Utazni sosincs ingyen, pláne repülővel, de turistaként nagy élmény, számos foglalkozásnál pedig a munkával jár. Mi a Vezessnél többnyire autó-bemutatókra menet fordulunk elő LisztFerihegyen. Ha egymást fuvarozzuk, egyvalamire nagyon figyelünk: ne csússzunk túl az ötperces időkereten, ameddig fizetés nélkül elhagyhatjuk a forgalomcsökkenéstől egyre provinciálisabb hangulatú reptér parkolóját. Ha bármilyen okból túlcsúszunk a limiten, 2000 forinttal válthatjuk meg a kihajtást a legfelső, ún. prémium parkolóból.

Ferihegyen többféle parkoló van, több napra jóval kedvezőbb díjszabással. De mi van azzal, aki csak kitenné vagy felvenné a famíliát?

Csak nálunk megy így?

Ez a rendszer sosem tetszett, de hőbörögni olcsó volna, ezért jártunkba-keltünkbe megnéztünk pár nagyvárost, hogyan oldják meg ezt nyugaton. London (Heathrow), Párizs (Roissy-Charles De Gaulle) és Frankfurt am Main a három legnagyobb utasforgalmú reptér Európában, ezért kerültek bele az összevetésbe. Barcelona a ráadás, mert olyan jó hely.

Mindenütt a magánautósok számára elérhető, a terminálhoz legközelebb eső rövid távú parkolók árával dolgoztam. Ezek a parkolók azonban a légikikötők kialakításától függően közelebb vagy távolabb esnek a csarnokoktól. Barcelonában a legközelebbi terminálparkoló több gyaloglással érhető el, mint a kényelmesen közeli budapesti prémium parkolóból. Párizsban a Roissyn pont ugyanolyan közel esik. Londonban azonban “Magánautóval nem is lehet közvetlenül a terminál elé behajtani. A legolcsóbb pick-up/drop-off parkoló 6 font, ami úgy 2360 forintnak felel meg és 2-5 perc gyalogos sétára van a termináltól” – írta cikkünkre reagálva Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója.

Rövidtávú, kiemelt parkolók díjai Ferihegyen és nagy európai reptereken

BudapestBarcelonaFrankfurtLondonPárizs
Ingyenes időszak5 perc (500 Ft)*14 perc5 perc (T1 terminál)
10 perc (T2)
Nincs. Közeli kitevős-
felvevős parkoló:
6 font (2360 Ft)
10 perc
15 perc parkolás díja2000 Ft**0,68 euró (215 Ft)***2,5 euró (785 Ft)3 font (1180 Ft)
****
3 euró (940 Ft)
30 perc parkolás díja2000 Ft**1,37 euró (430 Ft)5 euró (1565 Ft)3 font (1180 Ft)
****
10,5 euró
(3290 Ft)
Lehúzás a ferihegyi reptéren 1

*Türelmi idő: öt percen belüli tartózkodás esetén maximum naponta kétszer nem kell befizetni az 500 forintot
**Fix ár 6-30 perces várakozás esetén
*** 313 Ft/euró árfolyammal, kerekítve
****Fix ár az első fél órára

Forrás: saját gyűjtés

Frankfurt népszerűbb terminálján 5 perc, a kevésbé forgalmason 10 percig nem fizetős a parkolás, Párizsban a CDG-n szintén 10 percet maradhatunk ingyen, Barcelonában még egy kicsit többet.

Londonban egyáltalán nincs a terminálok közvetlen közelében ingyenes megállási lehetőség. Aki viszont a termináltól jóval távolabbi parkolóban fél órát marad, mert idős, beteg családtagot kísér be, segít megkeresni az utasfelvételi pultot vagy más okból nem hagyja el pánikszerűen a parkolózónát, kevesebbet fizet, mint ugyanezért itthon.

