Miért nincs európai KRESZ?

Lehetne egységesebb a közúti közlekedés európai szabályozása

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.08.16. 06.00

Közös agrárpolitika, monetáris unió (már akinek, ugye), európai parlament, eurovíziós dalfesztivál. De miért nincsenek közös európai közlekedési szabályok?

Az Európai Unió sokszor megkapta már jobbról-balról vagy középről, hogy erélytelen, nem egységes, a jogrendszer pedig indokolatlanul szerteágazó. Gazdasági, politikai kérdésekben persze érthető, hogy a differenciált kulturális háttér, illetve más-más helyi érdekcsoportok befolyása nem engedi az egységes szabályrendszer kialakulását. De hogy egy olyan, politikától független területen, mint a közlekedési szabályok rendszere, szintén nem sikerül összehozni valami egyszerűt és egységesen számonkérhetőt, az elég fura.

A fő szabályok ugyanazok – nem számítva persze a Brit-szigeteket -, de a részletekben hihetetlenül sok az eltérés. Pedig tavaly óta az európai vezetői engedély általános hatályát már uniós szabályozás rögzíti, miközben ahány ország, annyiféle szabályrendszer szerint vizsgázott, aki megszerezte.

Egységes sebességhatárok

Nemhogy a földrajzi Európán, de még az EU-n belül is bizonyára hosszú ideig elképzelhetetlen marad egy egységes sebesség-szabályozási rendszer. Már csak a renitens Németország miatt is, ahol ugye nincs sebességhatár az osztott pályás utakon (személyautóval, persze). De a többi európai országban is erősen szórnak a limitek. A mi 130-110-90-50-ünkről (autópálya, autóút, országút, lakott terület) talán sokan úgy gondoljuk, hogy a legelterjedtebb rendszer, pedig nem. Ugyanez érvényes Olaszországban és Horvátországban – ennyi, másoknál máshogy van.

A cseheknél sztrádán és autóúton is 130 a limit, de a városi szakaszokon csak 80-nal szabad menni. A lengyeleknél 140 a sebességhatár sztrádán, 100 és 90, illetve emelt sebességű utakon 110 és 100 a limit autóúton illetve országúton. Lakott területen belül pedig 5 és 23 óra között 50, éjszaka 60.

Ausztriában sima, kétsávos országúton is szabad 100-zal menni. Nagy-Britanniában a hülye öl/miatyánk mértékrendszer miatt a limit 112 km/h osztott pályás úton, 97 országúton, 48 városban. Cipruson 100-nál gyorsabban sehol nem szabad menni, Svájcban 120 a sztrádán, 80 országúton a max.

Még az olyan szövetség-a-szövetségben sem sikerült egységes sebességhatár-rendszert összehozni, mint Skandinávia. Dániában 130-80-50, Svédországban 110-70-50, Norvégiában 100-80-50, Finnországban 120-80-50 a limit sztrádán, országúton illetve városban. Balti államok? Litvánia: 130-110-90, Lettország és Észtország: 110-90-50. Röhej.

Egységes táblázás

Ez itt egy, a szigetországban igen gyakran látható brit közlekedési tábla:

Miért nincs európai KRESZ? 1

Hányan tudják vajon, akik a kontinensről érkeztek, hogy mit jelent? Egyébként ugyanazt, mint Európa más vidékein a jól ismert Autóút tábla (persze, a fent említett spéci sebességhatárral). Ez meg egy magyar, legálisan kint lévő tábla, egy vasúti átjáró elől. Még nyíl is van rajta, ami viccesen áthallásos, de azért elképzelem, ahogy a német turista próbálja kitalálni, mi lehet egyenesen előre:

Miért nincs európai KRESZ? 2

És íme, egy tábla az EU-tagságért sorban álló Törökországból:

Miért nincs európai KRESZ? 3

Ez meg itt egy kép arról, hogy néz ki – a teljesség igénye nélkül – Európa különböző országaiban a Gyermekek tábla:

Miért nincs európai KRESZ? 4

Nem mondom, hogy mindenhol minden nemzetköziül legyen kiírva, de azért egy többé-kevésbé egységes, hozzáférhető adatbázisban regisztrált EU-s hivatalos táblalista nem lenne rossz.

