Inkább áldás, mint átok, amikor hobbi és munka összefolyik. Ezért dolgozik, és hódol szenvedélyének szinte állandóan az autós újságíró, és tulajdonképpen ez a cikk is ennek köszönhetően született.

Mert mikor belefáradtam már a Vezess.hu videóinak vágásába, nem találtam több érdekes képet a Facebook-ra, valamint az aktuális teszt is kész lett, úgy döntöttem, pihenésképp Top Gear epizódokat nézek.

Abból is egy különleges kiadást, amit a két évad közötti szünetre időzített a BBC stábja. A James May által vezetett három részes filmsorozat a népautókra koncentrált. Élvezhető, sőt érdekes műsor volt, jó összefoglaló, amiben a Volkswagen Bogár, Fiat 500, Citroen CV2 mellett természetesen helyet kapott a Lada is. Mi magyarok pedig itt kerültünk képbe.

A világoskék magyar Zsiguli mellett ott körözött egy Fiat 124-es is a zárójelenetben.

Mert a volt torinói Fiat gyár tetején forgatott zárójelenetben jól felismerhető magyar OT rendszámmal tűnt fel egy Zsiguli. A felfedezés egyből kérdéseket szült, és pár nap könnyed nyomozás után sikerült kideríteni, ki hogy Vukmann Attila a Veterán Zsiguli Klub alapítója és elnöke büszkélkedhet ezzel az első szériás orosz veteránnal.

Hogyan került az angol tévések látóterébe egy magyar veterán Zsiguli, olaszországi forgatáshoz?

Talán szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy igen nagy hírnévre tett szert a Veterán Zsiguli Egyesület nemzetközileg is. Amellett, hogy van német, finn, és az USA-ból is tagunk, tavaly Salzburgban részt vettünk egy igen híres veterán kiállításon 8 autós standdal (képek itt).

Lingottóban a Fiat húzta fel az akkori idők legnagyobb autógyárát, ami nemcsak ebből a szempontból volt különleges. Hanem mert a kész gépek a tetőn lévő tesztpályán köröztek. A nyersanyagok az első emeletre érkeztek, és a szorgos talján kezek munkája nyomán egész működő autóként értek a tetőre. 1923-tól 1982-ig csapatták a gyártetőn, majd bezárták a telepet, ami átadta a helyét hoteleknek, bevásárló központoknak.

De egyébként konkrétan ez a megkeresés a BBC magyarországi képviselőjén keresztül érkezett. Valószínűleg a BBC több kelet-európai kollégáját felkérte, hogy a Torinoi forgatáshoz szerezzenek egy gyári Zsigulit. Az talán szerénytelenség nélkül kijelenthető, hogy még az oroszokat is beleértve nincs még egy ország, ahol ennyi gyári állapotra felújított Zsiguli lenne.

Miért pont erre az autóra esett a választás?

Mindenképpen egy legelső szériás Zsigulit szerettünk volna bemutatni a Fiat mellett, olyat, amiben a legtöbb hasonlóság van még. Ilyen pl. az első lámpák körüli félhold, ami csak ’71 novemberig volt, vagy a króm fűtésállító karok, a motortér világítás, stb… Ilyen autó pedig nem sok volt készen, bemutatható állapotban akkor még, de most sem.

2013. tavaszán FIVA minősítést kapott a nemzetközi szinten is elismerésre méltó állapotban lévő 1971-es Zsiguli 2101

Ez az autó az egyik legöregebb magyarországi 2101-es, még eredetei karosszéria elemekkel rendelkezett amikor megvettem, nagyon szép belsővel. A felújítás során az első sárvédőket, a tornyokat, és a taposókat kellett cserélni, ajtók mellett még néhány helyen kellett javítgatni.

Mesélnél az autó háttértörténetéről?

Ez a Zsiguli Pécsen élte le egész életét. Egy idős úriember vigyázott rá 40 évig. Egy kórház parkolójában láttam meg, és azonnal kész voltam tőle… :)

Látszott rajta, hogy lesz vele dolog, de az is látható volt, hogy gondos tulajdonosa van, nem volt agyon javítgatva, törve, horzsolva. 2 évig jártam a bácsi nyakára. Pénzt nem kért, nem akart másik (nyugati) autót, legfeljebb egy ugyanilyet, csak fiatalabb kiadásban. Még csak kocka Lada sem jöhetett szóba. Több autót vittem hozzá, míg találtam egy 65000 km-es több mint 10 évvel fiatalabb példányt.

Az eredeti tulajdonos 40 évig birtokolta az autót, így érthető, hogy nehezen vált tőle meg, hosszú évek után sikerült csak megejteni a vásárlást, pontosabban szólva a cserét egy fiatalabb Lada 21013-ra.

Éreztem a bácsin, hogy nem igazán akarta ő elcserélni, csak már nem akarta a szavát visszavonni. Viszont amikor készen lettem a felújítással, és elvittem hozzá, akkor láttam rajta, hogy nem bánta meg a dolgot.

