Drágább az osztráknál a magyar autópálya

Megéri sztrádamatricát venni?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.07.02. 06.30

Veszek, nem veszek. Veszek, nem veszek – nyári hétvégék előtt sok autós mérlegel, érdemes-e fizetni az autópályáért. Érdemes?

Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt: ismerős a név? Nem baj, ha nem. Egy ideje ennek a szervezetnek rójuk le az autópályadíjakat, személyautó esetében minimum 2975 forintot. Azért ennyit, mert az előző Orbán-kormány idején közel duplájára drágult a legolcsóbb matrica arányaiban olcsóbb matricával vált vonzóbbá a gyorsforgalmi úthálózat használata.

Beugró: 1650 helyett 2975 Ft

Két és fél éve nincs négynapos e-matrica 1650 forintért, csak tíznapos 2975-ért. Tapasztalataink szerint azóta még több autós fontolja meg, hogy inkább ráér, és ezt az összeget a családjára költi a biztonságosabb, kényelmesebb, gyorsabb, nyugodtabb utazás helyett.

Állandó a kamerás ellenőrzés, a megállításosnál van aki sms-ben próbálja gyorsan megvenni a hiányzó matricát

Mi a Vezessnél élőben és a szerkesztőségi levelezőlistán is napestig tudunk beszélgetni az autópálya-használat indokoltságáról, előnyeiről, hátrányairól. Az autózás állandó költségei közül csak a fizetős parkolás fáj jobban az e-matricánál, így nem szívesen, de elég gyakran adunk érte pénzt.

Idő és biztonság vs. magas ár

Rácz Tamás például a napi kétszer 50 kilométeres bejárásra nem vesz matricát az M1-re, de hosszabb utakra igen. Ő a sztrádán 130-cal hajt, mert az idejét kívánja kímélni a gyorsforgalmi úton. Én legfeljebb a család biztonsága miatt veszek matricát, ha nem egyedül utazom valahova. Időben úgyis jobb az autópálya és ha már fizettem érte, 105-re állított tempomattal a fogyasztáson behozom a felár egy részét. Csak előzéskor gyorsítok 130-ra, ha kell, és nem érdekel, hogy 10-20 perccel később érek oda.

Autópályán járva alig kopik az autó, ha egyenletes sebességgel haladunk

Kíváncsiak voltunk, mit gondolnak erről olvasóink, akiket Facebook-tagozatunkon kérdeztünk meg arról, költenek-e a sztrádákra, milyen esetekben váltják meg a használati jogot, hol az a határ, amikor már inkább áldoznak rá. Érkezett pár felháborodott és több elgondolkodtató hozzászólás a témában, ezek közül közlünk néhányat a cikkben.

Nincsenek is távolságok?

Szavazás

Nincs már 4 napos matrica. Megveszed helyette a 10 napost?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
“Amit egyesek megspórolnak a matrica árán, addig majdnem ugyanazt a pénzt elpöfögik benzinben a dugóban araszolva. Vagy épp több kilométert is mennek, amivel megnő az amortizáció és még tovább is tart az út, mint autópályán! Én a matricára szavazok!”

“Amíg a fővárosban laktunk és hazamentünk a Balcsira, minden alkalommal a pályán utaztunk, mert a négynapos matrica elég volt a hétvégére. A tíznaposat nem tudom kihasználni, ezért a 7-es út lett a helyettesítő.”

“Magyarországon belül nincsenek akkora távolságok, hogy sok időt lehessen nyerni a pályán (kivétel persze ha 150-nel, vagy afölött mész). Egy-két főút meglepően jó, néha 2×2 sávos is és nem olyan dögunalmas, mint autópályán menni. Szerintem személyautóval, pláne kirándulás végett egyáltalán nem éri meg. Persze más helyzet, ha valaki dolgozik és oda-vissza jár.”

1000 forintos napijegy kéne?

“140 tempomat, nem kell a kátyúkat kerülgetni. Van ennél jobb?”

