Miért halt meg a dzsesszdobos?

A legfontosabb dolog baleset észlelésekor

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.07.29. 13.00

Szép dolog segíteni másokon, okos dolog, ha ezt úgy tesszük, ahogy tanultuk. Egyébként veszélyes, sőt, halálos is lehet a jó szándék.

A kisebbik lányom nem szereti, ha túl egyszerű az élet, mindig valami majomkodáson jár az esze. Tegnap például kitalálta, hogy szívószállal, talpas borospohárból fogja inni a buborékos szörpöt. Felmászott a konyhapultra, levette a poharat a széppohár-tároló szekrényből (aminek véletlenül a legmagasabban lévő szekrényt neveztük ki még lányok pici korában), majd megpróbálta lecsavarni a szénsavas ásványvíz kupakját. Nem ment, a partizánakció meghiúsult, mégis muszáj lett hívni Apát.

Apa jött, lánya a konyhai bárszéken  elkezdte, hogy apaléééccci, és akkor a könyökével úgy meglökte a poharat, mint miniszterelnöki sajtós a fotóriportert, az pedig menten tízezer darabra tört a padlón. OTT MARADSZ, dörrentem rá a gyerekre, aztán hátrafordultam, és a csörrenésre azonnal érkező nagyobbik lányomnak is leüvöltöttem a fejét: TE IS, MEG NE MOZDULJ!

Teccenek tudni, mit tettem én, amikor így rájuk kiabáltam? Önkéntelenül is alkalmaztam a 17 éves koromban, az autóvezetői tanfolyamon, pontosabban az elsősegély-tanfolyamon tanult ismereteket. Baleseti segítségnyújtás, első, legelső, minden mást megelőző feladat: a helyszín biztosítása. Ez volt az első, aztán jöhetett a seprű, lapát, ejnyebejnye.

17 évesen még alig értettem, mi a francot jelent ez, hogy a helyszín biztosítása. Legfeljebb krimikre tudtam gondolni, amikor sárga szalaggal kerítik körbe a tetemet, nehogy összetapossa valaki a nyomokat, mi köze ennek egy karambolhoz? De azért megtanultam: 1, a helyszín biztosítása, hátha kérdezik. Komolyan nem tudom megmagyarázni, miért égett belém ez a kicsit bikkfanyelves kifejezés, de azóta is fel-felbukkan a fejemben, ha velem történik valami, vagy másnak kell segíteni: első a helyszín biztosítása.

38 éves vagyok most. Mohay András, a Budapest Jazz Orchestra dobosa 36 éves és már nem is lesz több, mert vasárnap hajnalban elgázolták az autópályán, amikor segíteni próbált az előtte balesetet szenvedett autó utasainak. Ahogy tudni lehet, az történt, hogy megállt a leállósávban, odaszaladt a belső sávban a szalagkorlátnak ütközött kocsihoz, és segített félretolni, amikor megérkezett a sztrádán a következő kocsi és elgázolta. 

Amikor hallottam a hírt, valahogy mintha gombóc nőtt volna a torkomban. Nem ismertem a zenészt, de nagyon sajnálom, mert nem kellett volna ennek így történnie. Ha eszébe jutott volna ez a két szó, ha valamiért, akármiért, neki is rögzül ez a hülye kifejezés, biztosan másként cselekszik.

Mert tényleg mindig, mindenkor, de nagyon főleg éjszaka, autópályán első a helyszín biztosítása; bármilyen bután hangzik is, nem véletlenül került bele az elsősegély-nyújtás hiszekegyébe. Baj van, meg kell állni? Azonnal mindenki fényvisszaverő mellényt fel, embert szalajtani lámpával és elakadásjelző háromszöggel – ha baj van, akár minden sávba egy-egy háromszöggel – az érkező forgalom irányába, vészvillogót bekapcsolni, minden lámpát égetni, tüzet rakni, rakétázni, ami csak van, világítani vele, és bármilyen kegyetlenül hangzik, nem elsősorban azzal foglalkozni, aki már bajban van, hanem azzal, hogy más már ne kerüljön bajba!

Részvétem a hozzátartozóknak, barátoknak, ismerősöknek, szörnyű elveszíteni valakit ilyen fiatalon és értelmetlenül.

Kép:police.hu

Mit mond a KRESZ a baleseti segítségnyújtással kapcsolatban a láthatóságról?

