Lélegzetelállító tempóban épül a magyar vasút!

Vasútépítési láz Magyarországon

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.10.26. 09.00

Ne légy szeles. Bár a munkádon más keres – dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes. (József Attila)

Ha az elkövetkező években minden jól megy, irdatlan összegeket költ majd az állam vasútfejlesztésre. A nemrég elkészült Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia című dokumentum szerint 2050-ig a legtöbb közlekedés-fejlesztésre fordítható anyagi forrást vasútra költjük majd. (A dokumentum innen tölthető le pdf-ben, elemzésünk róla itt olvasható.)

Jómagam nem gyakran kerülök vasútra, kicsiny falumban nincs is állomás, de nemrég úgy hozta az élet, hogy vonattal kellett eljutnom Budapestről Debrecenbe. Három dolog ragadt meg különösen mélyen az emlékezetemben a kalanddal kapcsolatban.

Számla a MÁV-tól, 2014-ben

Az első, hogy bizony ráfér a fejlesztés arra a cégre, aminél 2014-ben kézzel írja az áfás számlát egy indigós tömbbe a pénztáros. Ha mindjárt megy a vonat, százan állnak sorban és minden második utas számlát kér, akkor is. S mindeközben egy óriási informatikai rendszer nyomtatja magát a jegyet, csak épp a számlaadó modult nem sikerült még kifejleszteni hozzá az elmúlt évtizedek során. (A BKV-jegyről azonnal jön a gépi számla, még a cég adatait se kell újra és újra bediktálnom, el van mentve a nagy büdös rendszerbe, csak úgy mondom.)

A második, hogy bár ugyanazzal a zöld műbőrös, csattogós ajtós vasúti kocsival utaztam az ország legnagyobb és második legnagyobb városa között, mint harminc éve, gyerekkoromban, a vagonok tiszták voltak és minden működött bennük. De tényleg, az ablakot is le lehetett húzni, a vécét is, volt szappan és klotyópapír, a kukák üresek voltak és megvolt a tetejük. Még a fűtés is működött, persze ugyanúgy irgalmatlanul eltúlozva az őszi langymelegben, mint ahogy gyerekkoromból emlékszem. A MÁV biztosan nem 42-43 forintért kapja a kWh-t, náluk bizonyára még erőteljesebb volt a rezsicsökkentés, ha a fűtésszabályzás abból áll a vonatban, hogy az utasok az állomásokon pár percre kinyitják az ablakot.

És ha már kinyitják, videózhatnak is. Például a püspökladányi állomási vasútépítésnél. A téma: az utánozhatatlan magyar munkatempó. Hát íme, a harmadik emlékem a 220 kilométeres utazásról; ilyen hatékonyságú munkára fordítjuk az elkövetkező évtizedekben az EU százmilliárdjait:

Néhány fotó a munkáról:

Valami kis gebasz miatt vagy tíz percig állt a vonat Ladánynál. Ez a csapat addig nemigen változtatott pozíviót


Ketten ráakasztják a kampót a talpfára, ketten leakasztják róla. Holtidő kimaxolva. (Vegyük észre az építkezések jellegzetes motívumát, a melósdekoltázst a kép bal szélén)


Mintha még a közútépítési arányoknál is rosszabb lenne a dolgozó-néző arány a vasúti munkaterületen

Hát így épül a vasút mifelénk. Nem mondom, hogy lógjon az emberek bele a nap végére, de ez a hatékonyság azért mintha a szokásosnál is távolabb állna az optimálisnál. Vagy csak én látom rosszul?

Szavazás

Szerintetek a képeken, videón mennyire tűnik optimálisnak a munkaszervezés?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • DTF

    a lassú munka nem is lenne probléma ha a végeredmény minőségi és időtálló lenne. de sajnos ez sosincs így. drágán, nagyon gyenge minőségben készül minden, az EU-s pénzek pazarlása…

  • Kanyaró Malvin

    HA én holland meg német adófizető volnék, sírnék hogy az elvonásokat erre a MÁV-ra költik. Még ma is hadseregnek hiszik magukat, szerény a szolgáltatási szemlélet, normál áron elég drága és tele az egész első osztály nyugdíjas vasutasokkal. Budapesten bárhová mehetnénk vonaton gyorsan, a 120 éve meglévő síneken, mégsem része a tömegközlekedésnek.

  • menőmanó

    A stadionok egy kicsit gyorsabban épülnek. :)

  • Kempelen

    Tapogatóznak, mint tót a pics@n. Kegyetlen. Ezért a munkáért bizony egy vasat sem adnék. Kusturica utánérzés.

  • tgu.ts

    Csak egy fényképező kell más semmi.
    Nem kell leszállnia a vonatról az újságírónak, nem kell oknyomozói feladatot végezni.
    Fénykép, videó egy kitalált szövegkörnyezet és már napokig címoldalon lehet a nagy semmi.
    Remélem ez a fajta színvonaltalanság sem számít minőségi munkának, ez így csak egy kitalált fikció.

  • menőmanó

    tgu.ts

    Talán ha ebben az országban élnél és vennéd a fáradtságot a tájékozódáshoz az okoskodás helyett, akkor nem kéne rajtad mosolyogni.
    Olvass utána mit művelnek ezek a dilettánsok az esztergomi vonalon.

  • szaboata

    Kempelen
    nem is kapnak.Illetve valamit kapnak,ezért talán valamit dolgoznak.
    Mi megy jól ebben az országban?az adóemelésen kívül?

