1200-zal száguldott, most gyorsabban menne

A budapesti brit nagykövetségen járt a Bloodhound sofőrje

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.07.28. 15.00

A brit és közép-kelet-európai autóipari és repüléstechnikai cégek vezetői számára rendezett konferenciát a Brit Nagykövetség. Valahogy mi is odakeveredtünk.

A Budapesti Brit Nagykövetség épülete adott otthont annak a szakipari partnertalálkozónak, melyre az Egyesült Királyság és a kelet-közép-európai autóipar és repülőipar szereplőit hívták össze a szervezők. A sajtó számára egy vonzó betétprogramot is kitaláltak, ami ugyan a helyszínen közepesen durva csalásnak bizonyult, mégsem bántam meg, hogy elmentem a workshopra.

Interaktív makett, aha, na persze

Lesz jövőre egy autós sebességi rekordkísérlet, amint ezt a Vezess.hu rendszeres olvasói nagyon jól tudják korábbi híradásainkból. Az eddigi rekordot, ami 1223 km/h, ugyanaz az Andy Green, brit vadászpilóta tartja, aki nem bír magával, és most megpróbálja átlépni a hanghatárt, valamint megfutni az 1000 mérföldes óránkénti sebességet. Hát az ő kocsijának “interaktív makettjével” csalogattak bennünket, meg azzal, hogy “Először láthatja Magyarországon a szakma a Vérebet”, naná, hogy elmentünk.

A méreteket azért érzékelteti a ponyvamakett

Aztán kiderül, hogy nem a Bloodound (vagyis Véreb, ez a kocsi neve) prototípusáról van szó, amibe be is lehet ülni, csak egy nyomorult drótkeretre feszített ponyvatákolmányról, amiben az az interaktív, hogy pár érintőképernyőn lehet böködni a kocsi egyes alkatrészeit, cserébe néhány információt kapunk rólunk. Az egésznek legfeljebb annyi értelme van, hogy jól érzékelteti a rekordautó méreteit.

Szerencsére sikerült úrrá lennem kezdeti csalódásomon, és mégsem hagytam ott a francba az egészet még az előadások kezdete előtt, ugyanis meglepő módon kifejezetten érdekesnek bizonyult a rendezvény.

Nem haltak még ki a hősök

Andy Green magas, jóképű vadászpilóta, már most is ő tartja a földfelszíni sebességrekordot, jövőre pedig – ha minden jól megy – az első ember lesz, aki szuperszonikus autót vezetett az emberiség történelmében. És van humora, modora, kellő szerénysége ahhoz, hogy csupán csapattagként gondoljon saját magára. Ráadásul állítása az egész rekorddöntő vállalkozást azzal a céllal szervezi, hogy a gyerekek, a jövő generációja számára megmutassa: a technikai haladás még ma is érdekes, mérnöknek lenni menő, nem feltétlenül a “médiában akarok elhelyezkedni” az egyetlen válasz, amit egy gyermek adhat a felnőttek örök kérdésére: mi leszel, ha nagy leszel. Kampánya során nem egy iskolába is ellátogat, ahol valószínűleg komplett osztályokat fog a mérnöki hivatás felé lökni, ha rajta múlik.

Showman, vadászpilóta, sebességrekorder, csapatjátékos; igazi XXI. századi hős

Szóval egy igazi hős, na, mintha a Marvelnél rajzolták volna, mégis elképesztően emberközeli és vicces. Előadása során megemlítette, hogy szerinte is nagyon érdekes lesz a Forma-1 aktuális futama, bár az ő kocsijában egy Cosworth-féle Forma-1-es motor az üzemanyag-szivattyú (tényleg, ez pumpálja a hidrogén-peroxidot a rakétahajtóműbe), valamint a brit autóipar helyzetének elemzése kapcsán megkérte a Mercedes jelenlévő menedzserét, hogy tolmácsolja gratulációját az anyacégnek, amiért olyan sikeresek autóik, amelyekben ugye brit a technika.

Őszinte lelkesedéssel beszélt azokról az emberekről, akik alig várják a jövő évi rekordkísérletet Dél-Afrikában, egy 300 fős csapat tonnaszám szedte össze a kavicsot arról a sivatagi síkságról, amit kinéztek helyszínnek. És érezhetően abszolúte benne van a fejlesztési munkákban is, nem csak ballaszt lesz a kocsiban, semmilyen kérdéssel nem lehetett zavarba hozni, pedig a rekordkísérletről szóló általános előadás után hosszan nyaggattuk még technikai részletekkel.