Az elromlott járművet (…) éjszaka és korlátozott látási viszonyok között – az álló járművek kivilágítására vonatkozó szabályok szerint – ki kell világítani. Ha a vezető ezeknek a rendelkezéseknek eleget tenni nem tud (a jármű mozgásképtelen, világító berendezése romlott el stb.), mindent el kell követnie a közlekedés biztonságának megóvása érdekében. Lakott területen kívül az úttesten vagy a leállósávon levő elromlott gépjárművet (…) elakadást jelző háromszöggel meg kell jelölni. Az elakadást jelző háromszöget a jármű mögött úgy kell elhelyezni, hogy az elromlott járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból észlelhesse. (…) Az úttesten levő elromlott járművet az elakadást jelző háromszögön kívül meg szabad jelölni mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével vagy villogó narancssárga fényjelzést adó elakadást jelző lámpával.

A lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak/személynek (…) éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.


Kommentek

  • vezess-admin

    Kedves Kommentelők!

    Kegyeleti okok miatt a szokásosnál is több tiszteletet kérünk a hozzászólásoknál. A sértő kommenteket változatlanul töröljük.

    Üdvözlettel,
    Vezess.hu

  • hova

    Bármikor,bárhol, bárkivel megtörténhet. Amikor segítséget adunk, lételemünkből adódó ösztönös-tudatos emberi mivoltunkat jelezzük. Segíteni manapság- főleg éjszaka- nem igazán jellemző, de ez a srác megtette, mert olyan volt. Ismertem a tv-ből és egy zenész barátom mesélt róla: egy igazán szimpatikus, csodálatos emberi tulajdonságokat hordozó srác, aki gondolkodás nélkül rohant segíteni, mert ilyen volt. Megtehette volna, hogy tovább megy, telefonon beszól-esetleg- vagy azt sem. De nem ilyen volt.Becsület, tisztesség, emberség- ezért ment oda segíteni. Mindene tiszteletem ezé a srácé és őszintén sajnálom, ami vele történt.

  • Levrone

    Velünk teljesen hasonló történt. Hazafelé jöttünk Németországból vagy 10 éve az M3-on és arra lettünk figyelmesek, hogy a leállósávban a forgalommal szemben áll és világít egy autó. Megálltunk tőle kb. 150 méterrel hamarabb és faterék odamentek, hogy mi a helyzet. Kiderült, hogy a belső sávban ott állt egy fekete 3-as BMW, ami össze volt törve és semmi fényforrás nem működött rajta. Az ajtók a töréstől teljesen be voltak szorulva, benne 2 ájult ember. Sajnos a kocsi kerekei ki voltak törve, mozdíthatatlan volt, ráadásul teljesen kivilágítatlan, fekete autó az ónosesős, csúszós éjszakában… :-(

    Ekkor faterék egy másik kocsival is megfordultak és villogtak folyamatosan az érkezőknek, illetve zseblámpával köröztek, etc. Ennek ellenére volt egy, aki beleszart a jelzésekbe, átsorolt a belsőbe, odalépett még jobban, majd kb. 150-el telibe verte a BMW-t, amit kb. 200 méteren keresztül tolt maga előtt a kitört kerekeivel egyetemben, végig óriási szikraesőt okádva, ami miatt félő volt, hogy kigyullad, esetleg robban valamelyik autó.

    Három ember halt meg a szemem láttára, borzalmas volt… Nagyon oda kell figyelni, majdnem faterék is belekerültek a sűrűjébe… :-(

  • Kempelen

    A leállósávban is életveszélyes tartózkodni, nem még a nyílt pályán!
    Borzalmas. Ha ilyen van, azonnal visszajutni a látható pályaszakaszig és tényleg mindennel villogni, ami csak létezik. Könnyű innen a “fotelből” dumálni tudom, de akik itt maradhattunk, ez nekünk szól.
    Mohai Andrást pedig Isten nyugosztalja, rövid élete alatt is képes volt olyat alkotni, ami megmarad utána. Ha lehet ezt mondani ebben a helyzetben: valamennyire szerencsés ember volt, a zeneértők biztosan sokáig emlékeznek majd rá.

  • swattos

    Kötelező tartozékká kellene tenni az elakadás jelző háromszög mellé a vörös színű fénygyertyát is. Szegény srác, nyugodjon békében.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.