Négymilliónál élesedett a Suzuki csodafegyvere

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.08.29. 06.00

Bukdácsolva indult, ma hasít a legújabb Suzuki itthon. Büszkeség helyett az okosság jött be.

Megállíthatatlannak tűnő lendülettel szélesedik Európa-szerte a SUV/crossover-kínálat, naponta talál egymásra a vásárlók növekvő étvágya a gyártók által terített asztallal. Az utolsók egyikeként jelent meg a tág határokkal bíró kategóriában a Suzuki az SX4 S-Cross modelljével, és nem is hagyja ennyiben: jövőre jön a kategóriába pozícionált, az elődjénél sokkal szexibbnek ígért Vitara.

Nálunk persze kisebb a pénz, kisebb a foci. Maradva a metaforánál: egykori sokszoros BEK-győztesként a Suzuki nagyágyú a magyar pályán, a pár éve gründolt Bajnokok Ligájában viszont már csak a dobogóra kapaszkodna.

Ebben a helyzetben dobta piacra itthon hatalmas elvárásokkal az újdonságot a Magyar Suzuki Zrt. tavaly ősszel. Ne szépítsük, tarolni akartak vele ott, ahol talán az egész kontinensen a legfényesebb a márka csillaga, ahol a legnagyobb európai sikereiket aratták egykor.

Sorra begurultak a csilli-villi tesztautók az autós lapok szerkesztőségeibe, születtek a talán első igazi Suzuki-crossover kvalitásait méltató, az árát ellenben megmosolygó cikkek: remek autó, csak hát 8,5 milla, kicsit sok ez, nem? Az még hagyján, hogy mi nem éreztük az ár/érték aránynál a piacot szétcsapó erőt, az olcsó Suzukin szocializálódott vevőket is sokkolta az árcédula.

Megint csak bebizonyosodott: a magyar nem vesz drágán Suzukit. Az autó remek használhatósága (fogyasztás, vezethetőség, helykínálat, szervizelés stb.) ellenére nem kapott szárnyra az értékesítés, besült a csodafegyver.

Gyakori a márkák, típusok feljebb pozicionálásának szándéka. Mi szerettük a csúcsváltozatot, de itthon túl drága a piacnak

“Nagyon büszkék voltunk és vagyunk az autóra, szerettük volna megmutatni a márkánkat szerető vásárlóinknak, hogy mit tud az új S-Cross. A panorámatetős, összkerék-hajtású, maximális felszereltségű változatra fókuszált a bevezető kampányunk, de nagyon nehezen akadtak rájuk vevők” – idézi fel a nyögvenyelős őszt Hársfalvi János, a márka marketing és értékesítési menedzsere.

És akkor megint egymásra talált a magyar átlagvásárló és az ő Suzukija

Lépni kellett, mégis egy jó autóról van szó, így a Magyar Suzuki Zrt. az elmúlt hónapokban meghozta az okos, alapvetően szükséges döntéseket:
  –  egyrészt felhagytak a méregdrága csúcsváltozat nyomatásával, helyére az elsőkerekes GL került
  –  ennek 4,98 millió forinttal már eleve barátságosabb listaárából is jelentős kedvezményt adnak becsúsztatva a vételárat a mágikus határ alá, a kocsi árcéduláján ma 3,995 millió szerepel
  –  ez persze finanszírozással ennyi, de rugalmasan kezelve a kérdést úgy is elvihető 6,99 százalékos THM-re a kocsi a készpénzben gondolkodóknak, hogy mondjuk 3,6 milliót kifizetnek, és csak a jelképes 400 ezret hitelezik

Egyből hasítani kezdett az S-Cross értékesítése, 2014 első hét hónapjában a DataHouse szerint 604 darab talált gazdára. A már kövérnek számító adat mellett annak is joggal örülhet a Suzuki, hogy Hársfalvi szerint ezek új vásárlók a márka számára, nem az egykori swiftesek.

Remek autó, amely remek áron meg is találta a maga helyét

Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy az általa “crossover-kezdeménynek” nevezett régi SX4 értékesítése cseppet sem lankadt az új SX4 eladásainak beindulásával. Ugyanezen időszak alatt a hagyományos Suzuki-vásárlók 753 darabot vettek a hamarosan végleg kifutó, öregecske kocsiból. A régi SX4-et még csak promotálniuk sem kell, különösebb akciózás nélkül 2,99 millióért simán elmegy a maradék.

