Miért utáljuk a bringásokat?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.08.01. 07.00

Nem, nem a szokásos, autós-bringás harcról lesz most szó. Gyalogos, sőt, másik bringás is utálhatja a biciklist. De vajon mennyire jogosan?

A közlekedés temérdek konfliktusforrást rejt magában. Az autós utálja a kamionost, teherautós a taxist, buszos a biciklist, illetve találomra is választhatunk párokat, biztosak lehetünk benne, hogy valaki, valaki mást mindig le tud szólni. Mi most a biciklisekkel kezdünk, de sorra kerülnek majd a taxisok, teherautósok, robogósok, sőt a gyalogosok is. Tehát miért is utáljuk a bicikliseket?
Igazából persze nem is utáljuk őket. Autósként legalábbis évről évre javul a helyzet, mintha kezdenénk hozzászokni, hogy az utak nem feltétlenül csak az autósok boldogságáért épülnek. Bringás tapasztalat, hogy egyre több helyen biztosan megkapom az elsőbbséget, az idióta, beláthatatlan szerkezetű biciklis-autós kereszteződésekbe is óvatosan benéznek a sofőrök, és már az sem jellemző, hogy az amúgy elmebeteg módon a Margit-híd útfelületére festett bringasávban az ember seggében lihegne valami türelmetlen négykerekű. 

Egyirányú biciklisáv. Sokan ezt sem tudják értelmezni

Sőt, egyes szabályokon talán még lazítani is lehetne. Például ezen:

Zebrán bringával? Na és?

Úton keresztbe átkelve a biciklisnek elméletileg le kell szállni a járgányról és gyalogosként viselkedve, komótosan tolni a cangát, amíg át nem ér a túloldalra. Engem autósként egy ideje nem visel meg különösebben, ha ez nem így történik, és a kerékpáros körültekintően, kényelmesen átteker az úton. Az az autós, aki a “nem gyalogos, nincs is elsőbbsége!” felkiáltással terrorizálja a bringást, az egy címeres kretén. 

Itt szerencsére nem kell tolni

Gyorshajtás

Sokan nem tudják, de a biciklisekre is vonatkozik sebességkorlátozás. Az északi vasúti összekötő híd a helyszín, amely táblával jelzett, gyalog- és kerékpárút. Így szabályosan legfeljebb 20 km/órás tempóval lehetne itt haladni. Ez ugyan nem sok, de nem is kényelmetlen vánszorgás. Sokan sétálnak a hídon Újpestről vagy a Népszigetre, vagy a budai oldalra. És ugyanitt zúdulnak át 30-40-nel a Pilis környéki hegyeken magukat trenírozó kerékpárosok is. Igen bájos, ahogy habzó szájjal üvöltenek rá gyalogosra, bizonytalanul bicikliző gyerekre, bárkire, ha nem takarodik el előlük elég fürgén. Remélem, egyszer majd valaki ijedtében keresztbe fordul előttük egy nyolcas alulétrával a vállán.

Járdán legfeljebb 10 km/órás tempóval lehet tekerni és csak akkor, ha az út alkalmatlan a közlekedésre

Hát te mit keresel itt?

A helyszín még mindig az északi vasúti összekötő híd. A pesti oldalon az alábbi táblakomplexum virít:
A tábla egész pontosan ezt jelenti. “Gyalog- és kerékpárút” a gyalogos, a kerekesszékes és a kétkerekű kerékpáros közlekedésére kijelölt út. Ha a gyalogos és a kerékpáros forgalmat burkolati jel választja el, a gyalogos és a kerékpáros csak az útnak a részére kijelölt részén közlekedhet. Segédmotoros kerékpárról, motorkerékpárról nem szól a KRESZ, azokkal ide tilos behajtani. A gyakorlat azonban teljesen más, szinte reménytelen a hídon úgy áttekerni, hogy ne pöfögjön el mellettünk egy pizzafutár, vagy csak egy lusta motoros, aki nem kíván elmotorozni a legközelebbi, neki is szabályosan járható hídig. 
Mentségükre szóljon, hogy a köcsögségi faktor aránylag alacsony, mivel tudják, hogy rosszban sántikálnak, nagy többségük nem rémisztgeti a gyalogosokat, kutyákat, kerékpárosokat száguldással. A legtöbb kellemetlenséget a retkes kétütemű füst okozza. 

