Gigadugók szeptembertől Budapesten

Lezárások, felújítások, átrendezések

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.08.26. 17.00

Szeptembertől nemcsak az iskolásoknak kezdődnek kínos hetek, hanem az autósok is durva szívásokra készülhetnek. De inkább ez, mint egy fizikadolgozat.

Szeptemberben – szinte egy időben az iskolakezdéssel – jó pár útfelújítás, lezárás, terelés borzolhatja majd az autósok idegeit. De miért kellett mindent szeptemberre hagyni, amikor egész nyáron üresen kongott a főváros legtöbb útja, míg szeptember elején az iskolakezdés miatt 25-30 százalékkal is nőhet a fővárosi utak forgalma. Megkérdeztük a BKK-t.

Kötött pályás kavarás

Az 1-es és 3-as villamosvonal felújítása már egy ideje zajlik, érezzük is a hatásait nap, mint nap. Emellett előreláthatóan szeptember végéig még a fogaskerekű környékén is akadnak kisebb nagyobb munkák, de ez legfeljebb azokat érinti, akik a fogaskerekű helyett kénytelenek alternatív járatokat vagy pótlóbuszt használni. Ez utóbbi az autós forgalmat csak csekély mértékben zavarja.
Szombattól két héten keresztül a 14-es villamos is rövidített útvonalon jár, igaz, a rövidítés mindössze 250 méternyi szakaszt érint, így az ideiglenes végállomás kialakításán kívül különösebb fennakadás nem lesz, erre a rövidtávra még pótlóbuszt sem kell forgalomba állítani. Emellett az I. kerületben a Krisztina körút – Attila út közötti szakaszon, a III. kerületben a Folyondár utca Törökkő utca, Csillaghegyi út, Bojtár utca újul meg, a VIII. kerületben a Mátyás tér, a XIV.-ben pedig a Füredi utca felújítása történik. Itt olvashatnak részleteket.
Gigadugók szeptembertől Budapesten 1
Épül-szépül az 1-es villamos vonala. Állítólag a 60 km/órás sebességet is elbírja majd a pálya.

Miért kell felújítani, átépíteni?

Főként azért, mert ezek a forgalmas vonalak ma már romokban hevernek. A Hungária körúton közlekedő 1-es első szakaszát 1984-ben adták át. A 80-as és a 90-es években a vonal folyamatosan bővült, 2000 decemberében érte el jelenlegi végpontját, a Rákóczi híd pesti hídfőjénél található Közvágóhíd végállomást. A járat az elmúlt 20 évben a főváros egyik legforgalmasabb villamosvonalává nőtte ki magát. Építésekor mindenhol új pályát fektettek le, de az azóta eltelt évek alatt ezek alaposan elhasználódtak, sok helyen 10-30 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, ami nemcsak a menetidőt növeli, elriasztja az utasokat, hanem a szolgáltatáshoz szükséges járműszámot is növeli.
Gigadugók szeptembertől Budapesten 2
Az 1-es és 3-as villamosvonalak fejlesztési térképe. Forrás: BKK
Másodsorban azért van szükség az átépítésekre, mert a BKK évek óta próbálja racionalizálni a budapesti közlekedést, és ennek szellemében alaposan meghosszabbítják az 1-es villamos vonalát, – 10 éve nem épült Budapesten új villamosvonal – amelyre már a Rákóczi/Lágymányosi híd 1995-ös építésekor is gondoltak az akkori tervezők, illetve a budai fonódó villamoshálózat kialakítása az ok.
Gigadugók szeptembertől Budapesten 3
Madártávlatból így nézhet majd ki a volt Moszkva tér. Elméletben már 2012-ben el kellett volna kezdeni a felújítást, de a legjobb esetben is csak szeptember közepén indulhat a munka
A vezess.hu kérdésére a BKK kifejtette, a fejlesztésének célja, “hogy a jelenleg széttagolt budai villamosvonalak ismét egységes hálózatot alkossanak, új átszállásmentes kapcsolatok jöjjenek létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között.  A projekt keretében 17-es villamos egyesül három budai járattal, így hosszú, észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre. Óbudáról átszállásmentes, az autós közlekedéssel szemben is versenyképes kötöttpályás kapcsolat létesül a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva valamint Kelenföld felé.  A fejlesztés keretében átépül a Széll Kálmán tér vágányhálózata is, kapcsolódva a tér rekonstrukciójához.”

