Számos dolgot nehéz megvalósítani egy miniautóban. Ilyen a kis légellenállás (a kis hosszúság miatt) és a kényelmesen rugózó, ugyanakkor stabil futómű (a rövid tengelytáv miatt). A Toyota azonban megpróbálkozik vele.


A tegnap Magyarországon is bemutatkozott második generációs Toyota Aygo 0,28-as (Eco kivitelnél) alaktényezője önmagában nem kiemelkedő érték, mégis a kategória legjobbja. Ehhez mélyebbre nyúló orrspoilert, az autó aljára a korábbinál is nagyobb borítást, hátsó szárnyat, spéci hátsó lámpákat illetve karosszérián többfelé kis terelőelemeket kapott.

Ugyanakkor az új Toyota Aygo vezetése a nagyobb modellekét idézi. Amellett, hogy a futómű kellő tartalékkal bír egy gyorsabb kanyarvételhez is, az úthibákon sem pattog – árulta el Földes Attila kollégám, aki a nemzetközi menetpróbán, Hollandiában nyúzta pár napja a modellt. Mindezt úgy, hogy a tengelytávolság nem változott az első generációhoz képest.

Megmaradt az autó izgalmas vezethetősége, sőt erre is rágyúrt a Toyota: lejjebb került a vezetőülés, megváltoztatták a kormányoszlop szögét, illetve a két végállás között a korábbi 3,6 fordulat helyett elég 2,7 is.

Egyetlen motorral kapható majd az új modell. Az egyliteres, háromhengeres erőforrás 69 lóerős (+1 lóerő a korábbihoz), maximális nyomatéka 95 Nm (93 Nm korábban). A Toyota szerint nincs szükség erősebb motorra, mert ebben a szegmensben az eladott autók döntő többségét 75 lóerő alatti teljesítménnyel vásárolják.


Bár a motor konstrukciója erősen emlékeztet az elődben alkalmazottéra, amely négyszer nyerte el (2007-2010) az Év Motorja díjat kategóriájában, de számos újítás nyomán inkább új motornak tekinthető. Érdekesség, hogy miközben a tervezők törekedtek az autó utasterét minél csendesebbre alakítani, a jellegzetes háromhengeres motorhangra kifejezetten rágyúrtak – mert a vevők ezt igényelték!

Különlegessége, hogy nem a benzinmotoroknál általános Otto körfolyamat szerint működik, hanem egy úgynevezett mild-Atkinson ciklus szerint, amely hasonlít a Toyota hibridjeiben alkalmazott Atkinson megoldásra. Ennek is köszönhető, hogy új Aygo szabvány szerinti fogyasztása 4,1 liter (korábban 4,4 l). A Start&Stop rendszerrel, kis gördülési ellenállású gumikkal, hosszabb 4. és 5. váltófokozattal szerelt Aygo Eco pedig 3,8 literrel is beéri.


A fentiek jelzik, hogy a Toyota komolyan foglalkozott az Aygo műszaki fejlesztésével, de tekintve, hogy az első generációs modellek 70 százalékát nők vették meg, a külcsín az igazán mérvadó. Az előd barátságos, de nem túl feltűnő formái helyett most egy vagányabb, merészebb külsővel próbálkozik a Toyota. A J-Playful névre keresztelt formavilág állítólag azt idézi, mintha egy követ dobnánk egy tóba – az autó éleiben a víz szétfröccsenése köszön vissza.

A Toyota sem marad le az egyéniség hangsúlyozásában. A vevők nemcsak a karosszéria színét és a felnik díszítését határozhatják meg, de kívül-belül megszabhatják a díszítőelemek színét is.

Továbbra is miniautó az Aygo, de az autóiparban általános trendeknek megfelelően kissé nagyobb, mint korábban. 25 milliméterrel hosszabb, amiből 5 mm jut az első a többi a hátsó túlnyúlás növelésére. A csomagtartó 168 literre (+29 liter) bővült.

A japán gyár nagyon szeretné (és mi is – ha így lenne itthon), ha az új Aygo a fiatal korosztály autója lenne. Az a modell, amit első Toyotájukként vesznek meg, s amelyet koruk előrehaladtával és anyagi gyarapodásukkal követhet majd egy Auris, Avensis, Land Cruiser stb. Ám mifelénk sokkal inkább azok autója lehet, akiknek nincs túl sok pénzük (vagy nem kell nagyobb autó), de új autóra és Toyotára vágynak.

Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a hazánkban eddig eladott első generációs Aygók 60 százaléka vidéken kelt el, holott tipikusan nagyvárosi felhasználásra épült a kocsi. Kis méret, könnyű irányíthatóság, jó fordulókör.


Az új Toyota Aygo értékesítése szeptemberben kezdődik. Indulóára 2 690 000 forint, ami nagyjából 250 ezer forinttal fejeli meg az előd árát. A három- és az ötajtós változat között 130 ezer forint lesz a különbség, a robotváltó felára 265 ezer forint. Az importőr idén 130-150 darab eladását tervezi, amely jövőre, az első teljes évben 300 darab lehet. Első számú ellenfélként a VW up!-ot jelölték meg, de a Renault Twingo, a Hyundai i10 és további 16 modell is verseng a vevőkért az A szegmensben.

A Toyota számos olyan felszereltséget tesz elérhetővé az Aygo esetében, ami eddig nem volt az A szegmensben. Rendelhető tolatókamera, kulcs nélkül ajtónyitás és indítás, illetve teljes bőrkárpitozás is. Továbbra is van beépített navigációs rendszer, a fedélzeti elektronika pedig már összedolgozik az okostelefonokkal – a mi kedvencünk mégis a régebbi kisautóknál népszerű, manapság viszont ritkán látható megoldás, a vászontető.