Nahát, egy igazi francia autó!

Citroën C4 Cactus - hazai bemutató

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.09.06. 06.00

Mind a formát, mind a tartalmat vizsgálva üvölt a felismerés, végre egy igazi francia autó! Ötletes, belevaló, újító szellemű, egyedi a hazai utakon próbált C4 Cactus.

Röviden – Citroën C4 Cactus
Mi ez? Ötletes és belevaló crossover a C-Élysée és a 208 padlólemezére.
Mit tud? Akkor is menő vagy vele, ha Postás Józsit bömbölteted benne.
Mennyiért?
Szeptembertől kapható, 4 190 000-6 210 000 forintos listaáron.
Kinek jó?  Annak, aki kicsit ki szeretne lógni a sorból, de egy praktikus kocsival.

Inkább afféle teszt-ízelítő következik, mint a hazai bemutatók tapasztalatait leíró, szokásos beszámoló, mivel a rendezvény helyszínéről rögtön ellóghattunk a 110 lóerős tesztautóval. Ezért eme sorok inkább csak hirtelen jött gondolatok, élmények, kétnapnyi Citroën C4 Cactus-használatot követően.

Nagyon francia

Telibe talál a formai tálalás, ha egy sort sem olvastunk az autóról, akkor is érezzük, hogy a megszokottól merőben eltérő négykerekűt látunk elgurulni épp. A tekintetek csak követtek végig a városon. Parkolás közben a kapun kilépő lakó izgatottan bökte oldalba a másikat, és hadonászott az autó oldala felé hevesen magyarázva.

A Citroën C4 Cactus itthon 4 190 000 forintos alapártól érhető el, 82 lóerős háromhengeres benzinmotorral, klíma nélkül.

Naná, hogy a karosszéria oldalát óvó, levegővel töltött műanyag betét, az Airbump keltett ekkora izgalmat. Ez a jól felismerhető ötlet fémjelzi a típust, az egyszerűen cserélhető, kisebb ütéseket kirugózó panel említése garantáltan összefonódik a C4 Cactusszal.

Érdekes zsibongás, őszinte vidámság lengi körül az autót. A páromat abszolút hidegen hagyják az autóipar újdonságai, ez a fura francia szerzet mégis kiemelt figyelmet érdemelt tőle, bőven akadt úti célja, ahova csak a kaktusszal lehetett elindulni.

Nagyon könnyű

Én pedig nem mondtam nemet, mert a 208 padlólemezét öröklő Citroën C4 Cactus a volán mögött is jó móka. Mindez főképp az alacsony, egy tonna körül mozgó tömegnek (keretes), valamint az orrban morgó háromhengeres turbós benzinmotornak köszönhető, ami esetünkben 110 lóerőt teljesít.

Egy korai vázlatról ragadt rá a Cactus név, mert az autó zöld LED-jei olyan szúrófényt árasztottak, ahogy a kaktuszt védik a tüskék

Ezzel együtt négyféle motort választhatunk az autóhoz, dízelfronton két lehetőség adódik, a gyengébb 92 lóerős 1,6 e-HDi 230 Nm nyomatékkal és 3,5 literes szabvány szerinti átlagfogyasztással. A szintén 1560 köbcentis BlueHDi 100 megfelel az Euro 6 környezetvédelmi normának (a másik csak Euro 5-ös) és bravúros 3,1 l/100 km a gyári átlagfogyasztása, ami csupán 82 gramm szén-dioxid kibocsátásával jár kilométerenként.

Mitől könnyű a C4 Cactus?

A súlycsökkentés a PF1 (platform 1) padlólemezzel kezdődik, amire a PSA Peugeot Citroën kisautói épülnek. A Citroën azért sem az újabb, EMP2 architektúrát választotta, mert azt egészen más terhelésre készítették fel.

Azt kapja majd a Peugeot 308 270 lóerős, 250-nel hasító sportváltozata és a Grand C4 Picasso, amely akár 1450 kilós utánfutót vontathat. 1,2 VTi motorral nagyjából 100 kilóval könnyebb a C4 Cactus a 82 lóerős 308-nál. Az ötajtós C4-hez képest 200 kg a súlycsökkenés, amiből 175 jut a padlólemezre és a háromhengeres benzinesekre, 25 több részletmegoldásra.

Az alumínium motorházfedél mellett az első és a hátsó lökhárító kereszttartója is könnyűfémből készül (-5,4 kg), a tető lézerhegesztésén 1 kilót fogtak meg, a műszerfal kereszttartóján másfelet. A tető árnyékolójának kiváltása az erős színezéssel 6  kilót jelentett.

A csak kibillenthető hátsó ablakok nyitómechanizmusa 11 kilót hozott és maradt vele hely plusz egy tárolóhelynek az ajtókban. Az ablakmosó-fúvóka a lapáton van, így oda fúj, ahová kell, nem pazarolja a vizet. Emiatt elég feleakkora mosótartály, ami újabb 1,5 kg. A csak egyben lehajtható hátsó üléstámlán 6 kg a megtakarítás, de ez erősen vitatható, mert jól jön, ha bővített csomagtérrel is utazhat valaki hátul. – Szörényi András

Benzines alapváltozatként a 82 lóerős háromhengeres szívómotor szerepel a listán, ami inkább 4,6 literesre ígért átlagfogyasztása, sem mint kiemelkedő dinamizmusa miatt érdemel elismerést.


A Pure Tech 110 elnevezésű blokk viszont karakteres hangja mellé hamar (1500-as fordulattól 205 Nm maximális nyomaték) használható erőt ad, a kormány mögött pedig csak pörög a kilométeróra digitális kijelzője. Ami az üzemanyagszint mellett az egyetlen értékelhető információ előttünk, ugyanis fordulatszámmérő, vízhőfok-, egyéb aggasztó adatot közlő mutató nem kapott helyet a folyadékkristályos kijelzőn.

