Esik a benzinár! Csökken a sör kilója?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.10.29. 04.00

Mitől olcsó most az üzemanyag, és meddig esik az ára? Milyen hatásai lesznek ennek? Több autó az utakon? Netán árcsökkenés várható a boltokban?

Pontosan emlékszünk, hogy volt ez a múltban. Emelkedett a benzin és a gázolaj ára heteken, meg heteken át, aztán egyre hangosabban panaszkodtak az érdekszervezetek. Hogy hát nem bírják tovább. Árat emelnek. Először a fuvarozók, aztán a pékek, tejesek, meg a többiek. Így volt ez, emlékszünk.

Csakhogy most hetek óta csökken, meg csökken az üzemanyagok ára, mától hároméves mélyponton landolt. Tessék mondani, akkor most olcsóbb lesz a kifli hétfőtől? Persze van itt még pár kérdés.

Például, hogy meddig csökken tovább az üzemanyagár?

A kutak totemjeire írt árakat alapvetően 3 dolog határozza meg.
1, adótartam
2, nyersolaj világpiaci ára
3, forint/dollár árfolyam

Szomorú, de az első meglehetősen magas. Az is marad.

Érdemes ízlelgetni. Forrás: Portfolio.hu

A jelenlegi üzemanyagárakat alapvetően a nyersolaj nemzetközi árcsökkenésének köszönhetjük. “Tegnap is esett, mára nagyon közel került a mélyponthoz, további érdemi csökkenést már nem nagyon várok. Szerintem a közeljövőben ehhez a szinthez közel ingadozik majd, kicsit fel, kicsit le” – mondja kérdésünkre Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezetője.

Harmadjára a forint. Ennek árfolyamában erősödést vár a szakértő, szerinte az államadósság kedvező elszámolása miatt év végére a kormány ideiglenesen izmosít majd valamennyit. Nemrég Varga Mihály gazdasági miniszter is célzott erre.

Vagyis a kérdésre a válasz: valószerűtlen, hogy idén visszakúszik 420-430 forint közé a mostani 382 körüli átlagos benzinár, és a 399 forintos gázolaj. Jó eséllyel a mostani árfolyam közelében ingadozik majd pár hónapig.

Mitől olcsó a nyersolaj a világban?

Összetett, bonyolult, világhatalmak mozgásai által formált játék ez, de azért megpróbáljuk röviden összefoglalni a közelmúlt történéseit. 2014-ben megnőtt az Egyesült Államokban a belső olajkitermelés, ami túlkínálatot eredményezett egyik legfőbb közel-keleti beszállítójánál, Szaúd-Arábiában, valamint pár kisebb térségbeli barátnál. A szaúdi királyság fixen beállított kitermelési túlkínálatát a nyáron még enyhítette a helyi erőművek égető kapacitása, azonban a nyár elmúltával csökkent a légkondicionálás áramigénye, így sokkal “láthatóbbá vált” a túlkínálat, csökkenni kezdett a nyersolaj ára. Nem enyhített ezen, hogy bár a kínai gazdaság étvágya nő, de a növekedés mértéke a vártnál is jobban csökken. Vagyis nem szívódott fel az elmúlt 1-2 hónapban a túlkínálat, ezért csökkent a világpiaci ár.

Milyen hatásai lesznek a mostani üzemanyagárnak

A Magyar Ásványolaj Szövetség alábbi táblázata jól mutatja, hogy már a szeptember közepétől megindult árcsökkentés előtt is több üzemanyag fogyott itthon, mint 2013 azonos időszakában. Wilde György főtitkár szerint egészen biztos, hogy ezekben a hetekben még többet tankolnak az autósok, de nem mindenki.

Van itt pénz! Tessék csak megnézni, miként hasít a legdrágább üzemanyagok értékesítése

“Az elmúlt években a járműhasználatukat minimalizáló magánszemélyek fognak majd többet vásárolni, és mivel nekik benzines autóik vannak, a benzinfogyasztás növekszik meg érezhetően” – mondja Wilde.

Jól járnak tehát a saját autót használók, a tömegközlekedést koptatók viszont ne reménykedjenek, nem lesznek olcsóbbak a jegyek, hiába spórol komoly összegeket például a BKV a gázolaj kedvezőbb árán.

“A jegy- és bérletárak nem függenek az aktuális üzemanyagáraktól, a tömegközlekedés ugyanis – ahogy gyakorlatilag a világon mindenhol – veszteséges, üzemeltetéséhez állami és/vagy önkormányzati hozzájárulás szükséges. A jegy- és bérletvásárlásból befolyó bevétel jelenleg az üzemeltetési költségek mintegy 40 százalékát fedezi; ha az üzemanyagárak tartósan alacsonyabb szinten maradnak, az a költségek szintjét kis mértékben valóban csökkentheti, ezáltal azonban csak a Fővárosi Önkormányzat finanszírozási igénye mérséklődne. Mindezek alapján nem tartjuk valószínűnek, hogy a Fővárosi Közgyűlés erre hivatkozva csökkentené a tarifákat” – válaszolta a Vezess.hu kérdésére a BKK.

No de mindenkit a kenyér és a sör ára érdekel! Az csökken-e?

A fogyasztói árak emelkedésénél rendszerint a fuvarozók döntik el az első dominót. Olcsóbb a gázolaj, most vajon csökkentik az árakat?

“Csak hosszú távon lehet hatással a fuvarozási költségekre a kedvező gázolajár. Amikor emelkedett, akkor is jóval később követte a fuvarozási díj növelése. Bízunk benne, hogy tartósan ezen a szinten marad, és akkor idővel lehet csökkenés, de nem mostanában. Jelenleg van azon a szinten a gázolaj ára, ahol egálban van az elmúlt évek fuvarozási költségeivel, ahol lennie kellett volna” – mondja Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

Akkor nem lesz olcsóbb semmi a boltokban?

Barta Judit: Nem!
Karmos Gábor: Nem!
Wilde György: Logikus lenne, de a piac nem mindig működik logikusan!

Kommentek

  • Nick Árpi

    Hát, nem tudom. Az otthoni fizetésekhez képest az a kijelentés, hogy most olcsó a benzin, szerintem nem állja meg a helyét. Ha 200-ért adnák és esne 50 Ft-ot az ára, akkor talán. Egy átlagos magyar család zsebében most havonta 2000 Ft-tal több marad. Hurrá! Akkor olcsón is autóznak?

  • DTF

    Vicces h sokan azt hiszik h a kormány/MOL csökkenti az árat és ez milyen húúdejó. Rengetegen azt sem tudják, hogy hogyan mozognak a nyersanyagpiaci árak :)

  • pheiman

    Attól tartok, ennél kissé komplikáltabb a kép, hiszen
    – itthon az üzemanyagok ára a mediterrán térség jegyzései alapján kalkulálható,
    – lényegesen befolyásolja az árat a finomítói margin is, nemcsak a kőolaj ára,
    – a szezonális / turista idény sem mellékes,
    – az amerikai készlethelyzet is befolyással bír a jegyzésárakra ( ezeket egy privát ember nem ismeri!)
    – fontos mérce lehet az átlagjövedelemből vehető üzemanyag mennyisége,
    – a fiskus helyzete is döntő.
    Tudni illik, hogy a kőolajban in situ lévő üzemanyagok (fehérárúk) mennyisége nem fedezi az igényeket, másodlagos technológiák kellenek pl. FCC, a szükséglet fedezésére, ami persze drágább ( nemesfém katalizátor, nyomás, hidrogén…)
    Természetesen az említettek igen- igen fontosak, de a fentiek is figyelembe veendők!

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.