Sokan kihagyják: minimum 2975 Ft az autópálya-használati díj a hétvégi kiruccanás összes egyéb költségén felül

“1000 forintos napijeggyel mindenki jól járna! Akik valóban csak alkalomszerűen használják a pályát simán megveszik, mert 100-200 kilométerre is érdemes: halad és időt takarít meg. Az állam is jól járna, mert míg egy 10 napos jegy árából bevétele napi 300 Ft, ebben az esetben 1000 forint. Tehermentesülnek az alsóbb rendű utak, ritkábban kell javítani őket és csökken a balesetveszély.”

Ausztriában olcsóbb

“Nem az a baj, hogy fizetni kell az autópályákért, hiszen annak fenntartási költsége van, hanem hogy arányaiban drága. Az éves matrica ára 42 980 Ft, ugyanez a szomszédos Ausztriában 82,7 euró jóval nagyobb úthálózattal, szuper sztrádapihenőkkel. Én is ingázom,de elkerülöm a pályákat, mert nem éri meg 10 napos matricát vennem.”

Nagy dolog ez: 2008. január elsejével megszabadultunk a szélvédőre tapasztandó matricáktól. Ausztriában még nincs elektronikus vignetta, de az éves autópályadíj jóval alacsonyabb, 82 euró 70 cent, 25 500 Ft a 42 890 forintos hazai helyett

“Ha belefutsz a régi úton egy trükkösen eldugott traffiba, abból egy évig mehetsz a pályán!”

Érvek és ellenérvek gazdagon. Mi azt javasoljuk, hogy aki megengedheti magának, válassza az autópályát! Inkább menjen 110 körül és mondjon le pár sörről-fagyiról, de ne a matricán spóroljon! Azért ne, mert autópályán nem jön át a szembesávból a félálomban vezető kamionos továbbá nincs szintbeli kereszteződés, ahonnan kivághat elénk egy félkegyelmű. Ráadásul nem megyünk át tucatnyi falun-városon, zajjal és kipufogógázzal megkeserítve a helyiek életét. Ti mit gondoltok erről? Milyen távra, mikor vesztek matricát?

Kommentek

  • vistvan62

    Vérmérséklet és pénztárca függvénye a dolog. Személy szerint, ha már támogatom a Nemzeti Útdíjfizetési társaságot (ők miért hatóság ? -sztem. csak szimplán egy állami cég), akkor kihasználom a nagyobb sebesség előnyét. 5-ik ben közepes fordulattal mérsékelten fogyasztanak a mai autók. Viszont egyre ritkábban vágyom a rengeteg kamionnal és 200-al repesztő kamikázéval tarkított autópályákra.

  • Kempelen

    Horvátország a határtól Splitig oda-vissza egy alkalommal 3 havi hazai autópályázásnak felel meg. Akkor elég relatív, hogy mi a drága? Magyarországon az autópálya használat az infrastruktúrához mérten egyáltalán nem drága. Romániában is kifizet az ember 5.000 Ft-ot egy hétre útdíjként és van 40 km. autópálya, cserébe így az országutak is fizetősek. Szlovákiában úgyszintén nem kedvezőbb, de Csehországban sem az autópályás közlekedés.
    Rendben, Ausztriában olcsóbb, Németországban meg még olcsóbb, cserébe a biztosítás a 3-4-szerese a hazainak. És általában a fogyasztói kosár is, ha nem is arányosan, de lényegesen drágább.

    A cím szerintem hatásvadász, de ezt ti tudjátok, a cikk nekem tetszett, de ne hergeljétek az embereket. Sokan el sem olvassák, amit írtok, csak a cím alapján behánynak a kommentek közé. Kell ez? Csak nem….

  • PAlex

    Hétvégén leruccantunk 2 nap is a Velencei tóra.
    7-es úton mentem, pedig 4 napossal a pályát választottam volna.
    És volt már több alkalom, hogy egy út miatt nem vettem matricát.
    De, ahogy a szavazást nézem, a többség valóban kevesebbet hajt pályán.
    De az állam ezt úgy is lesz@rja, mert csak a tranzit forgalomra hajt, azon meg többet keres, mint a belföldi közlekedők által kiesett összeg.

