Autótakarítás fillérekből: nem mindig működik

Jégkocka, ecset, fogkrém és kávé

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.07.15. 15.00

Számos hétköznapi anyagot befoghatunk autónk nagytakarítására. Jöjjenek háztartásunk rejtett tartalékai!

Esküvőn vagy temetésen nem jelenhetünk meg koszos kocsival és van az úgy, hogy csak a hirtelen kéznél lévő cuccokra hagyatkozhatunk. Amikor nincs a láthatáron hivatásos belsőtér-pucolda, ahol 1400-3000 Ft közötti összegért megszabadítják az utasteret a használat nyomaitól, marad a házilagos takarítás. Ez olcsóbb, másrészt gyors és látványos eredményével stabil örömforrás is.

Kóla, ecet, majonéz, sütőpor és olaj akadt a konyhában. Elvileg mindegyik jó valamire a kocsipucoláshoz, de csak elméletileg

Természetesen a háttéripar az utastér glancolására temérdek eszközt kínál, amelyekre simán elkölthetünk 10-15 ezer forintot az autósboltokban. A speciális ápoló- és tisztítószerek részben helyettesíthetők a háztartásban is megtalálható eszközökkel. Mi egy nagy-britanniai autókölcsönző tippjeit próbáltuk ki a tartósteszten használt Suzuki SX4 S-Crosson.

Rázós futómű, dízeles fogyasztás

Kényelme tökéletlen, gazdaságossága annál jobb

Kényelme tökéletlen, váltója és gazdaságossága annál jobb


Pontosan másfél hónapja vettük át féléves tesztre az új S-Crosst elsőkerék-hajtással és 1,6 literes benzines motorral, GL+ felszereltséggel. Tehát abban a verzióban, amely a magyar családok számára a legésszerűbbnek tűnik, amióta ez a modell 5,4 helyett 4,4 millió forinttól megvásárolható.

Eddig 3500 kilométer pörgött bele. Sokat használjuk, de ritkán tankolunk, mert a Suzuki életteli motorja nagyon takarékos. 5,8 és 6,2 liter közötti – kúton mért – átlaggal járunk vele. 44-45 liter benzinnel 720-750 kilométert tud megtenni 40:60 arányban a fővárosban és autópályán, néha országúton használva.

Hat hete használjuk az 1,6-os SX4 S-Crosst. 3500 kilométeren eddig 5,8-6,2 l/100 km közötti vegyes fogyasztást mértünk

Hat hete használjuk az 1,6-os SX4 S-Crosst. 3500 kilométeren eddig 5,8-6,2 l/100 km közötti vegyes fogyasztást mértünk


Nagyon úgy fest, hogy a motor képes a dízel crossoverek fogyasztását hozni. Ha nem lesz 30 fok árnyékban, klíma nélkül országúton megvalósíthatónak tűnik 5,0 l/100 km, ami parádés volna egy benzines családi autótól.

Autópályán 120 felett hangos, kényelmetlenül rugózik, mégsem túl agilis : ez a három fő baja az S-Crossnak. A közepes minőségérzetért sem fogjuk dicsérni. Ezzel együtt az SX4 S-Cross rendkívül józan családi autó: igen nagy belül, csomagtere 400 literes és ez tényleg ennyi. A háttámlákat ugyanis kétféleképp lehet rögzíteni, de a nagyobb csomagteret biztosító, meredekebb állásban sem kényelmetlen hátul ücsörögni. Nem csoda, hogy az S-Crossból egyre többet látni az utakon: kiszámítható szervizköltségeivel, várhatóan Suzuki-szintű megbízhatóságával igen gazdaságos és praktikus családi autó lehet.

Ecet

A szélvédőn nemdohányzó autókban is csúf réteget képez a kosz és a pára, amit szárazon csak elmaszatolni lehet, eltávolítani nehezen. Barátunk az ecet, amit talán mindenki ismer.

