Világ körüli útra indulunk olvasói verdák rovatunkban, hiszen az Egyesült Államoktól kezdve egészen Japánig terjed a skála ezen a szombaton. Mindhárom autóra igaz, hogy kilógnak a sorból, megjelenésükkel, korukkal, teljesítményükkel. Egy közös jellemzőt viszont garantáltan találunk, ez pedig nem más, mint a tulajdonosok teljes rajongása.

A nagy számok autója – Cadillac

Az autóm egy 1979-es Cadillac Sedan deVille, 425 köbhüvelykes, V8-as motor dolgozik az orrában 180 amerikai lóerőt, és kőkemény 430 Nm nyomatékot termelve. Átlagfogyasztás olyan 18-20 liter között alakul, ahhoz képest, hogy 79-es évjárat, meglepően könnyű hozzá alkatrészeket beszerezni.

Ismerősök, ismeretlenek egyaránt megállítanak, akárcsak rendőrök csak azért, hogy megcsodálhassák az autót. Történt, hogy megállított a rendőr és utasított, “Kérem nyissa ki a csomagtartót, mert általában ilyen autóban hullákat szoktak szállítani.” Persze csak poénból, vicces szituáció volt. Kiskorom óta egy ilyen Cadillac volt az álomautóm és higgyétek el, az álmok néha tényleg valóra válnak!

Japán ralikirály – Subaru

Meghatározhatatlan okokból vesz az ember ilyen, több mint kétszáz lóerős autót! Talán a boxermotor hangja szédíti meg, vagy esetleg a lefújó szelep sziszegése borítja el az agyat. Nem tudni.

De beleültem, elindultam. és meghülyültem :). Addig sosem hittem abban, hogy létezik szerelem első látásra, de ez a japán csoda rámcáfolt. Sokba kerül (sport-turbós kategóriában még mindig a legelérhetőbb élményautó), sokat is fogyaszt, de megbízható, és szeretem.

Szeretem a brutálisan stabil futóművét, mely megfelelő tapadást biztosít, a direkt áttételezésű kormányzását, imádom a menetszélben lobogó WRC motorháztetejét (üvegszálas 4 sarokponton rögzítve+középen elöl), a SKORPIO kipufogó rendszer által biztosított duruzsolását, a sperrdifijét, a 4 dugattyús fékrendszerét, nagyon tetszik benne az STI felszereltség – az ülések, a toronymerevítők, a hűtő, hővédő, a jel.

A karosszériát borító díszítő matricák mindig lenyűgöznek, akárhová megyünk megnéznek. Ő lenne most az én büszkeségem, vigyázok rá, nem bántom, és csakis minőségi olajjal és üzemanyaggal töltöm. A hiedelmekkel ellentétben meglepően olcsón karban lehet tartani. Adottságaiból adódóan az itthoni útviszonyok meg sem kottyannak neki.

Zsiguli öreg bácsitól

2010 nyarán fellángolt az érzés, hogy nekem kell egy 1200-as Zsiguli! Lehetőleg minél régebbi évjárat után böngésztem és rátaláltam a Veteránzsiguli oldalra, ahol teljesen elvesztem. Gyerekkoromban pont egy 1200-as Zsigulink volt, az első emlékeim ehhez az autóhoz kötődnek, talán innen ered ez a ragaszkodás ehhez a típushoz.

Szóval, a lényeg: 

2013 augusztus végén rátaláltam a hirdetésben erre az autóra. Mindössze 84 ezer kilométerrel hirdették, nem túl messze, így döntöttem: meg kellene nézni. Ahogy megláttam a ’73 as évjáratú eredeti szélvédőt és a repedésmentes, sűrű bordás műszerfalat és a makulátlan, hibátlan belsőt, már tudtam, hogy érdemes komolyabb figyelmet szentelni ennek az autónak!


Egy-kép apró horpadástól és néhány mélyebb karctól eltekintve nagyon jó állapotban volt, a karosszéria állapota kifogástalannak tűnt, az eredeti festékréteg még a küszöb alján is sérülésmentes volt, az alján is a gyári alvázvédelemmel. A hihetetlen kondíció annak köszönhető, hogy télen tudatosan, szigorúan soha és esőben is csak 1-2 alkalommal volt használva, ha menet közben elkapta egy kis nyári zápor.

Az idős bácsi elmondása szerint még mosva is nagyon ritkán de volt eset mikor 3 évig(!) egyszer sem volt lemosva a kocsi. Az elmúlt 25 évben kb. 10 ezer kilométert ment az autó. Ez látszik az abban az időben jó minőségű, ’87 es évjáratú csehszlovák gumi állapotán is. Szinte újszerű a futófelülete. Az apró karcok, hibák miatt úgy döntöttem,  üveg alatt körbefényeztetem az autót, aztán nagytakarítás, tisztogatás, szépítgetés majd fél éven keresztül, de mindig vigyázva arra, hogy megőrizzem az autó eredeti állapotát. Ez a veteránvizsgához mindenképp elkerülhetetlen volt.

A belsején csak tisztítást kellet végezni. Az ülések, kárpitok csak a tisztítás végett lettek kivéve, de alapos takarítás után egy az egybe ment minden vissza a helyére. Az autó idős éveit nálam egy kicsempézett, fűtött garázsban fogja tölteni és igyekszem megőrizni az utókornak ebben az állapotában.