esen és a 320-ason is a műszerfal közepén lévő nagy karral lehet kiengedni leszállás előtt!

Kommentek

Női szupergonosz a Nissan elektromos nagykövete

Az Öngyilkos osztag című képregény-feldolgozás egyik főgonoszát játszó Margot Robbie ausztrál színésznőt választotta a Nissan elektromos mobilitási nagykövetéül.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.