Kétszer hibázott a nyugdíjas buszsofőr

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.08.01. 16.00

Pedig 29 évig egyszer sem. Most kétszeres cserbenhagyásért kapott börtönbüntetést.

Közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk legújabb darabját a régóta vezetőknek ajánljuk. Meg minden más úton lévőnek.

Huszonkilenc esztendő – már-már felfoghatatlan hosszúságú időszak, ha azt vesszük, hogy egy buszsofőr balesetmentesen rótta ennyi időn át az utakat, nap nap után, kilométerek millióit megtéve, utasok ezreivel a háta mögött. Biztonságban, pontosan, a szabályokat betartva. Egy utazási iroda nagy tiszteletben álló alkalmazottjaként mindig, mindenkit sértetlenül az úti céljáig szállított három évtizeden át, ráadásul távoli országokba. Aztán jött a nyugdíjazás, megható bulival búcsúztatták régi és ifjabb kollégái – ám kedvence, a balatoni pecázásos láblógatás helyett elszegődött egy konkurens céghez.
 
Dolgozni akart, buszt vezetni, az utakat a tó illatánál is jobban szerette.

Profitól érthetetlenül amatőr hibák

Kiválóan indult új munkája a belföldi utaztatásokra szakosodott jól menő irodánál, egy minden korábbinál csillogóbb, vadiúj Mercedes-buszt kapott. El is újságolta sofőr ismerősei között, akik hamarosan meglepő híreket hallottak kollégájukról.
 
Mint valami amatőr, nyugdíjas barátjuk kétszer is érthetetlen hibát követett el.
 
Az első ügye decemberben történt, amikor egy megálló mellett kb. 5 km/órás sebességgel haladva nekiütközött az ott kóricáló gyalogosnak. Észlelte az általa okozott balesetet, meg is állt a helyszínen, de nem szállt ki a buszból, nem ment oda érdeklődve a sértetthez, hanem felvette a szegedi városnézésre induló kirándulókat és nekivágott Dél-Magyarországnak. Az elgázolt hölgy is az utasa volt.
 
Tovább cifrázta az ügyet, hogy a negyvenes nő sem értékelte komolynak az ütközést, fájdalmai – akkor még – nem voltak. Ott a parkolóban ő sem kért segítséget a sofőrtől és utastársaitól, másnap azonban komolyra fordult a dolog, dokihoz kellett mennie. A későbbi orvosszakértői vélemény szerint 8 napon belül gyógyuló sérülést szenvedett, megrándult a hátgerince, valamint zúzódás keletkezett a mellkasán. Végül az orvosa tett feljelentést a rendőrségen, ez alapján indult büntetőeljárás.

Törtek a tükrök

A kapkodónak kevésbé nevezhető hazai igazságszolgáltatásban éppen a nyomozati szaknál tartott ügye fél évvel később, amikor ismét hibázott. Apró hiba volt ez is, de rá nem jellemző módon megint csak amatőr.
 
Júliusban, kiváló látási viszonyok és közepes forgalom mellett éppen kis késést szeretett volna behozni, amikor az egyik településen az útszéli munkálatok miatt áttért a menetiránya szerinti baloldali sávba, ahol a vele szemben szabályosan közlekedő másik busszal – bár az kényszerből az útpadkára húzódott – összeért járműve.
 
A közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Iroda által védett buszvezető azonban ezúttal sem állt meg, pedig ezúttal is meg kellett volna győződnie arról, hogy bárki megsérült-e, vagy segítségnyújtásra szorul-e. Csak a tükrök ütköztek és törtek össze, és senkinek nem görbült haja szála sem, ez is baleset.

Egy férfi, két eset

A sofőr két ügyét egybevonva az ügyészség a vádlottat a  régi “Btk. 172. § (1) bekezdésébe ütköző és a (3) bekezdés szerint minősülő segítségnyújtás elmulasztásának a veszélyhelyzetet előidéző által elkövetett bűntette és a Btk. 190. §-ába ütköző, és aszerint minősülő cserbenhagyás vétsége miatt indítványozta elmarasztalni” – hogy pontosan idézzünk.