Ládaszerű kesztyűtartó, szellős tér, érdekes, megszokottól eltérő formai kialakítás, jó benyomást keltő anyagok jellemzik a belsőt.

Minden infó, funkció, adat (akárcsak a Peugeot 308 esetén) a központi érintőképernyőre költözött. Nagyjából megegyezik a rendszer az oroszlános rokonnál használttal, de az apró különbségeket még fel kell fedezni.

Ahogy az utastér egyéb egyedi vonásait is, a hibákkal egyetemben. Az akadályérzékelő nélküli elektromos ablakokért megelőlegezem a fekete pontot, így le- és felfelé is folyamatosan nyomni kell a gombot, rég láttunk már ilyet egy négymilliós alapárról induló autóban.

Helyette kapunk viszont pár érdekes ötletet, a méretes kesztyűtartótól kezdve az egyedileg megoldott ablakmosóig.

Váltóból ötfokozatú manuális és robotizált automata akad. Utóbbit fokozatváltó kar helyett három gombbal lehet irányítani (D-előre, R-hátra, N-üres).

Az egyedi ötletek ára

A 82 lóerős alapmotorral mindössze 965 kilogramm tömegű C4 Cactus 4 190 000 forintos legalacsonyabb áron érhető el. Ezért az összegért a Live felszereltség klímát nem (plusz 270 000 forint), viszont 7 colos érintőképernyőt, USB-csatlakozós audiorendszert, tempomatot, valamint az ablaktörlőbe integrált szélvédőmosót is tartalmazza.

Puritán a műszerfal, csak az üzemanyagszint, és a kilométeróra látszik, felesleges információkkal nem zavarja a sofőrt az autó

Maradva ennél a motornál, 310 000 forintnyi felárért léphetünk a következő Feel felszereltségi szintre, ami Bluetooth-kapcsolattal, bőrkormánnyal, lakkozott fekete díszítőelemekkel, manuális klímával kecsegtet.

A kínálat másik végén a legerősebb motor, legmagasabb felszereltség (Shine Edition – tolatókamera, automata klíma és fényszóró, navigációs rendszer) rubrikákat kipipálva pedig az 5 780 000 forintos vételár áll.
  

Ritka, hogy a tervektől kezdve ilyen gyorsan gyártásba kerüljön egy típus, de a Citroënnél felgyorsult a tempó.

Végső értékelést a nagyobb lélegzetvételű teszt hoz majd, annyi biztos, hogy ennél a típusnál többszörös szorzóval esik latba az érzelmi faktor, és a meglepő megoldások iránti rajongás. Ha ez nincs meg, és csak a funkciót tartjuk szem előtt, akkor házon belüli konkurensként rémít a Peugeot 2008, valamint a Renault Captur is, hogy az olyan hétköznapi hősöket már ne is említsük, mint szintén négymillióért mért Suzuki SX4 S-Cross.

Kommentek

  • Vérmacy

    Egyik kiszemelt, amit tavaszig “körbejárunk”… Nekem bejön és a PSA talán magára talált ezzel és a 308-al.

  • jako

    Nem akarok senkit sem megbántani, mert ízlések és pofonok… de ez egy rakás sz@r, nem tudom az igénytelenség miért lett a francia tervezőknél menő, de a mostanság kijött autóik, semmit mondók, egyszerűbben rondák, semmilyenek, ilyet egy vak tervező is megtudna rajzolni.

  • clior

    Szerintem ez most olyanra sikeredett, mint ami nem sikerult. Vannak Francias ujitasok, de szamomra csunya is, ormotlan is…, technikailag sem vagyok lenyugozva. Az pedig szamomra a legnagyobb amitas, hogy oldalrol vedve van az utkozesektol kisse, de szerintem a sarkakat es elol-hatul tobet kapnak az autok, mint oldalrol…
    Szoval szerintem ez nem igazan jott be, de akinek tetszik inkabb ezt fizesse meg, mint a premiummarkak extralistajat, jobban jar ha elviseli ezt a latvanyt.

  • Specialized78

    clior!
    Elöl is van AirBump,nem csak oldalt!Szerintem gyönyörű ez az autó!Minden tisztelet az alacsony súly miatt!Vélhetően ez lesz a következő autóm.

  • Kempelen

    Egy igazi Citroen. Olyan, mint amilyenek a Citroenek voltak akkor, amikor a hányók talán még nem is éltek. Extravagánsak, egyediek, érdekesek, semmihez nem hasonlítók.
    Jó ez így, én örülnék, ha a Citroen egyre izgalmasabb autókat gyártana. Azt látom, hogy valami ilyesmi készül.
    Nyárspolgároknak lehet Volkswagent venni, unalmasaknak meg Toyotát. Mind jó, fogadjuk el, hogy van, ami érdekes és még jól is áll neki. Mint a Cactus-nak a fiatalosság.

  • Guevara

    Nem mondom hogy szép, de érdekes és egyedi, legalább színt visz az autók világába. Egyedül a műszerfalba tudnék belekötni ha nagyon akarnék. Elfogadnék egy ilyet használatra valami jó kis dupla kuplungos váltóval.

  • oszkopeter

    Érdekes, olyan mint egy négy keréken guruló koncepcióautó. Viszont azt hittem olcsóbb lesz, szerintem ezt elsősorban második autónak vagy városi rohangálásra, gyerekszállításra veszik majd, ehhez kicsit drágának találom. A Citroen Kacsa vagy a Renault 4 ugrik be, azok sem voltak drága autók a maguk idejében.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.