Nem átverés: 4,4 literes fogyasztás

Benzinessel is takarékos az SX4 S-Cross

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.08.14. 06.00

Kipróbáltuk, hogy mérsékelt, de életszerű sebességgel utazva mennyit fogyaszt az SX4 S-Cross. Váratlanul keveset.

Törzsolvasóinknak feltűnhetett, hogy a MOL-028 rendszámú SX4 S-Cross nem átlagos tesztautó. Az ezüstmetál crossover ott volt velünk a Vezess.hu éves olvasói találkozóján a Szent György-hegyen, befogtuk a kocsit a kólás-fogkrémes autómosásra és most újra írunk róla. Az S-Cross ugyanis féléves tartósteszten fut nálunk, így ezt a rendkívül fontos újdonságot sokkal alaposabban ki tudjuk próbálni, mint a többi tesztautót.

Légkondi nélkül

Nemrég a hétvégét a Balatonnál töltöttük a Suzukival, de a Bernd Mayländer-interjú miatt szombat este jelenésem volt a fővárosban, majd éjjel egy és három óra között tértem vissza Balatonfüredre. Mivel éjszaka nem kellett a légkondicionálás, adta magát, hogy a háztól házig 136 kilométeres úton megmérjem, meddig megy le az SX4 S-Cross fogyasztása ésszerű körülmények között.

Kikapcsoltam a klímaberendezést, csak a ventilátor ment

Mármint számomra vállalható kondíciókkal. Sokakat látok, akik az 1-es úton is 65-70-nel osonnak, mert úgy fogyaszt legkevesebbet az autó. Ezt nem kell minősíteni, akinek van pénze gyorsabban haladni, örüljön jó sorsának, a csettegőktől csak annyit kérnék, hogy ne a sáv közepén menjenek, hogy aki siet, könnyebben előzhessen.

Sok múlik a gumikon

Indulás után még Budaörsön tankoltam és alaposan felfújtam a gumiabroncsokat. A Suzuki igen okosan jelzi a vezető oldali ajtóoszlopra ragasztott matricán, hogy választhatok kényelmesebb és takarékosabb guminyomás között.

Adatlap

Benzinessel is takarékos az SX4 S-Cross

Nem átverés: 4,4 literes fogyasztás 1
Motor 1586 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 120 LE
Nyomaték 156 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11 sec
Végsebesség 180 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,5 l / 100 km

Utóbbi eltér a maximális terheléshez megadott értéktől. Tehát egy személlyel is mehetünk elöl pl. 2,8 baron, csak rázni fog az autó. Mivel meleg gumival mintegy 0,3 barral magasabb légnyomásértéket kell beállítani, mint hidegen mérve, a benzinkúti nyomásmérő 3,1 illetve 2,9 bart mutatott.

A minimumfogyasztási méréskor 95 kilométer/órára állított tempomattal vezettem. Lassabban nem mennék autópályán, bár a szinte üres M7-en 80-nal sem sok vizet zavartam volna. Így azonban a kamionoknak biztosan nem kellett megelőzniük és ha lassan is, de haladtam.

Jó bő gázzal, a nyitott fojtószeleppel a szívási veszteségeket csökkentve gyorsítottam, a pazarlást elkerülendő 2000 körül feljebb kapcsolva. Mivel a sebességet magától tartotta az autó és a sztrádán nincsenek gödrök, amelyekbe beledöccenve valamelyest nőne a fogyasztás, vezetőként szinte semmilyen hatással nem voltam az autó takarékosságára.

Csak nőtt és nőtt a hatótáv

Meglepő volt, hogy az addigi 4300 kilométeren 6-6,5 l/100 km vegyes fogyasztást produkáló autó kijelzőjén ezúttal folyamatosan nőtt a megtehető távolság. Mire a Balaton fővárosába értem, a hatótávolság meghaladta az induláskorit, pedig jó 120 kilométernyi benzin hiányzott a tankból.