CDG: 62 millió utas, 10 ingyenes perc

Az ötperces budapesti díjmentes időszakot azért is érezzük indokolatlannak, mert a csekély utasmennyiség nemigen igényli a forgalom pörgetését. Frankfurtban, ahol a 2013-as utasszám 58 millió volt, az 5 perc elfogadhatóbb, mint ugyanez a kicsit szerényebb forgalmú budapesti reptéren. A fényes Párizsban pedig, ahol a tavalyi utastömeg elérte a 62 millió főt, mégis kiszorítanak 10 nem fizetős percet.

10 percig ingyenes - hirdeti a felirat. A Roissy CDG-ből előbbi a kisváros neve, ahol a reptér van, utóbbi Charles De Gaulle államférfi nevének rövidítése

Számunkra különösen ellenszenves megoldás a hatodik percért ugyanúgy 2000 forintot ráverni az utasra az átalánydíjas megoldással, mint a fél órát itt töltőkre. A Roissy Charles De Gaulle légikikötőben az első fizetős perc ára egy euró, utána fél euróval ketyegnek a további percek. Ott a 15 percre nyúló bekísérés-puszilkodás három euróba kerül, Ferihegyen több mint hatba, még a most kiugróan gyenge forinttal szorozva is.

Aki viszont bármilyen okból fél, pláne egy órát marad, az a magyar főváros repterén ússza meg jóval olcsóbban. A terminálhoz legközelebbi parkolóban 60 percet időzni a Roissyn 25,5 euróba kerül, ami 8000 forint, míg itthon csak 3000. Más kérdés, hogy a maroktelefonok és a mobilinternet korában mennyire életszerű egy órát parkolni a kijárattal szemben.

Mindenütt a LisztFeriheggyel összevethető reptér áraival dolgoztunk, nem a világvárosok környékén a fapados légtársaságokat kiszolgáló légikikötőket - pl. Beauvais, Luton, Girona, Hahn - vettük alapul

Nem kérnek belőle

Nemzetközi összevetésben nem egyértelmű, hogy kiugróan magasak a fővárosi díjak. Persze nem az átlagfizetésekhez viszonyítva, hanem nominálisan. Nekünk azonban az a véleményünk, hogy a leggyakoribb esetben az utazókat csúnyán lehúzza a Budapest Airport a csupán ötperces türelmi idővel és a fix kétezres tarifával 6-30 percig.

Miért ennyi az annyi?

Cikkünk megírása előtt telefonon és írásban is felvettük a kapcsolatot a reptér üzemeltetőjével, a következő kérdések kapcsán:
– Min alapul a jelenlegi árképzés?
– Hogyan értelmezzük a türelmi időt ill. miért nem ingyenes egyszerűen az első öt perc?
– Miért csak naponta kétszer élhet az autós a türelmi idővel?
– Mekkora árbevételt hoz a parkoló a jelenlegi kihasználtsággal?

Az alábbi válaszok érkeztek Hardy Mihálytól, a reptér üzemeltetőjének kommunikációs igazgatójától: “A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a terminál közvetlen közelében lévő rövid távú parkoló (az ún. Prémium Parking) csak az utasok ki- és beszállítására szolgál, erre a rendelkezésre álló 5 perc bőségesen elegendő. Az autós, miután kitette az utasait, lehajthat a terminál előtti ún. Terminal Parkingba, ahol lényegesen kedvezőbb áron parkolhat. Még olcsóbb a parkolás, ha valaki on-line foglal, akár hosszabb időre is a Terminál, Holiday vagy Holiday Plus Parkingban.

A repülőtereken is a parkoló árakat a kereslet-kínálat, a forgalomszervezés és még sok egyéb megfontolás szabályozza. Amióta bevezettük a Prémium Parkolóban a sorompós behajtást az 5 perces türelmi idővel, azóta átlátható és biztonságos a forgalom a terminálok előtti útszakaszon, rendezett a forgalom, nem alakulhatnak ki balesetveszélyes helyzetek, az utat és a terminál előtti járdát végre mindenki arra használja, amire való, vagyis az utasok gyors ki- és beszállítására.

Az új parkolási rendszer a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren kiállta a gyakorlat próbáját, az idén több, mint 200 %-os növekedést regisztráltunk a parkolók használatában, nagyon sok visszatérő ügyféllel. Ez azt jelzi, hogy a kínált szolgáltatás elnyerte az utasok tetszését, megfelel az elvárásaiknak.”