Rövid időn belül két hiba - egyben tárgyalták az ügyeket

A bíróságon az első ügyben elismerte felelősségét az idős vádlott. Elmondta, hogy busza szinte lépésben haladva ütközött a nő hátának-derekának, valójában csak megérintette. Bocsánatot kért tőle a tárgyaláson, amit a sértett elfogadott.
 
Ettől a megbocsátástól függetlenül a bíróság szerint nem volt elég körültekintő, megszegte a KRESZ 25. § (1) bekezdésében foglaltakat.
 
A másik ügyben a sofőr már nem ismerte el a cserbenhagyást. Ugyanazt vallotta a rendőrségi eljárás, és a bíróság előtt is: szerinte nem az ő hibájából koccantak össze a tükrök.
 
Természetesen észlelte a csattanást és azt is, hogy az ablakon keresztül a tükör szilánkjai a buszba hullnak, mégis továbbhajtott, és csak az első, menetrendszerinti buszok által használt megállóban állt meg, ami olyan 200 méterrel arrébb volt. Mint mondta, akadályozta volna korábban leparkolva a forgalmat. Ekkor beszólt a központba, ahonnan jött az ukáz, menjen tovább, majd másnap kicserélik a tükröt. 

Börtönbüntetés!

A bíróság előtt a szintén meghallgatott diszpécser állítása szerint a sofőr igazából a tükörcseréről beszélt neki. A járművek ütközésének nem tulajdonított nagy szerepet, mivel nem sérült meg senki, és az anyagi kár sem lett jelentős.
 
Nem a járművezetőtől elvárt módon cselekedett – állapította meg a bíróság, amely elmarasztalta őt cserbenhagyás vétségében.
 
Enyhítő körülményként értékelték a büntetlen előéletet, a kifogástalan közlekedési múltat, az időmúlást, a bocsánatkérést, továbbá azt, hogy beteg gyermekéről gondoskodnia kell. Súlyosító körülmény lett ezzel szemben a többszörös KRESZ-szegés, valamint, hogy hivatásos gépkocsivezetőként, a munkájával összefüggésben hibázott.
 
Ítéletében a bíróság 1 év börtönbüntetésre ítélte a vádlottat, melynek végrehajtását 2 évre felfüggesztette. Emellett indokoltnak tartotta egy évre eltiltani a járművezetéstől.
 
De csak buszt nem irányíthat 30 évnyi buszozás után, bármi mással közlekedhet.

Kommentek

  • ffff

    Ha ezért 1 év felfüggesztett börtön jár, akkor Rezesovát ugyanez a bíró minimum kerékbe töreti. :-)

  • montsenior 10

    Bár ugy gondolnánk elég sulyos büntetést kapott a gk vezető, ne felejtsük el HIVATÁSOS!! jármüvezetöről van szó kitől sokkal nagyobb körültekintést megfontoltságot követel meg //JOGGAL!!// az orvosi alkalmassági bizottság. Az elöttem szolóhoz,valóban “”köszönőviszonyban SINCS!! Rezesova //még nem végleges// büntetési tétele ezen ügyhöz.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Na, hány km új autópálya épül 100 milliárdból?

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt.

F1: Napokon belül bejelenthetik a Sauber-Hondát

Ahogy közeleg a határidő, egyre erősebbek a Saubert a Hondával összekapcsoló hírek. Jövőre már két csapatnak szállíthat a japán gyártó.

Fontos változásokra készülhetnek az autósok

Változnak a műszaki vizsgát érintő szabályok és a jogosítvánnyal kapcsolatos rendelkezések.

SMS-ben rúgta ki munkásait az államosított gyár

Miután a General Motors venezuelai üzemére rátette a kezét a helyi kormány, a cég írásos üzenetben közölte alkalmazottaival: átutalták a végkielégítésüket, vehetik a kalapjukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.