  • PAlex

    Kempelen.
    Nagyjából erről van szó.

  • szaboata

    Drágább,abszolút értékben is,de a keresetek arányában nálunk aránytalanul drágább.És,ha hozzáveszem,hogy itt az autópálya hálózat is hozza az elhibázott Budapest központuságot,akkor az országban élőknek gyakorlatilag értelmetlen matricát venni.Ausztriában autópálya hálózat van ,amelyen az országban lehet közlekedni,a települések egymás közt,és nem kötődik Bécshez.Régebben is írtam,itt délen miért fizetünk egyáltalán ugyannnyi adót,amikor az infrastruktúra csupán a töredéke annak,ami az M7-től északra van.

  • szaboata

    Kempelen:
    Romániában egy hétre nem 5ezer,hanem ezer,
    És a biztosítás,ha drágább,de legalább gördülékenyen zajlik az ügyintézés,ha baj van.Ellenben nálunk…
    A cím helyes,csak néha fáj a valóság….,annál inkább,mert a fogyasztói kosár kereseti része is jóval több.Kétszázezer a minimálbér.(800 euro)

  • subtotal

    Szlovénia drágább, Olaszország és Franciaország a kapus rendszerrel baromi drága (nekem 25-27Ft/km-re jött ki) és Spanyolország is csak akkor nem, ha az AutoVia-kat használja az ember az AutoStrada-k helyett.
    Svájc otthoniaknak olcsó, évben egyszer ott járó külföldinek nem.

    Ha kormányunk a polgárai érdekeit nézné, nem kérdés melyik módszert kellene választania.
    Az elektromos rendszerrel pedig a 4 napos matrica kivezetése önleleplező.

  • Gianniz

    Nekem van éves osztrák és magyar is, az osztrák 20 ezer a magyar 45 ezer. Igaz a benzindízel is 390 FT kint, 20-30Ft-al mindig olcsóbb.

  • MetroGoldwinMayer

    Szlovákia 10 napos 10 euró=3000 ft – nincs autópálya
    Csehország 10 napos 310 CZK=12 euró=3600 ft – autópályák színvonala mint a régi M7esé

    Szóval megint csak a ‘báncsákaszegínymagyart’ c. ostoba picsorgást hallhattuk.

  • v_Petya25

    Az 1000 Ft-os felvetés volt a legtalálóbb. Kéne 1 napos 1000-ért, 3 napos 2000-ért és 10 napos 3000-ért és mindenki jól járna.

  • Kempelen

    Szaboata! Igazad van. 40 km autópályát lehet 1 ezresért használni! Frankó arány a hazaihoz képest.
    Biztosítás ügyben sajnos tévedsz, Magyarországon kiemelkedően jó a szolgáltatási színvonal annak ellenére, hogy egy komplett iparág foglalkozik a biztosítási csalásokkal.
    A fogyasztói kosárról írottakat meg olvasd el, ha vitatkozni akarsz vele. Egyedül fogsz maradni. :-)

  • Nick Árpi

    Gianniz! Te mikor tankoltál kint. Mert én tegnap, igaz Tirolban egy kis faluban, ahol dolgozom 1.439-ért 95-öst. Ez a tegnapi MNB középárfolyamán is 445Ft.

  • Kempelen

    Itt bármekkorákat lehet hazudni Árpi! Élnek is vele sokan.

  • szaboata

    A fenyegetőzésen,bunkoságon kívül egyéb érvek?

    Romániában még van autópálya a Kolozsvári elkerülőn kívül,de a matricarendszernek semmi köze hozzá.
    Egyébként nézz térképet,talán rájössz magadtól is,miről beszélek.
    Az osztrák fizetések pedig nagyobbak,gondolom ez nem vitatéma.

  • szaboata

    A kiemelkedően jó szolgáltatási szinvonal ízlés kérdése.És viszonyítási alap kérdése.Biztos az ukránoknál jóval rosszabb a helyzet.

