Féláron, gyorsabban és kényelmesebben utazni?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.08.14. 16.00

Forintos számítások bizonyítják a telekocsi előnyeit. Cserében végig kell hallgatnia egy tök idegen élettörténetét. Ha tetszik a sztori, ha nem.

Ön rühelli a tömegközlekedést, de
  –  nincs kocsija
  –  viszont hóna alatt a gyereke
  –  balján a neje
  –  és bár finnyás a buszra, vonatra, a bukszája is kong az ürességtől.

Nyaralni viszont menne kis családjával, legalább a Balcsira egy hetet. Hogy jut le oda és vissza olcsón?

Mi ez az egész?

A 2007 óta működő Oszkar.com és a 2012-es alapítású AutóHop nevű telekocsi-szolgáltatók határozott állítása szerint idén nyáron több tízezren választották – például a balatoni utazáshoz – ezt a formát. De állítólag Horvátországba is így jutottak el ezrek.

De mi is az a telekocsi? A saját autójukkal ide-oda közlekedők némi pénzért utasokat fogadnak az üres ülésekre – röviden ennyi. A sofőrök és az utasok több online rendszer segítségével találhatnak egymásra, ezeken az autósok beírják, hogy mikor hová mennek, és mennyit kérnek a fuvarért, az utasok pedig bejelentkeznek. Az indulás előtt telefonos egyeztetés, aztán hajrá, majd fizetnek.

Anyagilag mindkét oldal jól jár: megtérül a járműtulajdonos költségeinek egy része, vagy ha ügyes, akár egésze, az alkalmi utasok pedig sokkal olcsóbban utazhatnak a tömegközlekedésnél.

De nem csak forintban mérhető előnyei vannak, az autósok többnyire háztól házig viszik utasaikat, akiknek így nem kell kibumlizni csomagokkal a pályaudvarra, majd megérkezés után pedig onnan a végső céljukhoz. Ebből következően gyorsabb is a tömegközlekedésnél, rugalmasabb, és valószínűleg tisztább is.

Az Egyesült Államok egyes autópályáin külön sáv van a 2-3 személlyel autózóknak


Mennyibe kerül?

Az Oszkar.com rendszere már az útadatok bevitelekor ajánl egy összeget a sofőrnek, ami átlagosan 12-14 forint kilométerenként, utasonként, a felső határ 18. “Efölött már a profitszerzés lehetőségéről beszélünk, természetesen erre is van módjuk az autósoknak, csak az más rendszer. Ott már minimális díjat kérünk a 18 forint alatt ingyenes szolgáltatásunkért” – mondja Prácser Attila társalapító a Vezess.hu-nak. Hasonló árakat találunk az AutóHopnál is.

Maradva a cikkindító példánál egy kétszülős kisgyerekes család Budapestről Siófokra
  –  ha lenne, saját kocsival, 7 literes fogyasztással és 410 forintos benzinnel, egy hetes pályamatricával számolva kb. 12 ezer forintból teszi meg oda-vissza az utat
  –  vonattal a két felnőtt jegy oda-vissza több (4×2700 forint, plusz 3 éves kortól fizetni kell a gyerek után, és ki is kell jutni a pályaudvarra, meg vissza, azaz a 4 BKV-jegy 4×350 forint vagy bérlet, 6 éves kortól a gyerek is fizetős, és ha nem akarnak kutyagolni Siófokon, az is plusz költség
  –  telekocsival, rendszerint háztól házig 6800 forint az átlagos ár erre az útra

A horvát tengerpartra, mondjuk a durván 600 kilométerre fekvő Rovnijba nagyjából így állnak a költségek (senki ne vessen meg, ha tud jobbat, körülbelüli összegek, amelyek azért mutatják a különbségeket)
  –  mondjuk van saját kocsi is, azzal 84 liter üzemanyag 34.400 forint, plusz autókopás
  –  telekocsival az Oszkar.com-on 6000-10000 forint közötti ajánlatok közül válogathatnak az jelöltek, utasonként persze
  –  közvetlen busz egy irányba 18.000 forinttól felnőtt utasonként
  –  a vonat több átszállással 15.000 forint körül – de e két utóbbi menetidőben minimum a duplája az autós utazásnak

Környezetvédővé vált egykori évfolyamtársa is ezt ajánlja

“A rendszerváltás előtt az Ötödik sebesség című rádióműsorban már bemondták, hogy ki hová keres alkalmi útitársat” – idézi fel a hazai kezdeteket Imre Loránd Balázs, az AutóHop munkatársa. Ennek ellenére a telekocsi főként az utóbbi pár évben kezdett terjedgetni idehaza, jelenleg olyan 50 ezer honfitársunk fizetett sofőr, avagy fizető utas legalább havi egy alkalommal, ami meglehetősen szerény szám. Nem úgy a tőlünk tehetősebb polgároknak otthont adó Franciaországban, ahol az állami vasút vezetője nemrég közölte, számukra a legnagyobb konkurencia a telekocsik működése.
    Elsőre talán kicsit furcsa, de az autózás ellenségeként is nevet szerzett Levegő Munkacsoport is meleg szavakkal ajánlja a telekocsit – persze éppen azzal a szándékkal, hogy csökkenjen az utakon a járművek száma. Különösen azoké, amelyekben egy-egy ember ücsörög. A zöldek szerint ugyanis nem csak a magasabb üzemanyagárakra jó válasz ez, hanem a forgalomszervezés és a környezetszennyezés problémáira is.

Rendszeres ingázáshoz jó ez?

