Főnyeremény: a 20 éves Golf

Riport: egy Golf III megszépítése

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.09.25. 17.00

Egy szép állapotú hármas Golf megkapta az esélyt, hogy murván porladó használt autóból dédelgetett kedvenccé váljon.

Bármilyen furcsa, nemcsak a különc és ritka autóknak vannak rajongói, akik klubokba tömörülnek és találkozókat tartanak. Hanem egy olyan márkának is, mint a Volkswagen. Bár legfontosabb autójuk a Toyota Corollához hasonló, évente milliós nagyságrendben készülő használati tárgy, a Golfnak is vannak rajongói. A modell idén negyven éves, így a szeptember 27-én tartandó Volkswagen-találkozón is a Golf áll a középpontban.

Egyelőre még káosz van a belső térben, de ez csak átmeneti

Ebből az alkalomból a résztvevők között kisorsolnak egy III-as Golfot, amely párját ritkítja az országban. A kocsit a használtautó-kereskedelemben utazó Weltauto munkatársai számították be és az importőr egy márkaszervizben megszépíttette. Ezt a folyamatot mi is nyomon követtük a Porsche Pestnél, a csinosítás és a szervizelés különböző fázisairól a galériában láthatók a képek.

20 év, 120 000 km

A piros Golf esetében egy eredetileg is igen jó állapotú autóról van szó, amely nagyjából 350-400 000 forintot ért a beavatkozás előtt. 1,4 literes motorjával összesen 119 056 kilométert futott. A négyhengeres 60 lóerős, és abból a korszakból származik, amikor a Volkswagen benzines motorjai komoly lemaradásban voltak a korabeli japánoktól. Kis teljesítményét egyenletes nyomatékleadással és hosszú élettartammal kompenzálja.
 

Nem volt semmi baja, de egy alapos revízión átesett a 60 lóerős benzines modell

Gazdája kiugróan hosszú ideig vitte márkaszervizbe az ötajtós alapmodellt, több mint másfél évtizeden át. Az autó általános állapota eleve igen jónak számított, de a Porsche-cégcsoport munkatársai úgy döntöttek, hogy minden apró hibáját kijavítják és alapos revízió után adják át új tulajdonosának.

Megszépült és megújult

Bár gyártása 17 éve befejeződött, a Golf III-hoz az utolsó alátétig mindenből rendelhető eredeti gyári alkatrész a márkaszervizekben. Jött hozzá vezérműszett és vízpumpa, kapott új hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartályt, akkumulátort, csillogó emblémát.

400 ezer Ft körül volt az autó értéke a kicsinosítás előtt. Most nemigen van ennyire patent hármas Golf itthon

Volt olajcserén, újrafényezték acélfelnijét, majd a kisebb horzsolások, húzások nyomaitól is megszabadították a karosszériások és a fényezők. Az önindító alapos tisztításon van túl, a felkészítés része volt a futóműállítás is. Ebben az állapotában az 1994. január 27-én forgalomba helyezett autó szinte újnak tűnik nagyon megkímélt belső terével.

Ma még olcsó használt autó

A nyereményautó minden szempontból félúton van az első és a mai Golf-generáció között. Kereken 20 éves és 1994-es gyártásával épp a Golf III modellciklusa közepén készült.

Itt épp a vezérműszett és a vízpumpa cseréjéhez kezd a szerelő

Jelenleg a típus azt a korszakát éli, amikor olcsó használt autóként robotol a mindennapokban. Szerencsétlen időszak ez, amikor egy kocsi youngtimernek még fiatal, de sokat költeni rá már nem érdemes.

Sok tömeggyártmány ilyenkor indul el a bontóba vezető lejtőn és veszíti el esélyét, hogy dédelgetett kedvencként, második-harmadik autó státuszban kimaradjon a napi használat darálójából.

Kovács úr megveszi élete második autóját

Typ 1H: 1991-1997

Maga a Golf III, gyári kódnevén Typ 1H 1991 és 1997 között volt gyártásban, összesen 4 805 900 db készült belőle a Wikipédia szerint. Jórészt elődje technikáját vitte tovább, méretei nagyjából ugyanakkorák.

Az újrafényezés előtt az apróbb sérüléseket kellett kijavítani a karosszérián. Nagyobb pofont soha nem kapott az autó

Ám az autó jóval biztonságosabb és nehezebb is a korábbinál. Ekkor merült fel a passzív biztonság elvárásként az olcsóbb tömegautók esetében, így a Golf III és a vele egyszerre, 1991-ben bemutatkozó Astra F konstruálásakor fontos szempont volt a bent ülők védelme, erősített karosszériával és légzsákokkal.

