Esik a benzinár! Csökken a sör kilója?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.10.29. 04.00

Mitől olcsó most az üzemanyag, és meddig esik az ára? Milyen hatásai lesznek ennek? Több autó az utakon? Netán árcsökkenés várható a boltokban?

Pontosan emlékszünk, hogy volt ez a múltban. Emelkedett a benzin és a gázolaj ára heteken, meg heteken át, aztán egyre hangosabban panaszkodtak az érdekszervezetek. Hogy hát nem bírják tovább. Árat emelnek. Először a fuvarozók, aztán a pékek, tejesek, meg a többiek. Így volt ez, emlékszünk.

Csakhogy most hetek óta csökken, meg csökken az üzemanyagok ára, mától hároméves mélyponton landolt. Tessék mondani, akkor most olcsóbb lesz a kifli hétfőtől? Persze van itt még pár kérdés.

Például, hogy meddig csökken tovább az üzemanyagár?

A kutak totemjeire írt árakat alapvetően 3 dolog határozza meg.
1, adótartam
2, nyersolaj világpiaci ára
3, forint/dollár árfolyam

Szomorú, de az első meglehetősen magas. Az is marad.

Érdemes ízlelgetni. Forrás: Portfolio.hu

A jelenlegi üzemanyagárakat alapvetően a nyersolaj nemzetközi árcsökkenésének köszönhetjük. “Tegnap is esett, mára nagyon közel került a mélyponthoz, további érdemi csökkenést már nem nagyon várok. Szerintem a közeljövőben ehhez a szinthez közel ingadozik majd, kicsit fel, kicsit le” – mondja kérdésünkre Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezetője.

Harmadjára a forint. Ennek árfolyamában erősödést vár a szakértő, szerinte az államadósság kedvező elszámolása miatt év végére a kormány ideiglenesen izmosít majd valamennyit. Nemrég Varga Mihály gazdasági miniszter is célzott erre.

Vagyis a kérdésre a válasz: valószerűtlen, hogy idén visszakúszik 420-430 forint közé a mostani 382 körüli átlagos benzinár, és a 399 forintos gázolaj. Jó eséllyel a mostani árfolyam közelében ingadozik majd pár hónapig.

Mitől olcsó a nyersolaj a világban?

Összetett, bonyolult, világhatalmak mozgásai által formált játék ez, de azért megpróbáljuk röviden összefoglalni a közelmúlt történéseit. 2014-ben megnőtt az Egyesült Államokban a belső olajkitermelés, ami túlkínálatot eredményezett egyik legfőbb közel-keleti beszállítójánál, Szaúd-Arábiában, valamint pár kisebb térségbeli barátnál. A szaúdi királyság fixen beállított kitermelési túlkínálatát a nyáron még enyhítette a helyi erőművek égető kapacitása, azonban a nyár elmúltával csökkent a légkondicionálás áramigénye, így sokkal “láthatóbbá vált” a túlkínálat, csökkenni kezdett a nyersolaj ára. Nem enyhített ezen, hogy bár a kínai gazdaság étvágya nő, de a növekedés mértéke a vártnál is jobban csökken. Vagyis nem szívódott fel az elmúlt 1-2 hónapban a túlkínálat, ezért csökkent a világpiaci ár.

Milyen hatásai lesznek a mostani üzemanyagárnak

A Magyar Ásványolaj Szövetség alábbi táblázata jól mutatja, hogy már a szeptember közepétől megindult árcsökkentés előtt is több üzemanyag fogyott itthon, mint 2013 azonos időszakában. Wilde György főtitkár szerint egészen biztos, hogy ezekben a hetekben még többet tankolnak az autósok, de nem mindenki.

Van itt pénz! Tessék csak megnézni, miként hasít a legdrágább üzemanyagok értékesítése

“Az elmúlt években a járműhasználatukat minimalizáló magánszemélyek fognak majd többet vásárolni, és mivel nekik benzines autóik vannak, a benzinfogyasztás növekszik meg érezhetően” – mondja Wilde.

