Négymillió forint, plusz az apró volt a tét

Balesetek a bíróságon-sorozat

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.10.25. 06.00

Betonfalba csapódott egy autó. A mögötte érkező csinált valamilyen manővert, így ebbe is belementek hátulról. A bíróság arra volt kíváncsi: mit tett a középső kocsi?

A hírekben nincs szó a közlekedési balesetek utóéletéről, pedig tanulságosak, és esetenként évekre szóló – akár rendkívül súlyos – következményekkel járhatnak az autósokra. Sorozatunk mai története még 2013 elején kezdődött, amikor az M0-áson egymásba csapódott két autó.

Éppen az e hetihez hasonlóan pocsék, erősen esős időben történt a baj, az esti csúcsforgalom közepén.

Két hét kórház, 12 hét rehabilitáció

Karesz munkából hazafelé tartott a Golfjával, amikor hátulról nekiütközött Fiat Ducatójával a fuvarozó Sándor. Talán a hatalmas forgalom hömpölygése és a körülményes leállás miatt, de a balesethez egyikük sem hívta ki a rendőrt, ami több okból is súlyos hiba volt:
  – Karesz megsérült
  – a VW-ja is megsérült
  – rövid, kissé indulatos beszélgetésük során nem tudtak megállapodni a felelősség kérdésében.

Otthon elviselhetetlenné kezdtek válni a golfos fiatalember fájdalmai, késő este mentőt hívott hozzá az édesanyja. Éjfél körül ért be az Országos Baleseti Intézetbe, ahol gerincsérülései miatt bent tartották, majdnem két hétig ápolták. A sérülés jellegéből adódóan Karesznak rehabilitációra is szüksége volt, 12 héten keresztül járt kezelésekre.

Elutasítja a kárigényt a biztosító, elutasítja a bűncselekményt az ügyészség

Karesz már a kórházi ágyából elkezdte intézni a kártérítési eljárást, az édesanyján keresztül bejelentette Sándor biztosítója felé. A biztosító ahogy kell, lefolytatta a kárrendezési eljárást, majd a rendelkezésre álló adatok alapján elutasította a lábadozó fiatalember kárigényét.  

Az érintett számára meglepő módon arra jutott a biztosító, hogy a baleseti mechanizmus az általa előadottak szerint nem következhetett be.

A biztosító eljárásával párhuzamosan büntetőeljárás is indult Sándor ellen “közúti baleset gondatlan okozásának a vétsége megalapozott gyanúja” miatt, aki a közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Irodát bízta meg védelmével. Az eredményes védekezésnek is köszönhetően a büntetőeljárást az ügyészség már nyomozati szakban megszüntette, arra hivatkozással, hogy a nyomozás adatai alapján bűncselekmény elkövetése nem állapítható meg. A határozattal szemben Karesz panaszt nyújtott be, amit a Fővárosi Főügyészség elutasított.

Hogy történt a baleset?

Karesz elmondása szerint így.

Az M0-ás külső sávjában haladt, amikor az előtte közlekedő autó ismeretlen okból vészfékezett, majd nekiütközött a szembejövő forgalmat elválasztó betonkorlátnak. A becsapódás után a kocsi nem állt meg, hanem elkezdett az érkező Golf felé gurulni. Karesz olyan 80 km/órás sebességgel haladt, hogy elkerülje az ütközést, gyorsan gázt adott. Elmondása szerint ezzel egy időben ütközött a mögötte közlekedő Ducatóval, mégpedig azért, mert szerinte Sándor nem tartott megfelelő követési távolságot.

Sándor szerint másként történt kettejük ütközése.

A legelső autó betonoszlopnak csapódását látva Karesz hirtelen sávot váltott, és féktávolságon belül a szomszédos sávban érkező furgon elé vezetett. Sándor azt mondta, hogy a hirtelen fékezés ellenére sem tudta elkerülni kettejük ütközését.

Megvizsgálva a rendelkezésre álló információkat, a kirendelt igazságügyi szakértő kizárta a Karesz által elmondott baleseti mechanizmust.

Képünk illusztráció


Karesz négymilliós kártérítési pert indított

A gerincsérült fiatalember kérte a bíróságot, hogy kötelezze Sándort 4 millió forint és kamatai megfizetésére, valamint marasztalja el a perköltségben is. Az általa előadott kár mértékébe a hatodik generációs Golf sérülésein kívül minden, az ügyben felmerült költséget felszámolta. Például a gyógyszereit, látogatói utazási költségeit, vagy a telefonja többlethasználatát.

Sándor, és az őt képviselő Székely Ügyvédi Iroda vitatta ezt a kérelmet, jogalap és összegszerűség vonatkozásában is az elutasítását kérte. Ennek egyszerű oka, hogy egyáltalán nem bizonyított, és “szakértői bizonyítás során sem állapítható meg” a fuvarozó felelőssége a balesetben.

A felek egymásnak meglehetősen ellentmondó állításai miatt a bíróság széles körű bizonyítási eljárást folytatott le a kártérítési perben. Új szakértőt rendelt ki, aki a nyomozás során kirendelt szakértői véleménnyel azonos műszaki véleményt terjesztett elő. Álláspontját a tárgyalás során is fenntartotta.

Mire jutott a bíróság?

A bíróság a felperes kereseti kérelmét jogalap vonatkozásában nem találta megalapozottnak. A Pp. 164. §. (1) bekezdése alapján ugyanis a bizonyítási kötelezettség mind a kereset jogalapja, mind pedig annak összegszerűsége vonatkozásában is a felperest terhelte volna, amelynek a felperes a bíróság szerint nem tudott eleget tenni.

Karesz az őt terhelő bizonyítási kötelezettségének nem, illetőleg nem megfelelően tett eleget. A bíróság szerint a kereset alapjául szolgáló állításait a baleseti mechanizmusról kétséget kizáróan nem tudta bizonyítani, ezért a bíróság jogalap vonatkozásában megalapozatlannak találta a keresetet.

A keresetben szereplő 4 millió forint plusz kamatai összeget nem is vizsgálta a bíróság, hiszen alaptalansága miatt elutasította azt.

Állításain felül Karesz (és ügyvédje) a per során semmilyen olyan bizonyíték nem tudott felmutatni, amely igazolta volna a sztoriját.

Minden állítást és szakértői véleményt megvizsgálva a bíróság végül arra jutott, hogy
  1, Sándor felelőssége nem bizonyítható kétséget kizáróan
  2, ezért sem Sándor, de még Fiatjának biztosítója sem tartozik kártérítési kötelezettséggel Karesz irányába.

Kommentek

  • Iceman.

    Mivel elhagyták a helyszínt veszett fejsze nyele. Igazából nem nagyon értem, hogy hogyan csapódhatott bele hátulról a furgon, ha ő gyorsított, mármint előfordul persze, de annak nem sok köze volt így az előttük történt balesethez. A másik verzióban pedig, ha az ütközés elkerülése miatt váltott sávot a Golf, akkor egyértelműnek tűnik, hogy az első autó felelős az eseményekért, így a két hátul haladó kárát neki kell megtérítenie, persze ez sem bizonyítható, mivel agyatlan módon elhagyták a helyszínt…

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.