Csudálatos anyanyelvünk tengernyi jelzőt kínál a felsőbbrendűség illusztrálására, a varázslatostól a megdöbbentőig különféle érzelmeinket fejezhetjük ki ezekkel. A dél-angliai Goodwoodban 21. alkalommal megrendezett Festival of Speed (hivatalosan FoS – ugye, mondtam, hogy a magyar nyelv különleges) bemutatásakor igyekszem mértékkel csepegtetni ezeket, habár a világ autós-motoros kánaánjáról beszélek. Essen le mindenkinek magától az álla – az enyémet azóta is keresem.

Ahogy láttam, a házigazda Lord of March átlagos magyar kisvárosnál is terebélyesebb birtokán 4 elemre lehet bontani ezt a 3 napos őrületet:
     1, vannak a statikusan kiállított autócsodák – itt a kastély füvén egy veterán-Ferrarikból álló gyűjtemény, ott egy McLaren-stand, a kettő között meg De Tomasók, Bugattik stb.
     2, vannak a lord aszfaltozott versenypályáján szinte megállás nélkül korzózó, száguldó, fánkokat füstölő járműcsodák a százévestől az újig
     3, vannak az idén 150 ezernél is több látogatót mozgató programok: Porschéval lehet csapatni a sárban, Mark Webberrel bringázni, Bowlerrel hegyet mászni
     4, és vannak a világsztárok: több tucatnyi F1-világbajnok, NASCAR-legenda, raliisten, és persze Amerikától Albániáig rajongott celebritás örömködik ezen az égettgumi-szagú hosszú hétvégén.

Két cikkben, 100 fotóval foglalom össze mit sikerült magamba szívni Goodwoodból. Itt az első csokor.

A patinás brit márka névadójának hitvallása tökéletesen igaz az egész showra

Ezzel az 517 kilós szörnnyel nyert először F1-futamot McLaren 1968. június 8-án Spa Francorchamps-ban


Az M7C nevű versenyautó 2997 cm3-es Ford motorjának maximális teljesítménye 420 lóerő volt, csúcsnyomatéka 8300-as fordulatnál 332 Nm


És azok a kalapos brit rendek ott hátul?


Melyik kéne: egy vadiúj Mercedes C-osztály, vagy ez a bringa? Ritka hülye kérdésnek tűnik, de hát mégiscsak azonos árban mérik a 7000 grammos karbon bringával a prémium középkategóriást. Ma már ez is muzeális darab, 2011-ben nyert vele Mark Cavendish számos versenyt


Nem sikerült unalmas járművet fotózni a McLaren standján, ez itt egy 650S GT3. Kiszúrták a tükröt?


Ez meg itten a szerény utcai változat V8-as, 3800-as Twin Turbo motorja


Anya, fotózz le!


A P1-től nehezen indult tovább az ember


Lord of March néven vált világhírűvé az angol milliárdos, aki immár igazi autós-motoros-veterános fesztválközponttá fejlesztette lenyűgöző kastélyát, és az ahhoz tartozó birtokot, amelyen minden évben több világhírű rendezvényt menedzsel. Ezek egyike a FoS - a képen a lak oldala látható a napi sztárfutam legjobbjai számára előkészített dobogóval


Íme, elölről a házikó, az emeleten a really VIP-arcokkal. Évek óta szokás égbe nyúló, és valamilyen versenyautókat tartó szobrot építeni ide, 2014 nyarán a múlt és a jelen világverő Mercedesei emelkednek a többi jármű fölé


Innen azért látszik, hogy az ott a tavalyi, akkor azért még nem világverő Merci


Kevés embernek van több kilométeres versenypálya az erkélye alatt, ez egy ilyen ingatlan. Több tucatnyi különféle széria legjobb versenyautói – és pár showcar - mutatta meg magát most hétvégén a rajongóknak


Vannak még


Körbe a tehetősebb gyártók és a szervezők is építettek lelátókat a saját vendégeiknek, és a látogatóknak


Ahonnan olyan versenyautókat nézhet meg az emberfia, amiket a kontinensen ritkán


Például őt is


És persze az a legjobb lelátó, amelyik a legmagasabb - ezúttal a Ford nyert


Hátul a gyerkőcöket foglalkoztatták


De inkább előre volt érdemes figyelni


Mivel igazi verseny is zajlott a pályán időre, ezért az eseményhez méltó volt a biztonság, több autó burkolatát lebontotta a víkenden 3 méter vastag szalmafal. Idén Loeb volt a leggyorsabb korábbi WRC-jével


Sokkoló élmény volt testközelből egymás után hallani a különféle szériákban versenyző autók eszement hangját, indokolt volt a kisgyerekek fején a fülvédő


Most éppen az első tengelye körül forog a showcar


Az állandó motorhang mellett benzin és gumiszag terjengett körülöttünk egész nap. Mint éhes kutya a húsboltban, néztek és szagoltak a világ minden részéről érkezett autóbolondok


Idén a Maserati márkát ünnepelte a fesztivál


Őt ugye nem kell bemutatni?