Jól járnak tehát a saját autót használók, a tömegközlekedést koptatók viszont ne reménykedjenek, nem lesznek olcsóbbak a jegyek, hiába spórol komoly összegeket például a BKV a gázolaj kedvezőbb árán.

“A jegy- és bérletárak nem függenek az aktuális üzemanyagáraktól, a tömegközlekedés ugyanis – ahogy gyakorlatilag a világon mindenhol – veszteséges, üzemeltetéséhez állami és/vagy önkormányzati hozzájárulás szükséges. A jegy- és bérletvásárlásból befolyó bevétel jelenleg az üzemeltetési költségek mintegy 40 százalékát fedezi; ha az üzemanyagárak tartósan alacsonyabb szinten maradnak, az a költségek szintjét kis mértékben valóban csökkentheti, ezáltal azonban csak a Fővárosi Önkormányzat finanszírozási igénye mérséklődne. Mindezek alapján nem tartjuk valószínűnek, hogy a Fővárosi Közgyűlés erre hivatkozva csökkentené a tarifákat” – válaszolta a Vezess.hu kérdésére a BKK.

No de mindenkit a kenyér és a sör ára érdekel! Az csökken-e?

A fogyasztói árak emelkedésénél rendszerint a fuvarozók döntik el az első dominót. Olcsóbb a gázolaj, most vajon csökkentik az árakat?

“Csak hosszú távon lehet hatással a fuvarozási költségekre a kedvező gázolajár. Amikor emelkedett, akkor is jóval később követte a fuvarozási díj növelése. Bízunk benne, hogy tartósan ezen a szinten marad, és akkor idővel lehet csökkenés, de nem mostanában. Jelenleg van azon a szinten a gázolaj ára, ahol egálban van az elmúlt évek fuvarozási költségeivel, ahol lennie kellett volna” – mondja Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

Akkor nem lesz olcsóbb semmi a boltokban?

Barta Judit: Nem!
Karmos Gábor: Nem!
Wilde György: Logikus lenne, de a piac nem mindig működik logikusan!

Kommentek

  • Nick Árpi

    Hát, nem tudom. Az otthoni fizetésekhez képest az a kijelentés, hogy most olcsó a benzin, szerintem nem állja meg a helyét. Ha 200-ért adnák és esne 50 Ft-ot az ára, akkor talán. Egy átlagos magyar család zsebében most havonta 2000 Ft-tal több marad. Hurrá! Akkor olcsón is autóznak?

  • DTF

    Vicces h sokan azt hiszik h a kormány/MOL csökkenti az árat és ez milyen húúdejó. Rengetegen azt sem tudják, hogy hogyan mozognak a nyersanyagpiaci árak :)

  • pheiman

    Attól tartok, ennél kissé komplikáltabb a kép, hiszen
    – itthon az üzemanyagok ára a mediterrán térség jegyzései alapján kalkulálható,
    – lényegesen befolyásolja az árat a finomítói margin is, nemcsak a kőolaj ára,
    – a szezonális / turista idény sem mellékes,
    – az amerikai készlethelyzet is befolyással bír a jegyzésárakra ( ezeket egy privát ember nem ismeri!)
    – fontos mérce lehet az átlagjövedelemből vehető üzemanyag mennyisége,
    – a fiskus helyzete is döntő.
    Tudni illik, hogy a kőolajban in situ lévő üzemanyagok (fehérárúk) mennyisége nem fedezi az igényeket, másodlagos technológiák kellenek pl. FCC, a szükséglet fedezésére, ami persze drágább ( nemesfém katalizátor, nyomás, hidrogén…)
    Természetesen az említettek igen- igen fontosak, de a fentiek is figyelembe veendők!

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

F1: A Red Bullnál röhögnek az FIA-n

A Red Bullnál komolytalannak tartják a Nemzetközi Automobil Szövetség állítását, miszerint a Mercedes-, a Ferrari- és a Renault-motor háromtized másodpercen belülre került idén.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

F1: Bejelentették a Sauber Honda-szerződését

A Forma-1-es Orosz Nagydíj délelőttjén hivatalosan is bejelentették, hogy 2018-tól a Sauber-csapat is a Honda erőforrásaival.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.