Autót béreltünk, megszívtuk

Elmeséljük, hogy másnak már ne kelljen

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.07.14. 16.00

Az autóbérlés egyszerű elintézett ügynek tűnik, mikor megtörtént a rendelés, és leemelték a számlánkról a pénzt, ám az igazi problémák csak innen jönnek.

Az autóbérlés papíron csak pár kattintás, negyed óra ügyintézés, kulcsátvétel, majd a négy kerék adta szabadság élvezete. Néha viszont rémes akadályokat kell megugrani ahhoz, hogy zökkenőmentes legyen a nyaralás. Életem első bérelt autója megmutatta, milyen a problémásabb út, az így szerzett tapasztalatok pedig remélem pár olvasót megkímélnek majd a hasonló szívástól.

Több olasz helyszín felfedezését akartuk besűríteni párommal idei nyaralásunkba, és a helyváltoztatás legideálisabb módjának a bérelt autó tűnt. Nem vagyok hirtelen típus, mazsoláztam az árajánlatok között, különböző értékelő oldalakon számoltam a csillagokat, olvastam a véleményeket.

Próbáltam kizárni a hibalehetőségeket, és a legjobb megoldásnak az tűnt, ha a minket reptető diszkont-légitársaság rendszerén keresztül intézem a foglalást. Csak összefonódnak a rendszerek, szinte naponta van járat, a csillagok rendben, ennyi légy nem tévedhet.

Párom dombornyomott bankkártyájával intéztük a foglalást, engem adtunk meg sofőrnek. Az online felületen ez probléma nélkül sikerül, sehol egy figyelemfelhívő, figyelmeztető ablak, a tranzakció is tökéletesen végbement.

Az autóbérlő cégek óvatossága, és önvédelme érthető, komoly értéket adnak kölcsön, viszont több rugalmasság, jobban átlátható, egységesebb feltételek sokat dobnának a felhasználói élményen

Róma repteréről a cég telephelyére érkezve érdekes jelenet zajlott az orrunk előtt. Egy svéd házaspár szó szerint ütötte az asztalt, és dühösen kiabálva adtak hangot nemtetszésüknek. Ahogy érezhetően pattanásig feszült a hangulat, a pult mögött ülők üres tekintetébe élet költözött, és öt perc telefonálgatás, tanakodás után mégis kiadták az elégedetlen ügyfelek várva-várt kocsiját. 
Autót béreltünk, megszívtuk 1

Vezetőt cserélni lehetetlen?

Ekkor még nem gondoltuk, hogy számunkra is hasonló lesz a forgatókönyv. Vittem a kinyomtatott visszaigazolást, minden oké, csak a sofőr bankkártyájára lesz szükség. Átlagos OTP-s Mastercard kártyám felismerhetetlen volt a rendszer számára, de sebaj, majd a párom kártyája biztos kihúz minket a gödörből.

Pár órás kálváriánk itt indult útjára, ugyanis csak a foglalás során megadott vezető kártyáját fogadták volna el. Hiába volt a foglalás a párom nevén, és fizettünk vele már sikeresen előre, ez nem lehetett opció.

Már az angol-magyar vegyes válaszlevél intő jel lehetett volna!

Következő ötlet: cseréjünk sofőrt! Minden adat rendelkezésre állt, az iroda tele számítógéppel, és Internettel, csak a regisztrációt kell átírni. Ekkor ütköztünk az első falba, a sajnálkozó olasz ügyintézőknek nem volt joga belenyúlni a foglalásba, és mivel ekkora már beléptünk a neten megadott időkeretbe, a telefonról varázsolt netet használva mi sem jártunk sikerrel.

Három óra telt el kiútkereséssel, és az asztalcsapkodó svédek stílusán felbuzdulva mi is emelt hanggal kértünk segítséget, elhatároztuk, hogy nem hagyjuk ott a falra akasztott kulcsot. Magabiztos kiállásunk nyomán érdekes módon feltűnt a gyors megoldás lehetősége. Tíz perc, és egy telefonhívás elég volt a brókercég európai központjába, hogy átírják a sofőr személyét, így használhattuk a működő kártyát, és átvehettük az autót.

Már a Fiat 500-asban ülve merültek fel a kérdések: miért volt az első válasz, hogy erre nincs lehetőség? Miért kellett órákat várni, és torokban fortyogó ideggel eljutni a megoldásig? Ezen rágódva nem találtunk megnyugtató választ, és a szerkesztőségben előadva a történetet derül ki, hogy az általunk tapasztalt probléma egyáltalán nem egyedi.

Ugyanaz pepitában, Portugáliában

Rácz Tamás szintén a foglalás-bankkártya-megadott sofőr Bermuda háromszögében tévedt el.

