Sokan úgy robognak az autópályákon, mintha a sztrádák tagadhatatlanul biztonságos kialakítása nyomán ők semmiképp sem végezhetnék fekete zsákban, kék és piros villogók között. Sajnos nem mindenkinek adatik meg a célba érés, de megpróbálunk tanácsokat adni a autópályás utak biztonságos megtételéhez.

Legyen víz és olaj!

Egyre kevesebb karbantartást igényelnek a korszerű autók, de nem szabad teljesen ellustulni. Hosszabb út előtt minden motor megérdemel annyit, hogy ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét és az olajszintet.

Motorolaj és hűtőfolyadék nélkül a legjobb autó sem működik. Szánjunk egy órát az autó felkészítésére, nem jó, ha csak a sárga angyalban bízhatunk

Legyen tele a tartály jó minőségű ablakmosóval, amivel a lapátok lehozzák a bogártetemeket a szélvédőről, nemcsak szétkenik. Tartalék sem árt mosófolyadékból. Némi felkészítéssel kisebb az esély rá, hogy lerobbanunk az autópályán és már csak a sárga angyalban bízhatunk.

Minél gyorsabban mész, annál messzebbre nézz!

Autópályán vezetve alapszabály, hogy minél gyorsabban megyek, annál messzebbre nézek! Sose haladjunk libasorban pont egymás mögött, próbáljunk az előttünk lévőhöz képest a sávban kicsit balra vagy jobbra húzódni, így a mögöttünk jövő nemcsak a mi féklámpánkat látja felvillanni, hanem az előttünk lassítóét is és több ideje marad reagálni – tanácsolja Székely Gyula vezetéstechnikai tréner.

Követési távolság: az a jó, ha irreális!

140-nel haladva autónk 39 métert tesz meg másodpercenként. Mivel a biztonságos követési távolság a két másodperc alatt megtett útszakasszal egyenlő, családunk életét akkor óvjuk jól, ha ennél a sebességnél 78 méteres távolságot tartunk az előttünk menőtől.

Idegesítőek a tükörbe véletlenül sem pillató autós társak, de ilyet sose tegyünk! A biztonságos követési távolság a két másodperc alatt megtett útszakasszal egyenlő

A biztonságos vezetéshez 100-nál 56, 180 kilométer/órás sebességnél viszont kereken 100 méteres távolságot kell(ene) hagyni. Irreálisan soknak tűnik? Valóban, de ez az az időmennyiség, amire egy átlagembernek szüksége van a helyzetek feldolgozásához, a fékre rúgáshoz, menekülőút kereséséhez, kormányzáshoz. Nagyon-nagyon sok fejfa áll az utak mentén a túl kis követési távolság miatt.

Hagyjuk el az autót!

Sokan sztoriznak arról, hogy “egy seggel” levezettek ennyi meg annyi kilométert. Melléjük nemigen ültetném be a szeretteimet. 2-3 óránként szünetet kell tartani, mert a monoton autópályás vezetés ellankasztja a figyelmet és letompítja a testet.

Torlódáskor félrehúzódással alakítsuk ki a mentők utcáját a kocsisorok között. Itt nagyon nem sikerült

Megálláskor szálljunk ki az autóból, kicsit mozgassuk meg tagjainkat. A szünetek között óránként állítsunk kicsit a háttámlán vagy az ülésmagasságon, hogy ne ugyanúgy üljünk Párizsig vagy az Adriáig. Érdemes rendszeresen levegőt beereszteni az ablakok nyitásával. A nagy zaj és a friss oxigén is élénkíti a vezetőt.

Gumiabroncs: amin az életünk múlik

Törődjünk a gumikkal! Nagy terheléshez más légnyomásérték tartozik, mint 1-2 fővel haladva

Törődjünk a gumikkal! Nagy terheléshez más légnyomásérték tartozik, mint 1-2 fővel haladva


Nyaraláskor jellemzően nagy terheléssel, nagy melegben és nagy távolságra utazunk. Indulás előtt a gumiabroncsok légnyomását a legnagyobb terheléshez előírt értékre kell beállítani. Mivel a gumi pár kilométer megtételével bemelegszik, a benzinkútra érve többnyire már meleg az abroncs. Ám a tanksapkafedélen vagy a vezető oldali ajtó környékén lévő matricán, illetve a gépkönyvben a hideg abroncsokra érvényes légnyomást adja meg a gyár. Meleg abroncsnál 0,3 barral magasabb nyomást kell beállítani, mint hidegre. Ha tehát 2,6 bar a megadott, akkor 2,9-et. Mivel az autó magasabb guminyomással pár deciliterrel kevesebbet fogyaszt a kisebb gördülési ellenállás miatt, érdemes kis terheléssel is a megrakott autóra érvényes légnyomásértékkel járni. Cserébe a keményebbre fújt gumi miatt az autó jobban ráz az úthibákon.

Nézzük a tükröt!

