Visszatér valaha álmaink Opelje?

25 éves a Calibra

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.09.10. 15.00

A legendás német kupé távozása olyan űrt hagyott maga után, amit azóta sem tudott betömni a német autóipar. Igény pedig lenne rá.

Mielőtt még belekezdenék a mélyen szántó mondatokba, arra kérnék mindenkit, hogy kézfeltartással jelezze, ha meg tud nevezni az aktuális kínálatból, egy megfizethető német sportkupét. Jól látom, hogy csak néhány kéz emelkedett a levegőbe? Nyugodtan tegyétek le, a Scirocco a közel 8 milliós induló árával nem éppen ez a kategória, és a gyártó hazai árlistájában már nem is szerepel a modell. Ja, hogy a MINI Coupéra gondoltál? Elég a tréfából…
Bezzeg ha a kilencvenes évek elején tettem volna fel ugyanezt a kérdést, valószínűleg a legtöbb szájból a Calibra pattant volna ki (esetleg a Corrado). Az ikonikus szót még leírni is gyűlölöm, de sajnos nem jut jobb jelző eszembe az Opel történetének egyik kiválóságára, amely távozása után olyan űrt hagyott maga után, amit azóta sem tudott betömni a német autóipar. 

Erős szó a legenda?

Sajnos már 25 éve nem mertek ilyen merész lapot húzni az Opelnél, hiszen a Calibra anno minden szempontból formabontó volt, gondoljunk csak bele: a német gyártó megalkotta az akkori világ  legáramvonalasabb autóját – 0,26-os légellenállási tényezővel, a BMW i8-nak is ennyi! -, ami a végletekig átgondolt, hosszú hónapokig szélcsatornában tesztelt és cseppet sem hivalkodó formatervezésnek köszönhető.
A Calibra története 1989-ben, a Frankfurti Autószalonon kezdődött, itt mutatták be az Erhard Schnell által tervezett kétliteres, 115 lóerős, nyolcszelepes erőforrással szerelt alapmodellt, aminek végsebessége állítólag átlépte a 200 km/órát, ha volt elég helye felgyorsulni. Az autó akkora sikert aratott, hogy a tervezett évi húszezres darabszámot 1991-ben már hatvanezerre kellett növelni, így az Opel rüsselsheimi gyára mellett a finnországi üzemben is elkezdték az összeszerelést. 
Tapasztalatból mondom, hogy az utastér tágasságát nem áldozták fel a sportos forma oltárán, csomagtartója 980 literig bővíthető, de igazán vonzóvá az ára tette. 25 éve 33 900 márkáért lehetett hozzájutni a 115 lóerős alapváltozathoz, ebből értékesítették a legtöbbet, összesen 130 000 darab gurult le a gyártósorról. 
Annak sem kellett szomorkodnia azonban, akinek ez a teljesítmény kevés volt, ugyanis elérhető volt a 2,0 literes motor 16 szelepes verzióban is, előbb 150, majd 136 lóerővel. Az 1992-től gyártott 2 literes, 16 szelepes, turbóval lélegző erőforrás a legerősebb, 204 lóerős, az 1993-as 2,5 literes V6-os pedig 170 lovat enged szabadjára.
A turbós Calibrát hatfokozatú váltóval párosították, és kizárólag összkerékhajtással lehetett megvásárolni, ára durván 50 000 márka volt, végsebessége pedig karcolta a 245 km/órát.


Versenysport

A DTM és ITC versenysorozatban a kilencvenes évek elején még az Opel Omega 3000 EVO 500 állt rajthoz, amit 1994-től váltott fel a Calibra versenyváltozata. Akkoriban a Mercedes és az Alfa Romeo fölénye szinte megdönthetetlennek látszott. 
Azonban 1994-ben Keke Rosberggel, az 1982-es Forma-1-es világbajnok vezetésével megkezdte menetelését a “Team Rosberg” csapat. A Calibra és a 2,5 literes, V6 motor is számos fejlesztésen esett át, így az 1994-1995-ös szezon még nem hozott átütő sikert. 1995-ben Rosberg befejezte versenyzői pályafutását, utolsó futama október 15-én volt, ekkor a csapat “Köszönjük Keke” feliratú autókkal sorakozott fel a rajtrácsra.
1996. április 14-én, Manuel Reuter a vadonatúj, 500 lóerös Calibrával a Hockenheimben megrendezett Rennsport-Festivalon megszerezte az első helyet, és ezzel egy hihetetlen sikersorozatot indított el. Ebben az évben szinte nem volt olyan futam, ahol ne lett volna dobogós valamelyik Calibra. Sőt Helsinkiben, Nürnbergben és októberben a Hockenheimringen hármas győzelmet értek el a DTM Calibra pilótái. A szezon végén Manuel Reuter egyéni, az Opel pedig csapatgyőzelemmel zárt.
Ennek a teljesítménynek a tiszteletére készítette el a német gyártó a  Keke Rosberg és Cliff Edition limitált kiadású Calibrákat.

Hazai viszonylatban

Az Opel Calibra kultusszá nőtte ki magát hazánkban is, főleg tuningkörökben hódit a modell. Olcsó, és már úgyis igen kellemes darab, ahogy kigurult a gyárból, de manapság már ritka a teljesen gyári állapotban megőrzött példány – ez egész Európára igaz.
Az árak százezer forintról indulnak a magyar használtautó-piacon, de ezeket a modelleket csak a legelvetemültebbek választják, akik tisztában vannak azzal, hogy ezért a pénzért talicskányi rozsdát, ótvar tuningelmeket és szénné hajtott motort kapnak. Ahol már érdemes nézegetni az 500-600 ezer forint környéke, ebben a szegmensben már találni patent állapotban lévő Calibrát, a turbós, 4×4-es változatok pedig 800 ezer és 1 millió között mozognak.

Homályos jövőkép

A Calibra gyártását 1997 augusztusában állította le az Opel, miután hét év alatt 238 647 példányt készítettek belőle, és azóta sincs középkategóriás kupéja a villámos márkának. Talán a tavaly Frankfurtban bemutatott Monza-tanulmány okot adhat a reménykedésre, de arról semmilyen hivatalos információ nincs, hogy feltámad-e valaha az európai fiatalok egyik kedvence, a Calibra.

Kommentek

  • péloday

    Azonkívül,hogy szép volt a külseje dögunalom volt a belseje. Állandó problémák adódtak a 4×4 es verzióknál,elég megbízhatatlan autó hírében állt és áll most is…

  • ColumboV6

    2001 óta Calibrám van, 250.000 km-t vezettem (C20XE,C25XE) és teljesen megbízható jó autó.Mint minden autó,ez is igényel karbantartást.
    Aki szidja,annak vagy egy rossz,széthajtott Calibrája volt vagy egyáltalán nem volt ilyen autója és csak jár a szája feleslegesen..

  • Tupi

    2004 óta van meg a Calibrám (2,016V Turbo 204LE C20LET) Ami egy megbízható jó,és gyönyörű,nem tuningolt,gyári kivitelezésű autó. Véleményem ugyanaz mint az előzőekben leírt ColumboV6 – 2014.09.11 hozzászólása.(.Mint minden autó,ez is igényel karbantartást.
    Aki szidja,annak vagy egy rossz,széthajtott Calibrája volt vagy egyáltalán nem volt ilyen autója és csak jár a szája feleslegesen.. )
    Csak tuningoljatok!!!!! Sok hülye,javaslom vegyetek biciklit.

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.