És akkor a versenytársak nem is versenytársak

A terepet, ahová új fiúként belépett az S-Cross, az elmúlt években a Dacia Duster és a Nissan Qashqai uralta.

Elnézve ezt a két kocsit, az egyik alatta van valamivel árban, minőségérzetben, míg a másik felette, de a statisztikusok mégis együvé sorolják őket ebben a minden irányba táguló szabadidő-autó/crossover kategóriában. Hogy mást ne mondjunk, ide tartozik pl. a Toyota RAV4 is, vagy a Honda CR-V, amelyek ugye megint nem feltétlenül közvetlen riválisai az S-Crossnak.

A crossover kategóriát gyakorlatilag megteremtő, és Európa piacai mellett az első generációs modelljével a magyart is meghódító Qashqai mai változata tulajdonképpen meg is nyitotta az utat az olcsóbb S-Cross előtt. Komolyabb kiállású elődjénél, jobb anyagokkal bélelt, és ennek megfelelően árban feljebb pozicionált, így valójában más közönségnek szól. Helyén pedig ott az űr, amit az elmúlt években éppen az első generáció töltött ki.

Nyilván az is az S-Crossnak segít, hogy hát nem is olyan véletlenül a formája – fogalmazzunk így – sokak szerint éppen a Qashqai első generációjának koppintása. Mások erre meg azt mondják, a sikerreceptet, nyerő formát másolni okos dolog.

“Örülünk, ha az S-Cross újabb autóvásárlók figyelmét hívja fel a crossoverekre, mint alternatívára. Ezzel bővíti is a szegmens méretét, és szerintem nem feltétlenül a régi vevőinket veszi el” – véli Palkovics Péter, a Nissan hazai PR és marketing menedzsere. Szándékaik szerint szeretnék megismételni a drágább új Qashqai-jal a régi sikerét Magyarországon, ami a számok szerint majdnem sikerül is nekik.

Tavaly úgy tudott eladni a Nissan idehaza 1147 darab első generációst, hogy november-decemberben már alig volt elérhető a kocsi. Tehát gyakorlatilag 10 hónap alatt hozott ilyen eredményt egy öreg, kifutó modell, míg idén február és augusztus közepe között 470 darab ment el a jelentős sajtótámogatással piacra lépő vadonatúj Qashqaiból.

Ez a Qashqai más világ. Magasabb áron már nehezebben, de kapaszkodik az értékesítési listákon

Vitathatatlan, hogy a folyamatosan növekvő, de a 6-8 évvel ezelőttinél még mindig jóval kisebb hazai piacon az új autót vásárlók egyre inkább e kategória felé fordulnak. Ez európai trend, kis lemaradással mi is követjük. Új szereplőként hasít az S-Cross, drágábban is majdnem tartja pozícióját a Qashqai, míg a Duster megközelíthetetlenül ül a trónon 1158 darabos első hét hónapos értékesítésével. Érdekes módon éppen úgy, hogy pont ellenkezőleg viszonyultak, viszonyulnak a vevők a drágább/olcsóbb változataihoz, mint a Suzuki esetében.

“Bevezetésekor és azután még sokáig igen szépen mentek belőle a jobban felszerelt, összkerekes, dízeles, drágább változatok. Újabban viszont kezd eltolódni az arány az olcsóbb kétkerék-hajtásúak irányába” – állítja Rosta Gergely, a Renault Hungária Kft. marketing menedzsere.

És akkor most merre megy a magyar piac?

Az a magyar piac, amelyen az általunk megkérdezettek szerint ezeket a kocsikat a legkevésbé sem szörfös fiatalok veszik szabadidő-járműnek a kategória neve ellenére, hanem az alsóközép-kategóriás autójukat erre lecserélő családok. Hársfalvi szerint ők nem is ebbe a szegmensbe, hanem az Astra és a Focus mellé sorolják az S-Crossukat.

