Bármilyen furcsa, nemcsak a különc és ritka autóknak vannak rajongói, akik klubokba tömörülnek és találkozókat tartanak. Hanem egy olyan márkának is, mint a Volkswagen. Bár legfontosabb autójuk a Toyota Corollához hasonló, évente milliós nagyságrendben készülő használati tárgy, a Golfnak is vannak rajongói. A modell idén negyven éves, így a szeptember 27-én tartandó Volkswagen-találkozón is a Golf áll a középpontban.

Egyelőre még káosz van a belső térben, de ez csak átmeneti

Ebből az alkalomból a résztvevők között kisorsolnak egy III-as Golfot, amely párját ritkítja az országban. A kocsit a használtautó-kereskedelemben utazó Weltauto munkatársai számították be és az importőr egy márkaszervizben megszépíttette. Ezt a folyamatot mi is nyomon követtük a Porsche Pestnél, a csinosítás és a szervizelés különböző fázisairól a galériában láthatók a képek.

20 év, 120 000 km

A piros Golf esetében egy eredetileg is igen jó állapotú autóról van szó, amely nagyjából 350-400 000 forintot ért a beavatkozás előtt. 1,4 literes motorjával összesen 119 056 kilométert futott. A négyhengeres 60 lóerős, és abból a korszakból származik, amikor a Volkswagen benzines motorjai komoly lemaradásban voltak a korabeli japánoktól. Kis teljesítményét egyenletes nyomatékleadással és hosszú élettartammal kompenzálja.
 

Nem volt semmi baja, de egy alapos revízión átesett a 60 lóerős benzines modell

Gazdája kiugróan hosszú ideig vitte márkaszervizbe az ötajtós alapmodellt, több mint másfél évtizeden át. Az autó általános állapota eleve igen jónak számított, de a Porsche-cégcsoport munkatársai úgy döntöttek, hogy minden apró hibáját kijavítják és alapos revízió után adják át új tulajdonosának.

Megszépült és megújult

Bár gyártása 17 éve befejeződött, a Golf III-hoz az utolsó alátétig mindenből rendelhető eredeti gyári alkatrész a márkaszervizekben. Jött hozzá vezérműszett és vízpumpa, kapott új hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartályt, akkumulátort, csillogó emblémát.

400 ezer Ft körül volt az autó értéke a kicsinosítás előtt. Most nemigen van ennyire patent hármas Golf itthon

Volt olajcserén, újrafényezték acélfelnijét, majd a kisebb horzsolások, húzások nyomaitól is megszabadították a karosszériások és a fényezők. Az önindító alapos tisztításon van túl, a felkészítés része volt a futóműállítás is. Ebben az állapotában az 1994. január 27-én forgalomba helyezett autó szinte újnak tűnik nagyon megkímélt belső terével.

Ma még olcsó használt autó

A nyereményautó minden szempontból félúton van az első és a mai Golf-generáció között. Kereken 20 éves és 1994-es gyártásával épp a Golf III modellciklusa közepén készült.

Itt épp a vezérműszett és a vízpumpa cseréjéhez kezd a szerelő

Jelenleg a típus azt a korszakát éli, amikor olcsó használt autóként robotol a mindennapokban. Szerencsétlen időszak ez, amikor egy kocsi youngtimernek még fiatal, de sokat költeni rá már nem érdemes.

Sok tömeggyártmány ilyenkor indul el a bontóba vezető lejtőn és veszíti el esélyét, hogy dédelgetett kedvencként, második-harmadik autó státuszban kimaradjon a napi használat darálójából.

Kovács úr megveszi élete második autóját

Typ 1H: 1991-1997

Maga a Golf III, gyári kódnevén Typ 1H 1991 és 1997 között volt gyártásban, összesen 4 805 900 db készült belőle a Wikipédia szerint. Jórészt elődje technikáját vitte tovább, méretei nagyjából ugyanakkorák.

Az újrafényezés előtt az apróbb sérüléseket kellett kijavítani a karosszérián. Nagyobb pofont soha nem kapott az autó

Ám az autó jóval biztonságosabb és nehezebb is a korábbinál. Ekkor merült fel a passzív biztonság elvárásként az olcsóbb tömegautók esetében, így a Golf III és a vele egyszerre, 1991-ben bemutatkozó Astra F konstruálásakor fontos szempont volt a bent ülők védelme, erősített karosszériával és légzsákokkal.

Új irány: az újrahasznosítás

Más szempontból is nagy korszakváltás volt ez az autógyártásban, mert a környezetszennyezés csökkentése érdekében bővült az újrahasznosítható alkatrészek aránya. A szétbontás megkönnyítésére előjelölt alkatrészekkel ellátott autók közül a Golf és az Astra volt az egyik első. Az anyaguk szerint csoportosított alkatrészekkel könnyebb az autó ártalmatlanítása élettartama végén, amivel sikerült 90 százalék fölé emelni az újrahasznosíthatósági arányt.

Ilyen volt, ilyen lett. A Golf III-at különösen jó állapotban számították be egy Weltauto-kereskedésben

A típus legmenőbb változatát a szűk hengerszögű V6-os motor hajtja. A 2,9 literre felfúrt motor a Corrado csúcsmodelljében is ott volt, 190 lóerővel repítette az összkerékhajtású Golfot.

TDI és elektromos autó

Ebből a generációból készült kis szériában elektromos változat is, a Golf CityStromer. A két elődből hiányzó kombit is pótolta a gyár, majd a Variant bemutatásának évében, 1993-ban a közvetlen befecskendezéses dízelmotor debütált az autóban. A VW négyhengeres, 202 Nm nyomatékú és 90 lóerős TDI-je annyira különbözött az Audi korabeli öthengeres TDI motorjától, mint egymástól egy BMW és egy Mercedes-Benz dízel. A direktbefecskendezéses dízeleket ugyanis a konszern technikusai külön, szinte egymás ellenében fejlesztették ki.

Akit érdekelnek a szombati Volkswagen-találkozó részletei, ebben a cikkben olvashat a jónak ígérkező programról. Ott lesz például a legendás T2-es Transporter brazíliai zárószériájának utolsó példánya.