Új irány: az újrahasznosítás

Más szempontból is nagy korszakváltás volt ez az autógyártásban, mert a környezetszennyezés csökkentése érdekében bővült az újrahasznosítható alkatrészek aránya. A szétbontás megkönnyítésére előjelölt alkatrészekkel ellátott autók közül a Golf és az Astra volt az egyik első. Az anyaguk szerint csoportosított alkatrészekkel könnyebb az autó ártalmatlanítása élettartama végén, amivel sikerült 90 százalék fölé emelni az újrahasznosíthatósági arányt.

Ilyen volt, ilyen lett. A Golf III-at különösen jó állapotban számították be egy Weltauto-kereskedésben

A típus legmenőbb változatát a szűk hengerszögű V6-os motor hajtja. A 2,9 literre felfúrt motor a Corrado csúcsmodelljében is ott volt, 190 lóerővel repítette az összkerékhajtású Golfot.

TDI és elektromos autó

Ebből a generációból készült kis szériában elektromos változat is, a Golf CityStromer. A két elődből hiányzó kombit is pótolta a gyár, majd a Variant bemutatásának évében, 1993-ban a közvetlen befecskendezéses dízelmotor debütált az autóban. A VW négyhengeres, 202 Nm nyomatékú és 90 lóerős TDI-je annyira különbözött az Audi korabeli öthengeres TDI motorjától, mint egymástól egy BMW és egy Mercedes-Benz dízel. A direktbefecskendezéses dízeleket ugyanis a konszern technikusai külön, szinte egymás ellenében fejlesztették ki.

Akit érdekelnek a szombati Volkswagen-találkozó részletei, ebben a cikkben olvashat a jónak ígérkező programról. Ott lesz például a legendás T2-es Transporter brazíliai zárószériájának utolsó példánya.

Kommentek

  • roli826

    A kis teljesítményt hosszu élettartammal kompenzálta??? Ha az 1.4 APQ ról van szó, akkor ennek a teljes ellentéte igaz. Ugyanis már 100-150ezer km körül elkezd benne kopni a dugattyú jellegzetes kopogó hangott hallat indításkor, ill. alapjáraton, terhelés alatt megszünik. Hajtókar-főtengely csapágyak kopására szintén jó esély van, a csattogó hidrotőkéket nem is említve. Az egész motor varrógéphangokat hallat, soha többet ilyent. Szóval ennyit a hosszú élettartamról.

  • menőmanó

    “A négyhengeres 60 lóerős, és abból a korszakból származik, amikor a Volkswagen benzines motorjai komoly lemaradásban voltak a korabeli japánoktól.”

    Ez a lemaradás az egész európai motorgyártásra vonatkozott. :)

  • subtotal

    csatlakozom Kempelenhez, akinek valamiért a 318is nem jutott eszébe, de említhetnénk az F Astra GSi-jét is.
    De ott vannak a Twin Spark-ok is, ha tömeggyártott motor kell.
    Amúgy a japánok hol is voltak dízelfronton a 90-es években? Vagy az nem motor?

  • menőmanó

    subtotal

    Jól látod. A dízel az nem motor, autóban nem.

  • subtotal

    Ja, nem motor, persze…mormold az orrod alá, sokáig, sokszor, akkor talán legalább te elhiszed.

  • menőmanó

    subtotal

    Félre értés ne essék!
    Nem a mostaniakról (bár azokat sem szeretem, de egy-két előnyüket kénytelen vagyok elismerni), hanem a 20 évvel ezelőttiekről “beszélünk”.
    Akkor azok a szememben nem voltak igazi motorok, mivel én szeretem a gyors és sportos autókat.

  • subtotal

    25tds – 1991

  • subtotal

    “1991: A soros hathengeres dízelmotorok második generációja, lánchajtású vezérműtengellyel, a dugattyútetőkben V-alakú mélyedésekkel, új DDE rendszerrel, valamint töltőlevegő-hűtővel, teljes burkolattal és hőmérséklet szerint szabályozható szellőzőszelepekkel az új, 105 kW/143 LE teljesítményű BMW 525tds csúcsmodellben”

  • Vorserie

    Menőmanó

    “Akkor azok a szememben nem voltak igazi motorok, mivel én szeretem a gyors és sportos autókat.”

    Meg amire utánfutót vagy betonkeverőt lehet kötni!:)
    Egyébként ha szereted a gyors és sportos autókat akkor miért nem olyannal jársz?:D
    Majdnem minden 3.0 dízel tudja azt amit a TS!
    Még többet is.

  • menőmanó

    subtotal

    Nekem ’94-ben volt egy 1 éves kicsit megpiszkált 1,3-as Suzuki Swift GTI-m.
    Két vezérműtengely, 16 szeleppel, 110 lóerővel. A motor 7800-ig pörgött és csak 850kg-mot kellett mozgatnia.
    Szerintem nem létezett olyan dízel, ami gondot okozott volna 160-170-ig.

