Miért halt meg a dzsesszdobos?

A legfontosabb dolog baleset észlelésekor

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.07.29. 13.00

Szép dolog segíteni másokon, okos dolog, ha ezt úgy tesszük, ahogy tanultuk. Egyébként veszélyes, sőt, halálos is lehet a jó szándék.

A kisebbik lányom nem szereti, ha túl egyszerű az élet, mindig valami majomkodáson jár az esze. Tegnap például kitalálta, hogy szívószállal, talpas borospohárból fogja inni a buborékos szörpöt. Felmászott a konyhapultra, levette a poharat a széppohár-tároló szekrényből (aminek véletlenül a legmagasabban lévő szekrényt neveztük ki még lányok pici korában), majd megpróbálta lecsavarni a szénsavas ásványvíz kupakját. Nem ment, a partizánakció meghiúsult, mégis muszáj lett hívni Apát.

Apa jött, lánya a konyhai bárszéken  elkezdte, hogy apaléééccci, és akkor a könyökével úgy meglökte a poharat, mint miniszterelnöki sajtós a fotóriportert, az pedig menten tízezer darabra tört a padlón. OTT MARADSZ, dörrentem rá a gyerekre, aztán hátrafordultam, és a csörrenésre azonnal érkező nagyobbik lányomnak is leüvöltöttem a fejét: TE IS, MEG NE MOZDULJ!

Teccenek tudni, mit tettem én, amikor így rájuk kiabáltam? Önkéntelenül is alkalmaztam a 17 éves koromban, az autóvezetői tanfolyamon, pontosabban az elsősegély-tanfolyamon tanult ismereteket. Baleseti segítségnyújtás, első, legelső, minden mást megelőző feladat: a helyszín biztosítása. Ez volt az első, aztán jöhetett a seprű, lapát, ejnyebejnye.

17 évesen még alig értettem, mi a francot jelent ez, hogy a helyszín biztosítása. Legfeljebb krimikre tudtam gondolni, amikor sárga szalaggal kerítik körbe a tetemet, nehogy összetapossa valaki a nyomokat, mi köze ennek egy karambolhoz? De azért megtanultam: 1, a helyszín biztosítása, hátha kérdezik. Komolyan nem tudom megmagyarázni, miért égett belém ez a kicsit bikkfanyelves kifejezés, de azóta is fel-felbukkan a fejemben, ha velem történik valami, vagy másnak kell segíteni: első a helyszín biztosítása.

38 éves vagyok most. Mohay András, a Budapest Jazz Orchestra dobosa 36 éves és már nem is lesz több, mert vasárnap hajnalban elgázolták az autópályán, amikor segíteni próbált az előtte balesetet szenvedett autó utasainak. Ahogy tudni lehet, az történt, hogy megállt a leállósávban, odaszaladt a belső sávban a szalagkorlátnak ütközött kocsihoz, és segített félretolni, amikor megérkezett a sztrádán a következő kocsi és elgázolta. 

Amikor hallottam a hírt, valahogy mintha gombóc nőtt volna a torkomban. Nem ismertem a zenészt, de nagyon sajnálom, mert nem kellett volna ennek így történnie. Ha eszébe jutott volna ez a két szó, ha valamiért, akármiért, neki is rögzül ez a hülye kifejezés, biztosan másként cselekszik.

Mert tényleg mindig, mindenkor, de nagyon főleg éjszaka, autópályán első a helyszín biztosítása; bármilyen bután hangzik is, nem véletlenül került bele az elsősegély-nyújtás hiszekegyébe. Baj van, meg kell állni? Azonnal mindenki fényvisszaverő mellényt fel, embert szalajtani lámpával és elakadásjelző háromszöggel – ha baj van, akár minden sávba egy-egy háromszöggel – az érkező forgalom irányába, vészvillogót bekapcsolni, minden lámpát égetni, tüzet rakni, rakétázni, ami csak van, világítani vele, és bármilyen kegyetlenül hangzik, nem elsősorban azzal foglalkozni, aki már bajban van, hanem azzal, hogy más már ne kerüljön bajba!

Részvétem a hozzátartozóknak, barátoknak, ismerősöknek, szörnyű elveszíteni valakit ilyen fiatalon és értelmetlenül.

Kép:police.hu

Mit mond a KRESZ a baleseti segítségnyújtással kapcsolatban a láthatóságról?