Alkohol

Nálunk elméletileg nem lehet alkohol az emberben, ha vezet (kivéve persze a bicikliseket, valamiért). Albánia, Észtország, Moldávia, Horvátország, Románia, Oroszország, Szlovákia és Ukrajna is ilyen szigorú, de Európa más országiban 2, 3, <3, 4, 5 és 8 ezreléken ugrál az engedélyezett véralkohol-szint. Ez is fura, hiszen az alkohol hatása a járművezetői képességekre abszolút egyénfüggő, tehát már egy szigorú limit meghatározása is kicsit logikátlan, habár egyszerűen mérhető és a népesség többsége által elfogadható. De hogy egy kamionos miért szelheti át Európát keresztben úgy, hogy közben a vérében 5 (Finnország), 0 (Észtország), 5 (Lettország), 4 (Litvánia), 2 (Lengyelország), 0 (Csehország), 5 (Németország, Franciaország) végül 8 (Anglia) ezrelék között ugrándozhat jog szerint az alkoholszint – ki érti ezt?

Egységes büntetések

Pintér Sándor miniszter úr bizonyára szolgálati díszkardjába dőlne bánatában, de az átlagos magyar autós számára nagy könnyebbség lenne a környező országok, akár a nálunk jóval magasabb GDP-jű Ausztria büntetési tételeit átvenni. Míg nálunk egy bemért 20 km/h-s sebesség-túllépés 30 ezer forintot, nagyjából 100 eurót ér, Bécsben ezt megúsznánk a feléből. (A nem-EU tag Norvégiában pedig 500 euró lenne a bünti, és 31 km/h-s sebességtúllépésért még le is csuknának, minimum 18 napra!) Míg nálunk egy piros lámpán áthajtás 100 ezer forintot ér, Belgiumban 150 eurót, kevesebb mint a felét.

Fura, hogy az EU-n belül működik a tagországokban kirótt büntetések behajtása az országhatárokon átívelően is, viszont ennyire szórnak a tarifák. Segítené az átláthatóságot, adna bizonyos biztonságérzetet a külföldön autózoknak, ha mindig, mindenki tudná, mire számíthat, ha akarva vagy akaratlanul megszegi a szabályokat.

Egységesített kötelező felszerelések

A Balkánról jönnek néha rémtörténetek a számonkért hullazsákról, aminek hiányában az autóst egy hasraütéses alapon kirótt összegtől szabadította meg a rendőr. Belgiumban, Lengyelországban és még pár államban kötelező tartozék a tűzoltókészülék. Csehországban, Romániában és Szlovákiában még mindig kell lennie izzókészletnek a kocsiban. Elakadásjelző majdnem mindenütt kell – de Spanyolországban két darab!

A hólánctól a fényvisszaverő mellényig, tartalék szemüvegtől elsősegély-szettig országról országra változnak a szabályok. Már az is nagy boldogság, ha az elvileg szabadon bekószálható EU-ban némely állam, mint Portugália, bizonyos tartozékokat csak a hazai rendszámú autókban követel meg.

Milyen egyszerű lenne egy közös szabály, a logika szabályai alapján létrehozva: kukásmellény legyen annyi, ahány személyes a kocsi, EÜ-doboz megléte és érvényessége a műszaki vizsgán ellenőrizendő, hólánc a táblával jelölt szakaszokon kötelező, és így tovább – büntetés első alkalommal ejnyebejnye, második alkalommal valahány euró, harmadik alkalommal jogsibevonás. Hát nem?

Szavazás

Európai KRESZ az európai jogosítvány mellé - volna értelme?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • hopp

    Nem véletlenül nincs. Így ha a paraszt keresztülautózik Európán minden országban m
    le lehet rabolni valami helyi specialitás szarral. Pláne mikor sok esetben az egyenruhás utonálló még angolul se akar kommunikálni.

  • Guevara

    Ha már itt tartunk, akkor tulajdonképpen kéne egy egységes európai nyelv is, mert hogy érti meg pl. a spanyol autós azt hogy “kivéve célforgalom”.

  • hopp

    Hát a kivéve célforgalmat azt pont nem is kell érteni. Azt le kell sz@rni. Kivéve célforgalom = kivéve, ha saját magad ellensége vagy és az önsorsrontás a hobbid megspékelve egy kis szívással. Akkor egyértelműen neked van kirakva, hogy ne maradj játék nélkül egy percre sem. Egyébként meg, vagy behajtani tilos mindig és mindenkinek, vagy lehet menni és mindjárt egy halom problémával kevesebb.

  • nemkalapos

    Ami pár eltérés van országok között,illene megtanulni mindenkinek,mert esetleg életben hazajut. Ki-kitől,mit venne át?? Németek tőlünk az autópálya tempót,vagy fordítva??Lenne rénszarvas táblánk is?? Svájc vinné a kísérő nélküli háziállatok táblánkat?? A biztosítók,rögtön csődöt jelentenének. Mire mindenki megtanulná,30-40% a betonon hagyná a fogát!!

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.