Sokszor nem önmagában az árat, hanem egy szolgáltatás ár/érték arányát mérlegeljük. A felső parkoló kihasználtságán jól lemérhető az utazóközönség ítélete a díjszabásról. Reptéri viziteink során a Premium Parking többnyire üres. Stabilan csak a nagy autókölcsönzők járművei állnak ott, amelyek után nyilván nem ezeket az összegeket fizeti a bérautós cég. Talán érdemes volna felülvizsgálni a jelenlegi díjrendszert és több embernek kedvet csinálni ahhoz, hogy használja a most néptelen parkolót.

A Heathrow-n is jóval kevésbé költséges negyed órát a reptér rövid távú parkolójában tölteni, mint Budapest repterén

Menjünk busszal?

Mit gondolsz a ferihegyi árképzésről?

  • Arcátlanság79%
  • Busszal megyek, rajtam nem kaszálnak12%
  • Jó így, öt perc elég6%
  • Kivisznek a fapados parkolókból4%

Mit gondolsz a ferihegyi árképzésről?


Mi a megoldás? Nem tudjuk, de környezetvédelmi szempontból talán a gyors és egész kényelmes 200-as, a Kőbánya-Kispest metróvégállomástól.

A BKK számtalan utasbarát fejlesztésének egyike, hogy a reptéri buszjárat jól szeparált megállóból indul. A táblákat követő turisták könnyen megtalálják és biztosan nem keverik össze a környékbeli kék buszokkal a reptéri járatot.

Busszal kimenni azért is jó, mert ezzel elkerülhető a környezetszennyezés a vezetővel visszatérő autó úthasználatával és kipufogógázával. Lehet, hogy a sajátságos díjszabással a Budapest Airport célja épp a környezetvédelem és dicsérnem illene őket a furfangért? Hát, nem is tudom.

Leírás

Kiegészítés a cikkhez. Levélváltás a Budapest Airport képviselőjével

Tisztelt Szörényi András!
 
A cikk, amit megjelentetett a repülőtéri parkolással kapcsolatban, nem állja ki a szakmaiság próbáját. Egy termék/szolgáltatás összehasonlításánál csak azonos kategóriákat szabad figyelembe venni. Tényszerűen:
 
– Barcelonában a standard parkingot hasonlítja össze a budapesti Prémium Parkinggal, ráadásul Barcelonában csak egy-egy percre lehet megállni a terminál előtt, a rendőr azonnal továbbirányítja az autóst, vagy megbünteti.
– Frankfurtban egy óra parkolás a terminál közvetlen közelében 25 euró.
– Heathrow-n nem is lehet a terminálhoz behajtani, a legolcsóbb pick-up/drop-off parkoló 6 font, ami úgy 7,5 eurónak felel meg és 2-5 perc gyalogos sétára van a termináltól. Lutonban szintén nem lehet behajtani magánautóval közvetlenül a terminál elé, itt is sétálni kell, kb. 2-3 percet.
– Párizsban a Terminál melletti parkolóban egy óra 25.50 euró.
 
A cikk által idézett formában nem lehet összehasonlítgatni a parkolóárakat, hiszen különböző termékekről és különböző forgalmú repülőterekről van szó.
 
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a terminál közvetlen közelében lévő rövid távú parkoló (az ún. Prémium Parking) csak az utasok ki- és beszállítására szolgál, erre a rendelkezésre álló 5 perc bőségesen elegendő. Az autós, miután kitette az utasait, lehajthat a terminál előtti ún. Terminal Parkingba, ahol lényegesen kedvezőbb áron parkolhat. Még olcsóbb a parkolás, ha valaki on-line foglal, akár hosszabb időre is a Terminál, Holiday vagy Holiday Plus Parkingban.
 