Az elromlott járművet (…) éjszaka és korlátozott látási viszonyok között – az álló járművek kivilágítására vonatkozó szabályok szerint – ki kell világítani. Ha a vezető ezeknek a rendelkezéseknek eleget tenni nem tud (a jármű mozgásképtelen, világító berendezése romlott el stb.), mindent el kell követnie a közlekedés biztonságának megóvása érdekében. Lakott területen kívül az úttesten vagy a leállósávon levő elromlott gépjárművet (…) elakadást jelző háromszöggel meg kell jelölni. Az elakadást jelző háromszöget a jármű mögött úgy kell elhelyezni, hogy az elromlott járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból észlelhesse. (…) Az úttesten levő elromlott járművet az elakadást jelző háromszögön kívül meg szabad jelölni mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével vagy villogó narancssárga fényjelzést adó elakadást jelző lámpával.

A lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak/személynek (…) éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.


Kommentek

  • vezess-admin

    Kedves Kommentelők!

    Kegyeleti okok miatt a szokásosnál is több tiszteletet kérünk a hozzászólásoknál. A sértő kommenteket változatlanul töröljük.

    Üdvözlettel,
    Vezess.hu

  • hova

    Bármikor,bárhol, bárkivel megtörténhet. Amikor segítséget adunk, lételemünkből adódó ösztönös-tudatos emberi mivoltunkat jelezzük. Segíteni manapság- főleg éjszaka- nem igazán jellemző, de ez a srác megtette, mert olyan volt. Ismertem a tv-ből és egy zenész barátom mesélt róla: egy igazán szimpatikus, csodálatos emberi tulajdonságokat hordozó srác, aki gondolkodás nélkül rohant segíteni, mert ilyen volt. Megtehette volna, hogy tovább megy, telefonon beszól-esetleg- vagy azt sem. De nem ilyen volt.Becsület, tisztesség, emberség- ezért ment oda segíteni. Mindene tiszteletem ezé a srácé és őszintén sajnálom, ami vele történt.

  • Levrone

    Velünk teljesen hasonló történt. Hazafelé jöttünk Németországból vagy 10 éve az M3-on és arra lettünk figyelmesek, hogy a leállósávban a forgalommal szemben áll és világít egy autó. Megálltunk tőle kb. 150 méterrel hamarabb és faterék odamentek, hogy mi a helyzet. Kiderült, hogy a belső sávban ott állt egy fekete 3-as BMW, ami össze volt törve és semmi fényforrás nem működött rajta. Az ajtók a töréstől teljesen be voltak szorulva, benne 2 ájult ember. Sajnos a kocsi kerekei ki voltak törve, mozdíthatatlan volt, ráadásul teljesen kivilágítatlan, fekete autó az ónosesős, csúszós éjszakában… :-(

    Ekkor faterék egy másik kocsival is megfordultak és villogtak folyamatosan az érkezőknek, illetve zseblámpával köröztek, etc. Ennek ellenére volt egy, aki beleszart a jelzésekbe, átsorolt a belsőbe, odalépett még jobban, majd kb. 150-el telibe verte a BMW-t, amit kb. 200 méteren keresztül tolt maga előtt a kitört kerekeivel egyetemben, végig óriási szikraesőt okádva, ami miatt félő volt, hogy kigyullad, esetleg robban valamelyik autó.

    Három ember halt meg a szemem láttára, borzalmas volt… Nagyon oda kell figyelni, majdnem faterék is belekerültek a sűrűjébe… :-(

  • Kempelen

    A leállósávban is életveszélyes tartózkodni, nem még a nyílt pályán!
    Borzalmas. Ha ilyen van, azonnal visszajutni a látható pályaszakaszig és tényleg mindennel villogni, ami csak létezik. Könnyű innen a “fotelből” dumálni tudom, de akik itt maradhattunk, ez nekünk szól.
    Mohai Andrást pedig Isten nyugosztalja, rövid élete alatt is képes volt olyat alkotni, ami megmarad utána. Ha lehet ezt mondani ebben a helyzetben: valamennyire szerencsés ember volt, a zeneértők biztosan sokáig emlékeznek majd rá.

  • swattos

    Kötelező tartozékká kellene tenni az elakadás jelző háromszög mellé a vörös színű fénygyertyát is. Szegény srác, nyugodjon békében.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.