Itt épül majd az új magyar gumigyár

Ma még puszta, holnap nagyüzem

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.10.11. 10.00

Ezen a bő 70 hektáros szántón szökken szárba hamarosan az ezer főt foglalkoztató gumiabroncs-gyár.

Furcsa látvány a Heves megyei határban, a semmi közepén, a tarlón az a pár négyszögletes gödör és földprizma, ami a régészeti feltárások után maradt a pusztaságban. Egyelőre ennyi jelzi, hogy a tájkép Gyöngyös mellett, az M3 autópálya egyik lágy ívű kanyarulatának öblében hamarosan radikálisan megváltozik majd.

Egy helyi ismerős adta a tippet: ha arra járok, nézzem meg, hol épül majd az új magyar gumigyár. Persze az indiai tőkéből működő, részben holland gyökerű Apollo-Vredestein pont annyira lesz magyar vállalat, mint a Mercedes, az Audi vagy a Continental hazai üzemei, de ettől még lehet örülni neki. (Bár, ha a Taurus építkezne itt, az jobban melengetné a lelkünket.) Az új gyár 975 embernek ad munkát, számos hazai kis cég jár majd jól beszállítóként, az építkezés során pedig az építőipari vállalatoknak lesz majd bevételük a beruházásból.

A régészek kutatóárkait feltöltötte a csapadékvíz - egyébként nem találtak semmit

A gyöngyöshalász határában, Budapesttől 80 kilométerre található terület nagyjából száz hektáros. Egy kormányközeli forrásunk szerint korábban azért tanakodott sokáig az Apollo, hogy Magyarország vagy Szlovákia, mert ekkora egybefüggő területet, egy tulajdonossal vagy legalábbis közösen képviselt tulajdonosokkal, jó közlekedéssel, közművekkel, nem természetvédelmi területen azért nem egyszerű találni. Hát most összejött.

A vállalkozás méretei szinte felfoghatatlanok. 145 milliárd forintos beruházás öt év alatt, csúcsra járatva napi 16 ezer személyautóhoz és még 3000 teherautóhoz elegendő új gumi, évi 900 ezer tonna termék, de normál üzemmenetben is évi 250 ezer tonna áru, 16 milliárd forintos állami támogatás (egyébként az Apollo Tyres jelenleg világszerte napi 1700 tonnányi gumit gyárt, ebből látszik, mennyire fontos a cégnek az új magyar gyár). A telek közepén állva is nehéz átlátni, mi is készül itt. A távolban észak felé a Gyöngyös és a Mátra látszik, másfelé meg semmi, csak a felhők, és itt három éven belül napi harminc kamionnyi gumiabroncs terem majd. A területen csak a robbanószer-mentesítés 70 millió forintba került, a régészeti árkokból kitermelt föld mennyisége is elképesztő, és ez a földmunka csak amolyan előjáték volt még. (Egyébként bombákat találtak, régiségeket nem.)

Az Apollo-Vredestein

A Vredestein 1909-ben alapított cég, kezdetben olyan gumitermékeket gyártott Hollandiában, mint cipősarkak, labdák, padlóburkolatok. Járműabroncs-gyártással 1934-ben kezdtek foglalkozni, ekkor ugyanis leégett a gyárépület, és úgy építették újjá, hogy már erre is alkalmas legyen. 1946-ban az amerikai BF Goodrich beszállt a cégbe, ekkor rakták le a mai legnagyobb üzem, az enschedei gyár alapkövét.

Fura érzés, hogy termőföldet áldozunk be gumigyárnak. De legalább parlagfű már nem nő majd itt

1976-ban a cég 49%-a állami kézbe került, 1990-ben viszont holland befektetők vették meg a részvényeket és nekiláttak kialakítani a Vredestein mai imidzsét. Leszerződtek Giugiaróékkal, a Vredestein autógumiknak pedig nagy presztízsértéket adott az ikonikus olasz dizájner szignója a drágább Vredestein termékeken.

2009-ben az indiai Apollo megvásárolta a céget, ami immár hivatalosan Apollo-Vredestein BV névre hallgat. A cégnek a holland gyár mellett van négy indiai és három dél-afrikai üzeme – meg persze nemsokára lesz egy magyar is.

Nem tudom, Petőfi mit szólna ahhoz, hogy 2017-ig itt vasbetonból és hullámlemezből egy falunyi gyárépület keletkezik, ami azért alaposan blokkolja a panorámát. Azt sem tudom, én mit szólok hozzá. A zöld énem még akkor is berzenkedik a zöldmezős beruházás, magyarul a szántóföld lebetonozása ellen, ha tudom, hogy EU-s szabályoknak megfelelő, gondosan szabályozott emissziójú üzem ketyeg majd itt. Jobban esne, ha valami rég bezárt ex-szoci gyármonstrum hűlt helyére kerülne a gumigyár, de hát itt van sztráda, itt van közel Budapest, itt garantált megfelelő közműrendszert az állam az indiai cégnek.

Valahol ott, nagyjából ekkora

Természetesen, mint bármit, ami ebben a, Moldovával szólva “sokat szenvedett, de hála Istennek már plurális kis országban” történik, ezt a beruházást is politikai indíttatású támadások illetve dicsőítő esszék kísérik már az első tapogatózó tárgyalások óta a sajtóban. Autós szaklapként nem szeretnénk belefolyni sem a sárdobálásba, sem a gumigyár felmagasztalásába, arra viszont kíváncsiak vagyunk, mit gondolnak olvasóink arról, hogy ezen a romantikus mátraalji pusztaságon rigófütty és árvalányhaj (meg napraforgó és kukorica) helyett hamarosan autógumi terem?

Szavazás

Mi a véleménye a Gyöngyöshalász melletti gumigyár építéséről?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • subtotal

    Balra tekintve a Visontai erőmű sokkal nagyobb természeti pusztítással jár a lignit kitermelés során, érdemes lett volna azt is megmutatni.

  • doroc000

    Mitől MAGYAR ez?A MAGYAR bérrabszolgáktól?

  • abrah

    Kedves Rácz Tamás!
    Javaslom, hogy forgassa előbb a Magyar helyesírás szabályai c. könyvet. Ott sok mindent megtudhat az ikes igékről!
    (NEM lakok valahol, hanem LAKOM!!!)
    Szomorú, hogy az olvasónak kell figyelmeztetni az újságírót erre. (Ha séróból nem megy, akkor alkalmazza a minden windows rendszerben megtalálható helyesírás elemzőt!)

  • japancar

    Nos a térség levegője eddig sem volt szupertiszta. A Mátra aljáról az erőművekből jött a sok füst, egy zárt rendszerű gumigyár nem lesz számottevő légszennyező. Viszont a Vredestein gumik jó minőségűek. Szerintem a Michelin után a legjobban Európában.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes új autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.