A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk újabb darabja arra szomorú példa, hogy a kiválóan ismert, naponta használt úton sem szabad túllépni a sebességhatárt.

Névnapi buliba indult Szabolcs a feleségével és két kiskorú gyermekével. Tűzött a nyári nap, izzott az aszfalt, és a szombat délutáni partihoz illően jó volt az előzetes hangulat a Mazdában. A kocsit magabiztosan vezető családfő bő húsz éve rendelkezett A, B és C kategóriás jogsival, korábban soha nem okozott balesetet.

Viszont: két éven belül háromszor indult ellene szabálysértési eljárás, kétszer pénzbüntetést fizetett, egyszer megúszta figyelmeztetéssel.

Szabolcs kiválóan ismerte az ünnepelt kollégájához vezető utat, ahogy mondani szokták, csukott szemmel is oda talált volna. Habár Pest megye egyik legzsúfoltabb főútján autóztak, talán a hétvége okozta gyér forgalom miatt, nyomta neki rendesen. A későbbi vizsgálatok szerint olyan 109-116 km/óra közötti sebességgel haladva ért utol egy körülbelül 65-tel poroszkáló utánfutós Iveco teherautót.

Ez a szerelvény már önmagában 18 méter hosszú volt, ráadásául éppen utolért egy szintén utánfutós MTZ traktort, amely mindössze 18-22 km/órával araszolgatott. Mintegy hatmázsányi búzával a pótkocsin a helyi traktoros 800 métert akart megtenni a főúton a megcélzott tehenészetig. Már éppen előzte volna őt az Iveco, amikor közeledvén a megcélzott bekötő úthoz a KRESZ szerint behúzódott a felezővonalhoz balra, és indexelt.

Az egyik kanyarodott, a másik lassított, a harmadik gyorsított

A teherautós azonnal visszavette lábát a gázról, majd óvatosan fékezett. Szabolcs viszont jóval hátrébb ekkor kezdte előzni a traktorhoz képest hatalmas lendülettel az éppen lassuló Ivecot.

Az egyenes és jól belátható úton fékezés nélkül fogott a 18 méteres járműszerelvény előzésébe, még nem észlelte (a későbbi szakértői vélemény szerint nem is észlelhette) a lassan haladó traktort, amely ekkor már a sávjának bal szélén döcögött. Olyan 2-3 másodperccel később csapódott bele a családjával együtt.

Már kanyarodott a traktor, amikor Szabolcs észrevette, azonnal a fékbe taposott, de mindhiába. Olyan 65-70 km/órával vágódott bele a traktor bal oldalába, a Mazdája felborult. Ismerve a körülményeket, azt kell mondani: szerencséjükre csak 8 napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedtek mind a négyen, az életük megmaradt. A traktor vezetője járt a legrosszabbul, őt mentőhelikopterrel azonnal kórházba kellett szállítani.

Tagadta bűnösségét a vádlott

Többszörösen is – erre jutottak a kirendelt szakértők. Szabolcsnak látnia kellett volna az Iveco lassítását, majd erre az előzés megállításával reagálni. Az ő figyelmetlenségén túl akkor sem következett volna be a baleset, ha a traktor sofőrje esetleg észleli a Mazdát, és visszahúzza jobbra a járművét.

Illusztráció

A közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Iroda által védett Szabolcs mind a nyomozás során, mind a tárgyaláson elismerte “a cselekmény elkövetését”, de tagadta bűnösségét. Védelmére hozta fel, hogy a traktort csak a teherautó előzése közben észlelte. “E járműszerelvény mellett, a menetirány szerinti bal oldali forgalmi sávban haladva, úgy ítélte meg, hogy az előzés feltételei a lassú járműből és pótkocsiból álló járműszerelvény vonatkozásában is fenn állnak, ezért az előzést folyamatosan hajtotta végre.”

Szerinte lett volna lehetősége besorolni a két jármű közé. A traktor kanyarodását nem látta, indexelést sem, “mindössze azt vette észre, hogy a traktor nekiütközött a személygépkocsi jobb oldali első ajtajának”.

Mit mondott a másik két sofőr?

A rendőrség természetesen meghallgatta az Iveco és az MTZ vezetőjét is. Utóbbi szerint úgy kezdte meg a balra kanyarodást, hogy látta, a mögötte haladó kamion letett az előzéséről, vagyis biztonságosan indíthatja a manővert. Azt, hogy mi volt az Iveco mögött, nem érzékelte, úgy ütközött a Mazdával, hogy azt a járművet korábban nem is látta.

Vallomása szerint a teherautó sofőrje letett a traktor előzéséről, amikor meglátta annak indexelését, folyamatosan fékezve akarta megvárni a balra kanyarodását. Állítja, már fékezett, amikor a Mazda előzni kezdte őt, vagyis a féklámpái világítottak.

Szerinte a vádlott balra kormányzással és fékezéssel próbálta meg elkerülni a balesetet, de ez nem sikerült, s az út bal szélén ütközött neki a traktor bal első kerekének. Mint mondta, ő hívta ki a rendőröket és a mentőket, utóbbiak kiérkezéséig a személyautó sérültjei közül két embert, és a traktorost is ő szedte ki a járművekből, majd fektette őket stabil oldalfekvésbe.

Bíróság és ítélet

A bíróságnak azt az alapkérdést kellett megvizsgálnia, hogy a Mazda vagy az MTZ kezdte meg előbb a saját manőverét. Vajon az előzés vagy a kanyarodás kezdődött korábban?

A KRESZ 31. § (6) bekezdése szerint ugyanis a balra kanyarodás csak akkor hajtható végre, ha a jármű balról történő előzését, vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg. Ugyanakkor a KRESZ 34. § (4) bekezdés a.) pontja értelmében csak jobbról szabad előzni azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi, és az úttest felezővonalához besorolva helyezkedik el.

Végül a műszaki szakértők megállapították, hogy a traktor besorolással már megkezdte a kanyarodást Szabolcs előzése előtt.

A bíróság ezért bűnösnek mondta ki a családapát. A sérültek számára, és a sérülések mértékére is tekintettel 1 év 6 hónap fogházbüntetésre ítélte őt – az ítélet végrehajtását azonban 3 évre felfüggesztette. Emellett 3 évre eltiltotta a vádlottat a bíróság a járművezetéstől.

Azt olvasta, hogy újra pokoli füst borította be az Andrássy utat?