  • MetroGoldwinMayer

    szaboata

    A szlovák – cseh ótópálya drágább+sokkal szarabb mint a magyar. Az osztrák színvonala hasonló, bár a sok 80as korlátozás miatt az sem jó.

    A fizetésed hogy jön ide? A Tesco-ban olcsóbb a plazmaTV annak aki minimálbéres?

    Nem a zsemle kicsi hanem a pofád nagy. Szivedben kommunistaként akarsz osztrák fizetést, nem rossz. Nem mintha ritka madár lennél…

  • Kempelen

    Szabóata!

    Leírtam. Olvasd el, értsd meg. Ha nem megy, kérdezz.

  • vezess-admin

    Kedves Kommentelők!

    A témához kapcsolódó értelmes hozzászólásoknak örülünk, a másokat sértő kommenteket viszont változatlanul töröljük.

    További jó olvasgatást!

    Üdv,
    Vezess.hu

  • vargagixxxer

    Miért mindig a jóléti nyugathoz kell hasonlítgatni?????????

    Szlovákia: kb. 650 km pálya – 10 napos matrica 3335 Ft

    Csehország: kb. 680 km pálya (a fele kritikán aluli, mint a régi M7) – 10 nap 4165 Ft

    Magyarország: kb. 1450 km pálya – 10 nap 2970 Ft

    Ausztria: 8,7 ojró az igaz, de: viaduktok, alagutak, egyéb szakaszok fizetősek! Linz – Graz még 14 ojró a matricán felül!

    Norvégia: kőgazdagék – 250 km került 144 koronámba – az majd 6000 Forint

    Románia: még a földutakért is fizetsz!

    Akkor miről beszélünk??????

  • Kempelen

    Töröljetek már ki mindent kérem. Olyan fasza így csacsogni, hogy a teljesen nyilvánvaló baromságok maradnak, a tökéletesen hülyék véleményt alkotnak, majd elővéve a mimóza pózt megsértődnek, a vitát pedig törlitek, mert az nem stílus korrekt, nem pol.korrekt, hogy tisztelettel kérem, minden e témában írott hozzászólásomat töröljétek ki.
    Aztán vitatkozzatok magatokkal.
    Fasz kivan veletek! Most kicsit kipihenem ezt a tök oldalt!
    Kösz és üdv!

  • subtotal

    NickÁrpi: 1,3-ért tankoltam dízelt 2 hete Leoben környékén (nem autópálya mellett). A dízelnél a másik irányba leng az inga.

  • a.szorenyi

    Kedves Kempelen10!

    Nem célunk olcsón hergelni a közönséget és bízom abban is, hogy Olvasóink gondolkodó emberek, nem egysejtű lények. Az autópálya-használat árával az a baj, hogy sokan a kirándulásokra, egyhétvégés pihenéshez nem veszik meg, mert drágállják az összes többi költségen felül még ezt is. Sokaknak nem tétel, még többen már rég nem autóznak, de a még kocsiba ülő családoknak ez teher. 1000-1500 forintot rászánnának sokan, így meg irány az országút Pécsre, ami veszélyesebb, lassabb, rombolja az út mentén lakók életminőségét, közben az M6 kong az ürességtől.

  • a.szorenyi

    Kedves Subtotal! Köszönöm a kitekintést, én is ezt tapasztalom. Szerintem egy km-alapú díjat nem érdemes az időalapú matricáshoz hasonlítani, sajnos a szlovák és a cseh helyzet ebből a szempontból még rosszabb. A távolságarányos használat mögött mindenütt a bevételnövelést sejtem, ráadásul jól is hangzik, mert mi lehetne igazságosabb, mint a megtett távolsággal arányos díj?

  • Fogash73

    “105-re állított tempomattal” autópályán. Gratulálok b+… Ezzel a tempóval fél óráig előzöl egy nyomorult kamiont plusz jól feltartod a 130cal haladókat is, nem csak azokat, akiknek futja üzemanyagra és 140-150 között utaznak. Dögöljön meg, akinek több pénze van, mint neked, ugye? :(

  • subtotal

    András: a francia és olasz díjakat csak a nagyobb kitekintés miatt tettem be. egyébként jól sejted, nem véletlenül mozdulnak a németek arra, amerre a személyautók pályahasználatának díjasításánál.
    Valahogy nekik a svájci minta és díjak megfelelnek, nekünk meg nem. mi megyünk a km alapú felé…

  • PAlex

    Fogash73.
    Azt is írta, hogy előzéskor 130-ra gyorsít.

