Amikor az autótörő támad a bíróságon

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.09.20. 07.00

Ebédidőben ütközött a buszsofőr, aminek félmilliós kárát ráverte volna a munkáltatója. Csakhogy a hibázó sofőr ügyvédet fogadott.

Közúti balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk alábbi története azért különleges, mert a balesetet okozó sofőr lendült támadásba a bíróságon – sokak számára meglepő eredménnyel.

Ügyünk felperese – nevezzük Imrének – személyszállítással foglalkozó cégnél dolgozott gépkocsivezetőként, rutinos sofőrnek tartották. A buszos társaság több önkormányzattal állt szerződéses kapcsolatban, a baleset napján is óvodásokat szállított. Délben lerakta őket az uszodánál, majd azok edzése alatt elgurult ebédelni a mintegy 2 kilométerre lévő étterembe. Évek óta ez volt a gyakorlat, semmi szokatlan nem történt.
 
Legalábbis addig, amíg be nem fordult az étterem parkolójába, eközben ugyanis a Renault Trafic Passanger típusú kisbusz orra nekiütközött a vele szemben szabályosan közlekedő Volvo oldalának.
 
Egyértelmű volt, nem is vitatta senki, Imre hibázott. Szerencsére senki nem sérült meg, de a két autóban együtt jelentős anyagi kár keletkezett, ezért kihívták a rendőröket. A feljelentéssel végződött helyszínelést nem sokkal később 60 ezres pénzbírság követte, de talán ennél is jobban fájt Imrének, hogy 3 hónapra eltiltották a járművezetéstől. 

De Imre nem hagyta annyiban, ügyvédhez fordult

Mégpedig a közlekedési jogra szakosodott Székely Ügyvédi Irodához, amelynek tanácsára bíróság elé vitte az ügyet. Első lépésben máris sikert ért el: a pénzbüntetést 30 ezerre csökkentette a bíróság, ráadásul visszaadta neki a jogosítványt, vagyis jogtalannak ítélte az eltiltást.

Az ügy azonban tovább folytatódott.

A fenti szabálysértési eljárás után a munkáltatója felszólította Imrét a Renault javítási költségeinek 30 napon belüli megtérítésére. Ez mindenestül 450 ezer forintot jelentett. Habár a főnöke végül 6 havi részletfizetést is biztosított neki, Imre nem értett egyet a kár teljes megtérítésével, ezért ügyvédi segítséggel keresetet terjesztett elő a munkaügyi bíróságon.
 
Szerinte a károkozása gondatlan volt, hiszen nem direkt ment neki kanyarodás közben a szembe jövő autónak, ezért keresetében közölte: kizárólag az átlagbére 50 százalékáig felel kártérítéssel, márpedig a 450 ezer forint efelett van.

Ennél a balesetnél is készült számos helyszínrajz - ez illusztráció

Az alperessé vált munkáltató a kereset elutasítását kérte a bíróságtól. Jogi képviselője szerint Imre szándékosan okozta a kárt, és nem a munkaköri feladatainak végrehajtása során, hanem magáncélú használat alkalmával következett be a baleset, hiszen ebédelni ment.

Bíróság: a hibázó sofőrnek kevesebbet kell fizetnie

A perben a munkáltatóra hárult a bizonyítási teher, igazolnia kellett, hogy Imre a munkaviszonyából eredő kötelezettségeit vétkesen megszegte, a vétkessége szándékos volt, és ezzel okozati összefüggésben milyen összegű kárt okozott.
 
Az 1992. évi XXII. tv. 166. § (1) bekezdés szerint a munkavállaló a munkaviszonyából eredő kötelezettségének vétkes megszegésével okozott kárért tartozik kártérítési felelősséggel. Gondatlan károkozás esetén a kártérítés mértéke – a 167. § alapján – a munkavállaló egyhavi átlagkeresetének 50 százalékáig terjedhet, ennél magasabb mértéket a kollektív szerződés vagy munkaszerződés írhat elő, legfeljebb másfél havi, illetve 6 havi átlagkeresetig terjedően.  Ebben az esetben a munkaszerződés ilyen kikötést nem tartalmazott. (A 168. § szerint szándékos károkozás esetén a munkavállaló a teljes kárt köteles megtéríteni.)
 
Az is tény, hogy Imre viszont köteles a munkaviszonyára vonatkozó szabályokat betartani, mivel gépkocsivezető, evidens módon ide tartozik a KRESZ. Ennek megsértése kötelezettségszegésnek számít a jog szerint.
 
A bíróság végül megállapította, hogy a KRESZ megsértése Imre részéről tudatos volt, hiszen a kanyarodási szabályokkal tisztában kellett lennie.
 
Ugyanakkor a balesettel összefüggésben fennálló szándékos károkozást a bíróság a rendelkezésre álló adatokból nem tudta megállapítani, így arra jutott, hogy a károkozásnál a magatartása gondatlan volt.
 
Ebből következően a bíróság szerint Imre csak az egy havi keresete 50 százalékáig terhelhető a sérült Renault kisbusz kárának megtérítésével.

Kommentek

  • Szőrős

    És miután Imre kifizette a kár ráeső részét, természetesen kirúgták munkahelyéről, azóta munkanélküli, felesége elhagyta, jelenleg egy hajléktalanszálláson él, és a Délinél koldul.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger Forma-4-es balesete a Donington Parkban.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelem részére. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.