Négymillió forint, plusz az apró volt a tét

Balesetek a bíróságon-sorozat

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.10.25. 06.00

Betonfalba csapódott egy autó. A mögötte érkező csinált valamilyen manővert, így ebbe is belementek hátulról. A bíróság arra volt kíváncsi: mit tett a középső kocsi?

A hírekben nincs szó a közlekedési balesetek utóéletéről, pedig tanulságosak, és esetenként évekre szóló – akár rendkívül súlyos – következményekkel járhatnak az autósokra. Sorozatunk mai története még 2013 elején kezdődött, amikor az M0-áson egymásba csapódott két autó.

Éppen az e hetihez hasonlóan pocsék, erősen esős időben történt a baj, az esti csúcsforgalom közepén.

Két hét kórház, 12 hét rehabilitáció

Karesz munkából hazafelé tartott a Golfjával, amikor hátulról nekiütközött Fiat Ducatójával a fuvarozó Sándor. Talán a hatalmas forgalom hömpölygése és a körülményes leállás miatt, de a balesethez egyikük sem hívta ki a rendőrt, ami több okból is súlyos hiba volt:
  – Karesz megsérült
  – a VW-ja is megsérült
  – rövid, kissé indulatos beszélgetésük során nem tudtak megállapodni a felelősség kérdésében.

Otthon elviselhetetlenné kezdtek válni a golfos fiatalember fájdalmai, késő este mentőt hívott hozzá az édesanyja. Éjfél körül ért be az Országos Baleseti Intézetbe, ahol gerincsérülései miatt bent tartották, majdnem két hétig ápolták. A sérülés jellegéből adódóan Karesznak rehabilitációra is szüksége volt, 12 héten keresztül járt kezelésekre.

Elutasítja a kárigényt a biztosító, elutasítja a bűncselekményt az ügyészség

Karesz már a kórházi ágyából elkezdte intézni a kártérítési eljárást, az édesanyján keresztül bejelentette Sándor biztosítója felé. A biztosító ahogy kell, lefolytatta a kárrendezési eljárást, majd a rendelkezésre álló adatok alapján elutasította a lábadozó fiatalember kárigényét.  

Az érintett számára meglepő módon arra jutott a biztosító, hogy a baleseti mechanizmus az általa előadottak szerint nem következhetett be.

A biztosító eljárásával párhuzamosan büntetőeljárás is indult Sándor ellen “közúti baleset gondatlan okozásának a vétsége megalapozott gyanúja” miatt, aki a közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Irodát bízta meg védelmével. Az eredményes védekezésnek is köszönhetően a büntetőeljárást az ügyészség már nyomozati szakban megszüntette, arra hivatkozással, hogy a nyomozás adatai alapján bűncselekmény elkövetése nem állapítható meg. A határozattal szemben Karesz panaszt nyújtott be, amit a Fővárosi Főügyészség elutasított.

Hogy történt a baleset?

Karesz elmondása szerint így.

Az M0-ás külső sávjában haladt, amikor az előtte közlekedő autó ismeretlen okból vészfékezett, majd nekiütközött a szembejövő forgalmat elválasztó betonkorlátnak. A becsapódás után a kocsi nem állt meg, hanem elkezdett az érkező Golf felé gurulni. Karesz olyan 80 km/órás sebességgel haladt, hogy elkerülje az ütközést, gyorsan gázt adott. Elmondása szerint ezzel egy időben ütközött a mögötte közlekedő Ducatóval, mégpedig azért, mert szerinte Sándor nem tartott megfelelő követési távolságot.

Sándor szerint másként történt kettejük ütközése.

A legelső autó betonoszlopnak csapódását látva Karesz hirtelen sávot váltott, és féktávolságon belül a szomszédos sávban érkező furgon elé vezetett. Sándor azt mondta, hogy a hirtelen fékezés ellenére sem tudta elkerülni kettejük ütközését.

Megvizsgálva a rendelkezésre álló információkat, a kirendelt igazságügyi szakértő kizárta a Karesz által elmondott baleseti mechanizmust.

