Miért utáljuk a robogósokat?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.09.24. 15.00

Pár hete egy álmos reggelen arra ébredtem, hogy varázsütésre megutáltam a robogósokat. Elárulom, hogy miért.

A közlekedés rengeteg konfliktusforrást rejt magában. Az autós utálja a kamionost, teherautós a taxist, buszos a biciklist, illetve találomra is választhatunk párokat, biztosak lehetünk benne, hogy valaki mindig utál valaki mást. A biciklisekkel kezdtünk, most a robogósokkal foglalkozunk, de majd sorra kerülnek a taxisok, kamionosok, sőt a gyalogosok is. Tehát miért is utáljuk a robogósokat? 

A pizzafutárt csak akkor szeretik, ha éppen a frissen megrendelt pizzával a dobozban gázol át mindenen és mindenkin

Mert zajosak

Keltél már arra, hogy egy elmebeteg csőgázon melegíti az átkozott kétüteműjét, majd olyan lendülettel indul, ami a Naprendszer elhagyásához is elég lenne? Na én igen. Biztos megestek már komolyabb és nagyobb volumenű gazságok is a történelemben, mint 90 lakás ablakán reggel-este bebrummogni, de hosszú távon már ez is elég bosszantó. 

A motortuning nem jár feltétlenül együtt a nagyobb zajjal

Miért hangosak?

Tanultabb kollégáim szerint egy robogó nem feltétlenül azért hangos, mert a gazdája nem gondoskodik róla rendesen és szétrohadt a kipufogója. Sokkal inkább önvédelemből. Először is a szabályos kivitelű szériarobogók jellemzően 40-50 km/órás tempóra lettek kitalálva, ami az utóbbi időkben egyre gyakoribb 90-100 lóerő körüli autókhoz mérten vészesen kevés, ha az ember fel akarja venni a városi közlekedés tempóját. Így valamit csinálni kell azzal a járgánnyal, hogy ne legyen útban az úton. 
Bár a motortuning nem feltétlen velejárója, hogy hangosabb is legyen tőle a járgány, a legtöbb piszkált majomköszörű mégis irgalmatlanul zajos. De miért? Egy sokliteres, ordító V8-as hangja rövidtávon lehet izgalmas, de egy ~50 köbcentis kétkerekű bármennyire is hangos, akkor is csak a komikus, legfeljebb az idegesítő kategóriába tudja felküzdeni magát. Igaz, ennek is lehet jótékony hatása a motoros biztonságára, hiszen egy zajos robogót hamarabb észrevesznek az autósok. A zajongást amúgy a nagymotorosok is alkalmazzák, ha nem férnek el a kocsisor között, akkor tolakodó dudálás helyett így jelzik, hogy szívesen továbbhaladnának, ha az autós lenne oly jó, és arrébb húzná a kocsi orrát. 
Tanulságos, főleg robogós taknyolásokat borzadhatunk végig az alábbi videón:

Mert mindenhol ott vannak

A robogós hajlamos magát kénye-kedve szerint átminősíteni, ha kell biciklisként, vagy éppen gyalogosként határozza meg magát, attól függően, merre van dolga. Például különösebb lelki tusa nélkül vág át játszótereken, halad hosszasan járdán, kerékpárúton, vagy egyirányú utcán szembe a forgalommal, de a piroson átcsorgás sem ritka. Mentségükre szól, hogy a biciklisek lámpaérzéketlenségét meg sem közelítik. 

Akár egy egyujjas, kifordított bundakesztyű. Ha akarja robogó, kerékpár, vagy gyalogos is lehet

Menjél mááár!
Az 50-nel haladó robogó néha egész komoly akadályt jelent az úton. Szélessége miatt megelőzni sem mindig könnyű, de a legidegesítőbb mégis az, amikor a lámpánál, nem ritkán a tükröket súrolva előrenyomul valami köbméteres műanyagdobozzal felspécizett, szigszalaggal összefoltozott romhalmaz, majd keserves kínok között vánszorog az autós előtt, amíg az egyszer végre megelőzi. Aztán a következő lámpánál az egész színjáték kezdődik előről, amíg az éhes informatikus meg nem kapja a kihűlt pizzáját, vagy az autós nem tér le valahol.