Bár semmi keresnivalója nem lenne itt a robogósnak, mégsem zavar sok vizet

Ennél kicsit bosszantóbb, amikor autósként a soksávos Váci úton botlik valaki bringásba. Nekem a kedvencem a belső sávban biciklivel csalinkázó fiatal pár volt. A Váci út mindkét oldalán van kerékpárút, illene azt használni. Persze itt sem az a zavaró, hogy feltartják az autóst, hanem inkább az, hogy itt nem nagyon számít az ember biciklisre.
Ami viszont már bosszantóbb, az a kötelező felszerelések hiánya. Persze itt is van olyan, ami nélkül boldogan élhetünk életünk végéig. Például mi a ráknak kell csengő?

Kötelező felszerelések

Leginkább a lámpa, illetve lakott területen kívül, a fényvisszaverő mellény hiánya az, ami miatt néha nagyot lehet szitkozódni, ha a rettenetes sötétben az autós elé keveredik egy láthatatlan kerékpáros. A prizma is segít a túlélésben, de a csengő hiánya miatt már nem feltétlenül illene többezres bírságokat osztogatni. 

Rendőrparkoló bicikliknek

A móka kedvéért elnéztünk a Teve utcai rendőrpalota bringatárlójába, hogy összehasonlítsuk az ottani biciklik felszereltségét egy átlagos irodai bringaparkoló felhozatalával.  A várakozások ellenére nincs nagy különbség, jellemzően az új, láthatóan nemrég vásárolt biciklik felszerelése hiánytalan, de mellettük bőven előfordultak olyan kerékpárok is, amelyeken az égvilágon semmiféle kötelező felszerelés nem volt meg. Talán nekik illene jó példát mutatni, hiszen másokat szemrebbenés nélkül büntetnek több tízezres bírsággal is, ha valami hiányzik a bicajról. (Tudom, nem csak rendőrök dolgoznak itt, hanem takarítók, portások, micikék is.)

Ezek lennének a kötelező dolgok

Nagyjából ugyanez a helyzet a mi biciklitárolónkban is, leginkább a prizma, csengő páros az, ami a legtöbb kerékpárról hiányzott. Mivel a lámpát már nem kell a kerékpárra rögzíteni, illetve a legtöbb leszerelhető – én sem hagynám ott bárhol – így a lámpákkal kapcsolatban nem tudunk statisztikát mondani. 

Elsőbbség

Szöveg helyett nézzük meg, hogyan értelmezik a kerékpárosok a zebrát, ha nekik kéne elsőbbséget adni:
Igen, szándékosan provokatív a felvétel, és azt is belátjuk, hogy biciklisávra zebrát festeni annyira felesleges, mint Velorexre a fékezőernyő. De ha van, akkor illene bringásként is úgy kezelni, ahogy az autósoktól is elvárjuk, hogy megálljanak és elsőbbséget adjanak nekünk.

Kommentek

  • prs

    “Úton keresztbe átkelve a biciklisnek elméletileg le kell szállni a járgányról”
    Jaj, ne már. Ezt az elméletedet alá is tudod támasztani? Vagy elhitted, amit a rendőrök ismételgetnek? (Nem kell leszállnia, csak elsőbbséget kell adnia.)

    Szegeden most épp ezen megy a balhé: http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/tolni_kell_a_biciklit_a_zebran_szabalyt_sert_aki_atteker/2392202/
    Csak egy kérdésem van: MILYEN SZABÁLYT?

    Mielőtt sorban cáfolnom kellene a általában válasz címén felhozott zagyvaságokat, valaki már megtette, tessék:
    http://vezetek.blog.hu/tags/meddigmegyahulyites

  • imi001

    KRESZ vizsgára kötelezném mindegyiket Az ilyen prs féléket meg a közútra sem engedném ki még talicskával sem Te idióta Megy az istenbarma a biciklijével a járdán állat módjára a forgalommal párhuzamosan Majd egyszer csak egy ötlettől vezérelve ugyan azzal a tempóval ráfordul a zebrára szerinted ez teljesen rendjén van ugye ? mondjuk ha megállna és át tolná akkor lehet hogy életben is maradhatna de inkább ne is toljátok, tekerjetek csak át had hulljon a férgese Alapvető KRESZ szabályokról sincs fogalmatok Például szerintetek a piros rátok nem vonatkozik Pedig már az általános iskolában is azt tanították hogy a piros tilos De nem baj hulljatok csak Csak a vétlen sofőrt sajnálom akit meghurcolnak az ilyen barmok miatt

  • Kempelen

    PRS! Te nem tudod a KRESZ-t. Nem mondhatok mást, mert sosem hazudok.

