A Formula Student Hungary majdnem olyan, mint a Forma-1, az autók hasonlóságán kívül túl sok egyezést viszont felesleges lenne keresni. Az augusztus 21-24. között zajló nemzetközi versenyen 15 ország 44 csapata vett részt a győr-gönyűi versenypályán. A box utcában a verseny szombati napján a Vezess.hu is tett egy sétát, hogy bepillantást nyújtson a diákok által épített autók versenyének világába.

Amerikából jöttem 

Az idei versenyre 2,7 másodperc alatt teltek be a rendelkezésre álló csapathelyek a szervezők szerint, ami jól mutatja, mennyire népszerű az ötödszörre megszervezett Formula Student Hungary (FSH). Az első versenyt 1981-ben rendezték az USA-ban hat csapat részvételével. Az elmúlt közel 33 év alatt nagyjából hatszáz csapat alakult a világ minden pontján és ma már Észak-Amerika mellett Dél-Amerikában, Ázsiában, Ausztráliában és Európában is rendeznek Formula Student versenyeket. Az öreg kontinensen az angliai Silverstone-ban, a németországi Hockenheimben, az ausztriai Spielbergben, a spanyolországi Circuit de Catalunia-n, az olaszországi Fioranóban és a csehországi  Hradec Králové-ben, valamint Győrben versenyezhetnek egymással évről-évre az egyetemisták.

A csapatok költségvetése eltérő, a németek például a közép-kelet-európai átlagnál jóval magasabb összegből gazdálkodhatnak

Minek ez a felhajtás?

A Formula Student egy nemzetközi mérnökverseny, amelynek célja egy olyan formula autó tervezése, kivitelezése és képzeletbeli piacra dobása, amelyet egyetemi hallgatók építenek meg. A Formula Student verseny négynapos, ebből kettőn a technikai és biztonsági szabályoknak, kettőn pedig gyakorlati elvárásoknak kell megfelelni.

A pontokat a motorsport és az autóipar szakembereiből álló zsűri adja, a statikus és a dinamikus versenyszámokban mutatott teljesítmények alapján. “A Forma-1-hez hasonlóan itt is előre megadott paraméterek alapján megépített autókkal lehet indulni, azonban a Formula Student-en valamivel nagyobb szabadsága van a mérnököknek, hiszen például nincs súlyhatár. Érdekessége a magyar futamnak, hogy egy kategóriában egymás ellen indulnak a hagyományos, a belsőégésű, valamint az elektromos motororral szerelt járművek” – jegyezte meg Dusza András, az FSH kommunikációs vezetője.

A prágaiak elektromos hajtású versenyautója. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az elektromos hajtással készülő járművek sikeresebbek az FSH-n

Üzleti tervvel a rajthoz

A világ különböző egyetemeiről érkező mérnökhallgatóknak egy évük volt arra, hogy önállóan megtervezzék és megépítsék együléses versenyautó prototípusaikat. A verseny első megmérettetése a gépátvétel, melynek során a bírák ellenőrzik, hogy az autók megfelelnek-e a Formula Student által előírt műszaki és biztonsági szabályoknak. Ezt követően jöhetnek a statikus és dinamikus versenyszámok. Előbbiben az értékesítési tervet, a műszaki megoldásokat, a költségtervet és az értékesítési prezentációt nézi a zsűri, de különböző környezeti viszontagságok között is ellenőrzik az autókat.

Az észtek is nagyon komolyan vették az idei versenyt

Korábban például vízpermetben áztatva vizsgálták az autók szigetelését, míg a tömítettségét a járművek negyven fokos szögben történő megdöntésével nézték meg. Az előre elkészített költségelemzést még a verseny előtt el kell küldeni a döntőbizottságnak. Ebben részletesen le kell írni és számlákkal kell igazolni az alkatrészek beszerzési forrását, árát, valamint a teljes gyártás költségét tételesen, alkatrészekre lebontva. Itt jönnek a képbe a szponzorok, melyek vagy alkatrészekkel, vagy szakmai tanácsadással segítik a diákokat.

Az egyetemisták az autók megépítésénél azokat az eszközöket használják, amelyek a jövő autóiba lesznek beépítve. Fontos azonban tudni, hogy míg a kelet-európai csapatok nagyjából 10-20 millió forint körül tudnak kihozni egy autót, addig a nyugat-európaiak, így például a németek ennek az összegnek a négyszeresét tudják felhasználni egy autó összeszereléséhez” – tette hozzá Dusza András.

A puding próbája

A szintén látványos és a Forma-1-es hangulathoz leginkább hasonlító, dinamikus versenyben gyorsulási és sprintversenyek követik egymást. A benevezett prototípusok 4 különböző pályán mérkőznek meg egymással. A 75 méteres versenypályán az autó gyorsulását mérik és autónként 4-4 sprint után alakul ki a szám sorrendje. A 8-as pályán, az úgynevezett “Skid pad-en” viszont az átterhelődést vizsgálják, ahol a köridő alapján rangsorolják a csapatokat, akik az itt elért eredmény alapján indulhatnak a fő versenyszámban. Ebben a versenyben jó futóművel, megfelelő geometriát biztosító kormányművel, alacsony súlyponttal és jó gumival lehet kimagasló eredményt elérni.

