Törzsolvasóinknak feltűnhetett, hogy a MOL-028 rendszámú SX4 S-Cross nem átlagos tesztautó. Az ezüstmetál crossover ott volt velünk a Vezess.hu éves olvasói találkozóján a Szent György-hegyen, befogtuk a kocsit a kólás-fogkrémes autómosásra és most újra írunk róla. Az S-Cross ugyanis féléves tartósteszten fut nálunk, így ezt a rendkívül fontos újdonságot sokkal alaposabban ki tudjuk próbálni, mint a többi tesztautót.

Légkondi nélkül

Nemrég a hétvégét a Balatonnál töltöttük a Suzukival, de a Bernd Mayländer-interjú miatt szombat este jelenésem volt a fővárosban, majd éjjel egy és három óra között tértem vissza Balatonfüredre. Mivel éjszaka nem kellett a légkondicionálás, adta magát, hogy a háztól házig 136 kilométeres úton megmérjem, meddig megy le az SX4 S-Cross fogyasztása ésszerű körülmények között.

Kikapcsoltam a klímaberendezést, csak a ventilátor ment

Mármint számomra vállalható kondíciókkal. Sokakat látok, akik az 1-es úton is 65-70-nel osonnak, mert úgy fogyaszt legkevesebbet az autó. Ezt nem kell minősíteni, akinek van pénze gyorsabban haladni, örüljön jó sorsának, a csettegőktől csak annyit kérnék, hogy ne a sáv közepén menjenek, hogy aki siet, könnyebben előzhessen.

Sok múlik a gumikon

Indulás után még Budaörsön tankoltam és alaposan felfújtam a gumiabroncsokat. A Suzuki igen okosan jelzi a vezető oldali ajtóoszlopra ragasztott matricán, hogy választhatok kényelmesebb és takarékosabb guminyomás között.

Adatlap

Benzinessel is takarékos az SX4 S-Cross

Nem átverés: 4,4 literes fogyasztás 1
Motor1586 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény120 LE
Nyomaték156 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)11 sec
Végsebesség180 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,5 l / 100 km

Utóbbi eltér a maximális terheléshez megadott értéktől. Tehát egy személlyel is mehetünk elöl pl. 2,8 baron, csak rázni fog az autó. Mivel meleg gumival mintegy 0,3 barral magasabb légnyomásértéket kell beállítani, mint hidegen mérve, a benzinkúti nyomásmérő 3,1 illetve 2,9 bart mutatott.

A minimumfogyasztási méréskor 95 kilométer/órára állított tempomattal vezettem. Lassabban nem mennék autópályán, bár a szinte üres M7-en 80-nal sem sok vizet zavartam volna. Így azonban a kamionoknak biztosan nem kellett megelőzniük és ha lassan is, de haladtam.

Jó bő gázzal, a nyitott fojtószeleppel a szívási veszteségeket csökkentve gyorsítottam, a pazarlást elkerülendő 2000 körül feljebb kapcsolva. Mivel a sebességet magától tartotta az autó és a sztrádán nincsenek gödrök, amelyekbe beledöccenve valamelyest nőne a fogyasztás, vezetőként szinte semmilyen hatással nem voltam az autó takarékosságára.

Csak nőtt és nőtt a hatótáv

Meglepő volt, hogy az addigi 4300 kilométeren 6-6,5 l/100 km vegyes fogyasztást produkáló autó kijelzőjén ezúttal folyamatosan nőtt a megtehető távolság. Mire a Balaton fővárosába értem, a hatótávolság meghaladta az induláskorit, pedig jó 120 kilométernyi benzin hiányzott a tankból.

123 km után a számítógép nagyobb hatótávolságot ír, mint induláskor. Ez nem nem tévedés, ilyenek a fedélzeti számítógépek, mert mindig az utolsó szakasz alapján számolják ki a megtehető távolságot

Betértem a Shell-töltőállomásra a 71-es út mentén, ahol a szemközti MOL-kúttal összhangban, egyformán magas benzinárakkal húzzák le az utazókat. Egyszer rákérdeztem itt egy benzinkutasnál, hogy miért ilyen drága és miért egyformán drága ez a két kút, de szerinte ez nem rajtuk múlik. Áraikat a budapesti központban szabják meg. A sárga-piros kút az északi partra tartókat, a piros-fehér-zöld pedig a Budapest felé menőket feji meg, szép egyetértésben.