De miért szeptemberben?

Logikusnak tűnik a kérdés, miért nem lehetett másként időzíteni ezeket a munkákat, vagy legalább időben jobban elhúzni, hogy lehetőleg egy gigászi felújítás cunami törjön a fővárosra, egyes munkálatok átmehetnének jövő évre. A BKK szerint előbb azért nem lehetett, mert a Széll Kálmán tér teljes átrendezése, felújítása kiírt közbeszerzési pályázat eredményhirdetése után jogorvoslati eljárások indultak. Emiatt az ajánlatokat újból kell értékelni, hiánypótlási felhívást kiadni, stb. Az eljárás várhatóan szeptember közepén zárul és a munkák csak ezután kezdődhetnek el. Ha a Közbeszerzési Döntőbizottság is áldását adja a dologra.
Gigadugók szeptembertől Budapesten 4
Emberközelibb, modern és több kapcsolattal rendelkező közlekedési csomópont válhat a Széll Kálmán térből
A továbbcsúsztatás pedig főleg a könnyen elúszó eu-s támogatások miatt nem jöhet szóba. “A munkák tervezésekor a közlekedésszervezési szempontokon felül az adott projekt megvalósítását biztosító európai uniós támogatások is feltételeket, határidőket szabnak, továbbá többször a 20-30 éve kialakult sokszor elavult és a tönkremenetelhez közeli műszaki állapot teszi sürgőssé a beavatkozást és már akár fél-egy év távlatában is elodázhatatlanná a kivitelezést” – írta válaszában a Vezess.hu-nak a BKK.
Persze a szokásos mantra, hogy csak azok üljenek kocsiba, akiknek mindenféleképpen muszáj, most is elmondható. Persze kérdés, ki akar pont a járatmódosítások idején rákapni a tömegközlekedés ízére, pedig ezzel is sokan nyernének. A kisebb forgalom miatt, akik a pótlóbuszokon ülnek, illetve akik a saját autójukba kényszerülnek, azok is. 
Így szorítsuk össze a fogunkat, fájni fog a szeptember, de hosszú távon nekünk lesz jó, ha végre minden kész lesz. Akár tömegközlekedéssel utazunk, akár autóval.
Az aktuális lezárásokról, terelésekről, illetve alternatív útvonalakról pedig érdemes a BKK oldalán tájékozódni. 

Kommentek

  • DTF

    Azert ez a sok felujitas, mivel a lehtobb az oly regota utalt eu tamogatasbol keszul, es itt biziny szoros hataridok vannak.
    Egyet sajnalok csak, megpedig azt h hiaba a sok felujitas, azok minosege sajnos kritikan aluli (persze az itthon megszokott szinvonalnak megfelel). 1-es villamos: nem tudom mi ertelme anak h a sinek es az ut koze kb 5centi szekes jardakooszlopot huznak, ahelyetttt h pl ezt kihagytak volna es mehetne rajta mento/tuzolto. Ja es amit az 1-essel felepitenek azt a hungarian leromobiljak, mikor is fogjak a teljesn hungarit felujtani???

  • CoIie

    Kíváncsian szemlélem a Szentendrei úton befele a vasút alatti sávszélesítés munkálatait. Éppen most kezdték meg, amikor jön az iskolakezdés, lezártak egy sávot is, a kezdődő dugó garantálható. Ezekre a munkálatokra kb. 1, azaz egy évük lett volna, amóta új hídpillért építettek és megszünt az akadály a 70-es sebesség korlátozáshoz igazodó megfelelő szélességű útpálya megépítésére. (Egy bagatel, 50m-es szakaszról beszélünk, most még 50 km/h-s korlátozással.)
    Már azon is csodálkozom, hogy az átépítés egyáltalán valaki illetékes eszébe jutott! Persze, jönnek a választások… :)

  • DTF

    Colie: az atepites mar regota terveben volt ott, csak a kivitelezo es a varosveztetes (+onkormanyzat) is meg tudja indokolni h miert nem az egeszet egyben bonyolitottak le (nem egyszer volt ott lezarva a kulso sav). Egyszerubb lenne beismerniuk h nem gondoltak at, rosdzak voltak az idotervek., ehelyett minden szir-szart kitalalnak… A szelesites kb 1 het, de ez 1 honapig fog tartani (sokszor nem is dolgozik ott senki sem…)

