Amikor az autótörő támad a bíróságon

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.09.20. 07.00

Ebédidőben ütközött a buszsofőr, aminek félmilliós kárát ráverte volna a munkáltatója. Csakhogy a hibázó sofőr ügyvédet fogadott.

Közúti balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk alábbi története azért különleges, mert a balesetet okozó sofőr lendült támadásba a bíróságon – sokak számára meglepő eredménnyel.

Ügyünk felperese – nevezzük Imrének – személyszállítással foglalkozó cégnél dolgozott gépkocsivezetőként, rutinos sofőrnek tartották. A buszos társaság több önkormányzattal állt szerződéses kapcsolatban, a baleset napján is óvodásokat szállított. Délben lerakta őket az uszodánál, majd azok edzése alatt elgurult ebédelni a mintegy 2 kilométerre lévő étterembe. Évek óta ez volt a gyakorlat, semmi szokatlan nem történt.
 
Legalábbis addig, amíg be nem fordult az étterem parkolójába, eközben ugyanis a Renault Trafic Passanger típusú kisbusz orra nekiütközött a vele szemben szabályosan közlekedő Volvo oldalának.
 
Egyértelmű volt, nem is vitatta senki, Imre hibázott. Szerencsére senki nem sérült meg, de a két autóban együtt jelentős anyagi kár keletkezett, ezért kihívták a rendőröket. A feljelentéssel végződött helyszínelést nem sokkal később 60 ezres pénzbírság követte, de talán ennél is jobban fájt Imrének, hogy 3 hónapra eltiltották a járművezetéstől. 

De Imre nem hagyta annyiban, ügyvédhez fordult

Mégpedig a közlekedési jogra szakosodott Székely Ügyvédi Irodához, amelynek tanácsára bíróság elé vitte az ügyet. Első lépésben máris sikert ért el: a pénzbüntetést 30 ezerre csökkentette a bíróság, ráadásul visszaadta neki a jogosítványt, vagyis jogtalannak ítélte az eltiltást.

Az ügy azonban tovább folytatódott.

A fenti szabálysértési eljárás után a munkáltatója felszólította Imrét a Renault javítási költségeinek 30 napon belüli megtérítésére. Ez mindenestül 450 ezer forintot jelentett. Habár a főnöke végül 6 havi részletfizetést is biztosított neki, Imre nem értett egyet a kár teljes megtérítésével, ezért ügyvédi segítséggel keresetet terjesztett elő a munkaügyi bíróságon.
 
Szerinte a károkozása gondatlan volt, hiszen nem direkt ment neki kanyarodás közben a szembe jövő autónak, ezért keresetében közölte: kizárólag az átlagbére 50 százalékáig felel kártérítéssel, márpedig a 450 ezer forint efelett van.

Ennél a balesetnél is készült számos helyszínrajz - ez illusztráció

Az alperessé vált munkáltató a kereset elutasítását kérte a bíróságtól. Jogi képviselője szerint Imre szándékosan okozta a kárt, és nem a munkaköri feladatainak végrehajtása során, hanem magáncélú használat alkalmával következett be a baleset, hiszen ebédelni ment.

Bíróság: a hibázó sofőrnek kevesebbet kell fizetnie

A perben a munkáltatóra hárult a bizonyítási teher, igazolnia kellett, hogy Imre a munkaviszonyából eredő kötelezettségeit vétkesen megszegte, a vétkessége szándékos volt, és ezzel okozati összefüggésben milyen összegű kárt okozott.
 
Az 1992. évi XXII. tv. 166. § (1) bekezdés szerint a munkavállaló a munkaviszonyából eredő kötelezettségének vétkes megszegésével okozott kárért tartozik kártérítési felelősséggel. Gondatlan károkozás esetén a kártérítés mértéke – a 167. § alapján – a munkavállaló egyhavi átlagkeresetének 50 százalékáig terjedhet, ennél magasabb mértéket a kollektív szerződés vagy munkaszerződés írhat elő, legfeljebb másfél havi, illetve 6 havi átlagkeresetig terjedően.  Ebben az esetben a munkaszerződés ilyen kikötést nem tartalmazott. (A 168. § szerint szándékos károkozás esetén a munkavállaló a teljes kárt köteles megtéríteni.)
 
Az is tény, hogy Imre viszont köteles a munkaviszonyára vonatkozó szabályokat betartani, mivel gépkocsivezető, evidens módon ide tartozik a KRESZ. Ennek megsértése kötelezettségszegésnek számít a jog szerint.
 
A bíróság végül megállapította, hogy a KRESZ megsértése Imre részéről tudatos volt, hiszen a kanyarodási szabályokkal tisztában kellett lennie.
 
Ugyanakkor a balesettel összefüggésben fennálló szándékos károkozást a bíróság a rendelkezésre álló adatokból nem tudta megállapítani, így arra jutott, hogy a károkozásnál a magatartása gondatlan volt.
 
Ebből következően a bíróság szerint Imre csak az egy havi keresete 50 százalékáig terhelhető a sérült Renault kisbusz kárának megtérítésével.

Kommentek

  • Szőrős

    És miután Imre kifizette a kár ráeső részét, természetesen kirúgták munkahelyéről, azóta munkanélküli, felesége elhagyta, jelenleg egy hajléktalanszálláson él, és a Délinél koldul.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.