A repülőtereken is a parkoló árakat a kereslet-kínálat, a forgalomszervezés és még sok egyéb megfontolás szabályozza. Amióta bevezettük a Prémium Parkolóban a sorompós behajtást az 5 perces türelmi idővel, azóta átlátható és biztonságos a forgalom a terminálok előtti útszakaszon, rendezett a forgalom, nem alakulhatnak ki balesetveszélyes helyzetek, az utat és a terminál előtti járdát végre mindenki arra használja, amire való, vagyis az utasok gyors ki- és beszállítására.
 
Az új parkolási rendszer a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren kiállta a gyakorlat próbáját, az idén több, mint 200 %-os növekedést regisztráltunk a parkolók használatában, nagyon sok visszatérő ügyféllel. Ez azt jelzi, hogy a kínált szolgáltatás elnyerte az utasok tetszését, megfelel az elvárásaiknak.
 
Üdvözlettel:
 
Hardy Mihály, kommunikációs igazgató, Budapest Airport

A válasz:

Tisztelt Hardy Úr!
 
Köszönöm a visszajelzést! A cikket, felvetését megköszönve, kiegészítettem azzal az információval, hogy a reptértől függően több gyaloglást igényelhet a terminál megközelítése és kevésbé kényelmes lehet, mint Ferihegyen. Nem mindenütt, de valóban így korrekt.
 
Az összehasonlíthatóság kedvéért minden esetben a magánautósok számára elérhető, a terminálhoz legközelebb eső rövid távú parkolók árával dolgoztam, a repterek honlapján közölt összegeket illetve helyi jegyzeteimet használva. Ezt melyik légikikötő esetében tévesztettem el? Szakmai alapon választottam az első három európai repteret is az összehasonlításhoz. Egytől egyig a szolgáltatások terén jóval magasabb árszintű országok lényegesen nagyobb forgalmú repterei, ami talán kedvez a Budapest Airportnak.
 
– Barcelonában az Ön által említett behajtási szabályozás miatt a magánautósok számára elérhető legközelebbi parkoló messzebb van és olcsóbb, mint a ferihegyi prémiumparking. A távolság immár szerepel a cikkben, ahogy az árkülönbség is.
 
– Frankfurtban drop off-területen a parkolás óránként 25 helyett szerintem inkább 10 euró. Ezzel az adattal dolgoztam: http://www.frankfurt-airport.de/content/frankfurt_airport/de/misc/container/Parken/parkpreisuebersicht/jcr:content.file/parkpreisuebersicht-frankfurt-airport.pdf
 
– A londoni gyakorlattal – Önt idézve – kiegészítettem a cikket. Köszönöm!
 
– A cikk a kitevő-beültető parkolási lehetőségekre koncentrál, ahol az egyórás díjnak csekély a jelentősége. Ennek ellenére az óránként 25,5 eurós összeg Párizzsal kapcsolatban szerepelt az anyagban. Az azonban figyelemreméltó, hogy az összehasonlíthatatlanul nagyobb utasforgalom ellenére is nagyvonalúbb a díjmentes időkeret ott. Ráadásul Ferihegyre menet nagyobb szükség lehet a személyautóra, mint az RER-hálózatra csatlakoztatott párizsi reptéren.
 
Azt írta, “a repterek különböző forgalma miatt sem hasonlíthatók össze az árak”. Nem volna indokolt a kevésbé forgalmas reptéren legalább nem magasabb árakat alkalmazni? Sajnos nem derült ki leveléből, miért ugrik rögtön 2000 forintra a parkolódíj a hatodik perctől illetve mekkora díjbevételt hoz a drop off-pick up kuncsaftoktól a sokszor üresnek tetsző prémium parkoló?
 
Üdvözlettel, Szörényi András

OLVASÓI LEVÉL A TÉMÁBAN

A reptéri cikkhez annyit, hogy a mozgássérülteknek sem biztosítanak ingyenes megállási lehetőséget, pedig ez az egész Unióban egységes. Arra hivatkoznak, hogy ez egy magáncég, de a repülés is a tömegközlekedés része. Egy kerekesszékes kiszállítása, esetleg bekísérése bőven meghaladja az 5 percet. Megérne ez is egy cikket. Üdvözlettel, Alpár Andrea /érintett/