Nem jó stratégia egy BMW-gyűjtemény ékkövével kezdeni a kollekció bemutatását, mert odalesz az ív, amit felépíthetnénk a cikkekkel. De amikor ezt az autót megláttam, nem érdekelt, hogy előbb kellene írnunk a 745i Turbóról, az E24-es 6-os kupéról, netán a különleges 3-asokról.

M535i, M5-vonásokkal

Mert az M535i ebben a formájában valódi álomautó. Ideális helyen, egy száraz és jól szellőző raktárban áll testvéreivel, ponyva alatt. Amikor a gondos vaxolással óvott, tükörsima lemezekről lecsúszik a lepel, előttünk áll egy harminc év feletti youngtimer, szinte gyári állapotban.

Budapest közelében, ideális helyen laknak a különleges youngtimerek. Szemben az E23-as 745i Turbo, balra hátul a lepel alatt az 535i

Tulajdonképpen nem az állapota tér el a gyáritól, hanem a kialakítása. Aki jól ismeri az E12-est 1981-ben leváltó cápa 5-öst, annak feltűnhet a lökhárító módosítása az M5-ről származó köténylemezzel illetve az utastérben a szintén az M5-ből származó ülés. Apró eltérés a hátul is elektromos ablakemelő, amit a tulajdonos épített be utólag.

Állólámpás Merci után cápa BMW

Nem szoktam a formán lovagolni, mert mindenki eldönti magának, hogy egy kocsi tetszik-e vagy sem, de a cápa 5-ös designja mestermű. A francia Paul Bracq formaterve nemes, elegáns és kortalan. Bracq, aki a Mercedes-Benznél a W114-115 Állólámpást illetve a Pagoda SL-t tervezte, megőrizte, de tovább is fejlesztette a nagy elődtől örökölt koncepciót.

Garmisch, Gandinitől – Az 5-ös előfutára

Cápaorr, még szögletes lámpákkal. A BMW 2200ti Garmisch tanulmányautó Marcello Gandini munkája

Cápaorr, még szögletes lámpákkal. A BMW 2200ti Garmisch tanulmányautó Marcello Gandini munkája


Az 1960-as évektől a hányattatott sorsú BMW az 1500, 1800 és 2000 típusoknak köszönhette felvirágzását. A Neue Klasse, az új modellcsalád igen sikeres volt, de leváltását nem odázhatta el a gyár. Utódának megtervezésében Marcello Gandini igen lényeges szerepet játszott.

Gandini 2200ti Garmisch tanulmányában már visszaköszön a cápaorr, jellegzetes a hátsó szélvédő íve és az autó sziluettje is emlékeztet az első 5-ösre. Ám szögletes első lámpái nem passzoltak a BMW márkaképéhez, ezért ezeket kerek ikerfényszórók váltották fel. A ma is élő, 76 éves legenda többek között a Lamborghini Miura formájával tette szebb hellyé a világot. Az ő munkája többek között a Citroën BX, a Lancia Stratos, a Lamborghini Espada és Countach vagy a V8-as Alfa Romeo Montreal.

Egyesek szerint az E12-höz képest alig lépett előre az utód, de ez csak a karosszéria közepére igaz, amely az ajtókkal együtt alig változott. Ám ezen a BMW-n álltak először külön a vesék, addig egy elemből álló öntvény díszítette az orrot. A far magasabb és markánsabb lett, az orron feltűntek az eltérő méretű, belül kisebb ikerfényszórók. Legalábbis az európai változaton, mert amerikai exportra egyforma átmérővel készültek a lámpák.

A képen az előd, az 1972-től 1981-ig gyártott E12-es 5-ös. Formáját a Bertone stúdiót vezető Marcello Gandininek köszönheti, a designból sokat örökölt az E28

E28: dízel és M5, először

Futóműve sokat fejlődött a modellváltással és ebből a típusból készült a BMW első dízel szériaautója, a korát megelőző 524 TD. 1985-ben az addigi csúcsmodellt, az M535i-t leváltotta az első M5, amelyben az M1 motorja tombolt 286 lóerővel, katalizátor nélkül.

