Mentők, amikbe boldogan ülünk be

Kresz Géza mentőmúzeum

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.10.09. 17.00

Ültél már mentőben? Itt megteheted, kellemetlen mellékhatások nélkül.

Az összes szirénával, megkülönböztető jelzéssel közlekedő szervezet közül az emberek többségének talán a mentők a legrokonszenvesebbek. Meglehet azért, mert a legtöbb ember velük találkozik, és ők soha nem büntetnek, bírságolnak, állítanak ki engedélyeket, hanem inkább életet mentenek. A Markó utcai mentőmúzeumban jártunk.

A Markó utcai bázis udvara. A nagy ajtók mögött régen istálló volt, az emeleteken pedig a vonuló orvosok, orvostanhallgatók laktak.

A Markó utcai múzeum belső udvarán 2009-ben alakítottak ki háromállásos garázst, amelyben állandó mentőautó-kiállítás volt. Félig jó, félig rossz hír, hogy az autók innen máshova, a Róbert Károly körúti telepre költöztek, viszont az új, tágasabb helyen sokkal több – jelenleg már tíz autó áll ott – mentőt tud méltó környezetben, könnyen körbejárhatóan bemutatni a múzeum. A Markó utcai, egykor istállóként működő helyiségbe pedig a Peter Cernyi alapítvány költözött be, érdemes megnézni, mit mutatnak be. 

Gyermekmentő

Mit tud?

A legtöbb múzeum általában főként a régi, félig-meddig elfeledett eszközök bemutatására koncentrál. A mentőmúzeum ennél többet is ad, előre egyeztetett időpontban óvodás, kisiskolás csoportokat is fogadnak, akik a kiállított tárgyak egy részét kézbe is vehetik, illetve megtanítják őket olyan alapvető dolgokra, amelyekkel sok felnőtt sincs tisztában. Például, hogy hogyan kell mentőt hívni, mit kell tenni vészhelyzetben, illetve hogy baleset esetén mi a teendő. A múzeum látogatáshoz hasonlóan ezek a foglalkozások is ingyenesek.

Kresz Géza emléktábla az antik Toyota mentőautó mögött

Maga a mentőmúzeum a Markó utcában 1890-ben, kifejezetten mentőállomás céljára épült egykori mentőpalota első emeletén kapott helyet. A korabeli mentőállomás első épületszárnyát hamar kinőtte a szervezet, így azt tovább bővítették, felső szintet építettek rá, amely kaszárnyaként működött. Az ott elszállásolt orvosok, orvostanhallgatók az ingyen lakhatásért cserébe bármikor riaszthatóak voltak.

Hol található?

A mentőmúzeum a Nyugati térhez közel, a Markó utcában található. Egészen pontosan itt:
Mentők, amikbe boldogan ülünk be 1

Kresz Géza

Csalóka neve ellenére nem a KRESZ feltalálóját tisztelhetjük az 1846-ban született orvosban, hanem a modern mentőszolgálat megalapítóját. Kresz Géza 1871-ben, a pesti egyetemen szerzett orvosi diplomát. Előbb kerületi orvosként, majd tisztiorvosként működött a Belvárosban.

1887. május 10-én az ő kezdeményezésére alakult meg a Budapesti Önkéntes Mentőegyesület (BÖME), amelynek első igazgatója is ő volt. A Mentőegyletnek nagy szerepe volt az 1892-es budapesti kolerajárvány felszámolásában. 1892-ben Kresz Géza javasolta egy mentőmúzeum létrehozását. Számos egészségügyi ismertető, felvilágosító könyvet írt.

Az orvoslás mellett 1869-ben az ő kezdeményezésére alakult meg a Pesti Korcsolyázó Egylet, aminek feladata az akkor Magyarországon még ismeretlen korcsolya-sport népszerűsítése volt. 1900. december 24-én, négy hónappal halála előtt, munkája elismeréséül nemesi címet kapott – írja róla a Wikipedia.

Eleinte a betegekhez is lovas kocsival mentek, illetve azzal is szállították őket, majd 1902-ben már elektromos hajtású kocsikkal érkezett az orvos a helyszínre, de a betegnek ekkor még meg kellett várni a lovas kocsit, ha helyben nem tudták ellátni.

Ez már elektromos, de elöl a masiniszta helyett itt a doki ül

1908-tól már fa felépítményű gépkocsik végezték a betegszállítást. A jellegzetes, fehér színű mentőautókra 1926-ig kellett várni, az OMSZ jogelődje, a Vármegyék és Városok Országos Mentőegyesülete kezdte el ezek használatát. Az egyesület 1948-as államosításakor 135 darab mentő gépkocsit vett tőlük át a frissen alakult OMSZ.

Az első fehér mentőautók így néztek ki

A jellegzetes Nysa mentőautók 1960-tól kezdtek tömegesen elterjedni, majd megjelentek a Mercedes különféle típusai is a vonuló gépkocsik között. Ezek mellett persze minden mást is bevetettek, ami erre alkalmas volt. Így a dobozos UAZ mellett Volga, Robur is futott az OMSZ színeiben.
A Mercedes mentőkről – sőt sok minden másról is – van a múzeumnak saját készítésű videója, érdemes megnézni. Hang nélkül is élvezhető: 
De nézzük, miféle járművek tartoznak a mentőmúzeum frissen elköltöztetett flottájába:

Ezért a Volga férfias darab ma is

Gyerekkoromban nagyon szerettem volna Volgát. Kombit, motorháztetőre csavarozott pótkerékkel

Gyönyörű darab a régi Dodge és aránylag könnyen is indul. Csak egy darabig akkorákat durran, hogy leesik a vakolat a falról

A múzeum flottájának dísze a régi Dodge

Akár egy pincekórház, olyan a Dodge belseje

Nem szeretnék vele nagy tempóban kanyarodni

Az én generációmnak ez volt a mentőautó. Esetenként piros zászlóval felcicomázva.

Azért van egy nyomasztó hangulata ennek a színnek

Kintről akár egy egész műtőt is bele lehet képzelni

A Robur belseje. Tágas, jó a belmagasság, és ezernyi fűszeres fiók is elfér benne

Szociaista blokk

Elegáns az UAZ fehér műbőr kárpitja

Ha még mindig olvasnál mentőkről, akkor ez a cikk is neked szól. Ebben beülünk egy mentőautóba és végignézzük, hogyan telik egy nap a fedélzeten:

Mentők, amikbe boldogan ülünk be 2

Kommentek

  • Kempelen

    185-ös lajstrom számú autón az a címer….nagyon szép.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

25 éves, dögös vörös japán

Ha valaki vonzódik az öregebb autókhoz, de szeretne garantáltan megkímélt, karbantartott példányt szerezni magának, akkor bölcs dolog megnézni pár leszerelt tűzoltóautót

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.