Szembefényben jól látszanak a csúf szennyeződések a szélvédőn

Nagyanyáink a spriccelős, illatos ablaktisztítók feltalálása előtt használták ablakpucoláskor. Ugyan jó még a vízkő kíméletes eltüntetésére (így a mosógép vízkövesedésének megelőzésére is), de ez a szennyeződés az autókban szerencsére igen ritka. Az ablakokat hígított ételecetes vízzel áttörölve szépen csillogó, portaszító felületet és enyhe savanyúságszagot kaptunk.

Verdikt: tényleg működik, a szaga pedig gyorsan enyhül. A tölgyfahordóban érlelt balzsamecetet ne locsoljuk a szélvédőre, annak más a küldetése.

Kóla

Az autó bal első kerekére eredeti Coca-Colával mentünk rá, nem kockáztattunk sajátmárkás utánzatokkal. Nem tudjuk, mi lehet benne, de az üdítőital némi csiszatolás árán jól leoldotta a felni ronda fékporát. Leöblítése könnyű és a kezem sem ragadt tőle.

Kibuggyant vér felmosásán kívül a kóla az autókozmetikázásban is hasznos társunk

Verdikt: meginni nem merném, de vegyszernek kitűnő.

Étolaj

Nem jutna eszünkbe étolajjal pamacsolni a szélvédőre döglött nagy dagadt bogarak tetemeit, de a szakirodalom szerint ez járható út. Elvben a madárürüléket valamint az alufelniket elcsúfító fekete fékbetétport is lehozza. A fékporra hatásos, mint bármilyen folyadék, de a felniről nehezebb leöblíteni a kólánál. A rovarok porhüvelye kifogott az olajos szivacson, ráadásul csúszik, foltot hagy és rossz vele dolgozni.

Verdikt: Többet ér a rántott hús alatt.

Majonéz

Állítólag a gumi oldalfalát bedörzsölve majdnem olyan jó eredményt érhetünk el, mint gumiápolószerrel dolgozva. Szivaccsal hordtuk fel a kenőcsöt, amely a bedolgozást és a fényesítő törölgetést követően tényleg valamelyest csillogóbbá tette az abroncsot. De kár a gumira pazarolni.

Verdikt: inkább főzzünk vele valami finomat.


Fogkrém

Nemcsak a szájszag és a fogrontó lények elűzésére alkalmas, hanem a króm alkatrészek tisztítására is. A fogkrém apró, durva szemcséivel remekül lehet polírozni is. Fehérítőset, érzékeny fogra valót felesleges az autóra kenni, nem lesz semmi különleges hatása. Óvatosan, lucskos szivaccsal vittük fel az emblémára, nehogy megkarcolja krómfényes a felületet. Idővel még a bogárhullát is leszedte.

Egy Ezeröcsivel kiderülne, mit ér a fogkrém krómtisztító paszta helyett

Verdikt: ez a komplex zománcvédelmet és fogfehérítést ígérő kenőcs az emblémán is bevált, talán a többi is van ilyen jó. Viharvert krómozásra jobb a krómtisztító paszta.

Kávé

Kocsiban dohányzóktól beszámított autókra alkalmazzák autókereskedők a kávés trükköt. Az őrölt kávé egy vászonzsákban az utastérbe elveszi a cigiszagot. Ha a kocsi annyira csikkszagú, mintha egy hamutartóban utaznánk, autókozmetikai műhelyek vállalják a belső tér bűztelenítését.

Verdikt: a kávé tényleg hatásos szagölő, nepperek mesélhetnének erről.

Ragasztószalag

Használhatnánk az autó testéről levált kisebb-nagyobb alkatrészek visszatapasztására is, de helyette inkább az eltávolíthatatlannak tetsző apró kis koszokat, kutyaszőröket ejthetjük csapdába a segítségével. Morzsa, por, esetleg áruló hajszálak eltüntetésére is kiváló a kárpiton, vagy ahol a seprű csak rontana a helyzeten.

Verdikt: gyors, kényelmes, de sok szemetet csinál.

