A feladat adott: három gyerekkel a hátsó ülésen  és egy babakocsival a csomagtartóban kell szabályosan eljutni a játszótérről a nagyiig. Sok gyerek – a tapasztalatok szerint kettőnél több az már sok – mellé a világ boldogabb részén vesznek valami nagy, tágas egyterűt, de ez itthon nem reális megoldás. Így igyekeztünk olyan autókat összeválogatni a kiadónk garázsában, amelyeket nagy valószínűséggel családi használatra is befognak. 

A babakocsi még ide is befért

Mit mond a KRESZ?

A gépkocsiban vagy a mopedautóban 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.

(8)302 A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:

a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);

b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető;

c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik

Kockaraktér

Habár a legtöbb kölcsönkért járgányban már eredetileg is voltak gyerekülések, az egyenlő esélyek miatt mégis a saját háztartásunkból kölcsönvett darabokkal pontoztuk őket. Egyik sem különös, extra darab, és van köztük örökölt, meglehetősen megviselt példány is. Üzemszerűen 1, 4 és 7 éves gyerekek pöffeszkednek bennük, aránylag tágas, széles hátsó sorral rendelkező Mazda6-osban. Persze a legnagyobbnak már simán elég lenne az ülésmagasító is, de mivel a hosszú utakat minden épeszű szülő próbálja úgy időzíteni, hogy ha lehet aludjanak a sivító, egymást ölő reproduktumok, így mégis a nagyméretű, de az alvó gyerek fejét is megtámasztó ülést használjuk. 
A próba során úgy rendeztük el az üléseket, hogy a lehető legjobb helykihasználást érjük el. Középen trónolt a legkisebb gyerek masszív ülése, jobbra, balra pedig a nagyobbaknak való, könnyebb darabok. A feladat része volt az övek bekötése is.

Isofix

Eleinte a szabványos isofixes ülésektől úgy tartottunk, mint ördög a tömjénfüsttől. Hiába az oldalukra festett színes nyilakkal, hangutánzó szavakkal megbolondított képregény, akadt olyan, amelyik alaposan kifogott rajtunk, és képtelenek voltunk visszatenni a helyére. Pedig ha ismerjük a trükköt, ezeket lehet a leggyorsabban, legbiztosabban ki-, illetve beszerelni.
Hátrányuk, hogy három isofixes gyerekülés csak a kisbusz méretű járművekben fér el, és itt nem lehet arra játszani, hogy majd csak enged valamit az öv. A szakszerűen bekötött – szerencsére másként nem is lehet – ülés úgy áll a helyén, mintha az idők kezdete óta ott lenne. 

Suzuki Swift

A sort az ős-Swift kezdi, bár kezdetben ígéretes volt a sík hátsó üléssor, de mégsem fértek el a hegyesszögben nyíló ajtón keserves kínok között betuszkolt ülések. Hiába a papírvékony ajtó és a minimálkárpit, itt fizikailag nem volt elég hely, az ajtókat nem lehetett becsukni, ezért az ülések bekötésével sem fárasztottuk magunkat. Ez bizony elégtelen. Valamicskét szépít az eredményen, hogy a babakocsi befért a nehezen megközelíthető csomagtartóba. 1 pont a babakocsiért.

A Swift megbukott, nem csukódnak az ajtajai

Peugeot 206

Az első meglepetést a francia kisautó okozta, amelybe csak viccből próbáltuk bele az üléseket. Aztán nehezen hittük el, hogy az ajtók simán záródnak. Nem mondom, hogy tökéletes, de kényszerből belefér három ivadék és bekötni is könnyű volt. Európai autós körútra azért ne ezzel induljunk, mert jó eséllyel már Mürzzuschlag előtt ránk rontanak a gyermekvédő liga kommandósai. A babakocsi kis odafigyeléssel könnyen belefért. 

A Peugeot 206-ba ugyan befértek az ülések, de hosszú távra nem ajánlanánk három gyerekkel

Škoda Fabia

Szintén csak az otthon – oktatási intézmény – nagyi háromszögben ajánlott a sokgyerekes üzemmód, szigorúan kényszerből. A kisszékek ide is beférnek, de a hátsó ülések Alpokat megszégyenítő domborzata megkeseríti a beszerelést, bekötést. Ferdén állnak az ülések vállban is öszeérnek, szóval ez nem az igazi. A babakocsi berámolása itt sem okozott nehézséget. 

A Fabia nem elég széles vállban, hogy kényelmes legyen

Opel Corsa

Az ülések befértek, vállban nem is lógnak annyira egymásra. Szerencsére az ülőlap sík, és a csomagtartóba is befért a babakocsi. A legrémesebb kotorászást itt kellett bemutatni, a biztonsági övek csatjait valahová a kontinetális talapzat környékére süllyesztették. Méteres gibbonkarokkal is vacak volt bekötni az öveket. De legalább nagyra nyílik az ajtaja. 

