Lélegzetelállító tempóban épül a magyar vasút!

Vasútépítési láz Magyarországon

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.10.26. 09.00

Ne légy szeles. Bár a munkádon más keres – dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes. (József Attila)

Ha az elkövetkező években minden jól megy, irdatlan összegeket költ majd az állam vasútfejlesztésre. A nemrég elkészült Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia című dokumentum szerint 2050-ig a legtöbb közlekedés-fejlesztésre fordítható anyagi forrást vasútra költjük majd. (A dokumentum innen tölthető le pdf-ben, elemzésünk róla itt olvasható.)

Jómagam nem gyakran kerülök vasútra, kicsiny falumban nincs is állomás, de nemrég úgy hozta az élet, hogy vonattal kellett eljutnom Budapestről Debrecenbe. Három dolog ragadt meg különösen mélyen az emlékezetemben a kalanddal kapcsolatban.

Számla a MÁV-tól, 2014-ben

Az első, hogy bizony ráfér a fejlesztés arra a cégre, aminél 2014-ben kézzel írja az áfás számlát egy indigós tömbbe a pénztáros. Ha mindjárt megy a vonat, százan állnak sorban és minden második utas számlát kér, akkor is. S mindeközben egy óriási informatikai rendszer nyomtatja magát a jegyet, csak épp a számlaadó modult nem sikerült még kifejleszteni hozzá az elmúlt évtizedek során. (A BKV-jegyről azonnal jön a gépi számla, még a cég adatait se kell újra és újra bediktálnom, el van mentve a nagy büdös rendszerbe, csak úgy mondom.)

A második, hogy bár ugyanazzal a zöld műbőrös, csattogós ajtós vasúti kocsival utaztam az ország legnagyobb és második legnagyobb városa között, mint harminc éve, gyerekkoromban, a vagonok tiszták voltak és minden működött bennük. De tényleg, az ablakot is le lehetett húzni, a vécét is, volt szappan és klotyópapír, a kukák üresek voltak és megvolt a tetejük. Még a fűtés is működött, persze ugyanúgy irgalmatlanul eltúlozva az őszi langymelegben, mint ahogy gyerekkoromból emlékszem. A MÁV biztosan nem 42-43 forintért kapja a kWh-t, náluk bizonyára még erőteljesebb volt a rezsicsökkentés, ha a fűtésszabályzás abból áll a vonatban, hogy az utasok az állomásokon pár percre kinyitják az ablakot.

És ha már kinyitják, videózhatnak is. Például a püspökladányi állomási vasútépítésnél. A téma: az utánozhatatlan magyar munkatempó. Hát íme, a harmadik emlékem a 220 kilométeres utazásról; ilyen hatékonyságú munkára fordítjuk az elkövetkező évtizedekben az EU százmilliárdjait:

Néhány fotó a munkáról:

Valami kis gebasz miatt vagy tíz percig állt a vonat Ladánynál. Ez a csapat addig nemigen változtatott pozíviót


Ketten ráakasztják a kampót a talpfára, ketten leakasztják róla. Holtidő kimaxolva. (Vegyük észre az építkezések jellegzetes motívumát, a melósdekoltázst a kép bal szélén)


Mintha még a közútépítési arányoknál is rosszabb lenne a dolgozó-néző arány a vasúti munkaterületen

Hát így épül a vasút mifelénk. Nem mondom, hogy lógjon az emberek bele a nap végére, de ez a hatékonyság azért mintha a szokásosnál is távolabb állna az optimálisnál. Vagy csak én látom rosszul?

Szavazás

Szerintetek a képeken, videón mennyire tűnik optimálisnak a munkaszervezés?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • DTF

    a lassú munka nem is lenne probléma ha a végeredmény minőségi és időtálló lenne. de sajnos ez sosincs így. drágán, nagyon gyenge minőségben készül minden, az EU-s pénzek pazarlása…

  • Kanyaró Malvin

    HA én holland meg német adófizető volnék, sírnék hogy az elvonásokat erre a MÁV-ra költik. Még ma is hadseregnek hiszik magukat, szerény a szolgáltatási szemlélet, normál áron elég drága és tele az egész első osztály nyugdíjas vasutasokkal. Budapesten bárhová mehetnénk vonaton gyorsan, a 120 éve meglévő síneken, mégsem része a tömegközlekedésnek.

  • menőmanó

    A stadionok egy kicsit gyorsabban épülnek. :)

  • Kempelen

    Tapogatóznak, mint tót a pics@n. Kegyetlen. Ezért a munkáért bizony egy vasat sem adnék. Kusturica utánérzés.

  • tgu.ts

    Csak egy fényképező kell más semmi.
    Nem kell leszállnia a vonatról az újságírónak, nem kell oknyomozói feladatot végezni.
    Fénykép, videó egy kitalált szövegkörnyezet és már napokig címoldalon lehet a nagy semmi.
    Remélem ez a fajta színvonaltalanság sem számít minőségi munkának, ez így csak egy kitalált fikció.

  • menőmanó

    tgu.ts

    Talán ha ebben az országban élnél és vennéd a fáradtságot a tájékozódáshoz az okoskodás helyett, akkor nem kéne rajtad mosolyogni.
    Olvass utána mit művelnek ezek a dilettánsok az esztergomi vonalon.

  • szaboata

    Kempelen
    nem is kapnak.Illetve valamit kapnak,ezért talán valamit dolgoznak.
    Mi megy jól ebben az országban?az adóemelésen kívül?

