Röviden – VW Passat 2014

Mi ez?

A VW Passat nyolcadik generációja 
Mit tud?Több helyet, nagyobb kényelmet kínál, mint elődje
Mibe kerül?Egyelőre csak a német ára ismert, ott a négyajtós 25,875, a kombi 26,950 euróba kerül
Kinek jó? Akiknek az eddigi is: nagyra vágyó cégeknek, családoknak

Potsdamban vagyunk, a Volkswagen dizájnközpontja előtt tülekedünk a tömegben. A hangulat, akár valamelyik autószalon előtti VW rendezvényen, csak most nem tucatnyi járgányt fogunk megnézni, Auditól Porschén át a Bugattiig, hanem csak egyetlen, de igen fontos példányt. VIII. Passatot, magát. Néhány hete már kaptunk belőle egy alapos kóstolót, de akkor a temérdek adat és okosság mellett mindössze egy lámpatestet és egy tiloslefényképezni típusú műszerfalat mutattak meg az egybegyűlteknek. Most azonban már igazi, működőképes autók is lesznek, lehet fényképezni, beleülni, fogdosni, nyomogatni. Legalábbis reméljük.

Elke, innen még egy kicsit faragjon le legyen oly jó, rendben?

Passatot rajzolni jó

Átverekedjük magunkat az első pohár fehérboron, néhány apró, színes élelmiszernek látszó tárgyon, majd megpróbálunk közepesen paraszt módon valami jó helyet találni. Lassan megtelik a terem, kezdődnek a beszédek, amelyek közül talán Walter de Silva volt a legerősebb, ahogy szinte könnyes szemmel mesélt az első Passatjáról, amely szép és praktikus is volt egyben. Meg arról, hogy akkor még nem tudta, hogy békaemberekkel fog találkozni, hogy egyszer ő is Passatot rajzol majd és hogy ez milyen jó dolog. Én pedig elhittem, hogy valóban minden így történt.

Walter De Silva könnyes szemmel mesél az első Passatjáról és hogy sose gondolta volna, egyszer majd ő is Passatot rajzolhat.

Még egy kis hatásszünet és végre begördülnek az autók is. Egy limuzin, és egy kombi bújik elő, akkora, kicsit késve elpukkantott füstfelhőből, hogy összerezzenek, hátha maga Kóbor János is betoppan egy Gyöngyhajú lánnyal. De a show most az autóké, nincs dübörgő zene. Innen pedig már szabad a vásár, így megindulunk a kiállított autók felé. Aztán rájövünk, hogy komplexusos kelet-európaiként mégsem vagyunk elég agresszívak az életben maradáshoz, így cselhez folyamodunk és inkább az épület előtt várakozó autókat célozzuk meg, abban bízva, hogy erre senki sem számít. A terv bevált, alig néhányan lődörögnek az autók körül, és még színpadias leleplezésre is volt idő. (Az autót borító leplet tucatnyi facsavar rögzítette a padlóhoz, így nem siették el.)

Mondtam. Szélesebb, laposabb, szögletesebb lett a nyolcadik.

Rövidebb, te tágasabb

Kintről az új Passat nem tűnik épp forradalmian frissnek, túlzottan bátornak. Látszik rajta, hogy a bevált megoldásokat, formákat nem merik fenekestül felforgatni, átrajzolni. Miért is tennék, a Volkwagen Passat így is a kategória egyik legmeghatározóbb, legsikeresebb modellje, amihez csak finoman szabad hozzápiszkálni. Pedig az új Passat végre tényleg új, és nem csak valami sminkeléssel próbálták továbbra is kívánatosnak mutatni a jó ideje porondon lévő, már itt-ott megereszkedett primadonnát. Új kasztnija a méretváltozásokon túl könnyebb is, motorjai pedig tisztábbak, takarékosabbak lettek.

Zsúfolt motortér

Az új Passat az eddigieknél dinamikusabb testet kapott, elején, hátulján szögletes formákkal, oldalán pedig határozottra vasalt él adja meg a komoly hangulatot, amelyet csak kitalálni volt könnyű, megvalósítása már nagyfokú precizitást és tudást is igényel. Bár annyira nem szembetűnő, de a rövidebb túlnyúlások, a megnövelt tengelytáv – 79 milliméterrel lett nagyobb, így 2791 mm – és a csökkentett magasság, (-14 mm) növelt szélesség (+12 mm) is javít az autó kiállásán, amely összességében 2 milliméterrel lett kurtább (4866 mm), csak egyszerűen valamiért jobb ránézni, mint az elődre. A kombi karosszériakivitel pedig valamiért még dögösebbre sikerült, biztos a több praktikumtól lett még szebb… 
Videón így fest a legújabb VW Passat:

A modell a kényelmi, biztonsági és vezetőtámogató rendszerek terén is kitesz magáért: az Audi TT-ben debütált Active Info teljesen digitális műszerfaltól a head-up kijelzőn át a hátsó táblagépes szórakoztató rendszerig, a gázolásgátló vészfékrendszertől kezdve három világújdonságig  – vészhelyzet esetén automatikusan megáll az autó, a tolatósegéd az utánfutóval manőverezést is támogatja, illetve dugóban önmagától araszol és manőverezik az autó – mindent tud, amit tudni lehet.