Ára miatt a Duster verhetetlen, ma ő az olcsó autó

Nem meglepő módon mindannyian a szegmens további térhódítására számítanak, arra, hogy egyre többen átülnek más kategóriás járműveikből ezekbe. Nyilván mindannyian a saját szekerük sikerét jósolják.

Palkovics szerint nincs jobb ajánlat a kategóriateremtő Qashqainál. Rosta biztos benne, hogy 2015 – az ő kifejezését idézve –  a “Renault Qashqai”-ról szól majd, ami az eredetinél is nyerőbb lesz.

Hársfalvi viszont már a legújabb esztergomi terméket ajánlja: “Az S-Crosst a hazai piacon a “C” méretkategóriában versenyeztetjük, és elsősorban családi szabadidő-autóként tekintünk rá, ezen felül extra értékként mutatjuk be crossover jegyeit. A crossover tulajdonságok erőteljesebb kommunikálása, kihangsúlyozása várhatóan a 2015-ben megjelenő Vitara modellünk sajátja lesz. Az új modell gyártása a tervek szerint az első negyedévében indul Esztergomban, bízunk benne hogy a hazai gyártásnak köszönhetően ez a modell is a magyar autópiac meghatározó szereplőjévé válhat.”

Kommentek

  • pqowieurzt

    “az Astra és a Focus mellé sorolják az S-Crossukat.”

    és mennyire igazuk van… 16 centis hasmagassággal ne legyen már suv meg crossover, mégha a pözsó is ezt terjeszti a 3008-asáról vagy melyikről.

    kutya közönséges személyautó ez kérem, abból viszont nem rossz ár/érték arányú…

  • Vérmacy

    Egyszer volt alkalmam közelebbről szemre vételezni egy ilyen, “nem rossz ár-érték arányú” autót, abból is a csúcs változatot. Háááát. A bőrülés vmi kritikán aluli minőség! Az árcédulán kívü semmi sem utalta rá, hogy ez a “leg”. Mindemellett szrtem a szokásos Suzukis “értékei” vannak benne, azaz, alulméretezett fékek, klíma, futómű, biztonság, csakhogy olcsóbban lehessen előállítani. Ez a spórolás persze már nem látszik az árcédulán…

  • pqowieurzt

    pont erről szól a cikk, kedves Vérmacy, hogy a “csúcs”változattal ellentétben az alap feleannyiér egy teljesen vállalható családi autó lett.

    az “alulméretezett biztonság”-gal arra célzol, hogy csak kicsit lett jobb a töréstesztje mint a cherokee-nak vagy a cla-nak?

  • Kempelen

    Apa kezdődik! Megjött a suzuki értékesítő a rossz kofa szövegével.

  • Akkumlátoros

    Olcsó Dácia?? Na persze minden extra nélkül valóban 2,8 mill. 10 literes fogyasztással. De ha korszerűbb motorral plusz egy kis extra és már veri a 4 mill. az is.

  • Vérmacy

    Alulméretezett biztonság alatt nem a “kirakat” töréstesztet értem. “Okos” mérnökök tesznek ide-oda egy kis merevítést és máris meg van az 5 csillag, de attól még “megdöglesz” benne…
    Gyenge lemez, gyenge merevítések ÉS azért még mindig inkább a CLA-ban ülnék, ha törni kéne.
    Nem ér annyit, mint amennyiért adják, DE minden annyit ér, mint amennyiért megveszik :o)

  • pqowieurzt

    El kell keserítselek: az összes gyártó (legalábbis ebben a kategóriában) a törésteszteknek gyárt merevítésket, ugyanúgy ahogy a fogyasztást is a fogyasztási tesztre optimalizálják (aminek köze sincs egy valós felhasználáshoz).

    Azt állítani hogy mindez csupán egy gyártóra vonatkozik, meglehetős szűklátókörüségről tanúskodik, úgyis mondhatnám hogy suzukifóbiáról.

    “Nem ér annyit, mint amennyiért adják, DE minden annyit ér, mint amennyiért megveszik”

    márpedig ennyiért megveszik, úgyhogy sikerült megint egy teljesen értelemetlen mondatot összeraknod.

  • pqowieurzt

    Akkumlátoros – a szintén remek dustert nem is tudod megvenni a legmagasabb felszereltésggel (ami kb a suzuki alapszintje) ÉS a jól bevált szívó 1.6-ossal, csakis az igencsak kérdéses megbízhatóságú, fogyasztásban egyáltalán nem jeleskedő turbós baromsággal.