Mélyen elrejtették a Corsa övcsatjait

Kia

Finoman kúszunk felfelé, az aránylag friss Kia Ceed elnyeli ugyan az üléseket, széltében is remek, de a túlzottan formázott ülőfelület miatt a szélsők nagyon a ferde részre szorulnak. Ez rontja csak a képet, illetve a csatok is mélyen vannak, de még az elérhetőn innen. A hátsó sornak szóló külön világítás klassz, ez nemcsak az ülések rögzítésénél, hanem a szétszórt gyerekjátékok, vagy a lábtérben kallódó kihűlt fél lángos felkutatásában is komoly segítség lehet. A babakocsi szinte elvész a gigászi csomagtartóban. 

Szinte fél egyedül ekkora térben a babakocsi

Škoda Yeti

A Yetibe a gyerekülések beférnek, van benne élettér, és a csatok kitúrása is lazán, gyorsan megy. A hátsó sorban van fény bőven és a csomagtartó mérete is gondmentes pakolászást ígér.

Yeti. Tágas, világos, kényelmes

Toyota Yaris

Belefér. Méghozzá könnyedén. Klassz nagyra nyílnak az ajtók, vállban is van elég tér, az övcsat magasan, kényelmesen elérhető helyen van, határozottan barátságos. A tologatható hátsó üléspad további variálásra ad lehetőséget, így nekünk is előre kellett kicsit tolni a sort, hogy némi logikai játék után a babakocsi is beférjen hátra.

Dönthető háttámla és tologatható padsor a meglepően széles Yarisban

Ford Fusion

Lapos, sík hátsó sorába, könnyen lehetett behányni az üléseket, kár, hogy az övcsat nyeklik-nyaklik. Baromi nagy szögben nyílnak az ajtók, és a nyíláson is kényelmes berakodást tesz lehetővé. Csomagtartójának nem jelentett kihívást a babakocsi. 

Széles, tágas a Fusion hátulja

Nissan Almera Tino

Nagyra nyílnak az ajtók, tologathatók az ülések, állítható a háttámla. A bekötés is gyerekjáték, jól hozzáférhetőek a csatok. Jó választás ez az autó, de biztos lélekölően unalmas lehet ezzel közlekedni. Már amennyire unalmas lehet három, nem hibernált állapotban lévő gyerekkel utazni. Babakocsit elég hanyagul bevetni hátra. 

Pompás térkínálat megfizethető áron

Citroën Grand C4 Picasso

Annyira nem meglepő, hogy a teszt győztese a roppant családbarát Citroën. Kicsit kilóg már az átlagautóból, méretben is túlnőtt a többi versenyzőn, de a tologatható, variálható üléssorok mellett gigantikus csomagtartó is várja a kölköket, illetve a kiszolgáló személyzetet és azok poggyászait. Igaz, az övcsatok itt is süllyesztettek, de mivel a gyerekülések között bőven marad hely, így nem jár hámsérüléssel a mélyben kutakodás. Hatalmasra nyílnak az ajtajai. A babakocsi pedig akár kinyitva is befér hátra. 10 pontos sokgyerekes autó. 

A gyerekülésbajnok bajnok egyértelműen a Citroen

Tanulság

A házi teszt végeredménye, hogy a legtöbb kis, kompakt autó képes magába fogadni három darab gyerekülést, de van, ahol kompromisszumot kell kötni – hosszabb útra nem ajánlhatóak – vagy véráldozatot hozni a lehetetlen helyeken lévő övcsatok használata közben. A Swift megbukott, a Fabia, Peugeot 206 nagyobb, a Corsa, Kia Ceed kombi kisebb áldozatokkal, míg a Ford Fusion, Toyota Yaris a Skoda Yeti, a Citroën Grand C4 Picasso és a Nissan Almera Tino kiválóan használható, akár három gyereküléssel is a hátsó sorában.
Ha a család a megugrott szaporulat miatt készül autócserére, akkor érdemes elvinni a meglévő üléseket egy próbára, de ha még nincs meg a harmadik ülés, akkor bölcs dolog a nem agyonformázott párnájú hátsó ülésekkel gyártott, az ülőlapból magasra kinyúló csatos autók között válogatni. Persze lehet tojni is az egészre, és buszozni, vonatozni a temérdek aprómajommal, hiszen kiváló kedvezmények várják a vándorcirkusszal utazókat a vasúton illetve a gumikerekű járatokon is.