Kamion előzi a traktort, a kamiont meg egy személyautó

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.09.09. 06.00

A kamionos fékez, a személyautó felborul, súlyos sérüléseket szenved egy család négy tagja. Mire ítéli a bíróság a hibázó édesapát?

A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk újabb darabja arra szomorú példa, hogy a kiválóan ismert, naponta használt úton sem szabad túllépni a sebességhatárt.

Névnapi buliba indult Szabolcs a feleségével és két kiskorú gyermekével. Tűzött a nyári nap, izzott az aszfalt, és a szombat délutáni partihoz illően jó volt az előzetes hangulat a Mazdában. A kocsit magabiztosan vezető családfő bő húsz éve rendelkezett A, B és C kategóriás jogsival, korábban soha nem okozott balesetet.

Viszont: két éven belül háromszor indult ellene szabálysértési eljárás, kétszer pénzbüntetést fizetett, egyszer megúszta figyelmeztetéssel.

Szabolcs kiválóan ismerte az ünnepelt kollégájához vezető utat, ahogy mondani szokták, csukott szemmel is oda talált volna. Habár Pest megye egyik legzsúfoltabb főútján autóztak, talán a hétvége okozta gyér forgalom miatt, nyomta neki rendesen. A későbbi vizsgálatok szerint olyan 109-116 km/óra közötti sebességgel haladva ért utol egy körülbelül 65-tel poroszkáló utánfutós Iveco teherautót.

Ez a szerelvény már önmagában 18 méter hosszú volt, ráadásául éppen utolért egy szintén utánfutós MTZ traktort, amely mindössze 18-22 km/órával araszolgatott. Mintegy hatmázsányi búzával a pótkocsin a helyi traktoros 800 métert akart megtenni a főúton a megcélzott tehenészetig. Már éppen előzte volna őt az Iveco, amikor közeledvén a megcélzott bekötő úthoz a KRESZ szerint behúzódott a felezővonalhoz balra, és indexelt.

Az egyik kanyarodott, a másik lassított, a harmadik gyorsított

A teherautós azonnal visszavette lábát a gázról, majd óvatosan fékezett. Szabolcs viszont jóval hátrébb ekkor kezdte előzni a traktorhoz képest hatalmas lendülettel az éppen lassuló Ivecot.

Az egyenes és jól belátható úton fékezés nélkül fogott a 18 méteres járműszerelvény előzésébe, még nem észlelte (a későbbi szakértői vélemény szerint nem is észlelhette) a lassan haladó traktort, amely ekkor már a sávjának bal szélén döcögött. Olyan 2-3 másodperccel később csapódott bele a családjával együtt.

Már kanyarodott a traktor, amikor Szabolcs észrevette, azonnal a fékbe taposott, de mindhiába. Olyan 65-70 km/órával vágódott bele a traktor bal oldalába, a Mazdája felborult. Ismerve a körülményeket, azt kell mondani: szerencséjükre csak 8 napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedtek mind a négyen, az életük megmaradt. A traktor vezetője járt a legrosszabbul, őt mentőhelikopterrel azonnal kórházba kellett szállítani.

Tagadta bűnösségét a vádlott

Többszörösen is – erre jutottak a kirendelt szakértők. Szabolcsnak látnia kellett volna az Iveco lassítását, majd erre az előzés megállításával reagálni. Az ő figyelmetlenségén túl akkor sem következett volna be a baleset, ha a traktor sofőrje esetleg észleli a Mazdát, és visszahúzza jobbra a járművét.

Illusztráció

A közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Iroda által védett Szabolcs mind a nyomozás során, mind a tárgyaláson elismerte “a cselekmény elkövetését”, de tagadta bűnösségét. Védelmére hozta fel, hogy a traktort csak a teherautó előzése közben észlelte. “E járműszerelvény mellett, a menetirány szerinti bal oldali forgalmi sávban haladva, úgy ítélte meg, hogy az előzés feltételei a lassú járműből és pótkocsiból álló járműszerelvény vonatkozásában is fenn állnak, ezért az előzést folyamatosan hajtotta végre.”