    És valóban, a 2.8-as duster, de még a következő szint is, leginkább csak az árlistán létezik. Az első ami tényleg elérhető, az 3.5M.

  • pqowieurzt

    Kempelen – mesélj drága barátom, kipróbáltad már a dustert vagy az s-crosst, vagy még mindig csak a kívülállók elfogulatlanságával tudsz hozzátenni a témához, és még mindig azt hiszed, hogy a tsi a világ 8. csodája?

    Egyvalamit megsúgok neked: a dácsia és szuzuki vásárlók is jó magasról lesz@rják hogy milyen a legmagasabb szint bőrülése.

  • Vérmacy

    Pont ez az! Ezért veszik a Suzukit és a Daciát. Nem tudnak értelmezően olvasni. Semmi gond. Nem szükséges meggyőznöd az igazadról, mind Dustert, mind S-Crosst kipróbáltam és kb. a felét adnám értük, mint ami az árcédulájukon van. Hogy miért CLA, mint egy S-Cross? Van eleje, vége és nem borul oly könnyen, mint a divatos SUV-k. Tudod!? Stabilitás és gyűrődési zónák!
    Nem kell védeni a Szuttyogit, ahogy a Tescó sem szorul rá. “Óccsó”, ezért megveszik, DE! “Olcsó húsnak híg a leve” és ezt (sem) Én találtam ki…

  • pqowieurzt

    és megint szépen kifelejtetted a 4 milliós asztrát, a 4 milliós káskájt, a 4 milliós skodákat, és még én is sorolhatnám napestig. Nemcsak a dácsia és a suzuki van ám ebben az ársávban.

    Javasolnám hogy maradjunk (ár)kategórián belül. Szerintem arról győzködni a másikat, hogy a 3x annyiba kerülő cla jobb autó, meglehetősen értelmetlen elfoglaltság.

  • kovacspista

    Vérmacy
    Összehasonlítasz egy alapáron 8,5 milliós autót egy 4 millióssal. Kiérdemelted a “hónap agytrösztje” megtisztelő címet… Nekem sem álmaim netovábbja egy SX4, de 4M-ért kap a vevő egy viszonylag élhetően felszerelt, egyszerű technikájú, tesztek alapján alacsony fogyasztású autót. Aki nem a szomszédnak vásárol autót, elégedett lehet vele, ha fenntartásokkal kezeli a kis köbcentis turbókat (hasonló áron kínált Focus 1.0-val, Octavia TSI-vel összevetve). Nem az évszázad vétele, de meg tudom érteni az aki mellette teszi le a voksát.

  • Vérmacy

    :o) Kezdem azt hinni, hogy az Én hibám, hogy akárkivel szóba állok, de megpróbálom még egyszer, emberi, civilizált és vállalható stílusban megértetni, hogy mi is történt ez idáig a “Hozzászólásokban”.
    A CLA-t, mint törésteszt összehasonlítást NEM ÉN hoztam fel, csupán folytattam a gondolatmenetet (már ha lehet itt ilyenről beszélni), hátha így könnyebb lesz a megértés.
    Árban Én a 8 milla körüli S-Crosst hoztam fel még az előtt, hogy a CLA szóba került volna és csupán a “klasszikus” építésmód miatt is biztonságosabb, mint egy szétspórolt, de ahhoz képest arany áron mért SUV!
    Igen tudom, hogy a Szuttyogisoknak “ez” is elég, van a családban egy Wagon R+, ami “karbantartásmentes”. Igaz, már csörög-zörög, nyikorok, majd lerepül az útról és alig bír megállni, DE “eddig benzinen és ablakmosón kívül nem kellett bele más”. Naja, így is fel lehet fogni a “minőséget”. 150 ezer km körül van benne.
    “El kell keserítselek: az összes gyártó (legalábbis ebben a kategóriában) a törésteszteknek gyárt merevítésket,” – vmi ilyesmit írtam Én is…
    Egy szóval sem írtam, hogy jobb a CLA, mint bármi más, csupán szemléltettem (volna, ha…), hogy egy motorháztetővel és csomagtartóval rendelkező, lapos autó bztonságosabb, mint egy olcsó SUV.
    Én magamnak szeretnék autót venni és szóba került az S-Cross is (mint ami tetszik a szomszédoknak :o)), de kiábrándító, amit 8 milla körül nyújtanak. Lehet, vmi elektromos lesz belőle :o)