Anyuka, apuka, két gyerek. Anyuka és apuka tavaly már kirándult egy kellemeset repülővel és bérautóval a portugál fővárosban és környékén, most nekivágtak két gyerekkel a lisszaboni villamosozásnak, az óceánparti sétáknak és a csodás kastélyoknak, múzeumoknak, hadd lássák ők is, milyen az, amikor egy Magyarország méretű és népességű országban valahogy működnek a dolgok és boldogok az emberek. Előző alkalommal a neten megnézték pár bérautós cég ajánlatát, a Sixtét páratlanul méltányosnak találták; szezonon kívül 14 ezer forint volt négy nap. Bizony, Portugáliában nagyon olcsó az autóbérlés, ha nem  nyárról van szó.

Most viszont rátaláltak egy brókercég oldalára, itt indították a kalkulációt. A legolcsóbb ajánlat egy nem éppen közismert cégé volt, de a brandre rákeresve látszott, hogy nem egy JóskaPista Bt-ről van szó. Végigkattintgatták a feltételeket, még az apró betűs részt is átfutották és lefoglalták a bérletet, előre utalással. Apuka pár nappal hamarabb utazott ki melóügyben, kint várta a családot. A bérletet anyuka dombornyomott kreditkártyájáról fizették, az volt a terv, hogy apuka reggel felveszi a kocsit, belakja a közeli szállást és délután a reptéren találkozik a család.

Fontos, hogy átvétel előtt nézzük át az autót, és a legapróbb hibákat is jegyeztessük fel a bérleti lapra.

Aztán kiderült, hogy: 1, a kocsit csak a megrendelést leadó személy veheti át, tehát nem a megjelölt sofőr, hanem akinek a nevére szól a kártya, amiről fizettek. 2, A kártyának ott kell lenni, a biztosítéknak azon a kártyán kell rendelkezésre állni, más kártyán nem zárolható biztosíték. 3, A biztosíték összege egy kicsit magasabb, mint amit a család eddig bárhol is látott: 3-400 euró helyett 2400. Ezek a feltételek explicite nem igazán szerepeltek a neten lévő üzletszabályzat-kivonatokban.

Autót béreltünk, megszívtuk 2

A sokkot szerencsére hepiend követte; Apuka üzleti partnere kölcsönadott egy kocsit a lisszaboni céges flottából. Sőt, még a befizetett bérleti díjat is sikerült teljes egészében visszaszerezni egy kis magyaros találékonysággal. Bár csak 48 órán belül volt lehetséges a teljes visszatérítés, a bajok pedig kb. 36 órával a tervezett átvétel előtt derültek ki, Anyuka rájött, hogy a netes felületen módosíthatja a bérlet időpontját. Módosította is egy hónappal későbbre, és mint kiderült, a 48 óra is elkerült a távoli jövőbe és vissza lehetett kérni a pénzt.

Tippek, tanácsok

Összegzésképpen íme egy – olvasói kiegészítésekre is váró – tanácsgyűjtemény, de mint a két felhozott példa is mutatja, a cégek feltételrendszere merőben eltérhet. Legfontosabb, hogy rendkívüli alapossággal vágjunk neki a “kalandnak”, és lehetőleg olyan szolgáltatót válasszunk, amely rendelkezik hazai képviselettel.

– Van ahol tele tankkal hozzuk-visszük az autót, máshol mindenképp ki kell fizetni a teletank árát érkezéskor, de ezt az összeget gyakran elfelejtik feltüntetni a bérlés kalkulációjában.

– A kaució cégenként eltérhet. Akár 1500 euró is lehet, és a pontos összeget természetesen az ötödik oldal alján találjuk, több átkattintás után. Ennek mindenképp nézzünk utána, valamint azzal is számoljunk, hogy a sikeres bérlés után még akár két hétig is fenntarthatják a zárolást.

– Csak kategóriát választhatunk, pontos típust nem.

– Plusz költségek. A helyszínen garantáltan felajánlanak extra biztosítást, egyéb költséggel járó kiegészítő szolgáltatást, a kötelező marketingszöveggel körítve.

– Kilométer korlátozás. Ez is eltérő cégenként, ha nincs használjuk ki, tervezzünk előre! Van akkora a túra, hogy megéri autót bérelni? Minél több kilométer, annál inkább érdemes ezt az alternatívát választani tömegközlekedés helyett.

Kommentek

  • szipipeti

    Velős cikk. (Csak a reklám látszik, 2014.07.14 9:14)

  • antyg

    Kedves Cikk író! Mennyit gondolkodtál ezen a már-már olvashatatlan hosszúságú cikken???

  • Funkyman

    Én is nemrég béreltem először autót, alaposan körbejártam a témát, és arra jutottam, hogy csakis nagy cégnél érdemes bérelni (Sixt, Avis, Budget, Hertz, Europcar, stb.), és közvetlenül náluk.
    Közvetítőoldalon keresztül olcsóbb, de megsokszorozódik az esély a szívásra. Ha közvetítőn keresztül bérelsz, sokszor előfordul, hogy probléma esetén a kölcsönző embere nem is hajlandó foglalkozni veled, hiszen nem velük állsz szerződéses kapcsolatban. Vedd fel a kapcsolatot a közvetítővel, aztán oldd meg!