A hátsó kerék kicsit kilóg, miáltal akkora légellenállást kell leküzdenie, hogy hagyományos futóművet nem is lehetett a kocsi alá tenni

Például elmondta, hogy a hátsó kerék tömör, egy darabból kimart alu-ötvözet, hiszen percenként 10 000-es fordulat mellett (ennyit fog forogni a KERÉK a kocsiján!) semmilyen köpeny nem maradna meg rajta. Meg hogy a kiálló hátsó keréken olyan intenzív terhelés keletkezik a légellenállás miatt, hogy az amúgy elég egyszerű kettős keresztlengőkaros futómű-konstrukcióban tűgörgős csapágyazást kellett alkalmazni a lengőkarok illesztésében, mert a hátrafelé ható irdatlan erő miatt különben összefeszülne minden és nem mozogna a futómű.

Az a kérdés is felmerült, hogy egyáltalán szükség van-e emberre a kocsiban. A válasz igen; egyrészt a rekord is csak úgy érvényes, ha hús-vér személy vezet, másrészt az automatizálás nagyon megdrágítaná a fejlesztést, és nem is adna kellő biztonságot arra nézve, hogy minden klappol majd. A Bloodhound vezetése bizony nagyon is emberi munka lesz, a kormányzás, a fékezés, a hajtómű egyes fokozatainak kapcsolása nem gépesíthető.

Az alábbi videóban Andy Green tanít bennünket rekordautót vezetni; csekély angoltudással is remekül érthető:


Az autóipar, mint régiós húzóágazat

Kevésbé látványos és lelkesítő, ellenben jóval több embert érintő és jóval nagyobb összegeket megmozgató vállalkozásokról is szó esett. A PricewaterhouseCoopers munkatársa és Jonathan Knott, brit nagykövet arról beszéltek, hogy korántsem futotta még ki magát az autóipari boom térségünkben. 2009 óta 175%-kal nőtt a régió autógyártása, csak tavaly 3,2 millió kocsi készült Kelet-Közép-Európában. Nagy-Britanniában is fontos az ágazat; attól, hogy a tradicionális brit tömegmárkák gyakorlatilag kihaltak, az ipar maga virul. 129 ezer dolgozót foglalkoztat a brit autóipar, a 11 Forma-1-es modellben 8-ban brit fejlesztésű technika zümmög.

Autós és repülőipari workshop a Brit Nagykövetség rendezésében: a találkozó célja főleg az Egyesült Királyság és a kákáeurópai régió szakipari randevújának összehozása volt

És a britek szerint nem merül ki a mosogatási célú bevándorlásban a gazdasági kapcsolatrendszer potenciálja régiónk és az Egyesült Királyság között. Az Egyesült Királyság és a Kelet-Közép-Európa közötti kereskedelem nagyságát megközelítőleg 16 milliárd fontra (mintegy 6256 milliárd Ft) becsülik, ez csupán 3 %-a a régióban rejlő importlehetőségeknek a brit cégek számára. Már mutatkoznak azonban biztató jelek is: még soha ennyi brit cég nem kereskedett a régióban, a vállalatok megkétszerezték exportjukat a kelet-közép-európai országokba az elmúlt 10 évben.

Kis sportmanufaktúrák tartják életben a brit lángot

A Caterham üzletfejlesztési igazgatója és a Radical marketing-vezetője saját cégeik példáján keresztül azt mutatták meg, hogy nem csak egy szűk réteg számára érdekes, ami a kis brit autós cégekben történik, hanem akár az egész autóipar számára. A mára sorozatgyártású modelleknél (BMW i3, i8) is alkalmazott szénszálas műanyag szerkezetek fejlesztésében is sok eredmény kötődik hozzájuk, és az is érdekes, hogy 2012-ben a Radical tudta a leggyorsabb elektromos autót küldeni a Pikes Peak-re, sokkal nagyobb cégek nagy meglepetésére.

A Caterham esettanulmányából azt is megtudhattuk, hogy egy kis, rugalmas cég képes lehet arra is, hogy mindössze 12 hét alatt a semmiből új modellt teremtsen: ennyi idő kellett tavaly ahhoz, hogy elkészüljön az AeroSeven koncepció.

Scott Thopmson, a Caterham üzletfejlesztési igazgatója


Just in time, 1200 kilométerről

A kecskeméti Mercedes-gyár logisztikai vezetője, Stefan Putzlocher azzal illusztrálta a kelet-közép-európai térségben folytatott autógyártás versenyképességét, hogy a Mercedes úgy képes szinte készletgazdálkodás nélkül, just-in-sequence rendszerben szervezni a gyártást, hogy a motor 1200 kilométerről, vasúton érkezik a kocsikhoz. Mégis, vevői rendelés-azonosítóval ellátott, szigorúan valós igényekre készített autók születnek mindössze tíznapos gyártási átfutással itt, Magyarországon.

Putzlocher úr szerint mindennek a kulcsa a schengeni zónán belüli működés. Nincsenek határokon megállított szállítmányok, hosszas vámvizsgálatok, de vannak alacsony bérek, képzett, elkötelezett munkaerő; ettől pörög az autóipar a keleti régiókban.

És állítólag ez nagyon jó nekünk is.

Kommentek

  • hova

    Tőlem nyugodtan, engem nem zavar.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.