Esik a benzinár! Csökken a sör kilója?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.10.29. 04.00

Mitől olcsó most az üzemanyag, és meddig esik az ára? Milyen hatásai lesznek ennek? Több autó az utakon? Netán árcsökkenés várható a boltokban?

Pontosan emlékszünk, hogy volt ez a múltban. Emelkedett a benzin és a gázolaj ára heteken, meg heteken át, aztán egyre hangosabban panaszkodtak az érdekszervezetek. Hogy hát nem bírják tovább. Árat emelnek. Először a fuvarozók, aztán a pékek, tejesek, meg a többiek. Így volt ez, emlékszünk.

Csakhogy most hetek óta csökken, meg csökken az üzemanyagok ára, mától hároméves mélyponton landolt. Tessék mondani, akkor most olcsóbb lesz a kifli hétfőtől? Persze van itt még pár kérdés.

Például, hogy meddig csökken tovább az üzemanyagár?

A kutak totemjeire írt árakat alapvetően 3 dolog határozza meg.
1, adótartam
2, nyersolaj világpiaci ára
3, forint/dollár árfolyam

Szomorú, de az első meglehetősen magas. Az is marad.

Érdemes ízlelgetni. Forrás: Portfolio.hu

A jelenlegi üzemanyagárakat alapvetően a nyersolaj nemzetközi árcsökkenésének köszönhetjük. “Tegnap is esett, mára nagyon közel került a mélyponthoz, további érdemi csökkenést már nem nagyon várok. Szerintem a közeljövőben ehhez a szinthez közel ingadozik majd, kicsit fel, kicsit le” – mondja kérdésünkre Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezetője.

Harmadjára a forint. Ennek árfolyamában erősödést vár a szakértő, szerinte az államadósság kedvező elszámolása miatt év végére a kormány ideiglenesen izmosít majd valamennyit. Nemrég Varga Mihály gazdasági miniszter is célzott erre.

Vagyis a kérdésre a válasz: valószerűtlen, hogy idén visszakúszik 420-430 forint közé a mostani 382 körüli átlagos benzinár, és a 399 forintos gázolaj. Jó eséllyel a mostani árfolyam közelében ingadozik majd pár hónapig.

Mitől olcsó a nyersolaj a világban?

Összetett, bonyolult, világhatalmak mozgásai által formált játék ez, de azért megpróbáljuk röviden összefoglalni a közelmúlt történéseit. 2014-ben megnőtt az Egyesült Államokban a belső olajkitermelés, ami túlkínálatot eredményezett egyik legfőbb közel-keleti beszállítójánál, Szaúd-Arábiában, valamint pár kisebb térségbeli barátnál. A szaúdi királyság fixen beállított kitermelési túlkínálatát a nyáron még enyhítette a helyi erőművek égető kapacitása, azonban a nyár elmúltával csökkent a légkondicionálás áramigénye, így sokkal “láthatóbbá vált” a túlkínálat, csökkenni kezdett a nyersolaj ára. Nem enyhített ezen, hogy bár a kínai gazdaság étvágya nő, de a növekedés mértéke a vártnál is jobban csökken. Vagyis nem szívódott fel az elmúlt 1-2 hónapban a túlkínálat, ezért csökkent a világpiaci ár.

Milyen hatásai lesznek a mostani üzemanyagárnak

A Magyar Ásványolaj Szövetség alábbi táblázata jól mutatja, hogy már a szeptember közepétől megindult árcsökkentés előtt is több üzemanyag fogyott itthon, mint 2013 azonos időszakában. Wilde György főtitkár szerint egészen biztos, hogy ezekben a hetekben még többet tankolnak az autósok, de nem mindenki.

Van itt pénz! Tessék csak megnézni, miként hasít a legdrágább üzemanyagok értékesítése

“Az elmúlt években a járműhasználatukat minimalizáló magánszemélyek fognak majd többet vásárolni, és mivel nekik benzines autóik vannak, a benzinfogyasztás növekszik meg érezhetően” – mondja Wilde.

Jól járnak tehát a saját autót használók, a tömegközlekedést koptatók viszont ne reménykedjenek, nem lesznek olcsóbbak a jegyek, hiába spórol komoly összegeket például a BKV a gázolaj kedvezőbb árán.

“A jegy- és bérletárak nem függenek az aktuális üzemanyagáraktól, a tömegközlekedés ugyanis – ahogy gyakorlatilag a világon mindenhol – veszteséges, üzemeltetéséhez állami és/vagy önkormányzati hozzájárulás szükséges. A jegy- és bérletvásárlásból befolyó bevétel jelenleg az üzemeltetési költségek mintegy 40 százalékát fedezi; ha az üzemanyagárak tartósan alacsonyabb szinten maradnak, az a költségek szintjét kis mértékben valóban csökkentheti, ezáltal azonban csak a Fővárosi Önkormányzat finanszírozási igénye mérséklődne. Mindezek alapján nem tartjuk valószínűnek, hogy a Fővárosi Közgyűlés erre hivatkozva csökkentené a tarifákat” – válaszolta a Vezess.hu kérdésére a BKK.

No de mindenkit a kenyér és a sör ára érdekel! Az csökken-e?

A fogyasztói árak emelkedésénél rendszerint a fuvarozók döntik el az első dominót. Olcsóbb a gázolaj, most vajon csökkentik az árakat?

“Csak hosszú távon lehet hatással a fuvarozási költségekre a kedvező gázolajár. Amikor emelkedett, akkor is jóval később követte a fuvarozási díj növelése. Bízunk benne, hogy tartósan ezen a szinten marad, és akkor idővel lehet csökkenés, de nem mostanában. Jelenleg van azon a szinten a gázolaj ára, ahol egálban van az elmúlt évek fuvarozási költségeivel, ahol lennie kellett volna” – mondja Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

Akkor nem lesz olcsóbb semmi a boltokban?

Barta Judit: Nem!
Karmos Gábor: Nem!
Wilde György: Logikus lenne, de a piac nem mindig működik logikusan!

Kommentek

  • Nick Árpi

    Hát, nem tudom. Az otthoni fizetésekhez képest az a kijelentés, hogy most olcsó a benzin, szerintem nem állja meg a helyét. Ha 200-ért adnák és esne 50 Ft-ot az ára, akkor talán. Egy átlagos magyar család zsebében most havonta 2000 Ft-tal több marad. Hurrá! Akkor olcsón is autóznak?

  • DTF

    Vicces h sokan azt hiszik h a kormány/MOL csökkenti az árat és ez milyen húúdejó. Rengetegen azt sem tudják, hogy hogyan mozognak a nyersanyagpiaci árak :)

  • pheiman

    Attól tartok, ennél kissé komplikáltabb a kép, hiszen
    – itthon az üzemanyagok ára a mediterrán térség jegyzései alapján kalkulálható,
    – lényegesen befolyásolja az árat a finomítói margin is, nemcsak a kőolaj ára,
    – a szezonális / turista idény sem mellékes,
    – az amerikai készlethelyzet is befolyással bír a jegyzésárakra ( ezeket egy privát ember nem ismeri!)
    – fontos mérce lehet az átlagjövedelemből vehető üzemanyag mennyisége,
    – a fiskus helyzete is döntő.
    Tudni illik, hogy a kőolajban in situ lévő üzemanyagok (fehérárúk) mennyisége nem fedezi az igényeket, másodlagos technológiák kellenek pl. FCC, a szükséglet fedezésére, ami persze drágább ( nemesfém katalizátor, nyomás, hidrogén…)
    Természetesen az említettek igen- igen fontosak, de a fentiek is figyelembe veendők!

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.