Luxusautóval Azerbajdzsánba

Porsche Performance Drive 2014

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.10.18. 06.00

Idén is részt vettünk a Porsche Performance Drive versenyén, és akárcsak tavaly, idén is sikerült elhozni az első helyet a magyar csapattal.

Idén is részt vettünk a Porsche Performance Drive versenyén, és akárcsak tavaly, 2014-ben is sikerült elhozni az első helyet a magyar csapattal. A három éve futó sorozat a német márka rendhagyó, zseniális módszere az autók képességeinek bemutatására. Unalmas sajtótájékoztatók, steril pályák helyett a legkeményebb körülmények között, a való életben vizsgáznak típusaik, esetünkben a ráncfelvarráson átesett Porsche Cayenne S. Az autóról részletesen a Vezess.hu korábbi cikkében olvashatsz, ITT.

A magyar csapat Trabzonban, Törökországban az első rajt előtt. Járművünk, akárcsak az összes, tizennégy csapat esetén egy Porsche Cayenne S, a ráncfelvarrással bevezetett V6-os biturbós motorral az orrában. Ez elődjének 400 lóereje helyett 420-at tud, a széria Tiptronic S sebességváltóval 5,5 másodperc alatt gyorsul százra az autó.


Mi újságírók pedig végletekig motiváltak voltunk, hiszen a körítés hamisítatlan verseny. Igazi kihívás, ahol technika, lelemény, tűrőképesség mérkőzik, és minden résztvevő lehetőséget kap arra, hogy megismerje, sőt átlépje saját határait.

Hogy mégis miről szól ez az egész, az a következő kiemelt részből kiderül, aki nem követte a tavalyi futam eseményeit, rágja át jól, hogy képbe kerüljön.

Kik, hol, miért és meddig?

A tíz országból érkező tizennégy csapatnak Törökországból, a Fekete-tengertől, Trabzon városából indulva, Grúzia vadregényes tájain át kellett elérni a kitűzött célt, Azerbajdzsán egzotikus, rendkívül látványos fővárosát, a Kaszpi-tenger partján fekvő Bakut.

Mindezt négy nap alatt, 1550 kilométeren keresztül, gyönyörű tájakra tett kitérőkkel.

Ebben a pillanatban könnyen beugorhat a félőrült milliárdosok veszélyes versengése, a Gumball 3000 névre keresztelt ágyúgolyó futam, ám itt az veszít a legtöbbet, aki hozzájuk hasonlóan ész nélkül tiporja a gázpedált. Nekünk a veterán ralik mintájára legfőbb cél a pontosság.

Megadott idő alatt kell megtennünk a kijelölt távot, és pontosan kell érkeznünk, akár az oszakai gyorsvonat. Tavaly még csak egy adott percen belül kellett érkezni, de ezt a szintet sokan tudták teljesíteni. Így idén már másodpercre ment a játék, aki az adott szakaszra kimért időhöz képest már egy másodpercet is késett, az plusz időnek minősült.

Ezért a 150, de néhol 400 kilométeres etapokat precízen kell tervezni, elég egy városi dugó, vagy az útra tévedő tehéncsorda, hogy boruljon a remekbe szabott terv. Belegondolva, ezt a célt nem nehéz teljesíteni, későként végletekig kihasználva a KRESZ adta kereteket, még hozható az eredmény.

Csakhogy itt a fogyasztás is számít! Aki lámpától lámpáig tötymörög, majd eszét vesztve teper, komoly árat fizethet a kútnál. Így kétarcú versengés ez, kötélidegeket követelő, keretbe szorított, józan rohanás. A csapatok sorrendjét ez a két tényező határozza meg (plusz még a szintén idén bevezetett közösségi média csatornáin felmutatott teljesítmény), tehát aki pont időben érkezik, és a legtöbb benzin maradt a tankjában, valamint a facebook követői is szépen gyarapodnak, az dörzsölheti a tenyerét.

Mindenki egyenlő esélyekkel azonos technikai háttérrel indult. A csapatok alatt kivétel nélkül a Porsche Cayenne S V6-os benzinmotorral szerelt, több mint 400 lóerős kivitele dolgozott. Nem épp kifejezetten az a csomag, amit tojással a jobb lába alatt akarna vezetni a mezei autórajongó, de ez is a kihívás része.