Hasonlóan 3,4 literes lökettérfogattal dolgozik a delfinszürke metálfényezésű M535i, amelynek hangja alapjáraton is sokat ígér. Gyárilag a soros hathengeres szívómotor 218 lóerős, de ebben az autóban ez az érték kicsit talán magasabb.

Hatleömlős kipufogó

Élményre legalábbis többnek tűnik az egyedi kipufogóval aláfestve. A Janó-rendszerrel kis és közepes fordulaton vérbő a hangja, autópályán, nagy tempónál viszont nincs idegesítő zúgás.
 

Ezek a motorok tették naggyá a BMW-t. A soros hathengeres, vasblokkos szívómotor 3,4 literes és 218 lóerős. Ereje, finom járása és tartóssága is példaértékű

A rozsdamentes kipufogó hengerenkénti leömlős, tehát hat leömlő csatlakozik két csőbe, mutatós végekkel középen, az eredeti helyén. A videóból talán átjön, mennyire jól szól a motor és a kipufogó.

Ezt azonban egy 520i is tudná hasonló kipufogóval, ebben az autóban az a nagyon nagy élmény, ahogy megy. A nem túl nehéz, 1,4 tonnás BMW-t elragadóan mozgatja az öblös sorhat. Érdemes kihúzatni, mert ereje nagyon szép ívvel teljesedik ki.

12 liter, de inkább több

A fedélzeti számítógép bizonyos gombok egyidejű megnyomásával az alapfunkciókon felül is képes adatokat megadni. Például literre kiírja a tankban lévő benzinmennyiséget, nemcsak a megtehető távolságot és az átlagfogyasztást jelzi.
 

Vérforraló hangon szól és lenyűgöző erővel megy. A gyári sperrdiffivel csodás ívű farolásokra képes

Átlagnak 35,6 litert ír százon, ami persze irreális, fotózás közben az alapjárati tötymörgés verte fel. A Spritmonitoron a típus átlaga 11,78 l/100 kilométer, de ha miénk a világ, akkor persze jóval több nafta fogy.

A temérdek benzin elégetéséért a motor nagyon sok lóerőt ad cserébe. Bikás nyomatékával bármikor elfüstöli a 225/45 R17-es Bridgestone-gumikat, amelyek Magyarországon készültek. A gyári önzáró differenciálművel a kocsi úgy tud farolni, hogy szem nem marad szárazon, az erős sorhat a sperrel a klasszikus hátsókerekes BMW élmény legjavát adja.

Klasszikus BMW műszerfal, erősen vezetőorientált kialakítással

A féltve óvott BMW ritkán hagyja el a garázst, éves futásteljesítménye pár száz kilométerben mérhető. Ám épp most felpezsdül az élete, mert ezen a hétvégén a Cserhát Classic Cars Körtúrán vesz részt vele gazdája. A túra Bercelről indul és gyönyörű nógrádi tájakon át vezeti a mezőnyt megkapó falvakba (pl. Szirák, Bokor, Nógrádkövesd) és Nógrád-megye nagyobb városaiba, így Szécsénybe és Balassagyarmatra.

Nagy Krisztián egy BMW-kre szakosodott szervizt vezet Dunakeszin. Gyűjteményének legszebb autója az 535i

Apa-fiú autó

Bár gazdája felajánlotta, nem fogadtam el a lehetőséget az autó kipróbálására. Nehezen, de győzött a jobbik énem, mert eddig a BMW-t csak Nagy Krisztián és édesapja vezette. Ha én is a volán mögé ülök, odalesz az autó szakralitása.

Így azonban Krisztián egyszer majd úgy adhatja át az autót saját gyermekének, hogy az a felnőtté válás meghatározó pillanata lehet, mint az első borotválkozás, az első csók vagy az első sör apukánkkal. Amiről mindketten tudjuk, hogy csak egyszer történik meg az életben.