A közlekedés rengeteg konfliktusforrást rejt magában. Az autós utálja a kamionost, teherautós a taxist, buszos a biciklist, illetve találomra is választhatunk párokat, biztosak lehetünk benne, hogy valaki mindig utál valaki mást. A biciklisekkel kezdtünk, most a robogósokkal foglalkozunk, de majd sorra kerülnek a taxisok, kamionosok, sőt a gyalogosok is. Tehát miért is utáljuk a robogósokat? 

A pizzafutárt csak akkor szeretik, ha éppen a frissen megrendelt pizzával a dobozban gázol át mindenen és mindenkin

Mert zajosak

Keltél már arra, hogy egy elmebeteg csőgázon melegíti az átkozott kétüteműjét, majd olyan lendülettel indul, ami a Naprendszer elhagyásához is elég lenne? Na én igen. Biztos megestek már komolyabb és nagyobb volumenű gazságok is a történelemben, mint 90 lakás ablakán reggel-este bebrummogni, de hosszú távon már ez is elég bosszantó. 

A motortuning nem jár feltétlenül együtt a nagyobb zajjal

Miért hangosak?

Tanultabb kollégáim szerint egy robogó nem feltétlenül azért hangos, mert a gazdája nem gondoskodik róla rendesen és szétrohadt a kipufogója. Sokkal inkább önvédelemből. Először is a szabályos kivitelű szériarobogók jellemzően 40-50 km/órás tempóra lettek kitalálva, ami az utóbbi időkben egyre gyakoribb 90-100 lóerő körüli autókhoz mérten vészesen kevés, ha az ember fel akarja venni a városi közlekedés tempóját. Így valamit csinálni kell azzal a járgánnyal, hogy ne legyen útban az úton. 
Bár a motortuning nem feltétlen velejárója, hogy hangosabb is legyen tőle a járgány, a legtöbb piszkált majomköszörű mégis irgalmatlanul zajos. De miért? Egy sokliteres, ordító V8-as hangja rövidtávon lehet izgalmas, de egy ~50 köbcentis kétkerekű bármennyire is hangos, akkor is csak a komikus, legfeljebb az idegesítő kategóriába tudja felküzdeni magát. Igaz, ennek is lehet jótékony hatása a motoros biztonságára, hiszen egy zajos robogót hamarabb észrevesznek az autósok. A zajongást amúgy a nagymotorosok is alkalmazzák, ha nem férnek el a kocsisor között, akkor tolakodó dudálás helyett így jelzik, hogy szívesen továbbhaladnának, ha az autós lenne oly jó, és arrébb húzná a kocsi orrát. 
Tanulságos, főleg robogós taknyolásokat borzadhatunk végig az alábbi videón:

Mert mindenhol ott vannak

A robogós hajlamos magát kénye-kedve szerint átminősíteni, ha kell biciklisként, vagy éppen gyalogosként határozza meg magát, attól függően, merre van dolga. Például különösebb lelki tusa nélkül vág át játszótereken, halad hosszasan járdán, kerékpárúton, vagy egyirányú utcán szembe a forgalommal, de a piroson átcsorgás sem ritka. Mentségükre szól, hogy a biciklisek lámpaérzéketlenségét meg sem közelítik. 

Akár egy egyujjas, kifordított bundakesztyű. Ha akarja robogó, kerékpár, vagy gyalogos is lehet

Menjél mááár!
Az 50-nel haladó robogó néha egész komoly akadályt jelent az úton. Szélessége miatt megelőzni sem mindig könnyű, de a legidegesítőbb mégis az, amikor a lámpánál, nem ritkán a tükröket súrolva előrenyomul valami köbméteres műanyagdobozzal felspécizett, szigszalaggal összefoltozott romhalmaz, majd keserves kínok között vánszorog az autós előtt, amíg az egyszer végre megelőzi. Aztán a következő lámpánál az egész színjáték kezdődik előről, amíg az éhes informatikus meg nem kapja a kihűlt pizzáját, vagy az autós nem tér le valahol.

Mert nem látszanak

Egy robogó jóval kisebb és fürgébb a közlekedés többi résztvevőjénél. Ez még nem lenne baj, de olyan helyekről és olyan tempóban képes felbukkanni, ahonnan és amire senki nem számít. Legyen az jobbról előzés, vagy kis utcából kivágódás. A reflektor használata bár elsőre logikusnak tűnik, mégis inkább nehezíti az autós dolgát, mert a vakító fénnyel érkező robogóról sokkal nehezebb megállapítani, hogy milyen sebességgel közeledik. Szóval bőven elég a tompított fény. 

Azért ennyire nem kell rejtőzködni a városban

Büdösek

Ez már csak részben igaz, a legtöbb robogó ma már korántsem az a kékes füstöt húzó ökológiai katasztrófa, mint pár évtizeddel korábban. Kb. annyian lehetnek, mint a masszív fekete füstöt húzó dízelautók. De az is igaz, hogy az 50-es kismotor fogyasztása és ezzel együtt környezeti terhelése még mindig aránytalanul nagyobb, mint az egy, vagy akár két nagyságrenddel termetesebb és erősebb autómotoroké. 

Szerinted mi a legidegesítőbb a robogósokban?

  • Hangosak és pofátlanok, ott mennek, ahol éppen kedvük tartja38%
  • Példás közlekedéskulturával rendelkező jófej robogós vagyok35%
  • Lámpánál előrefurakodnak, lekoccolják a tükröt, aztán csak vánszorognak az orrom előtt18%
  • Nem látszanak, a semmiből képesek előkerülni elképesztő sebességgel9%

Szerinted mi a legidegesítőbb a robogósokban?


Visszavágó, pár dolog, amiért a robogósok haragudhatnak az autósokra:

Kretén sorban állás

Robogóval és autóval is közlekedő kolléga szerint a piros lámpánál sorban álló autósok képtelenek úgy állni, hogy a robogós elférjen közöttük. Ideális esetben a baloldali sávban kissé balra, míg a jobboldaliban jobbra húzódva kéne várni az autóknak a zöldet, hogy a robogós kényelmesen előre tudjon araszolni a kocsik között. Azonban mindig van egy-két autós, aki valamiért belóg ebbe a térbe. 
Franciaország jellemzően háromsávos körútjain hallgatólagos megállapodás van a közlekedők között, így motorral főleg a legbelső és a középső sáv közötti részt használják. És az autósok itt nagyobb helyet hagynak nekik, holott semmiféle szabály nem írja ezt elő. Csak az, hogy mindenki közlekedni akar. 

Nem kell mindenáron harcolni az úton

Nyakba lihegés

Kevés idegesítőbb dolog van egy robogós életében, mint amikor autóval a nyakában lihegnek, miközben ő éppen cikkcakkban haladva az úthibákat kerülgeti. Veszélyes és nem is igazán elegáns viselkedésmód ez, akinek eddig szokása volt, inkább hagyjon fel vele. Az egymás elleni napi harcok helyett pedig inkább váljunk mindannyian egy boldogan közlekedő homogén masszává, ne bringássá, gyalogossá, vagy autóssá. Hátha úgy kicsit jobb lesz.