    Egyébként meg ezért jó a 140-145-nél 5,5-öt kortyoló verda :)

  • MetroGoldwinMayer

    vargagixxer

    Nemtom hol van 620 km pálya Szlovákiában….az biztos hogy ott matricás az ótópályának nem minősülő 4 sávos ótó-út is.

  • husky

    Igen itt is a diellma. Ha használatarányosan kellene fizetni, mint a teherautóknál, sokkal többen használnák a pályákat rövid távon is, még alkalmanként is a telekre járáshoz vagy rokonlátogatóba.
    Igaz, egy horvát nyaralás többe kerülne .. vagy mégsem? Ugyanis fizetek ha megyek, fizetek ha jövök, de akkor amikor én akarok és nincs időkorlát!!! Nem kell a havi 12-15 nap miatt, ha a 10 napos rövid!
    Aki munkaként jönnek-mennek nap, mint nap.. hát igen ott szívás lenne. De kaphatnának lépcsőzetesen jóváírt kedvezményt például. Mert ha több autó, mégis csak több pénz.
    Tatára, Kecskemétre nem veszek, de Győr vagy Szeged, Debrecen, már igen.
    Havi? OK, ha tudom, hogy sokat megyek és ki fogom hasnzálni, akár munka, akár családi utazás.

  • ACC.600

    van itt pár megmosolyogtató nemzetőr.
    Árpi: Hartberg, magyar határtól 50 km, benzin 1.33, dízel 1.29, Shell kút.
    Kempelen: kint a drágább élelmiszerért nem szlovák és lengyel hulladékot kapsz, mint otthon. Egyenesen arányosan szart eszel kevés pénzért. Persze, ezt mind megmagyarázza az, akinek az óccsó számít, nem a minőség.
    Ausztriában létezik az olyan, mint ‘jó életszínvonal’.
    Az autópályákat se hasonlítgassa senki, mert olcsóbb árért Ausztriában használható mellékhelységet adnak papírral(rem. érti mindenki), valamint az út minősége megkérdőjelezhetetlenül jobb. Ezt az autó is meghálálja az évek alatt.

  • a.szorenyi

    Kedves Fogash73! PAlex sokkal fejlettebb olvasásértéssel rendelkezhet, mert ő értelmezni tudta az eredeti szöveg következő félmondatát is:” 105-re állított tempomattal a fogyasztáson behozom a felár egy részét. Csak előzéskor gyorsítok 130-ra”. Tehát előzéskor gyorsítok 130-ra. Mivel nem ismerjük egymást és talán sosem jöttél mögöttem, nem tudom mire alapozod, hogy feltartok bárkit is? Hasonlóképp az anyagi helyzetemről sem tudhatsz többet.

  • Gianniz

    “Nick Árpi – 2014.07.02 // 10:58″

    Kérlek szépen, az a te bajod, ha a faludban drága a nafta. Egyébként mint mindenhol ott is van a drága kút (ahol a hülyék tankolnak), meg az olcsó. Itthon is van sok darwin díjas, aki a pályán tankol 450 Ft-ért. Valószínüleg Voralbergben, meg Tirolban drágább, de az minket itt nem izgat, mert arra nem járunk, csak Salzburgig max. Egészen pontosan Parndorf JET kút (a pálya mellett, de ezt úgyis mindenki ismeri, aki Au-ba jár), 10KM Hegyeshalomtól 1.26 Euro volt 3 hete (385 Ft), 1 hete pedig 1.28 Euro 392 Ft a dízel.

  • apaarpi

    Gianniz

    Másik példa: ma délután, ráadásul autópálya mellett (A2, Graz repülőtéri lehajtó) dízwelt tankoltam 1.26

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.