Celeb ügyben műveletlen vagyok, dunsztom sincs, ki lehet ez a nagyon fontos hölgy, aki miatt mindenkit elkergettek az autó mellől. Tudja valaki?

Miután a Nagyon Fontos Szőke Néni végre elsomfordált a placcról, vége mi is beülhettünk a kiállított autókba. Belül ugyanaz az érzés fogadott, mint kívül, hiába van ezernyi új megoldás, finomítás, azonnal otthonosan ül benne az ember, mintha minden ismerős lenne. A TFT kijelzős műszerfal varázslatos – igaz, ezt már csak az épületben kiállított autókba ülve láthattuk – minden autóba ilyet kéne rakni. Ülései, kezelőszervei és a kivitelezése is tisztességes munka érzetét keltik, az ajtók határozottan, bizalomgerjesztően csukódnak, és elöl a helykínálat is bőven elegendő. 
Ültünk az új Passatban 1
Hátulra ülve sajnos már legörbült a szánk széle, bár a szinte derékszögben nyíló hátsó ajtó könnyű, kényelmes utasáramlást tesz lehetővé, de sajnos 190 centivel a koponya már súrolja a plafont. Legalábbis a négyajtós változatban. Így a harmonikusabb külső mellett még egy érv a kombi mellett, amelyben nem esett áldozatul a dizájn oltárán az a pár centi fejtér.

Szinte 90 fokban nyílik a hátsó ajtó. Ide nem nehéz beülni.

Motorok

Az új Passat tízféle dízel- és benzinmotorral lép piacra, mind közvetlen befecskendezéses és turbófeltöltős. A teljesítményskála 120-tól 280 lóerőig terjed, mindegyiküket start-stop rendszerrel és fékenergia-visszanyerő rendszerrel szerelték fel és természetesen az összes variáns teljesíti az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normát. Újdonság, hogy lesz belőle konnektoról tölthető hibrid is, amelyben 115 lóerős villanymotor és 156 lovas benzinmotor képes együtt 211 lóerő leadására – nem, nem oldható meg egyszerű összeadással a művelet – és egy töltéssel legfeljebb 50 kilométert képes megtenni tisztán elektromos hajtással.
Várható motorválaszték:
 Benzinmotorok Dízelmotorok
 1,4 TSI 92 kW 125 LE 1,6 TDI 88 kW 120 LE
 1,4 ACT 110 kW 150 LE 2,0 TDI 110 kW 150 LE
 1,8 TSI 132 kW 180 LE 2,0 TDI 140 kW 190 LE
 2,0 TSI 162 kW 220 LE 2,0 TDI 176 kW 240 LE
 2,0 TSI 206 kW 280 LE –

Add Blue betöltő lyuk a gázolajcsonk szomszédságában

Mikortól, mennyiért?

A magyar árakról egyelőre nem tudunk semmi pontosat, a bemutatón mindössze a 25 875 és a 26 950 eurós német árat ismertük meg. (8 028 000 illetve 8 362 000 forint) Értelemszerűen a kombi a drágább. Az autó előértékesítése pár július közepe táján indul Európa szerte, az első Passatok pedig az utolsó negyedévben érkeznek meg a szalonokba.
A gyári képek galériája erre a fotóra kattintva nyílik meg:

Ültünk az új Passatban 2

Még egy bő órát bóklászunk az épületben, a langyos tojással turbózott hínárleves helyett inkább átugrunk az élő bemutatóteremmé változtatott dizájner-műhelybe. Itt szorgosan gyalulják a gyurmát egy 1:1-es méretarányú modellautóról, van aki kézimunkával varázsol bőrt a kormányra, míg mások belsőt terveznek, vagy éppen hümmögve párosítanak színes cérnákat színes bőrökhöz. Tiszta Tesz-Vesz város. Mindenki boldogan mesél a munkájáról, rajzol, megmutat, aláír végtelen türelemmel.

Színes cérnák


Futunk egy utolsó kört, hogy biztosak legünk benne, hogy láttunk mindent, majd visszabuszozunk Berlinbe, a szállásra. Közben pedig már titkon várjuk az év végét, hogy most már úgy istenigazából is kipróbálhassuk a Volkswagen új királyát, VIII. Passatot.

Addig is egy videó az új műszerfalról:

Neked mennyire jön be az új Passat? Menő lett, vagy unalmas? Mennyire?

1,417 szavazat - átlag: 7.8 (10-ből)

Neked mennyire jön be az új Passat? Menő lett, vagy unalmas? Mennyire?