Amikor egy Dacia húz ki a bajból

Sárga Angyal

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.08.04. 07.00

A legtöbb márkának van valamilyen assistance szolgáltatása. De akkor mire jó a Sárga Angyal?

Talán mindannyiunknak van valami emléke a Sárga Angyallal kapcsolatban. Még abból a korból, amikor volt 86-os benzin és keverék a kutakon, amikor a sokéves várakozás után átvett Daciát azonnal újra össze kellett rakatni, és amikor felforrt hűtővizű, hátsókerék-hajtású Škodák szegélyezték az érdi emelkedőt. Az autók sokat változtak, bonyolultabbak, megbízhatóbbak lettek, de továbbra is szokásuk maradt, hogy akkor és ott rohadjanak le, ahol nem kéne. A Sárga Angyal viszont nem változott, ilyenkor jön és megmenti az autóst.

A diszpécser mindig a legközelebbi autót küldi a helyszínre

Mindig is érdekelt hogy 2014-ben, a bonyolult elektronikákkal teletömött autókkal mi a fenét lehet csinálni az út mellett? Mármint, hogy újra szaladjanak, mert ugye az első ötlet mindig az, hogy most azonnal gyújtsuk fel ezt a hálátlan dögöt, miért pont most kellett neki ezt csinálni, stb. Így beültünk egy autóklubos Sárga Angyalba, és megnéztük. Az első meglepetés az volt, hogy az autók nem is sárgák. 

A mai első címünkhöz kicsit korábban érünk, mint a megbeszélt 9 óra. Várunk, próbáljuk felverni a tulajt. Kitartásunk jutalma, hogy nyílik a kapu, a tulaj örül, mi pedig betolatunk a Dokkerrel. Gyanús folyadékfolyás a panasz. Garázs nyílik, állunk leesik. Egy Corvette Stingray bújik ki a kuckójából, hörögve, csattogva. Csak sajnos álmában bevizelt, rózsaszín tócsa virít a műgyantán. Gyors átnézés, majd jön a diagnózis: sajnos nem egy egyszerű bilincs-, vagy csőcserére kell felkészülni, hanem a hűtő a ludas. Ereszt. Csere. Szakszerviz. Kicsit még csorgatjuk a nyálunkat, majd lépünk a következő helyszínre.

Leesik az állunk, amikor a beteg személyazonossága kiderül. Egy Corvette beteg hűtőjéhez jöttünk.

Miért Dacia?

A válasz nem túl bonyolult: mert olcsó. Amikor az Autóklub új szervizautók után nézett, gyorsan kiderült, hogy a Dacia áraival mások nem nagyon tudnak versenyezni. Két darab autóval többet tudtak így venni ugyanannyi a pénzből, mintha a második legjobb ajánlatot fogadták volna el. Emellett az üzenete sem utolsó a tagok felé: lám, mi ennyire spórolunk a pénzetekkel. Amúgy a Dokkert mi is szeretjük, itt egy dízel, itt pedig egy benzines Dokker teszt, a Vezess.hu szerzőinek tollából. Az Autóklubnál pedig 1,5-ös dízelek szolgálnak. Szép nagy puttonnyal, szolid fogyasztással.

Csúnya defekt a Nagykőrösin. Bár ezt csak akkor tudjuk meg, mikor odaérünk. Széthasadt jobb első kerék, jó, hogy semmi baj nem lett belőle. Szerencse, hogy ebben az autóban van pótkerék, bár nem teljes méretű, hanem mankókerék. De van! Gyors csere – sokan a gumis brutális légkulcsa miatt le sem tudják szedni maguk a kereket – légnyomás-ellenőrzés és a hölgy már mehet is tovább. Aztán ha minden napi teendőjével végzett, mehet a gumishoz is. 

Bikázáshoz, kerékcseréhez, hűtőproblémákhoz hívják a leggyakrabban a Sárgaangyalt

Pedig nem volt mindig ilyen tágas, takarékos autó a szerelők alatt. Kezdetben az osztrákoktól megörökölt Steyr Puchok dolgoztak, aztán jöttek a kombi Trabantok, Ladák, majd később az Opel Astrák, Suzukik, de A4-es Audival, Golfokkal is mentette az autósokat a Sárga Angyal. Aztán jöttek a Daciák, amelyek igazából már nem is sárgák, hanem fehérek, így nehezebb őket összetéveszteni az időközben besárgult taxikkal. Igaz, legalább kaptak jellegzetes sárga betéteket a kocsik. 

Minőségbiztosítás

A ’90-es évek végén a minőségbiztosítás divatosabb volt mint a susogós nadrág és a holdjáró cipő, így az Autóklub sem úszta meg, ők is minőségbiztosítottak egy jót. Az egységes színvonalú szolgáltatást országosan 50 autóval és a hozzájuk tartozó durván 80, 12 órás váltásban dolgozó szakemberrel oldották meg. Budapestet és környékét 10 autó szolgálja ki, és a kocsik felállítási helyét úgy szabták meg, hogy durván 100 kilométeres köröket rajzoltak, és minden pókháló közepén csücsül egy Sárga Angyal. Így egy órán belül bárhová eljuthatnak. Amúgy a körzetek mobilak, ha valahol sok a munka, a szomszéd be tud ugrani segíteni. Minden autóban van GPS is, így a diszpécser mindig tudja, kit hová érdemes vezényelni. 