123 km után a számítógép nagyobb hatótávolságot ír, mint induláskor. Ez nem nem tévedés, ilyenek a fedélzeti számítógépek, mert mindig az utolsó szakasz alapján számolják ki a megtehető távolságot

Betértem a Shell-töltőállomásra a 71-es út mentén, ahol a szemközti MOL-kúttal összhangban, egyformán magas benzinárakkal húzzák le az utazókat. Egyszer rákérdeztem itt egy benzinkutasnál, hogy miért ilyen drága és miért egyformán drága ez a két kút, de szerinte ez nem rajtuk múlik. Áraikat a budapesti központban szabják meg. A sárga-piros kút az északi partra tartókat, a piros-fehér-zöld pedig a Budapest felé menőket feji meg, szép egyetértésben.

Óra szerint 4,2, valójában 4,4 l/100 km

Mindegy is, a lényeg, hogy csattant a pisztoly, előszörre. 0,93 liter túl kevés lett volna erre a távra, hát töltöttem-csorgattam tovább. Másodszor is kikapcsolt a töltőpisztoly. Ilyenkor a Suzuki tankja már nagyon-nagyon tele van. Aztán beleerőltettem még pár decit és harmadszor is leállt a kútoszlop.

4,2 litert ír a fedélzeti számítógép, amely nem tévedett nagyot. A 4,4 l/100 km mért érték alig magasabb

4,4 liter/100 kilométer lett a mért eredmény. Kiugróan jó érték egy Euro 6-os normát teljesítő, tágas, masszív, energikus és főleg benzines családi autótól. Ami lehet, hogy kicsit még kevesebb, mert induláskor az első kattanás után csak kikerekítettem egész százasra az összeget, hogy elejét vegyem az esetleges trükközésnek. (Ez a kényszeres odafigyelés még a kápés korszakból maradt bennem, bankkártyával nincs is visszajáró.)

Mitől fogyaszt keveset?

Másnap gondolkodni kezdtem, hogyan tudott ez a benzines Suzuki egy dízeltől is szépnek mondható fogyasztást produkálni? A legfontosabb talán a mérsékelt sebesség: 90-100 között a légellenállás még nem vészesen nagy. A többi az autón múlott.

Van kényelemorientált és takarékosabb vezetőknek szóló légnyomás. Utóbbi eltér a maximális terheléshez megadott értéktől

Alaktényezője 0,33, ami a terepjárószerű kompakt autók között egész jó. Mivel a légellenállás az alaktényező és a homlokfelület szorzata, sokat számít, hogy az S-Cross nem különösebben széles és magas. Szélessége 176,5, magassága 157,5 centiméter. Egy Kia Sportage értéke 185,5/163,5 cm, a Škoda Yeti szélessége 179,3, magassága 169,1 centi.

1,1 tonnás családi autó

A megemelt légnyomásról már írtunk, az abroncsokról még nem. Az autó Continental EcoContact garnitúrával hagyta el az esztergomi gyárat, amely eleve csökkentett gördülési ellenállással javítja a fogyasztást. Városban nagyobb, autópályán csekélyebb a haszna, de százon 2-4 decilitert hozhat a sima gumikhoz képest.

Éjjel három óra van, odaértem Balatonfüredre. A benzinkúton osztok-szorzok, nem hiába jöttem ilyen komótosan 90 és 100 km/óra között

Bár most nem sokat kellett gyorsítani és lassítani, az SX4 S-Cross soha nem fogyasztana ilyen jól, ha nem volna ennyire könnyű. Az ötcsillagos Euro NCAP törésteszt ellenére az autó a forgalmi szerint csupán 1085 kilót nyom. Lehet lenézni a Suzukit, de ebben az értékben a pocskondiázóknak is el kell ismerniük az intelligens tervezést.

Hosszú váltó, rendes motor

Jól jött az ésszerűen hosszú váltó-áttételezés. Próbánk során a motor 2250-et forgott 90-95-nél, míg 120 kilométer/óránál 3000 a percenkénti fordulatszám ötödikben.