  • CoIie

    Nekem mondod, én már évtizedek óta tervezem… Emlékszem, amikor még 80-al lehetett haladni ugyanezen az úton éppen a 80-as években… :)

    Apropó, Demszky átmenetileg elvette, Tarlós nem adta vissza a Flórián felüljárót, hanem busz sávval szűkítik még most is 4 sávról 1-re a befele forgalmat. Milliárdos sávot lezárni, a ritka busz forfalom miatt. Ehhez több diploma is kell(ene)!
    Most meg odaadják a környéket napokra filmeseknek, a közlekedők meg szívjanak.
    Szerintem nekünk nem ilyen városvezetés kell. Meg lehet nézni a Róbert K. és Hungária körútat is, mint a szántóföld, olyan ‘durva’! De ebben nem terem növény csak a járművek kopnak, törnek, szenvednek… A KIKA előtt, azért mert egyszer csak a középső sáv buszsáv lesz majd a Kacsóh P. felüljárón, egy óriási terelő táblával egy ponton lezárják a sávot, hogy jobbra-balra kerülni kelljen. Mögötte meg ott a sáv! Normális?

  • Kempelen

    Nem vagyok pesti, de én azt látom, hogy ez a város 60 évig csak pusztult. Pár év alatt ezt nem lehet helyre hozni. Ezen persze az általános töketlenkedés nem segít, de nagyon érdekelne Colie, hogy te pl. ha holnaptól gazdája lennél a budapesti útfelújításoknak, közlekedés szervezésnek, akkor mit tennél, ami mindenkinek tetsző módon és azonnal megoldaná ezeket a problémákat? Rátennéd-e pl a lakásodat, hogy 5 km. utat időre felújíttatsz, betartva az érvényes jogszabályokat? Mert én nem.

  • CoIie

    Megmondom, ha már az 1-es villamos vonalát évekig újítják fel, az autós sávokat felváltva és folyamatosan lezárják emellett, akkor én nem csak a vágányokat újítanám fel, hanem az éppen lezárt utakat is, de ugyanannyi idő alatt. Tehát nem 2 év villamos pálya felújítás, majd 2 év, kb. 2048-ban körút felújítás, hanem egyszerre, ha kell 2x, többször annyi emberrel, géppel, erőforással. De ez csak 1 ötlet volt…
    De, hát nem én vagyok a szakember, nem én akarok (fő)polgármester lenni, nem az én feladatom! Én az adót fizetem, de még a saját kerületemen belül is csak a dugókat látom és a rosszúl szervezett munkákat, ha egyáltalán csinálnak valamit!
    De, ha tud valaki egy jól szervezett felújítást, akkor azt ne tartsa magában! :)))

  • Kempelen

    Colie! Aranyos vélemény.
    Azt lásd be, hogy már csak költség szinten is legalább 200% az elképzelésed.
    Gondolom az sem lep meg, hogy ezeknek a forrásoknak jelentős része nem hazai, és pl. nem útfelújításra, hanem kötött pályás közlekedési rekonstrukcióra szól. Csak arra, semmi másra.

    Amúgy valóban az lenne klassz, amit írsz, csak nem életszerű.

    Szerinted a Thököly úton (Dózsa György út és Hungária körút közt) miért van villamos sínpálya? Sem előtte, sem utána nem jár villamos, így itt sem. A sín mégis ott van….a semmiből a semmibe vezet kb. 1 km. hosszan. Erre volt forrás. Demszkyéknek meg fölfért az arcára.
    Na ugye? :-)

  • CoIie

    Nincs olyan nagy gond ott a villamospályával, szoktam rajta menni kocsival – elég jó minőségű. :) Legalább felújítottak mindent az úton. Szerintem csak idő kérdése a villamos beindítása (de, ha tovább építik éppen ott a 4-es metrót mondjuk 2050 után, akkor már nem érdemes…). Itt egyébként minden csak idő kérdése (a pénzen kívül, mert az egyeseket nem izgat, nyugtat) és meglesz, hipp-hopp! Csak mennyi időé, és megérjük-e ma itt élők? Mindenki tudja a reális választ!
    Van amivel számolni kell – ‘Tarlón’ hagyott földbe nehéz lesz vetni! :)

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.