Szerinte lett volna lehetősége besorolni a két jármű közé. A traktor kanyarodását nem látta, indexelést sem, “mindössze azt vette észre, hogy a traktor nekiütközött a személygépkocsi jobb oldali első ajtajának”.

Mit mondott a másik két sofőr?

A rendőrség természetesen meghallgatta az Iveco és az MTZ vezetőjét is. Utóbbi szerint úgy kezdte meg a balra kanyarodást, hogy látta, a mögötte haladó kamion letett az előzéséről, vagyis biztonságosan indíthatja a manővert. Azt, hogy mi volt az Iveco mögött, nem érzékelte, úgy ütközött a Mazdával, hogy azt a járművet korábban nem is látta.

Vallomása szerint a teherautó sofőrje letett a traktor előzéséről, amikor meglátta annak indexelését, folyamatosan fékezve akarta megvárni a balra kanyarodását. Állítja, már fékezett, amikor a Mazda előzni kezdte őt, vagyis a féklámpái világítottak.

Szerinte a vádlott balra kormányzással és fékezéssel próbálta meg elkerülni a balesetet, de ez nem sikerült, s az út bal szélén ütközött neki a traktor bal első kerekének. Mint mondta, ő hívta ki a rendőröket és a mentőket, utóbbiak kiérkezéséig a személyautó sérültjei közül két embert, és a traktorost is ő szedte ki a járművekből, majd fektette őket stabil oldalfekvésbe.

Bíróság és ítélet

A bíróságnak azt az alapkérdést kellett megvizsgálnia, hogy a Mazda vagy az MTZ kezdte meg előbb a saját manőverét. Vajon az előzés vagy a kanyarodás kezdődött korábban?

A KRESZ 31. § (6) bekezdése szerint ugyanis a balra kanyarodás csak akkor hajtható végre, ha a jármű balról történő előzését, vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg. Ugyanakkor a KRESZ 34. § (4) bekezdés a.) pontja értelmében csak jobbról szabad előzni azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi, és az úttest felezővonalához besorolva helyezkedik el.

Végül a műszaki szakértők megállapították, hogy a traktor besorolással már megkezdte a kanyarodást Szabolcs előzése előtt.

A bíróság ezért bűnösnek mondta ki a családapát. A sérültek számára, és a sérülések mértékére is tekintettel 1 év 6 hónap fogházbüntetésre ítélte őt – az ítélet végrehajtását azonban 3 évre felfüggesztette. Emellett 3 évre eltiltotta a vádlottat a bíróság a járművezetéstől.

Azt olvasta, hogy újra pokoli füst borította be az Andrássy utat?

Kommentek

  • prs

    És a gyorshajtást senki nem vette észre? A vizsgálati rész sehol nem említi?
    “nyomta neki rendesen”, “olyan 109-116 km/óra közötti sebességgel haladva ért utol”
    Ha nem gyorshajt, a ütközés sokkal enyhébb lett volna: “Olyan 65-70 km/órával vágódott bele a traktor bal oldalába”

    A másik kérdés:
    “Pest megye egyik legzsúfoltabb főútján autóztak”
    “utánfutós MTZ traktort, amely mindössze 18-22 km/órával araszolgatott. Mintegy hatmázsányi búzával a pótkocsin a helyi traktoros 800 métert akart megtenni a főúton a megcélzott tehenészetig.”
    A főúton közlekedhetett mezőgazdasági vontató egyáltalán? Ha nem, volt-e útvonalengedélye?

  • DTF

    az előzés itthon nagyon veszélyes dolog és nem az előző gépjármű miatt, hanem azok miatt, akik előznek. sajnos nagyon kevesen segítik az előző gépjárművet, a legtöbben vagy direkt nem engedik be (holott követési távolságot KELL tartani) vagy gyorsítanak. a tükröt sem nagyon használják.
    épp tegnap néztem: szabályosan 90-100-zal haladtam, ellőttem 70-75-tel az autó. amikor előztem, direkt mentem mellette párhuzamosan, hogy mérjem a sebességét. bizony 90-re felgyorsított. Ez 7-ből 5 autósra igaz volt. ha engem előznek, akkor minimum az út széléhez való húzódással és miközben előz, gázelvétellel segítek, sőt sok esetben bal indexszel jelzem ha előzhet…
    nem tudom felfogni, miért bántja egyeseket az, ha megelőzik őket.