Mert nem látszanak

Egy robogó jóval kisebb és fürgébb a közlekedés többi résztvevőjénél. Ez még nem lenne baj, de olyan helyekről és olyan tempóban képes felbukkanni, ahonnan és amire senki nem számít. Legyen az jobbról előzés, vagy kis utcából kivágódás. A reflektor használata bár elsőre logikusnak tűnik, mégis inkább nehezíti az autós dolgát, mert a vakító fénnyel érkező robogóról sokkal nehezebb megállapítani, hogy milyen sebességgel közeledik. Szóval bőven elég a tompított fény. 

Azért ennyire nem kell rejtőzködni a városban

Büdösek

Ez már csak részben igaz, a legtöbb robogó ma már korántsem az a kékes füstöt húzó ökológiai katasztrófa, mint pár évtizeddel korábban. Kb. annyian lehetnek, mint a masszív fekete füstöt húzó dízelautók. De az is igaz, hogy az 50-es kismotor fogyasztása és ezzel együtt környezeti terhelése még mindig aránytalanul nagyobb, mint az egy, vagy akár két nagyságrenddel termetesebb és erősebb autómotoroké. 

Szavazás

Szerinted mi a legidegesítőbb a robogósokban?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Visszavágó, pár dolog, amiért a robogósok haragudhatnak az autósokra:

Kretén sorban állás

Robogóval és autóval is közlekedő kolléga szerint a piros lámpánál sorban álló autósok képtelenek úgy állni, hogy a robogós elférjen közöttük. Ideális esetben a baloldali sávban kissé balra, míg a jobboldaliban jobbra húzódva kéne várni az autóknak a zöldet, hogy a robogós kényelmesen előre tudjon araszolni a kocsik között. Azonban mindig van egy-két autós, aki valamiért belóg ebbe a térbe. 
Franciaország jellemzően háromsávos körútjain hallgatólagos megállapodás van a közlekedők között, így motorral főleg a legbelső és a középső sáv közötti részt használják. És az autósok itt nagyobb helyet hagynak nekik, holott semmiféle szabály nem írja ezt elő. Csak az, hogy mindenki közlekedni akar. 

Nem kell mindenáron harcolni az úton

Nyakba lihegés

Kevés idegesítőbb dolog van egy robogós életében, mint amikor autóval a nyakában lihegnek, miközben ő éppen cikkcakkban haladva az úthibákat kerülgeti. Veszélyes és nem is igazán elegáns viselkedésmód ez, akinek eddig szokása volt, inkább hagyjon fel vele. Az egymás elleni napi harcok helyett pedig inkább váljunk mindannyian egy boldogan közlekedő homogén masszává, ne bringássá, gyalogossá, vagy autóssá. Hátha úgy kicsit jobb lesz.

Kommentek

  • szaboata

    És előbb utóbb kiderül,hogy az autós is robogós is ember,tehát ember utálja az embert.Újdonság ez?Én azért nem utálom magam,mert egyidőben nem ülök autóban és robogón.
    Viszont,ha jobban figyelnének egymásra,akkor ez nem lenne téma,legalábbis ekkora.Éppen ma történt,amikor piros lámpánál a sorban álltam a robogón ülve,az előttem álló autós tolatni kezdett és belém jött.Szerencsére nem lett semmi baj,és így a kurvaanyázással megúszta.
    A robogósok a tolakodásnál figyelhetnének jobban,és ne felejtsék úgy az indexet.

    Itt írom,le,hogy az érzékelős rendőrlámpánál miért nem oldják már meg végre,hogy a robogót,nagymotort is érzékelje a csodatechnika?

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.