Kétszer hibázott a nyugdíjas buszsofőr

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.08.01. 16.00

Pedig 29 évig egyszer sem. Most kétszeres cserbenhagyásért kapott börtönbüntetést.

Közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk legújabb darabját a régóta vezetőknek ajánljuk. Meg minden más úton lévőnek.

Huszonkilenc esztendő – már-már felfoghatatlan hosszúságú időszak, ha azt vesszük, hogy egy buszsofőr balesetmentesen rótta ennyi időn át az utakat, nap nap után, kilométerek millióit megtéve, utasok ezreivel a háta mögött. Biztonságban, pontosan, a szabályokat betartva. Egy utazási iroda nagy tiszteletben álló alkalmazottjaként mindig, mindenkit sértetlenül az úti céljáig szállított három évtizeden át, ráadásul távoli országokba. Aztán jött a nyugdíjazás, megható bulival búcsúztatták régi és ifjabb kollégái – ám kedvence, a balatoni pecázásos láblógatás helyett elszegődött egy konkurens céghez.
 
Dolgozni akart, buszt vezetni, az utakat a tó illatánál is jobban szerette.

Profitól érthetetlenül amatőr hibák

Kiválóan indult új munkája a belföldi utaztatásokra szakosodott jól menő irodánál, egy minden korábbinál csillogóbb, vadiúj Mercedes-buszt kapott. El is újságolta sofőr ismerősei között, akik hamarosan meglepő híreket hallottak kollégájukról.
 
Mint valami amatőr, nyugdíjas barátjuk kétszer is érthetetlen hibát követett el.
 
Az első ügye decemberben történt, amikor egy megálló mellett kb. 5 km/órás sebességgel haladva nekiütközött az ott kóricáló gyalogosnak. Észlelte az általa okozott balesetet, meg is állt a helyszínen, de nem szállt ki a buszból, nem ment oda érdeklődve a sértetthez, hanem felvette a szegedi városnézésre induló kirándulókat és nekivágott Dél-Magyarországnak. Az elgázolt hölgy is az utasa volt.
 
Tovább cifrázta az ügyet, hogy a negyvenes nő sem értékelte komolynak az ütközést, fájdalmai – akkor még – nem voltak. Ott a parkolóban ő sem kért segítséget a sofőrtől és utastársaitól, másnap azonban komolyra fordult a dolog, dokihoz kellett mennie. A későbbi orvosszakértői vélemény szerint 8 napon belül gyógyuló sérülést szenvedett, megrándult a hátgerince, valamint zúzódás keletkezett a mellkasán. Végül az orvosa tett feljelentést a rendőrségen, ez alapján indult büntetőeljárás.

Törtek a tükrök

A kapkodónak kevésbé nevezhető hazai igazságszolgáltatásban éppen a nyomozati szaknál tartott ügye fél évvel később, amikor ismét hibázott. Apró hiba volt ez is, de rá nem jellemző módon megint csak amatőr.
 
Júliusban, kiváló látási viszonyok és közepes forgalom mellett éppen kis késést szeretett volna behozni, amikor az egyik településen az útszéli munkálatok miatt áttért a menetiránya szerinti baloldali sávba, ahol a vele szemben szabályosan közlekedő másik busszal – bár az kényszerből az útpadkára húzódott – összeért járműve.
 
A közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Iroda által védett buszvezető azonban ezúttal sem állt meg, pedig ezúttal is meg kellett volna győződnie arról, hogy bárki megsérült-e, vagy segítségnyújtásra szorul-e. Csak a tükrök ütköztek és törtek össze, és senkinek nem görbült haja szála sem, ez is baleset.

Egy férfi, két eset

A sofőr két ügyét egybevonva az ügyészség a vádlottat a  régi “Btk. 172. § (1) bekezdésébe ütköző és a (3) bekezdés szerint minősülő segítségnyújtás elmulasztásának a veszélyhelyzetet előidéző által elkövetett bűntette és a Btk. 190. §-ába ütköző, és aszerint minősülő cserbenhagyás vétsége miatt indítványozta elmarasztalni” – hogy pontosan idézzünk.

Rövid időn belül két hiba - egyben tárgyalták az ügyeket

A bíróságon az első ügyben elismerte felelősségét az idős vádlott. Elmondta, hogy busza szinte lépésben haladva ütközött a nő hátának-derekának, valójában csak megérintette. Bocsánatot kért tőle a tárgyaláson, amit a sértett elfogadott.
 
Ettől a megbocsátástól függetlenül a bíróság szerint nem volt elég körültekintő, megszegte a KRESZ 25. § (1) bekezdésében foglaltakat.
 
A másik ügyben a sofőr már nem ismerte el a cserbenhagyást. Ugyanazt vallotta a rendőrségi eljárás, és a bíróság előtt is: szerinte nem az ő hibájából koccantak össze a tükrök.
 
Természetesen észlelte a csattanást és azt is, hogy az ablakon keresztül a tükör szilánkjai a buszba hullnak, mégis továbbhajtott, és csak az első, menetrendszerinti buszok által használt megállóban állt meg, ami olyan 200 méterrel arrébb volt. Mint mondta, akadályozta volna korábban leparkolva a forgalmat. Ekkor beszólt a központba, ahonnan jött az ukáz, menjen tovább, majd másnap kicserélik a tükröt. 

Börtönbüntetés!

A bíróság előtt a szintén meghallgatott diszpécser állítása szerint a sofőr igazából a tükörcseréről beszélt neki. A járművek ütközésének nem tulajdonított nagy szerepet, mivel nem sérült meg senki, és az anyagi kár sem lett jelentős.
 
Nem a járművezetőtől elvárt módon cselekedett – állapította meg a bíróság, amely elmarasztalta őt cserbenhagyás vétségében.
 
Enyhítő körülményként értékelték a büntetlen előéletet, a kifogástalan közlekedési múltat, az időmúlást, a bocsánatkérést, továbbá azt, hogy beteg gyermekéről gondoskodnia kell. Súlyosító körülmény lett ezzel szemben a többszörös KRESZ-szegés, valamint, hogy hivatásos gépkocsivezetőként, a munkájával összefüggésben hibázott.
 
Ítéletében a bíróság 1 év börtönbüntetésre ítélte a vádlottat, melynek végrehajtását 2 évre felfüggesztette. Emellett indokoltnak tartotta egy évre eltiltani a járművezetéstől.
 
De csak buszt nem irányíthat 30 évnyi buszozás után, bármi mással közlekedhet.

Kommentek

  • ffff

    Ha ezért 1 év felfüggesztett börtön jár, akkor Rezesovát ugyanez a bíró minimum kerékbe töreti. :-)

  • montsenior 10

    Bár ugy gondolnánk elég sulyos büntetést kapott a gk vezető, ne felejtsük el HIVATÁSOS!! jármüvezetöről van szó kitől sokkal nagyobb körültekintést megfontoltságot követel meg //JOGGAL!!// az orvosi alkalmassági bizottság. Az elöttem szolóhoz,valóban “”köszönőviszonyban SINCS!! Rezesova //még nem végleges// büntetési tétele ezen ügyhöz.

Ezek a világ leginkább tiszteletre méltó autógyártói

A Fortune magazin évről évre felállítja az ötven leginkább nagyra becsült nagyvállalat globális rangsorát. Az autógyártók nem képviseltetik magukat nagy számban.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.