    Na mondjuk nálam se ment minden simán, bár az egyik nagy cégnél foglaltam. Előre megkérdeztem e-mailben a letétről őket, de a pultnál közel dupláját akarták kifizettetni. Erre mondtam, hogy nem erről volt szó… Ekkor a bérautós alkalmazott megemlítette, hogy biztos közvetítőn keresztül béreltem. Hát nem. Mutattam neki telefonon az e-mail-t, telefonált egyet, és elrendezte.

  • DTF

    én nemrég béreltem 1 hónapra az USA-ba (jövő héten megyek, az teljes összeg kb. 85% már leemelték), de fogalmam sincs a kaució pontos összegéről (közvetítő nem válaszol mail-ekre), kölcsönző (National) még nem válaszolt uh úgy készülök h kb 1200 USD (bár sok fórumon 200-at írnak, de az túl kevés lenne)
    nem volt könnyű foglalni, mert nagyon meg kell nézni a kisbetűs részeket mert nem nagyon szeretik beleírni az egyirányú felárat például

  • husky

    Régebben minden évben béreltem/béreltünk autót Skóciában egy-két alkalommal. Nem a nagy cégeknél, hanem márkakereskedésektől, akiknek ez egy második bevételi forrásuk. Persze az ő parkjuk kicsi 3-5 vagy 7 autó össz-vissz, nem limók, golf, Polo, fiesta, 307 stb. Soha semmiféle negatív tapasztalatom nem volt. Igaz, nyáron a nagy fogalom, ezért on-line előre kell foglani akár másfél hónappal is. Volt, autó, kb. 20-30 perc ügyintézés. A kauciót is levették, az autó visszavétel után kb. 10-15 perc múlva visszajött a kártyára, mire elköszöntünk.
    Csak tele tank és lemosva legyen, ennyit kértek (s persze egyben!).
    Sőt, néhol még kishasznos (minivan) is kérhető, (Ford, Peugeot) ha éppen valakinek az kell!
    Szerencs vagy korrektség? nem tudom, nekem bejött! (legalábbis Skót földön).

  • ffff

    A portugáliai esethez: 2 éve béreltünk ott autót, (neten foglalva) a Europcar-nál. Valóban olcsó volt (3 napra kb. 12 ezer HUF), igazából csak 2 dologra kellett figyelni:
    – 500 EUR kauciót zároltak a reptéri átadónál (tehát olyan bankkártya kellett, ahol ez nem ütközik limitbe) és ezt csak 3 hét múlva kaptam vissza;
    – a kocsit (egy Renault Clio volt) tele tankkal kaptuk és úgy is kellett visszaadni, vagy elég komoly benzinfelárat számoltak;

    Azt állíthatom, hogy Portugáliában alapvetően érdemes autót bérelni, mivel csak így van esélyed /rugalmasan, emberi idő alatt/ bejárni a vidéket. (a tömegközlekedés felejtős arrafelé)

    Egyébként van (legalábbis akkor volt) egy teljesen eltolt (és drága) kapus autópályarendszerük, ami a hazai M5 legrosszabb időszakát idézi. Cserébe a sztráda tök üres volt, a főutakon meg beláthatatlan kamionsorok.

  • Funkyman

    Még valami: én is az Europcar-nál béreltem, és a terms and conditions-ben világosan benne volt, hogy a sofőr kártyája fog kelleni.

  • Laci812

    Rendszeresen berelek autot, itthon hosszu tavra honapokkal elore foglalok nem nagy cegeknel. A teljes e-mailes foglalast hozom kinyomtatva. Az autot atvetelkor korbe szoktam fenykepezni ha valahol
    serules van rajta. Mivel amerikabol jovok a kauciot USD-ben teszem le,
    s lemasolom a bankjegyeket hogy ugyanazt kapjam vissza. (lehet hogy tulzott ovatossag). A VISA kartya 30-napra ad biztositast ha azzal fizetek. A teletank 20-30 km-ig biztosan tele tank, ennyi vezetes utan
    a legtobb auto meg nem mutat fogyasztast, ez azert is erdekes mert nem mindig talalni egy idegen varosban benzinutat a repter kozeleben.
    Az USA-ban aha credit kartyaval foglalok soha nem kertek kauciot, de ez
    igazi credit kartya, a bank jot all ertem. A debit kartyara ez mar nem igaz. Az egy utas berles mindig felaras, az USA-ban kozel egy szazas ha
    mashol teszed le az autot. Hetvegere alltalaban olcsobban lehet berelni, pentek du-tol hetfo reggelig sokszor fele aron. Jo utat.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.