Az autók egy része hajón érkezett, a közeli országok csapatai pedig saját maguk vezettek el a rajt helyszínére, Törökországba.

Mindig izgalmas pillanat a mért szakaszok rajtja. A csapatok egy perces különbséggel indulnak, de ami ennél is fontosabb a pontos érkezés. Idén már másodpercet is mértek a beérkezéskor, így hajszálpontosan kellett időzíteni a befutót.

Hasonlóan megpakolt teherautókkal többször is szembekerültünk az 1550 kilométeres út során.

Az első nap célállomása Batumi volt, Grúzia elgondolkodtatóan kétarcú városa a Fekete-tenger partján.

Batumi egyfajta furcsa Las Vegas a török határ mellett. Rengeteg új kaszinó és hotel nőtt ki a földből a szegénynegyedek mellett. A török turistáknak útlevél sem kell, a közeli határátkelőn elég egy személyigazolványt felmutatniuk, hogy beléphessenek a szerencsejáték friss fellegvárába.

A háziállatok minden válfaja előfordult az országutakon, tyúkok, disznók, bárányok, tehenek és lovak mellett kellett lavírozni.

Az első nap nem volt túl megerőltető menet, Trabzontól a határig végig kétszer háromsávos úton haladtunk, szinte senkitől sem zavartatva.

A török-grúz határ a Fekete-tenger partjánál. Forgalmas átjáró, ahol hangos szóval, és heves kézmozdulatokkal irányítják helyi segítők az autósokat. Egyenruhájuk, rangjuk, besorolásuk nincs, de ki-be jártak a határőrbódékból, diktálták a rendszámot, mint hivatalos ügyintézők. Így megy ez.

A grúz ábécé feltehetően a IV. században született – örmény krónikák szerint ugyanaz az örmény pátriárka: Meszrop Mastoc alkotta újjá, aki a ma is használatos új örmény ábécét létrehozta. Igazi kultúrkülönlegesség a globalizálódó világban, míg a kínai, japán írásjeleket százmilliók ismerik, ezt a rendszert csak a 4,5 milliós grúz nép tudja magáénak.

Bár 14 csapat vett részt a megmérettetésen, sokan már az első nap feladták, és inkább élvezték az utazást, keményen bejáratva a Cayenne S új V6-os motorját, és kiélvezve a biturbós blokk minden erőtartalékát.

Kazbegi mint elnevezés még a szovjet idők emléke, ma a település neve Sztepancminda. Igaz a Kazbeg a képen látható 5047 méteres csúcs neve is, tehát nem véletlen, hogy a Kazbegi név is él a köztudatban.

A Cminda Szameba (Szentháromság), Kazbegi jelképe, egy hegytetőn (2200 m) épült templom. Innen minden irányban olyan látványt nyújtanak a hegycsúcsok, amit még a legdrágább óriás poszterek sem tudtak a nyolcvanas évek nappalijának falán. Órákig, napokig lehetne bámulni, ahogy a rozsdabarna, szürke, kékes vonulatok fehérrel zárt csúcsain táncol a fény.

Cayenne falka útban a szentháromság templom felé, háttérben a Kazbeg-csúcs

Ha arra megyünk, azzal spórolunk két decit átlagban. Sosem lankadtunk, de azért itt fenn a templomnál már mi sem a fogyasztáson agyaltunk, csak próbáltuk befogadni a látványt.

Grúziában az autópark jelentős részét a szovjet korszak típusai adják, a tömegközlekedést javarészt 20-30 éves Ford Transitokkal intézik, a tehetősek pedig V8-as Toyota Landcruiserrel járnak.

A kemény sziklás földbe komoly büntetés lett volna leásni a gázvezetékeket, ezért mind a levegőben fut, furcsa csőhálót alkotva ezzel az utcákon.

Az egyre több turista által elköltött pénz mellett még mindig az állattartás az egyetlen megélhetési lehetőség Grúzia vadregényes tájain.