  • eversman

    menőmanó

    Miből gondolod azt, hogy ha egy bizonyos típusú kivitelezési munkánk dilettánsok dolgoznak, akkor minden ilyen típusú munkán azok dolgoznak? Ez nem Esztergom, ez egy másik projekt, ami lassan 3-4 éve tart, és tudtommal egy sarok időpontban sem volt csúszás, aminek te olvass utána!

  • menõmanó

    eversman

    Örülök, hogy te ennyire meg vagy elégedve a cikkben szereplő építkezés ütemével.
    Én az esztergomival egyáltalán nem vagyok. Több hónapos csúszásban vannak.
    A cikk és a tapasztalataim alapján nem gondolom, hogy az újságíró a levegőbe “beszélne”, így kár szívózni és kétségbe vonni az általa leírtakat.
    Egyébként mindenkinek szíve joga saját véleményt formálni, csak nem árt a földön járni. :)
    Mellékesen jegyzem meg, hogy a határidő megállapítása lehet vicces is, amit úgy határoztak meg, hogy még véletlenül se lehessen belőle kicsúszni. Ebben az országban minden lehetséges.

  • Rácz Tamás

    tgu: így van, a videón látható munkatempó délután, ha jól emlékszem, 3-4 óra körül, tehát nem ebédidőben, az általam “kitalált fikció”.

    Annak, hogy milyen balkáni stílusban szervezik nálunk az EU-s finanszírozású országépítő munkákat (mert ezt mutattam be a cikkben, videóban) nem sok köze van ahhoz, hogy a kivitelező milyen határidőket ír le egy szerződésben. Nézd meg a videót, csak úgy, magában, aztán mondd, hogy ez a munkaszervezés ideális és jól hasznosul rajta keresztül a projekt költségvetése.

  • szaboata

    Rácz Tamás,
    írhatnának egy cikket az autópálya építésről,tervekről is,pontosabban arról,hogy miért nem épül meg soha az M9-es,vagy az M8-as, miért kell az idióta útvonal miatt ráterelni a forgalmat BP-re,és miért tartják a déli országrészt közlekedési szempontból a középkorban.Akár vasút,akár közút vonatkozásban.
    Érdekelne…

  • eversman

    Kedves Tamás!
    Megint csak látszik, hogy nem vagy teljesen tisztában egy kivitelezéssel, ezzel az ebédszünet témával. Létezik olyan, hogy munkaközi szünet, és nem tudom miért gondolod, hogy ebédelni csak 10-kor lehet? Az nem lehet esetleg ok, hogy a technológia olyan ütemet követelt, hogy csak akkor lehetett megállni pihenni?
    És ha mindenki ennyire a szavakon lovagol: abban igazad van, ezeken a képeken nincs vasútépítés, mivel ez bontásnak néz ki. Ami azért érdekes, mert ez szeptember 28.-án indult, majd egy hónappal a cikk megjelenése előtt. Most menj ki, és nézz körül, szerintem.

  • szipipeti

    Na, akkor egy kicsit beleszólok én is!
    jelenleg a magyar /EU/-s beruházások legnagyobb kihívása, hogy megfelelő nagyságrendű összeget pályázzanak meg 1-1 feladat elvégzésére, elérve a lehető legmagasabb árat, ami még megszerezhető…
    Ennek egyik pici szelete a foglalkoztatotti létszám jelentős megemelése a kivitelezés időtartamára, okai:
    1, a megnövelt létszám bérköltségével jelentősen lehet manipulálni, pl.: különböző (munkahely-teremtési) pályázatokon további – jelentős összegek nyerhetők, munkahely-teremtési célzattal,
    2, kivitelezőnek (a sor végén) mindenképpen érdeke, hogy (szigorúan papíron) a lehető legtöbb “minimálbéres” alkalmazottat tudjon “elszámolni” a megrendelő felé. Ezek az alkalmazottak azzal, hogy “ülnek” és nem csinálnak kárt, a főnököknek többet termelnek zsebbe, mintha “dolgoznának”. Na, most tegyük hozzá, hogy senkinek nem érdeke, hogy egy alulképzett munkás, jelentős energiát fordítson bármire is… (ugye mint a cikk hangvétele is bizonyítja: “aki dolgozik, hibázik”, vagy “aki nem dolgozik, nem hibázik?
    Más: az elmúlt 15-20 évben olyan jelentősen megváltozott a technológia mind a gépiparban, mint az építőiparban, hogy (hasonló mennyiségű) munka elvégzéséhez lényegesen kevesebb “élőmunka” szükséges.
    Szóval: ha a kivitelező oda visz egy BOBCAT-et + meg 10 “melóst” – papírozva – seprővel lapáttal,(és dolgoznak óránként 10-15 percet) akkor az a 11 ember + a BOBy hatékonyabban termel, mint 20 évvel ezelőtt egy 25 főből álló csapat, megállás nélkül… És a csóró melós sem hülye, hogy a gép mellett “megszakadjon”.
    Más: a határidőt nem a “melós” állapítja meg, hanem a megrendelő… A kivitelező (ha nincs ” közös megegyezéses rá-rablás” a kötbérre is) igyekszik az embereivel határidőre kész lenni. Szóval, ha “csúszik” a határidő, az azért van, mert csúsznia kell…
    Azok a cégek, melyek nem az állami megrendelések “csecsén” táplálkoznak, nem engedik meg az alkalmazottaknak az ilyen jellegű lazítást – de még egyszer:
    NEM A MELÓS A HÜLYE – az mindig azt csinálja, amit, és ahogy kérnek tőle. (Alkalmazott)
    Szóval feljebb van a “tettes”!

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.