Harmadik betegünk egy Ford Focus. Két hónapja felé sem néztek, kint szomorkodott a kertben. Bár az akksija friss, meg sem moccan. A mobil bikaszett megoldja a bajt, pöccre indul a kocsi. Megkerül a megkergült, önmagától nyitó-záró zár is, a mely a csomagtartó ajtajában merítette sunyi módon az akkumulátort. Már távoznánk, amikor a beragadt kézifék is megpróbálja ellehetetleníteni a beütemezett szervizlátogatást. Öt perc múlva már minden kerék vidáman forgott.

A két hónap állásban a bal hátsó fék is berohadt. A kézifék a bűnös.

Mire jó a Sárga Angyal?

Leginkább arra, hogy a lerobbant autóból újra mozgásképes járgányt varázsoljon. Ezek nagyobb részben ideiglenes megoldások, de az sem ritka, hogy végleges a javítás. Míg régen egy ékszíj-, vagy izzócsere rutinfeladat volt minden sofőr számára, addig manapság ezek már alaposan próbára teszik még a szakembert is. A Sárga Angyalnak leginkább a lemerült akkumulátoros autó bikázása, defektes kerék cseréje, izzócsere, a hűtőrendszer hibája, vagy éppen a kocsiba zárt slusszkulcs elővadászása a feladat. 
Vannak időszakos problémák is, például télen gyakrabban kell bikázni, nyáron pedig a hűtőrendszer bajai jönnek elő könnyebben. A frontok pedig az emberi hülyeségre hatnak, a kocsiba zárt kulcsok ilyenkor gyakoribbak. Ugyanúgy a napi munka mennyisége sem állandó, akadnak nyugisabb napok, 3-4 feladattal, de a 20-as nagyságrendbe is belekarcolnak néha.

Újabb páciens, Toyota Aygo. Itt is akksibaj az első tipp – minden erre utal – de bikázás után makacsul kitart a probléma. Gyors ellenőrzés, és kiderül, nincs ékszíj az autóban. Aztán az is, hogy a vízpumpa állt meg. Az álló ékszíjtárcsán meg idővel elégett a szíj. Ezt nem lehet az út szélén megjavítani, tréler kell a kisautónak. 

EZ az autó nagyon rosszul van. A vízpumpa csapágya halt meg, és rántotta magával a romlásba az ékszíjat is. A tulaj csak azt vette észre, hogy először a légkondi állt meg, majd töltés híján az akksi is feladta.

Logikus, hogy a rengeteg modellhez, típushoz képtelenség érteni, de szerencsére az út szélén nem is az automatikus váltó megcsúszó kettesével kell harcolni, hanem egy tetszhalott autóval, ami az esetek többségében egyszerűbb feladat, a szerelőnek elég néhány speciális területhez érteni. Aztán ha mégsem megy, akkor jöhet a tréler, és már viszik is az autót oda, ahová a tulaj kívánja. 

Mitől más, mint a többi?

2014-ben új autót venni valamiféle assistance szolgáltatás nélkül, szinte már lehetetlen. A dolog logikus is, az autó eladása után komoly bizniszt ígér a szervizelés is. Így a márkák megpróbálják így vagy úgy, de magukhoz láncolni az autóst. Kérdés, hogyan.
Néhány kivételtől eltekintve a márkák többsége szerződött partnereket küld a lerobbant autóshoz, így nem kell autóparkot fenntartani, saját szerelőket fizetni, elég hozzá egy call-center. Az állandó minőség léce itt már erősen remeg, de vegyük azt is számításba, hogy ezek a partnerek maguk is dolgoznak – egy lábon nem lehet megállni – így nem feltétlenül hagynak félbe azonnal valami megkezdett, bonyolult munkát, hogy szaladjanak menteni. Nem javítani, hanem menteni.

Ez a tudomyányos serszámos-szekrény még a korábbi szervizautóból maradt meg

Arról nem is beszélve, hogy hajnali négykor, a reptérre igyekezve egy tréler, és a szerviznyitás után megkapott csereautó ígérete nem éppen szívderítő ajánlat. Sokkal hasznosabb a helyszínre kiérkező szerelő, akinek ötperces munkája után a lerobbant autó sofőrje boldogan mehet tovább a saját kocsijával. Na ez az, ami igen jó dolog.

Kommentek

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

Pályán az első 2017-es Forma-1-es – videó

A Forma-1-es csapatok közül elsőként a Sauber küldte a pályára új autóját Barcelonában. Videó a C36-os bemutatkozásáról.

Kabaréba illő jelenet egy nyíregyházi parkolóban

Az egy dolog, hogy szabálytalanul parkolt két autós is, de a kiállni készülő kolléga sem volt a helyzet magaslatán.

Ez az autózás jövője. Kipróbáltuk!

Az új Smart, abból is főleg az elektromos változat autóbuzi szemmel egy érdektelen kis izé. Ugyanakkor ez a kocsika az európai nagyvárosi közlekedés közeljövőjének meghatározó eleme, az utcákat elárasztó igazi slágertermék lehet.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.