A háziállatok minden válfaja előfordult az országutakon, tyúkok, disznók, bárányok, tehenek és lovak mellett kellett lavírozni.

Jól titkolt meglepetésprogram volt a sportautók vezetése a Kaukázus kétezer méter felé kanyargó szerpentinjein, közel Kazbegi városához.

A Porsche 911 Targa mellett igazi csemegét a kéziváltós Cayman S jelentett, de a GTS is úgy üvöltött végig az alagutakon, hogy majd kiugrottunk a hajunk alól.

Kazbegi bár kisváros, nekünk mégis sikerült hamisítatlan dugót mutatnia, köszönhetően egy rendőri lezárásnak.

Egy ezerötös Lada érdekes rakománnyal a tetején.

A tehéncsordák kerülgetése mindhárom országban része a mindennapi közlekedésnek.

Az utak állapota meglepően jó Grúziában csakúgy, mint Törökországban, ezért a szervezők pár építés alatt álló hegyi útvonalat is beiktattak a versenybe.

Ezek az aszfalttól mentes szakaszok sem jelentettek megerőltető kihívást a Cayenne S számára, csak az éles sziklákkal kellett vigyázni. Itt épp a török csapatot előzzük nagy igyekezettel, mert tudtuk, hogy a pontos érkezéshez ezen a részen is szükséges a 40 km/órás átlagsebesség.

A beérkezés idén is kulcsfontosságú momentum volt. Minden a jó időzítésen múlt, még látóhatáron kívül álltunk meg, ahonnan a célba érés pontos ideje előtt egy, másfél perccel indultunk neki az utolsó egy kilométernek, hogy a megfelelő átlagsebességet tartva másodpercre pontosan érkezzünk.

Sokatmondó tábla még Grúziában, az Azerbajdzsáni határátkelő előtt. Sok szerencsét kívánnak, és tény, hogy minden utazónak szüksége van rá.

A grúz-azeri határ egy olyan világot idéz, amit én már szerencsére nem éltem át. Gombóc a torokban, autók és utasaik külön kelnek át, hatalmas tányérsapkák árnyékában fürkésző tekintetek döntenek a sorsunkról. Pecsétekre, papírokra, apró kilépést biztosító cetlikre várunk órákon át, és fogalmam sincs, mire megy ki ez az egész.

Már az azeri oldalon készült a kép, a határátkelő területén tilos volt a fényképek készítése.

Legkomolyabb ellenfelünk a román csapat volt, végig vezettek, csak utolsó nap tudunk fordítani, és a legfontosabb pillanatban átvenni a vezetést.

Ez már Baku, az utolsó, döntő tankolás. Két úton lehetett eljutni a tengerparti fővárosba, egy ismeretlen hegyi út északon, vagy a síkon haladó déli országút tartott ebbe az irányba. Mi kockáztattunk, és a hegyek lábánál, északon haladva rövidítettünk, míg a többiek több útépítés miatt kerülve, nagyobb forgalomban jutottak el a célig. Ez volt a kulcsmomentum, fogyasztásunk ennek köszönhetően messze verte a többi csapatét.

Egy fáradt, de boldog, győztes magyar csapat. Balról-jobbra: Szabó Péter, Kovács Miklós, Árvay Péter, Pásztor Máté. Mire Bakuba értünk 11 órányi vezetés volt a hátunk mögött, egy gyomorremegtető Grúz-Azerbajdzsáni határátkeléssel.

Kommentek

  • KoboldInside

    Kedves kommentelők, technikai hiba miatt az elmúlt időszakban a hozzászólások nem jelent meg tökéletesen.
    Köszönjük a türelmeteket, a hibát kijavítottuk. Továbbra is várjuk a véleményeteket!

  • hozs

    Gratulálok a magyar csapatnak az ismétléshez!

  • demagóg

    Kedves kommentelők, technikai hiba miatt az elmúlt időszakban a hozzászólások nem jelent meg tökéletesen.
    Köszönjük a türelmeteket, a hibát kijavítottuk. Továbbra is várjuk a véleményeteket!

  • Fel_x

    Milkósok

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.