Szerepeltek pontatlanságok, elferdített tények a filmben?

Ezzel kapcsolatban Meleg Norbert barátom írt egy “kis kritikus” esszét:

“A legkomolyabb probléma a filmmel (illetve nem probléma ez, csak mi nem ezt vártuk), hogy ez nem egy dokumentum film a téma szakértőinek vagy rajongóknak, hanem egy szórakoztató program a széles, hozzá nem értő tömegeknek. Az angol szakértő, Ed Hughes is rengeteg adatot adott nekik, én is sok adatot adtam, és kérésükre próbáltam kidomborítani, hogyan hatott a Zsiguli a keleti motorizációra, hogy lett végül a szocialista blokk VW Bogara, Fiat 500-a, T-Fordja.

James May a Top Gear műsorvezetője vezette az autót a felvételek alatt.

Erről szinte semmi nincs a filmben, de a többi autó esetében sem. A filmkészítők mindenképpen valami szenzációst akartak, így lett a VW Bogár történetéből, a német újjáépítésre a II. vh. utáni német társadalomra gyakorolt hatása helyett egy nácizós ostobaság, és üresjárat a balti tengeri soha be nem fejezett náci üdülőhellyel kapcsolatban, így került bele vagy 5 perc teljesen felesleges, monoton és unalmas autós megfigyelés az NDK-ban ahelyett, hogy akkor már az NDK autóiparáról lett volna szó.

Nyilván tiszta hülyeség azt gondolni, hogy a Stasi a Volkspolizei rendőrautóval tartotta volna megfigyelés alatt az embereket. De talán a legnagyobb hülyeség amit a Zsigulival műveltek. Az angol szakértőt mindenképpen arra akarták rávenni, hogy valami maffia kapcsolatot hozzon. Erre nem volt hajlandó, hát fölépítettek maguknak egy sztorit, hogy a Fiat azért ment bele az üzletbe, mert a Vörös Brigádok fenyegette az Agnelli családot (a Fiat céget alapító dinasztia), valamint, hogy a kommunisták által kontrollált olasz szakszervezeteket így tartsák távol a sztrájkoktól a szovjetek segítségével.

Ahogy az lenni szokott a forgatáskor Range Rover gördült a Top Gear stábja alatt, ebből filmezték a magyar Zsigulit is

Ez merő kitaláció, és a tények olyan sorrendbe rakása ami nem felel meg a valós időrendnek. A Vörös Brigádokat 1970-ben alapították, az iparos dinasztiák fenyegetettsége a 70-es évek közepére-végére tehető, A sztrájkhullámok is a 70-es évekre voltak jellemzőek. A valóság is elég érdekes lett volna, hiszen a tárgyalásokat az olasz kommunista vezető Togliatti kezdeményezte.

A Szovjetunióban 1964-ben lezajlott puccs, ami Hruscsovisták hatalomvesztését jelentette a Koszigin és Brezsnyev köré szerveződött csoporttal szemben, utat nyitott a fogyasztói javak termelésbővítésének, aminek szimbóluma és fő csatatere pont az autóipar volt. Hruscsovék voltak a traktorista klikk (nem autó, hanem traktor kell a szovjet népnek meg tömegközlekedés) és Koszigin vezette az autót a népnek platformot.

A tárgyalások története a KGB-vel, nőkkel, tejben-vajban fürdetéssel, nem beszélve az óriáshitel tető alá hozásával, amiben még a Vatikán bankjai is részt vettek, szintén elég érdekes. Mindegy, nekik maffia meg terroristák kellettek.”

Hogy zajlott a forgatás, milyen volt együtt dolgozni a híres-neves BBC stábjával?

A forgatás a torinói régi Fiat gyár (Lingotto ami ma már irodaház, múzeum, iskola) tetején lévő körpályán folyt. Igazándiból közös munkáról nem volt szó. A jelenetek alatt James May vezette az autót.

Autórajongóként büszkék lehetünk arra, hogy kis hazánkban akadnak ilyen kitűnő állapotú veteránok, amelyek kitűnő szemléltető eszközei lehetnek egy világszerte sugárzott autós dokumentumfilmnek.

Nekem legfeljebb át kellett állnom a tetőn a következő helyszínre. Ennek ellenére rettentően kedvesek voltak. Az egyik este el is vittek minket az egész stábbal együtt egy olasz vendéglőbe… A forgatás profi módon folyt. Vagy egy kamerákkal felszerelt terepjáróval követték a Fiatot és a Zsigulit, vagy egy távirányítós modell helikopterrel forgattak.

Akiben éhség ébredt a Zsigulikkal kapcsolatos infók iránt, mindent megtalál a veteranzsiguli.hu oldalán, beleértve a szóban forgó Zsiguli felújításának képeit is. Ha pedig tetszett a cikk, ne légy rest, és egy megosztással segítsd, hogy még többen lássák.