Hirtelen ott termett, nem is tudom, honnan: ezt a magyarázatot elég sok baleseti helyszínelő hallotta már. Érdemes percenként néhányszor belepillantani a tükörbe, mi történik mögöttünk, így nehezebb veszélyhelyzetet okozni egy elnézett sávváltással. Különösen ügyeljünk arra, ha egyetlen fényszóró bukkan fel a visszapillantóban. Amennyiben nagyteljesítményű motorkerékpárról van szó, annak gyorsulóképességét az átlagautós nemigen tudja felmérni, sem pedig azt, hogy a sportmotorok mekkora sebességkülönbséggel képesek előzni.

Aki vezet, ott se igyon semmilyen alkoholos italt, ahol a törvények ezt eltűrik. A szesz még senkit nem tett jobb vezetővé, kis mennyiségben sem

Ki a belső sávból!

Készüljünk fel rá, hogy a német autópályákon más a tempó, mint Európa összes többi sztrádáján. 10-15 éve bármelyik középkategóriás dízel kombi kényelmesen utazik 160-180-at, a felső kategória autóiban a 200-at alig érezni és 250-nél sem izzad a tenyerünk. A helyi korlátozástól mentes szakaszokon az erős és modern autók elég gyakran húznak el 200 feletti sebességgel.

Nem azt jelenti a három sáv, hogy a külső a kamionoké, a középsőt pedig csak tankoláskor kell elhagyni. A jobbra tartás autópályán is kötelező!

Pillantsunk szaporán hátra és próbáljuk csak előzésre használni a belső sávot! Ha az amúgy kötelező jobbra tartást mindenki tiszteletben tartaná, az M7 háromsávos szakasza is sokkal boldogabb pontja lenne e sárgolyónak.

Kapcsoljunk át benzinre!

Autógáz-üzemben a motornak valamivel nagyobb a hőterhelése, mint benzinnel. Amennyiben az áttételezés kiadja és 3500 körüli fordulatszámon tudunk haladni a sztrádán, maradjunk a sokkal olcsóbb LPG-nél. De aki tartósan 4500-5000-es vagy még magasabb fordulatszámmal dönget, kapcsoljon át 95-ösre! Jobb a békesség, az autópályás üzem komoly terhelés motornak.

Hol a menekülőút?

Vezetés közben folyamatosan mérjük fel, hogy az adott útszakaszon hol nyílik lehetőség menekülésre, ha esetleg nem sikerül megállni a sor mögött vagy a mögöttünk érkező trafálna telibe bennünket.

Mérjük fel, hol nyílik lehetőség menekülésre, ha nem sikerül megállni a sor mögött vagy a mögöttünk érkező trafálna telibe bennünket

Ez lehet a vészsáv, a két autóoszlop közötti rés vagy a füves terület legbelül. Figyelem! A fűre kitérés előtt vészfékezéssel lassítsunk a jól tapadó aszfalton, amíg csak lehet, mert a gyepen alig fognak a gumik. És készüljünk fel a megcsúszás irányába történő (ellen)kormányzásra, ha a rosszul tapadó füvön kitörne az autó fara.

Dugóban a belső sávba

Amennyiben feltorlódik a sor, inkább a belső sáv(ok)at célozzuk meg. Belül kisebb az esély, hogy az alvó, tévét néző vagy más okból későn fékező kamionos bennünket küld a másvilágra. Torlódáskor alapszabály, hogy alakítsuk ki a mentők utcáját! Értelemszerűen a sáv belső vagy külső szélére húzódva hagyjunk helyet középen a szirénázó járműveknek.

Szokjunk le a büntetésről!

Nem vezet jóra a többi közlekedő nevelése, még akkor sem, ha a BMW-s gyerek tényleg minősíthetetlen stílusban tolja le a vérestorkú 320d-vel a békésen haladókat. Soroljunk ki, hagyjuk elszáguldani az eszetlenül vezetőket, hátha megússzák, vagy legalább mást nem rántanak magukkal a halálba.

Ne álljunk neki megnevelni a tahókat. Gondoljunk a családra, akik hátul ülnek vagy hazavárnak!

A fékvillogtatás, az ijesztés visszakapcsolásos motorfékkel, az ablakmosós hátraspriccelés, a belefékezés a sávváltásba mind csak a másik hergelésére jó. Ha a hülyéje aztán ránk rántja a kormányt, kész a baj. Még ha szívünk szerint ki is lőnénk őket az űrbe a kutyát közterületre szaratókkal együtt, nem éri meg felvenni a kesztyűt. A megérkezés biztonsága és egy hideg sör a célban sokkal többet ér.

Külföldi utazáshoz további hasznos információk olvashatók erre az ugróhivatkozásra kattintva. Más. Biztos jobban vezetsz, mint Aranka néni, de jól jöhet egy vezetéstechnikai tréning. Onnan tudjuk, hogy mi már jártunk néhányon.