Képünk illusztráció


Karesz négymilliós kártérítési pert indított

A gerincsérült fiatalember kérte a bíróságot, hogy kötelezze Sándort 4 millió forint és kamatai megfizetésére, valamint marasztalja el a perköltségben is. Az általa előadott kár mértékébe a hatodik generációs Golf sérülésein kívül minden, az ügyben felmerült költséget felszámolta. Például a gyógyszereit, látogatói utazási költségeit, vagy a telefonja többlethasználatát.

Sándor, és az őt képviselő Székely Ügyvédi Iroda vitatta ezt a kérelmet, jogalap és összegszerűség vonatkozásában is az elutasítását kérte. Ennek egyszerű oka, hogy egyáltalán nem bizonyított, és “szakértői bizonyítás során sem állapítható meg” a fuvarozó felelőssége a balesetben.

A felek egymásnak meglehetősen ellentmondó állításai miatt a bíróság széles körű bizonyítási eljárást folytatott le a kártérítési perben. Új szakértőt rendelt ki, aki a nyomozás során kirendelt szakértői véleménnyel azonos műszaki véleményt terjesztett elő. Álláspontját a tárgyalás során is fenntartotta.

Mire jutott a bíróság?

A bíróság a felperes kereseti kérelmét jogalap vonatkozásában nem találta megalapozottnak. A Pp. 164. §. (1) bekezdése alapján ugyanis a bizonyítási kötelezettség mind a kereset jogalapja, mind pedig annak összegszerűsége vonatkozásában is a felperest terhelte volna, amelynek a felperes a bíróság szerint nem tudott eleget tenni.

Karesz az őt terhelő bizonyítási kötelezettségének nem, illetőleg nem megfelelően tett eleget. A bíróság szerint a kereset alapjául szolgáló állításait a baleseti mechanizmusról kétséget kizáróan nem tudta bizonyítani, ezért a bíróság jogalap vonatkozásában megalapozatlannak találta a keresetet.

A keresetben szereplő 4 millió forint plusz kamatai összeget nem is vizsgálta a bíróság, hiszen alaptalansága miatt elutasította azt.

Állításain felül Karesz (és ügyvédje) a per során semmilyen olyan bizonyíték nem tudott felmutatni, amely igazolta volna a sztoriját.

Minden állítást és szakértői véleményt megvizsgálva a bíróság végül arra jutott, hogy
  1, Sándor felelőssége nem bizonyítható kétséget kizáróan
  2, ezért sem Sándor, de még Fiatjának biztosítója sem tartozik kártérítési kötelezettséggel Karesz irányába.

Kommentek

  • Iceman.

    Mivel elhagyták a helyszínt veszett fejsze nyele. Igazából nem nagyon értem, hogy hogyan csapódhatott bele hátulról a furgon, ha ő gyorsított, mármint előfordul persze, de annak nem sok köze volt így az előttük történt balesethez. A másik verzióban pedig, ha az ütközés elkerülése miatt váltott sávot a Golf, akkor egyértelműnek tűnik, hogy az első autó felelős az eseményekért, így a két hátul haladó kárát neki kell megtérítenie, persze ez sem bizonyítható, mivel agyatlan módon elhagyták a helyszínt…

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

F1: A Red Bullnál röhögnek az FIA-n

A Red Bullnál komolytalannak tartják a Nemzetközi Automobil Szövetség állítását, miszerint a Mercedes-, a Ferrari- és a Renault-motor háromtized másodpercen belülre került idén.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

F1: Bejelentették a Sauber Honda-szerződését

A Forma-1-es Orosz Nagydíj délelőttjén hivatalosan is bejelentették, hogy 2018-tól a Sauber-csapat is a Honda erőforrásaival.

F1: A McLaren Mercedes-motorra vált jövőre?

Érdekes sztorit dobott be az egykori csapattulajdonos Eddie Jordan, de a McLaren gyorsan cáfolt.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.