Sok szemetet termel a ragasztószalag, de hatékony


Sütőpor

Az ülésre került csúnya foltokra, pecsétekre szórjunk sütőport! Ha húsz percig hagyjuk hatni, a letakarítás után a friss, kellemes illatnak is örülhetünk. Eddig volt az elv, a gyakorlatban az ülésre hintett sütőpor nem hatott a szétdörzsölt csokifoltra.

Verdikt: jobb combo a kinyomkodott mosogatószeres-mosóporos szivacs és a nedves rongy.

A közepesen szennyezett utasteret ezekkel a módszerekkel és eszközökkel megszépíthetjük, súlyosabb esetekben gépi nedves kárpittisztítás segít az üléseken és a tetőborításon. Ezt a munkát csak verőfényes időben javasoljuk elvégezni vagy autókozmetikára bízni. Ha hideg van, az autóban két napig küzdhet az ülések közé helyezendő hajszárító, hogy kiszáradjon a tetőkárpit és az összes textilfelület.

Ami még kell: a kormányküllők menti rések takarítására alkalmas a fonal, csak ne szakadjon el könnyen. A zegzugos műszerfal és a szellőzőrostélyok tisztításához jól jön egy széles meg egy kisebb fejű, hegyesebb ecset. Ecset híján elég a fülpucoló pálcika vagy a vízbe áztatott fogvájó

Porszívó, vizes rongy, kisseprű, műszerfaltörlő-kendő: ti mivel és hogyan takarítjátok a belső teret? Érdeklődve várjuk a hozzászólások között a mesterfogásokat!

Kommentek

  • husky

    Hát igen, a személyautóba nincs sűrített levegő lefujatni a műszerfalat, mint a kamcsiban.
    Kocsimosás, citromolajos konyhai mosogatószerrel, persze előtte ultra derm az esetleges olajos szennyeződésnek. utána cseppmentesen szárad, mint a pohár!
    Útépítésnél felvert kátránypöttyökre kozmetikai vatta és gyógyszertári sebbenzin, csak oldani majd finoman törölni! nem véletlenül pár száz forint 1-2 deci és a fényezésnek sem árt! A dohányzás a művelet közben annál inkább! :) Ha enyhe fehér foltot látnánk, ami a kezünkön is megfigyelhető, semmi baj le kell mosni.

  • Darth10

    “Autópályán 120 felett hangos, kényelmetlenül rugózik, mégsem túl agilis és csomagtartója egy megvilágítatlan üreg: ez a négy fő baja az S-Crossnak.”

    Ugyanilyen autóm van és már a tesztnél is megírta valaki, hogy van benne csomagtár világítás jobb oldalt. Gondoltam segítek kicsit: kapcsoló balra – teljesen kikapcsol a világítás, kapcsoló középen – non-stop világít, kapcsoló jobbra – ha nyitva az ajtó akkor világít :)
    A többivel nem tudok vitatkozni, de a Balatont megkerülve átvétel után 2 nappal nem éreztem lomhának és egy wagon r primitív után nekem síri volt a csend :)

  • a.szorenyi

    Kedves Darth10! Köszönöm, javítottam a hibát és ha megint nálam lesz az autó, be is kapcsolom. A Tiéd barna? Sokat látok abból az árnyalatból.

  • magvasmisi

    Sziasztok!
    Én a gumiszőnyeget úgy szoktam takarítani, hogy max hőfokon, és max centrifuga fordulaton mosógépeztetem. Kb. Negyed pohár mosóporral. Olyan szépen kipucolja mintha most vettem volna le a boltpolcról! :)

  • dokipapa

    Nagyon jó a műszerfal és műanyag kárpitra az oliva olaj.Ráadásul szagtalan. A motortérben a hideg zsiroldó. (mostanában a brigéciol nem ér semmit)Probáltam a WD40-et karceltávolitásra, de az első mosás után, előjött.Kilátszott a fehér alapozó a bordón. Kevertettem megegyező szint és tűecsettel kitöltöttem a karcokat,kavicsfelverődést.Azonnal poliroztam.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.