A vezetési stílus után a legtöbb a motoron múlik. A tesztautóban lévő ezerhatos szívómotor a Swift Sport négyhengeresével rokon. Szelepvezérlése változó, 16 szelepes, de tulajdonképpen nincs benne semmilyen műszaki vívmány, csak nagyon jól megcsinálták. A papíron keveset fogyasztó motor (5,6 l/100 km a gyári átlaga) tartóstesztünkön is takarékos. De ezt egy Suzukitól el is várhatjuk.

Kommentek

  • HERCULES

    Nem átverés! BMW i8 2,1 literes fogyasztás, több mint 300 LE-nél… (igaz, az ára nem ugyan az, de itt nem is ez volt a lényeg…)!
    Miért kell fényezni ezeket a “bevásárló kocsikat”?
    Még az én 2 tonnás, 3L-es diesel motorral szerelt szerelt Chrysler 300C-sem is alig eszik 6 liternél többet 120-as tempónál..! Azért, van egy kis különbség a két kategória között (A kényelemről már nem beszélek…)! Ha baleset éri a Suzukit, meg egy nagyobb méretű autót, a túlélési esélyek, nem a Suzukiban nagyobb! A Suzuki csak motorkerékpárban tökéletes, kár, hogy autót nem tud olyat gyártani! Példát vehetne a Hondáról..! Én, ha 4 milliót kellene kifizetnem egy autóra, akkor inkább vennék egy 10 éves, de autó formájú és teljesítményű, használt kocsit, mint egy új Suzukit, Opel Corsát, VW polot.., stb. Ez is csak egy vélemény volt..

  • swattos

    Szerintem kár volt tippet adni a túlfújt gumira, mert lesz olyan barom akik csak annyit fog fel az egészből, hogy jó kemény legyen a gumi. Aztán majd azt vesszük észre, hogy egymás után durrannak szét a gumik, mert lesz olyan aki még az 5 bart is kipróbálja.

  • OKdoki

    Szóval dízeles? Míért, ki méri így a fogyasztást teszteken? Megfordítom. Így szokott kijönni 5 liter alatti fogyasztás az 1.4, 1.5, 1.6-os dízelmotorral szerelt kompaktokon? Kúton mérve, nekem jött ki 5,2-es fogyasztás Budapast-Tátra-Budapest viszonylatban úgy, hogy négy napot még a városban is közlekedtem tankolásig. Ezért is mértem meg ugyanazon a kúton teljesen telitöltve, ami nem nehéz, mert mindössze plusz két litert enged az autóm lekattanás után, akkora már kicsurgáson van. Bár, csak a szlovák rövid autópálya szakaszon mentem 120-al. Az M2-ön 110, és a többi szakaszon 90-nel. Viszont hárman ültünk az autóban. 2.2-re fújt Nokian WR3D téli gumikkal, -6 és 5 fok között, de az előbbi csak a hegyek között, inkább 0 fok felett egy kicsivel. Szóval, mindezt egy gyári érték szerint 1350 kilós Lagunámmal. 1.9 dCi 120 lóerős, 270Nm produkáló motor. Egy 1.6-os dízel kompakt mindezt még kb. fél literrel kevesebből is kihozta volna.
    De ezzel a mérési metódussal sincs semmi baj, csak akkor a versenytársakat is így kell lemérni. Na, arra kiváncsi lennék!

  • oszkopeter

    90-nél minden modern autó nagyon keveset fogyaszt, hiszen az EU mérési ciklus szerint pont erre (is) optimalizálják őket. Nekem több, régebbi középkategóriás 1,4-1,6 benzinesből is sikerült kihozni 5 liter alatti értéket. Mondjuk a Peugeot 308 1.6 HDi 110 LE 2,9 literes értékét semmilyen benzinessel nem tudtam megközelíteni. Amúgy sok függ a széltől is, tapasztalataim szerint egy enyhe szembe vagy hátszél is meg tudja változtatni +/- 1 literrel a fogyasztást.