Az Autocross elnevezésű verseny körülbelül 1 kilométeres versenypályán zajlik, ahol a köridő alapján rangsorolják a csapatokat. Az Endurance pályán összesen 22 kilométert kell megtenniük a versenyautóknak , ahol elsősorban az üzemanyag-felhasználást, az időt és az állóképességet vizsgálják. Ebben a számban csak az a csapat kaphat pontot, amelyik autójának 100 km-re vetített fogyasztása a futam során nem haladja meg a 26 litert.

Rá kell jönni hol a probléma

A három statikus és a négy dinamikus versenyszám pontjai alapján alakul ki a végső sorrend. A végeredmény 40 százalékát a statikus részben elért pontszámok adják, míg a versenypályán mutatott teljesítmények 60 százalékban számítanak. Valamennyi versenyszám első három helyezettje, a dinamikus versenyszámok összetett dobogósai, valamint  az összetett verseny első három helyezettje a díjátadón veheti át a kupákat. Itt nyújtják át a szponzorok által felajánlott külön elismeréseket is, mint  például a legjobb hajtáslánc, legjobb formatervezés, legjobb elektronika és legjobb felfüggesztés.

Verseny, nemcsak mérnököknek

A versenyző csapatok a világ minden tájáról érkező, felsőoktatásban tanuló diákokból állnak. A Formula Student-en ugyanakkor nem csak mérnökhallgatók vesznek részt, hanem más tudományterületek hallgatói is, mivel a feladat összetettségéből adódóan más szakismeretekre is szükség van. A mérnöki ismeretek mellett fontos szerepet kap a közgazdaságtan, a marketing és a gazdasági jog is. A 44 csapat közül 3 magyar színekben indult, így a győri, a budapesti és a kecskeméti csapatok állhattak rajthoz a gönyűi versenypályán.

A miskolci versenyautón található alumínium hab

Idén a Miskolci Egyetem csapata is indult volna. “Sajnos az autónk nem készült időben, de jövőre biztosan itt leszünk a győri-gönyűi versenyen, mert szeretnénk, ha végre a mi diákjaink  is megmutathatnák mire képesek.” – jegyezte meg Kékesi Tamás a Miskolci Egyetem tudományos és nemzetközi rektora, aki büszkén mutatta meg a félkész autóban található különleges fejlesztést, az alumínium habot, mely az autó elejére szerelve ütközésálló, valamint energiaelnyelő szerepet tölt be, emellett még hőálló is. Borsod-Abaúj Zemplén megye székhelyének egyeteme továbbá egy elektromos hajtásúvá átalakított VW Bogárt is elhozott magával, hogy így demonstrálja a keleti-régió hamarosan az autóipari fejlesztések egyik hazai központjává válhat.

A miskolciak VW Bogarában elől hátul akkumulátor van

Miért jó ez a diákoknak?

A tervezés, a gyártás és a gazdasági megvalósítás során megkövetelt csapatmunka, a határidők betartása, illetve a projektmenedzsment mind olyan fontos tapasztalatokat adnak a  diákoknak, melyek rendkívül hasznos gyakorlati ismeretekkel egészíthetik ki az iskolák elméleti képzéseit. Az FSH kapcsolatot teremt a jövő szakemberei és a magyar autóipari vállalatok között, segítve ezzel mindkét felet a munkaerőpiacon.

A box utcában kizárólag kézi erővel lehet mozgatni a versenyautókat

“Ez a verseny egyértelműen ugródeszkául szolgálhat a fiatal mérnököknek, hogy tanulmányaikkal párhuzamosan vagy annak befejezése után neves autóipari cégekhez vagy akár az autó- és motorsport élvonalában jegyzett versenycsapatokhoz kerüljenek. A Continentalnál például több olyan mérnök is dolgozik – itthon és külföldön egyaránt -, akik az elmúlt években a Formula Student versenyeken sikeresen szerepeltek” – jegyezte meg Nánássy András, a Continental Automotive Hungary Kft. HR igazgatója. A fiatal munkavállalókat egyébként általában könnyen és szívesen tanuló, nyitott és rugalmas személyiségűnek tartják a Continental HR vezetői egy márciusban készült felmérés szerint.

A Continental idén gumiabroncsokkal és szenzorokkal segítette a Budapesti Műszaki Egyetem (Formula Racing Team), illetve a Kecskeméti Főiskola (KEFO Motorsport) csapatát, valamint szakmai tanácsadással is támogatta az egyetemisták indulását. A cégcsoport négy éve a verseny főszponzora is az Audi mellett.

Kelet-európaiak a középpontban

A rendezvény elsősorban a közép-kelet-európai országokra fókuszál, melynek köszönhetően számos cseh és lengyel csapat indul a  versenyen, de azért akadnak orosz és ukrán résztvevők is. A versenyzés mellett a 2014-es FSH egyik legfontosabb eseményeként a győri Széchenyi István Egyetem bemutatta újonnan kifejlesztett formula student motorját.