Sőt, erre használják a legtöbben. Az Oszkar.com adatai szerint így néz ki a nyélbe ütött közös utazások top 10-e. Melléjük írtam a szolgáltató rendszere által összegzett átlagos fuvardíj összegét – mindenki számolgathat, hogy tömegközlekedéssel mennyibe jön ki egy-egy ilyen út, megéri-e mondjuk neki beülni egy idegen kocsijába.

  1.    Pécs-Budapest             2450 forint
  2.    Szeged-Budapest         1930
  3.    Miskolc-Budapest          2120
  4.    Debrecen-Budapest      2630
  5.    Nyíregyháza-Budapest  2970
  6.    Budapest-Győr              1580
  7.    Budapest-München        9520
  8.    Budapest-Veszprém      1560
  9.    Baja-Budapest               1890
  10.   Budapest-Siófok           1600

A munkájukat az otthonuktól távol végzők, egyetemisták, és Prácser szerint újabban unokát látogató nagymamák is rendszeresen igénybe veszik a telekocsikat. Utóbbiak sokszor nem is spórolási szándékkal, hanem kényszerből. Nehézkes a csomagokkal a tömegközlekedés, a fuvarozójuk ráadásul kapuig viszi őket.

Nem meglepő a müncheni út helyezése sem, elnézve az oldalakon szaporodó németországi útajánlatokat, valószínűleg egyre több vendégmunkás spórol pénzt ily módon.

A főváros környékéről bejárók viszont nem kerültek be egyelőre az élmezőnybe, holott talán erre lenne a legjobb a telekocsi rendszer. Ennek oka valószínűleg az, hogy akkor lenne szuper Vácról, Szigetszentmiklósról vagy máshonnan féláron bejárni, ha heti 2×5 alkalomra biztosan, fixen, hosszú távon lehetne fuvart szervezni. Ez ma még nem így működik, inkább az alkalmi, főleg a heti-havi egyszeri utak népszerűek.

Szépen beállított illusztrációs fotónk azt mutatja, hogy a melóstól az irodistáig mindenki használhatja a telekocsit


Akkor minden szép és jó?

Azt azért mégsem. Vannak negatív tapasztalatok is, bár az általunk megkérdezett cégképviselők szerint minimális a problémák száma. Előfordul például, hogy késik a találkozóról valamelyik fél (a buszok és vonatok elvileg ugye pontosan kell, hogy startoljanak), sőt, a telefonos megbeszélés dacára van, hogy nem jelennek meg a helyszínen. Prácser állítja, több ilyen alkalom után kizárják a rendszerükből a másikat rendszeresen átverőket, egy alkalom után viszont még nem, mert bárkivel bármi történhet.

Imre Lóránd Balázs szerint előfordult már, hogy eltűnt valakinek valamilyen tárgya, de joggal folytatta úgy, hogy a tömegközlekedés járművein azért rendszeresebbnek tűnik a tolvajlás. “Aki rosszban sántikál, az nem regisztrál személyes adatokkal, fotóval, telefonszámmal egy online rendszerben, hanem gyaníthatóan inkább a stopposok között keresgél.”

És hát meg kell említeni, hogy egyesekben eleve ellenérzést kelthet beülni vadidegenk autójába, és kettesben autózni akár hosszú órákon át. Közben meg ugye hallgatni az ismeretlen élettörténetét, ha szimpatikus az alkalmi útitárs és az ilyen-olyan sztorija, ha nem.

Azt viszont nem hallgathatjuk el, hogy a sofőrként alkalmanként telekocsizó kollégánk fő pozitívumként éppen ezt említette: vele nagyjából egyidős, jófej fiatalokat ismert meg a közös utazásaik alatt. Mindez a pénzszerzésen felül.

Kommentek

  • Nick Árpi

    Bennem csak egy kérdés merült fel. A tömegközlekedési vállalatoknál egy baleset esetén gondolom valamilyen biztosítás fedezi az utast ért kárt (balesetit, vagyonit, akármit). Ha egy ilyen autóval utazó személyt ér kár, baleset, ki fizeti a révészt?

  • hopp

    Segíts magadon, isten is megsegít.
    Ha neked arra van szükséged, hogy valaki mindig fogja a kezecskédet, vezetgessen, akkor nyomorogjál a buszon dupla ennyiért.
    Senki nem erőlteti rád, hogy másokkal cipeltesd magad, nem szimpi a pofa megállítod, aztán kiszállsz.

  • subtotal

    Én használom, mint autós és nem volt még senkinek panasza.
    Ültem már be utasként is, úgy sem volt problémám.

    Nyilván nem olyan, mintha egyedül ülök a saját kocsimban és utasként is követel némi kompromisszumot (nem megy a zene például :), de ezt elfogadva kölcsönösen előnyös mindkét félnek.

  • menőmanó

    Az ötlet maga nem rossz, de nem szívesen ülök be utasként máshoz egy hosszú útra és én sem veszek fel szívesen senki ismeretlent.
    Jó és szerencsés, ha az ember nincs ilyen dolgokra rászorulva.

  • hopp

    Ugye? Igazából én is így vagyok vele. A francnak sem hiányzik, hogy végigsipákolják az utat. Kedvencen mikor éppen egyhuzamban a 13. vánszorgót előzzük a 46 kilométeres egyenesben és menetrendszerűen benyögik, hogy “és mi lesz, ha valaki jön szembe”. Hát ja bubu, akkor nekünk már régen meszeltek, ha egyszercsak úgy ott terem az égből.
    Más mellé beülni meg azok után amilyen magasztos filozófiákat olvasni pl itt is hát soha. :)

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.