  • Gólya

    Ez határozott visszalépés a Suzukitól! Ha jól tudom a régi swiftek autópályán 160-as utazósebességnél fogyasztottak 5 liter körül, ilyen lassú menetnél pedig már szinte termelte a motor a benzint :)

  • hova

    Tökéletesen megfelel az árával együtt ez az autó egy négy fős családnak. Főleg, ha olyan keveset kell vele foglalkozni, mint elődjeivel.Azaz semmit.

  • péloday

    “Meglepő volt, hogy az addigi 4300 kilométeren 6-6,5 l/100 km vegyes fogyasztást produkáló autó kijelzőjén ezúttal folyamatosan nőtt a megtehető távolság. Mire a Balaton fővárosába értem, a hatótávolság meghaladta az induláskorit, pedig jó 120 kilométernyi benzin hiányzott a tankból.”????????????????????????? MI VOLT ITT A MEGLEPŐ ????????

  • péloday

    Lancia Lybra 1.6 benzin ,tank 60 liter ! Teli tank,megtehető kilométer száma 579,elindulok 10 perc múlva kijelzőn megjelenik”megtehető km 999 !! Mindezt úgy,hogy van benne 218000 km !! Megtehető vele a 999 km.

  • bochi

    Hercules… az is maradsz.

  • hulyemernok

    Teljesen rendben van amit leirtatok, csakhogy ez ugyanúgy egy életszerűtlen helyzet. Persze reklámnak nagyon jó (talán az is), de ha mégsem az, akkor nem ártana megemliteni, hogy ugyan ilyen körülmények között mire képesek a riválisok. Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy lennének még ennél is jobb eredmények.

  • tgu.ts

    Nagyon durva, de kellemes meglepetés.
    Kíváncsian várom a tartós tesztről szóló posztot.

  • oszkopeter

    @K.Tamás
    Ha hazugságra vágysz inkább kapcsold be a híradót…
    Az említett 2.9-es fogyasztás egy kb. ugyanolyan reális szituációban jött össze, mint amit a cikk leír. Egy teherautót kísértem fel Székesfehérvárról Budapestre, stabil 80-90-es tempóval, M7 autópályán egy téli szélcsendes délután. Hangsúlyoznám hogy nem a teherautó szélárnyékában autóztam és nem fújtam keményre a gumikat. Egyszerűen kinulláztam indulás után a kompjútert és mire Budaörsre értünk lement 2.9-re a fogyasztás. Ez egy 2009 körüli 1.6 e-HDi 112 LE-s 308 volt. Persze nem is ezért szerettem, hanem mert 150-es tempónál sem kért többet 5.6-5.7 liternél és városban is nehéz volt 6 fölé vinni! Kíváncsi lennék mit produkálna az ajnározott Suzuki ilyen körülmények között? 7-8 liter? Vagy még több?? Ez egy reklám cikk, nincs is ezzel gond, de stabil 90-nél tényleg minden modern autó nagyon jól fogyaszt.

  • ACC.600

    egyetlen egy távol keleti jármű van, ami megbízható, az pedig a tuc-tuc. a többiről csak a visszahívások miatt hallottam…. :D

    AUTÓT EURÓPA GYÁRT.

  • Opelfan

    Az is durva menőmanó, hogy a Te sz.r Corolla TS-ed vigyázzban állhat bármelyik HDi előtt ha fogyasztásról van szó. Sőt egy 170 lovas 2.2 Hdi mellett már a 192 lovaddal sem tudsz menő lenni… inkább csak manó :D.