  • pqowieurzt

    “A CLA-t, mint törésteszt összehasonlítást NEM ÉN hoztam fel”

    de, a kispórolt biztonságot te hoztad föl, miközben az egyetlen objektív összehasonlítás róla és (nemcsak) kategóritársairól, nem erősití meg a prekoncepcióidat. Ugyanis az egyetlen elérhető összehasonlító teszt alapján nemcsakhogy a kategóriatársait veri kenterbe, de még a jóval biztonságosabbnak tartott autóknál is jobb osztályzatot kapott.

    Mondhatod hogy te nem fogadod el az euroncap módszereit, de jelenleg ez van, amivel hasonlítgatni tdunk, és ami még mindig valószinüleg objektívebb, minthogy vérmaci azt mondja hogy a szutyuki papírból van.

    “”El kell keserítselek: az összes gyártó (legalábbis ebben a kategóriában) a törésteszteknek gyárt merevítésket,” – vmi ilyesmit írtam Én is…”

    nem, te nem ilyet írtál, te azt írtad hogy csak a suzuki, majd később javítottad, hogy a dácsia is. Idézlek: “a szokásos Suzukis “értékei””.

    Aztán most megint előhozol egy 15 éves vagonert, ami ér körülbelöl 3-4 kilót, de lehet hog annyit se, hogy azt hasonlítgassuk egy új cla-val meg az s-cross-szal? Hova akarsz kilyukadni ember?
    Oda hogy a 8M-s suzuki drága? ezt eddig is tudtuk, és a cikk is ezt mondja, hogy annyiért nem kellett senkinek, de 4-ért már igen.

    És valóban, ha 8M-ért akarsz autót venni, akkor nem hiszem hogy a fullos s-scross a legjobb választás, valószínüleg senki nem is tett ilyet ebben az országban eddig.

    Elektromosat kapsz már ennyiért?

  • Kempelen

    Suzuki kupec!
    Kipróbáltam. Tetszik az S Cross, a Duster pedig régi kedvencem.
    Rajad ez cseppet sem segít.
    :-)

  • Kempelen

    qpwoeirutz vagy mi a rák!
    Te nagyon rossz értékesítő vagy. Látszik, hogy a Suzuki értékesítői képzése mindig szar volt, A konkurenseket nem szokás fikázni, te szerencsétlen! Egyrészt nem elegáns, másrészt attól, hogy te így gondolod, még más nem feltétlenül.
    No de ezért zárt be közületek a legtöbb kereskedő. Ennyire értettetek hozzá már akkor is. Ahogy elfogyott a 100 éves hitel meg az iongyen casco, rögtön végetek volt.
    :-DDD

    Az a szerencséd, hogy az autóitok jók, ha valamit el is adsz, az nem a te érdemed.

  • pqowieurzt

    mit fikázok okoska?

    a duster nekem is régi kedvencem. nahát! van amiben egyetértünk!?

  • hova

    Kérem, a vásárlók a hosszú-hosszú évek alatt megszerették és megkedvelték a suzukit, érthető okokból. Mindenféle magyarázat felesleges ehhez. A duster szép nagy autó, vegye aki akarj, nem tiltja senki.

  • ikaroly

    Emberek,tudom,hogy a hazait kellene dicsérnem,de most őszintén,nem jobban néz ki egy Duster,mint a suzuki!A loganok is már jobbak voltak,mint ezek a ládák,csak nem Dácia néven kellett volna forgalmazni,de ez a legkevesebb!Nagyok,öt 100kg-os ember is kényelmesen elfér benne,van alacsony fogyasztású is,nem ilyen kis szutyok Japán méretek jellemzik!

  • Kempelen

    pqowieurzt!
    Mit fikázol? VW? Skoda? …
    Konkurenseid mind.
    :-D
    Eccerú egy csákó vagy te, de bírom amikor lázadozol.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.