    Ebből kifolyólag a maga módján valószínűleg egy jó motor volt az említett BMW dízel, de nem az én világom.
    Arról pedig ne is beszéljünk, hogy ez a technika csak egy igen drága autóban és aránylag szűk rétegnek volt elérhető. Sportos tulajdonságokat pedig nem igazán mutatott még később a BMW 3-ban sem.

  • menőmanó

    Vorserie

    Már egy párszor megbeszéltük, hogy a jelenlegi autóm közel 10 éves.
    2005-ben csak olyan dízelek juthattak a nyomába, amelyek másfélszer vagy kétszer annyiba kerültek, kétszer akkora turbós motor volt bennük és akkor a tartósságról és a megbízhatóságról még nem is “beszéltünk”. ;)

  • subtotal

    Manókám, de most nem a te világodról volt szó, hanem fejlett motortechnológiáról.
    Nagyszériában meg ott a tdi, ha a tds túl elit :)
    Nem a literteljesítmény az egyetlen mutató, dízeleknél főleg.

  • menőmanó

    subtotal

    Valóban a fejlett motortechnológiáról volt szó, de nem a dízel motoroknál. A cikkben sem arról van szó.
    Az a világ nagy részén a francnak sem kell a dízel a személyautókban, csak Európában van igazán létjogosultsága. A japánok főleg tesznek rá, teljesen jogosan.
    Számomra tényleg nagyobb hangsúlyt kap a teljesítmény az átlagnál, viszont ez valahol fokmérője is a motor fejlettségének, hiszen ezzel párhuzamosan köztudott a japán benzin motorok átlag feletti tartóssága az erejük és esetleges pörgősségük mellett.

  • Vorserie

    Menőmanó!

    Remélem annak tudatában vagy,hogy egy motornál nem az számít mennyit forog hanem hogy hol adja le a teljesítményt és a nyomatékot.
    Na most a legtöbb gyártó javarészt arra törekszik,hogy ez minél alacsonyabb fordualtszámnál következzen be.
    De még a japán autók is jóval a maximális fordulatszám előtt leadják a teljesítményüket tehát nem érdemes tovább pörgetni őket,csak időveszteség.

  • menőmanó

    Vorserie

    Kösz a tanácsot. :)
    Elhiheted, hogy a Suzukinál és a Toyotánál le kell forgatni szinte tiltásig.
    Ezek nem átlagos motorok. A végsőkig húznak és ha nem figyelsz csak a leszabályozásnál veszed észre, hogy 7800 ill. 8300-nál jársz. A Toyotánál még 3.-ban is megnyikkan a gumi 8200-nál.
    Nincs semmilyen időveszteség, max. akkor ha előbb és rosszul váltasz.
    Nekem elhiheted, van egy kis tapasztalatom. :)
    Mellesleg a VVTL-I motor szerintem nagyon rugalmas. 2000-től már leadja a nyomaték 70%-át és 6000-től még rátesz egy lapáttal.

  • Vorserie

    Menőmanó!

    Neked elhiszem!
    Hiszen van tapasztalatod! :)

  • menőmanó

    Szívesen veszem a te tapasztalataidat.
    Milyen élményeket gyűjtöttél egy RS4-gyel, netán egy Lambóval, talán egy R8-cal? Hiszen azokban van ilyen karakterisztikájú 8000 felett pörgő szívó motor.
    Mikor váltottál, hogy a legjobb gyorsulást érd el? Már inkább elváltottál 7500-nál? Mesélj!
    Valóban kíváncsi vagyok.

  • Vorserie

    Menőmanó!

    Nekem nincsenek ilyen jellegű tapasztalataim ezért írtam hogy elhiszem a te tapasztalataidat.

    RS4-et RS5-öt TTRS-t vezettem ami hasonló karakterisztikájú lehet de ezek mind S tronical szerelt autók,nem nagyon kapcsolgattam kézzel,úgy emlékszem mindegyik 8000-nél vagy,kicsivel a felett vált rajtautomatikával is.Pedig még forognának közel 9000-ig

    E60-as M5-ös szintén 80000-nél vált pedig azt is lehetne forgatni 8850-ig azt hiszem.Ez saját tapasztalat.

    R8 V10-et egyszer vezettem gyáron belül,de bent csak 30-al lehet menni,Aventadorba pedig csak ültem meg elindítottam,tehát ezekről nem tudok nyilatkozni.

    Tartósteszteken a járatókabinokban látszik,hogy minden motor leadja a maximális teljesítményét 7000-ig,ezután már csak forog de a teljesítmény nem növekszik a nyomaték pedig csökken.

    De én értem és elhiszem amit írsz!

    Örülök ha megosztod velem a tapasztalataidat.:)

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.