  • Krisszi07

    Lehe így-úgy fikázni a japán benzines autókat, és lehet megisszák a maguk 7-8 literét, és fogyasztásban jóval elmaradnak a francia HDI vagy egyéb dízel erőforrások mellett, de én erre csak annyit szoktam mondani: szervizköltség…

    Sajnos simán visszapumpálódik a francia dízelekbe az az összeg, amit megspórol az ember az üzemanyagon. Tapasztalatból mondom, bár ne így lenne.
    :(

    Tudom most majd jönnek a kommentek, hogy 10 éve francia autót hajtok, eddig csak olajat cseréltem még a fék sem kopik, és takarodj a szutyok japán vasaddal, de ezt megszoktuk már. :)

  • menőmanó

    Opelfan

    Nagyon nem vagy képben, ha azt hiszed érdekel a fogyasztás. :)
    Az ilyen általad emlegetett dízelesek kb. 200 lóig ( a nehezebbek 240-ig) mindig derültséget szoktak okozni a számukra kevés eséllyel kecsegtető küzdelmükkel. :D

  • ACC.600

    gondolom azért nyomod ki a belét a toyotának mert időpontra mész a visszahívási akció miatt. írd már le milyen harmadszorra a szervízben ülni és mosolyogva bólogatni, mikor elnézést kérnek megint a hibájuk miatt….mert én nem tudom milyen érzés.

  • peters

    Szóval köszönöm a cikket, keresem a valamennyire tartós tesztnek látszó jelentéseket az S-Croosról, én most rendeltem egyet a Merkantil lízinges akcióval, minimális hitellel mert úgy élt csak az akció… + nagyon jó árat mondtak a korábbi Swiftemre és be is számították.

    (Clint Eastwood: A vélemény olyan, mint a segglyuk, mindenkinek van, de senki nem kíváncsi a másikéra…)

    Bíztató, hogy majd az összes teszt alacsony fogyasztásról számolt be, nem csodálkoztam az alacsony össztömeg és a Suzukis azpasztalataim miatt sem, várom már mit fog a kezeim alatt produkálni a masina.
    Van némi összehasonlítási alapom, Swift mellett egy második gen. Astrát illetve egy vadi új Focust használok cégesként, lehet vitatkozni hogy melyik autó mennyit ér, segglyukam (na jó, véleményem) szerint 4-4,4M HUF összegért ez az autó igenjó vétel, egy fél fokkal komolyabbnak érződő japán autó az átleg középkategóriához képest. Egy Octavia nagyobb, egy Duster meg olcsóbb, az igaz, körbejárva az autópiacon mégis sikerült 1 hét alatt eldöntenem mi lesz a választásom a következő 8 évre….

    Kátyumentes utakat és olcsó üzemanyagot kívánok az autóstársaknak!

  • gilmat

    Én kifejezetten örülök a fikázó véleményeknek ;-)… még, még… a Suzukikat rengeteg ember nem ismeri el Magyarországon, ritka nagy az értékvesztésük, talán a legnagyobb… így nekem majd pár év múlva pont jó is lesz majd egy fiatal használt, olcsón ;-)
    Neeem, nem SUV-ot keresek feltétlen. Nem csak az lehet családi autó. Hanem azt, hogy a körülményekhez képest olcsó legyen, illetve az 1.6os szívóbenzin ami érdekel ebben a sztoriban. 80%-ban városban gyűrjük sajna, be sem melegszik télen, és erre nem kockáztatnék semmilyen dízelt vagy turbó benzint ;-) Ha meg igyekezni kell vele vagy előzni főúton, akkor vissza kell kapcsolni, és bátran elhúzni, mert aki azt várja, hogy alulról nyomatékos legyen, és leadja a 120pacit, és nem csak 5500-6000rpm-en, akkor neki nem szívóbenzines autó kell.
    Az autó formája nem feltétlen csábító, de hányingerem sincs tőle. Jó lesz ez.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra, és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

Nagy újítás jön, így még nem vehettél e-matricát

Az idén először új kényelmi szolgáltatásként már az érvényességi idő kezdete előtt, december 8-tól megvásárolhatók a következő évre szóló országos és megyei e-matricák.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Fotókon a vadonatúj Opel Insignia

Jobbkormányos testvérmárkája beelőzte az Opelt: a Vauxhall emblémájával kerültek napvilágra a következő generációs, márciusban debütáló Insignia első fotói.

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.