Ahol B-s jogsival is lehet repülőt vezetni

Airbus A320, Boeing 737 szimulátor Budapesten

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.11.04. 15.00

Szeretnél nagy utasszállító repülőt vezetni, de Ferihegyen nem adták oda az Airbus vagy a 737-es kulcsát? Van megoldás!

Átlagos IX. kerületi fővárosi irodaházba nyitok be, bizonyára rendkívül eredeti vicces kérdésemre, miszerint hányas szobában van a repülőtér, unott “első emelet” a válasz a recepción. És tényleg, a liftből kilépve már látom is a 737-es Boeing pilótafülkéjét. A kapitányi ülésben (itt is bal egy) valaki összevissza vijjogó és pittyegő vészjelzések közepette épp kétségbeesetten próbál landolni a tököli reptéren az 52 tonnás leszállósúlyú repülőgéppel.

Ez a Pilots Simulator Center, ahol profi pilóták képzésére és családi mókára, céges csapatépítő betétprogramra egyaránt alkalmas repülőszimulátorokat próbálhat ki, akinek kedve tartja. Írtunk már repülőgép-szimulátorról, de a másfél milliárd forintos ferihegyi csodát csak a kiválasztottak élvezhették, amíg a MALÉV leállása után el nem vitték az országból. Viszont ide bárki bejöhet, akár szórakozni, akár biztonságos körülmények között gyakorolni szeretne.

Pont mint a valóságban

Egyelőre két darab, közel százszázalékos hitelességgel berendezett cockpit, egy Boeing 737 és egy Airbus A320 várja a földi pilótákat, 180 fokos vetített környezettel, sőt, pár berendezett utasülés-sorral, ahol még a vészkijáratot is ki lehet nyitni és az oxigénmaszkokat is le lehet ejteni. Hamarosan elkészül a harmadik helyiség, ahol egy Cessna kisgépet lehet repülni, a lezuhanás veszélye nélkül. A szoftver a Microsoft Flight Simulator, de billentyűzet és joystick helyett teljesen realisztikus, ha tetszik, valódi műszereken figyelhetjük az eseményeket, érhetjük el a funkciókat.

Az a bizonyos első emelet ugyan nem billen meg a fordulókban, de a vizuális élmény a fizikai környezet-változások nélkül is tökéletes. Olyannyira, hogy az első percekben, amíg meg nem szokjuk, hogy a váratlanul megdőlő horizontot nem követik a testünkre ható erők, nem árt nyitva hagyni a szimulátorszobák ajtaját. Ha kezdünk rosszul lenni – és tutira kezdünk -, elég egy picit kipillantani a magunk mögött hagyott valóságba és újra fellégezhetünk.

Kapitányi és elsőtiszti ülés, plusz két sor a virtuális utasoknak

Soha életemben nem vezettem még repülőt (bár ülni már ültem néhány érdekesebb légi szerkezetben), ezért reflexszerűen szabadkozni kezdtem, amikor a helyet üzemeltető srácok elkezdtek lökdösni az Airbus jobb első ülése, vagyis az első tiszt széke felé. Aztán ráébredtem, hogy nagy felelősségem nincs, hiszen ha “lezuhanok”, elég újraindítani a rendszert, nem lesz tele a balfékségemmel a világsajtó napokig.

Ami ezután következett, arról csak foszlányokra emlékszem. Állandóan jöttek az instrukciók a kapitányi ülés felől, hogy mit merre hogyan csavarjak, húzzak, tekerjek, nyomjak. Viccesen picike, egykezes kormánykerékkel (a szakzsargonban tiller a neve) irányítottam a földön a gépet, majd jöttek a pedálok a nagy sebességű gurulásnál az iránytartáshoz, aztán pedig a joystick (igen, joystick, szakzsargonban side stick, a fly-by-wire rendszerű Airbuson nincs már klasszikus botkormány) és a robotpilóta utasítására szolgáló programtárcsák. Nem csak a háromdimenziós mozgás furcsaságait lehetetlen feldolgozni egy párperces menet során, de a repülős szaknyelvet, a futópálya megtalálását és a megközelítést segítő rendszerek rejtjeleit is tanulják pár évig a valódi pilóták.

Az alábbi videón nem én szállok fel és le – a felszállást még meg is tudnám oldani a gyorstalpaló után, de lefelé nem mennének ilyen simán a dolgok:

Aztán jött a Boeing. Egy 737-esen még közelebb áll az élmény a valódi repüléshez, itt van botkormány az ember lába között – a férfi pilótáknak vigyázniuk is kell, hogy állítják be az ülést, mert egy-egy erősebb felhúzás a jövő generáció rovására mehet. Az Airbushoz képest ez tényleg más élmény. Ott a joystick megtolásával egyszerűen megad az ember egy határértéket, ameddig a számítógép eltolja a vonatkozó szárnyfelületek paramétereit. A 737-est ellenben valóban VEZETNI kell, fizikai kapcsolat van (mármint a valódi gépen) a kezelőszervek és a munkát végző lapok között.

A kar középen az, amiről sosem szabad megfeledkezni: ez engedi ki a futóművet

Gokartozni jó dolog, az autós szimulátorok is viccesek. Egy ilyen repülőszimulátor ellenben frenetikus élmény. Aki gyakran repül, egy kicsit betekintést kaphat abba, miként is mennek a dolgok a 9/11 óta zárt ajtó mögött, ott elöl. Aki pedig keveset repül, vagy tán nem is repült még, mert fél, biztonságos körülmények között kaphat betekintést abba, hogy is van az, amikor a fémből készült szerkezet felemelkedik a földről, a józan ész elgondolásai ellenére. A berendezett utasfülkében a repüléstől rettegők tapasztalhatják meg a statisztikai igazságot gyakorlatias, de nem rémisztő módon: repülni utasként nem sokkal stresszesebb dolog, mint buszozni – és mindenképp biztonságosabb.

Egy óra csúcsidőn kívül (hétfő-péntek, délután négyig) 15 ezer forint a nagyon profi, részben EU-s pénzből készült budapesti szimulátorban. Ha belegondolunk, hogy négy PC, három projektor és profi személyzet dolgozik a háttérben, amíg mi amatőrködünk a gázkarokkal és a botkormánnyal, ez egész barátságos ár.

És végezetül egy dolog. Ha legközelebb repülés közben a stewardess falfehéren közli, hogy a kapitány és a másodpilóta halat evett:

és megkér minket, hogy tegyük le a gépet, ne feledjük: a futóművet a 737-esen és a 320-ason is a műszerfal közepén lévő nagy karral lehet kiengedni leszállás előtt!

Kommentek

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.