  • eversman

    menőmanó

    Miből gondolod azt, hogy ha egy bizonyos típusú kivitelezési munkánk dilettánsok dolgoznak, akkor minden ilyen típusú munkán azok dolgoznak? Ez nem Esztergom, ez egy másik projekt, ami lassan 3-4 éve tart, és tudtommal egy sarok időpontban sem volt csúszás, aminek te olvass utána!

  • menõmanó

    eversman

    Örülök, hogy te ennyire meg vagy elégedve a cikkben szereplő építkezés ütemével.
    Én az esztergomival egyáltalán nem vagyok. Több hónapos csúszásban vannak.
    A cikk és a tapasztalataim alapján nem gondolom, hogy az újságíró a levegőbe “beszélne”, így kár szívózni és kétségbe vonni az általa leírtakat.
    Egyébként mindenkinek szíve joga saját véleményt formálni, csak nem árt a földön járni. :)
    Mellékesen jegyzem meg, hogy a határidő megállapítása lehet vicces is, amit úgy határoztak meg, hogy még véletlenül se lehessen belőle kicsúszni. Ebben az országban minden lehetséges.

  • Rácz Tamás

    tgu: így van, a videón látható munkatempó délután, ha jól emlékszem, 3-4 óra körül, tehát nem ebédidőben, az általam “kitalált fikció”.

    Annak, hogy milyen balkáni stílusban szervezik nálunk az EU-s finanszírozású országépítő munkákat (mert ezt mutattam be a cikkben, videóban) nem sok köze van ahhoz, hogy a kivitelező milyen határidőket ír le egy szerződésben. Nézd meg a videót, csak úgy, magában, aztán mondd, hogy ez a munkaszervezés ideális és jól hasznosul rajta keresztül a projekt költségvetése.

  • szaboata

    Rácz Tamás,
    írhatnának egy cikket az autópálya építésről,tervekről is,pontosabban arról,hogy miért nem épül meg soha az M9-es,vagy az M8-as, miért kell az idióta útvonal miatt ráterelni a forgalmat BP-re,és miért tartják a déli országrészt közlekedési szempontból a középkorban.Akár vasút,akár közút vonatkozásban.
    Érdekelne…

  • eversman

    Kedves Tamás!
    Megint csak látszik, hogy nem vagy teljesen tisztában egy kivitelezéssel, ezzel az ebédszünet témával. Létezik olyan, hogy munkaközi szünet, és nem tudom miért gondolod, hogy ebédelni csak 10-kor lehet? Az nem lehet esetleg ok, hogy a technológia olyan ütemet követelt, hogy csak akkor lehetett megállni pihenni?
    És ha mindenki ennyire a szavakon lovagol: abban igazad van, ezeken a képeken nincs vasútépítés, mivel ez bontásnak néz ki. Ami azért érdekes, mert ez szeptember 28.-án indult, majd egy hónappal a cikk megjelenése előtt. Most menj ki, és nézz körül, szerintem.

  • szipipeti

    Na, akkor egy kicsit beleszólok én is!
    jelenleg a magyar /EU/-s beruházások legnagyobb kihívása, hogy megfelelő nagyságrendű összeget pályázzanak meg 1-1 feladat elvégzésére, elérve a lehető legmagasabb árat, ami még megszerezhető…
    Ennek egyik pici szelete a foglalkoztatotti létszám jelentős megemelése a kivitelezés időtartamára, okai:
    1, a megnövelt létszám bérköltségével jelentősen lehet manipulálni, pl.: különböző (munkahely-teremtési) pályázatokon további – jelentős összegek nyerhetők, munkahely-teremtési célzattal,
    2, kivitelezőnek (a sor végén) mindenképpen érdeke, hogy (szigorúan papíron) a lehető legtöbb “minimálbéres” alkalmazottat tudjon “elszámolni” a megrendelő felé. Ezek az alkalmazottak azzal, hogy “ülnek” és nem csinálnak kárt, a főnököknek többet termelnek zsebbe, mintha “dolgoznának”. Na, most tegyük hozzá, hogy senkinek nem érdeke, hogy egy alulképzett munkás, jelentős energiát fordítson bármire is… (ugye mint a cikk hangvétele is bizonyítja: “aki dolgozik, hibázik”, vagy “aki nem dolgozik, nem hibázik?
    Más: az elmúlt 15-20 évben olyan jelentősen megváltozott a technológia mind a gépiparban, mint az építőiparban, hogy (hasonló mennyiségű) munka elvégzéséhez lényegesen kevesebb “élőmunka” szükséges.
    Szóval: ha a kivitelező oda visz egy BOBCAT-et + meg 10 “melóst” – papírozva – seprővel lapáttal,(és dolgoznak óránként 10-15 percet) akkor az a 11 ember + a BOBy hatékonyabban termel, mint 20 évvel ezelőtt egy 25 főből álló csapat, megállás nélkül… És a csóró melós sem hülye, hogy a gép mellett “megszakadjon”.
    Más: a határidőt nem a “melós” állapítja meg, hanem a megrendelő… A kivitelező (ha nincs ” közös megegyezéses rá-rablás” a kötbérre is) igyekszik az embereivel határidőre kész lenni. Szóval, ha “csúszik” a határidő, az azért van, mert csúsznia kell…
    Azok a cégek, melyek nem az állami megrendelések “csecsén” táplálkoznak, nem engedik meg az alkalmazottaknak az ilyen jellegű lazítást – de még egyszer:
    NEM A MELÓS A HÜLYE – az mindig azt csinálja, amit, és ahogy kérnek tőle. (Alkalmazott)
    Szóval feljebb van a “tettes”!

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmód-családja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.