  • svrcsek

    Attila! Nagyon elnéző vagy a bringásokkal, mert csak a legenyhébb szabálysértéseiket soroltad fel. Csak néhány súlyosabb, ami általánosan igaz:
    – piros lámpánál lelassít, ha nem jön keresztben semmi, nyugodt lélekkel áthajt a piroson. Én miért nem tehetem meg ezt az autóval?
    – vége a biciglisávnak, ö 50-nel belehajt az én sávomba és rázza az öklét
    – jobbkéz szabályt nem ismerik
    -egyirányú utcába ott is simán behajt a forgalommal szemben, ahol a tábla ezt nem engedi
    – ezekkel a bringákkal simán lehet menni 40 -t és vonatkozik reájuk a KRESZ. Ha én is csak annyival megyek, akkor nekem sem kell vizsgáznom és nem kell jogosítvány?
    – állunk a lámpánál egy sávon, mellettem 70-80 cm a járdáig. Indulunk, jobbról, ezen a kis részen elsüvít e bringás, rezeg a tükör.
    – Lánchíd, szűk egy sáv. Az udvarias Bringás kényelmesen teker, mögötte 2 km sor, (vagy záróvonalon előzöl.)
    – És sorolhatnám, de csak annyit: én még sosem láttam, hogy a rendőr kiszedi őket, azt viszont igen, hogy mindezt megcsinálta rendőrautó előtt.
    -és ja, engem kiszedtek a sorból, mert FORDULÓ SÁVON index nélkül fordultam

  • prs

    Kempelen: Szavak, szavak. Bizonyítsd. Mondani dolgokat bárki tud habzó szájjal (lásd imi001).

    Imi001: Én nem írtam le olyat, amit szerinted igen, képzelődő idióta. (Járdán bringázás, meg piroson áthajtás.) Lásd bele mindenbe a sahát gyűlöletedet, jó is az.

    Egyébként ez “Megy az istenbarma a biciklijével a járdán állat módjára” már szabálytalan, ez tény, nem is vitás. De semmi köze ahhoz amit én leírtam. Sebaj.

    A funkcionális analfabéta elvakultak hozzászólásaira nem reagálnék. Felesleges, csak pukkadjanak, fröcsögjenek, az észérvek léte is újdonság a bringásgyűlölő fajtájuknak.

    (Igen, vannak szabálytalan bringások. De ettől még mindig nincs tiltva a zebrán áttekerés.)

  • Gil Grissom

    Pont tegnap este mentem haza munkából, a lámpák már nem működtek. Erre a szerencsétlen bringás a megba*va az elsőbbségadási kötelezettségét kihajt az előttem lévő autó elé. Alig 25 méter volt köztük és kihajtott a négysávos útra (Kaposvár..). Némelyik úgy közlekedik mint a homály!

  • Kempelen

    PRS! Nincs mit. Amit állítasz az hülyeség. Ha még be is bizonyítanám, akkor nem lennék nálad különb.

  • CsikosTapir

    Ha jól emlékszem, bringát szabad záróvonalnál előzni.
    A zebrán áttolásnak azért van értelme, mert így nem jelenik meg a semmiből 20-30-cal, hanem kiszámítható, mint egy gyalogos.

  • Phrascarica

    PRS, te nagyon ostoba:
    “(Igen, vannak szabálytalan bringások. De ettől még mindig nincs tiltva a zebrán áttekerés.) ”
    Az nem zebra B+ hanem ‘kijelölt gyalogos átkelőhely’.
    Tudod, szövegértelmezés, általános iskola 2. osztály.
    Tudod a bringa az jármű, tehát egy gyalogosoknak felfestett átkelőhely az nem járműveknek van (bicikli).
    Szóval többek között ezért nem szabad neked bringásként használnod.
    …de ha a KRESZ szabályaira vagy kiváncsi akkor itt keresgéld:
    54§ 3.bek. C
    c) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad. A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia.
    itt meg kifejtik bővebben hogy miért is
    http://www.dehir.hu/debrecen/atbicajozik-a-zebran-akar-50-ezer-forintra-is-megbuntethetik/2014/04/04/

  • apaarpi

    Az a baj, hogy mindeni csak addig olvassal el a jogszabályt, ameddig a saját igazát támasztja alá.
    Pedig itt most prs-nek igaza van.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.