  • DTF

    korekció :) ‘akiket előznek’ és ‘jobb index’ :)

  • bundaska1001

    Én ha segítek előzni,JOBBRA teszem ki az irány jelzőmet,a kamion ha jobban figyel s belenézet volna a bal tükörbe,talán tudott volna segíteni elkerülni v. enyhíteni a balesetet.Én hasonló szituban rögtön a bal tükröt nézem.Volt már rá példa hasonló esetben kürt s az ablakon való integetéssel sikerül is.

  • outatime

    az MTZ besorolt, ez a manőver elkezdésének indoka? tehát a sávjában volt, és a pótkocsin vagy működött az irányjelző, vagy nem? ezt mexakértették.

  • Hawaii-

    outatime:
    “Már éppen előzte volna őt az Iveco, amikor közeledvén a megcélzott bekötő úthoz a KRESZ szerint behúzódott a felezővonalhoz balra, és indexelt.” … “A teherautós azonnal visszavette lábát a gázról, majd óvatosan fékezett.”

  • hova

    A KRESZ. 36.szak./1/ bekezdése szerint ha előzi a mazda a traktort,már nem lehet végrehajtani a balra kanyarodást. Az mtz vezetője szerint a mazdát nem is látta!! csak az ütközést érzékelte. Az ivekós volt a legjobb helyzetben:mindent látott és mindent megcsinálhatott időben/ csak a mazdást v az mtz-t nem figyelmeztette akár hanggal v irányjelzővel a veszélyhelyzetre / de ezért nem vonható felelősségre. A szakértők úgy dolgoznak, hogy a járművek sérüléseinek mértékéből, az erőbehatás irányából, a látható féknyomokból és a

  • hova

    szétszóródott anyagmaradványokból megállapítják az üközési sebességet és az ütközés helyét, megállapitják aa járművek haladási sebességét fékezés előtt, a lassulást stb stb. Ilyen esetben a szakértőknek az ütközés helyétől “vissza kell tolni” a járműveket1-21-3-4 sec. kori helyzetükbe, ami nem minden szakértőnek sikerül!! Én kértem volna egy bizonyítási kísérletet, mert sarkos a felelősség, bátor volt a bíró!

  • hova

    Szerzők:ez lenne Budapest egyik legzsúfoltabb főútja, v az csak egy kép?

  • vezess-admin

    Kedves Kommentelők!

    Örülünk a témához kapcsolódó értelmes hozzászólásoknak, a személyeskedő, másokat sértő kommenteket viszont változatlanul töröljük.

    További jó olvasgatást!

    Üdv,
    Vezess

  • Kempelen

    Legalább a kortárs irodalmi alkotásokra lehettetek volna tekintettel!
    Így pusztul el az érték.
    :-DDD

  • Vorserie

    Menőmanó!

    Nem szeretnék egyenlőre tovább tanulni,szeretem a munkám és viszonnylag jól meg is élünk belőle.

    Viszont ez még mindig egy autós oldal,tehát szerinted melyikünknek van több létjogosultásga itt pofázni, az autószerelőnek vagy a kőművesnek? :)

    Kempelen!

    Ha ez vígasztal nekem nagyon tetszett,le is mentettem! :D

  • Vorserie

    Egyébként az ember élete végig minden nap tanulhat valamit.
    Bár sokan nem élnek ezzel a lehetőséggel! :)

  • Kempelen

    Vorserie! Lekötelezel. Ezért érdemes költészettel foglalkozni. Mindig akad pár értő ember, aki tartja a költőben a lelket.
    :-DDD

  • Kempelen

    Drága Admin hozzád szólok, érts meg engem kérlek,
    Muszáj nékem verset írnom, hozzád is, bár félek.
    Tartok én a haragodtól, hogy letörlöd versem,
    Azért mert a honlapodon költeni volt merszem.

    :-D

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.