Óra szerint 4,2, valójában 4,4 l/100 km

Mindegy is, a lényeg, hogy csattant a pisztoly, előszörre. 0,93 liter túl kevés lett volna erre a távra, hát töltöttem-csorgattam tovább. Másodszor is kikapcsolt a töltőpisztoly. Ilyenkor a Suzuki tankja már nagyon-nagyon tele van. Aztán beleerőltettem még pár decit és harmadszor is leállt a kútoszlop.

4,2 litert ír a fedélzeti számítógép, amely nem tévedett nagyot. A 4,4 l/100 km mért érték alig magasabb

4,4 liter/100 kilométer lett a mért eredmény. Kiugróan jó érték egy Euro 6-os normát teljesítő, tágas, masszív, energikus és főleg benzines családi autótól. Ami lehet, hogy kicsit még kevesebb, mert induláskor az első kattanás után csak kikerekítettem egész százasra az összeget, hogy elejét vegyem az esetleges trükközésnek. (Ez a kényszeres odafigyelés még a kápés korszakból maradt bennem, bankkártyával nincs is visszajáró.)

Mitől fogyaszt keveset?

Másnap gondolkodni kezdtem, hogyan tudott ez a benzines Suzuki egy dízeltől is szépnek mondható fogyasztást produkálni? A legfontosabb talán a mérsékelt sebesség: 90-100 között a légellenállás még nem vészesen nagy. A többi az autón múlott.

Van kényelemorientált és takarékosabb vezetőknek szóló légnyomás. Utóbbi eltér a maximális terheléshez megadott értéktől

Alaktényezője 0,33, ami a terepjárószerű kompakt autók között egész jó. Mivel a légellenállás az alaktényező és a homlokfelület szorzata, sokat számít, hogy az S-Cross nem különösebben széles és magas. Szélessége 176,5, magassága 157,5 centiméter. Egy Kia Sportage értéke 185,5/163,5 cm, a Škoda Yeti szélessége 179,3, magassága 169,1 centi.

1,1 tonnás családi autó

A megemelt légnyomásról már írtunk, az abroncsokról még nem. Az autó Continental EcoContact garnitúrával hagyta el az esztergomi gyárat, amely eleve csökkentett gördülési ellenállással javítja a fogyasztást. Városban nagyobb, autópályán csekélyebb a haszna, de százon 2-4 decilitert hozhat a sima gumikhoz képest.

Éjjel három óra van, odaértem Balatonfüredre. A benzinkúton osztok-szorzok, nem hiába jöttem ilyen komótosan 90 és 100 km/óra között

Bár most nem sokat kellett gyorsítani és lassítani, az SX4 S-Cross soha nem fogyasztana ilyen jól, ha nem volna ennyire könnyű. Az ötcsillagos Euro NCAP törésteszt ellenére az autó a forgalmi szerint csupán 1085 kilót nyom. Lehet lenézni a Suzukit, de ebben az értékben a pocskondiázóknak is el kell ismerniük az intelligens tervezést.

Hosszú váltó, rendes motor

Jól jött az ésszerűen hosszú váltó-áttételezés. Próbánk során a motor 2250-et forgott 90-95-nél, míg 120 kilométer/óránál 3000 a percenkénti fordulatszám ötödikben.

A vezetési stílus után a legtöbb a motoron múlik. A tesztautóban lévő ezerhatos szívómotor a Swift Sport négyhengeresével rokon. Szelepvezérlése változó, 16 szelepes, de tulajdonképpen nincs benne semmilyen műszaki vívmány, csak nagyon jól megcsinálták. A papíron keveset fogyasztó motor (5,6 l/100 km a gyári átlaga) tartóstesztünkön is takarékos. De ezt egy Suzukitól el is várhatjuk.