Felfedezték a centenáriumi fényezést az előző képen?


Ez a füves-fás terület vált az egyik kedvenc, nyálcsorgató helyemmé. Minden túlzás nélkül állítható, parkolt itt több százmilliárd forintnyi érték


Számomra a Maserati az ötvenes évek végén gyártotta a legszebb autóit, ez az 5000 GT Allemano 1959-ből az egyik nagy kedvencem


Ugye?


Mondtam


Hasonlóan csodás a 3500 GT Coupe 1958-ból


Ellenállhatatlan - akárhonnan fotóztam


Ez az autó nem az az autó, amely fennakad az ön fekvőrendőrös utcájában, mégpedig azon egyszerű oknál fogva, hogy még a városában sem jár sosem


És akkor most jöjjön a Híres ember a közelemben-rovat. A közismerten autóbuzi és McLaren F1-törő Rowan Atkinson kissé megöregedett Mr. Bean alakítása óta, testközelből komor, orra alatt mormogó, állandóan a szája szélét nyaldosó, és a megtekintett autókkal kapcsolatban minden részletre rákérdező embernek volt. A házigazda lord két asszisztense kísérgette, érdekes módon honfitársai bár fotózták, de egyikük sem lépett oda hozzá egy selfie-re


Nem úgy a sokkal lazább Richard Pettyhez, aki minden idők egyik legnagyobb Nascar-versenyzője. Szerintem veszkó-csizmában és a híres kalapjában alszik, a V8-as versenyautója vezetése közben is viselte


Ott, a kék Chevy-ben látható a kalap, és 77 éves gazdája


Emmerson Fittipaldi sokkal jobb színben volt Pettynél, a vörösesbarna hajfesték is jobban állt a Forma-1 kétszeres világbajnokának. Igaz, a brazil csaknem egy évtizeddel ifjabb az amerikainál


Mivel a Ford vendégeként éltem át a csodát, együtt kajáltam a Top Gear történetének első Stig-jével. Az ott a szomszéd asztalnál a fordos pólóban Ben Collins. Nem árulom el, mit piált


Nálunk kevésbé ismert, de Hamiltonnál vagy Raikkönennél is nagyobb őrjöngés köszöntötte Chris Evans rádiós műsorvezetőt, a világ egyik leghíresebb Ferrari-gyűjtőjét (napszemüvegben, bőrjakóban). A következő Goodwood-cikkünkben bemutatjuk a kollekciója néhány darabját


Némi erős brit fontot kerestem volna - de ezt a képet nem én fotóztam Goodwoodban


Ha már kutyás metaforával éltem korábban, akkor tessék, itt a hétvége legcicásabb programja: Porsche Cayenekkel lehetett csapatni a sárban


Ennél cseppett, de csak cseppett volt komolyabb program a quattrók kipróbálása


A Bowlerek gyári sőfőrei sokkal brutálisabban nyomatták fel a hegyre, mivel nagy rajongója vagyok a márkának, és ez fizetős program volt, már készítettem is a kártyámat. Sajnos a 20 fontot csak apróban fogadták el, a hétvége egyetlen bakija volt a kiválóan szervezett eseményen, hogy nem hoztak kártyaleolvasót


A Forma-1-es autókra időhiány miatt éppen hogy csak rátekintettem – ezt a csokrot az autósporttal régóta jegyben járó TagHeuer állította ki


Ezzel vége az első beszámolónak, ez a fotó csak előzetes a következőhöz


Meg ilyesmik is lesznek a II. részben


Sőt, a veterán versenyautók híres hegymászást is végigfotóztam a pálya mellől


Ezeken felül a következő cikkben egészen különleges ritkaságok is jönnek: De Tomaso, AMC, Ginetta, Arash, Napier és a többi, meg sok-sok Ferrari, és gyémánt árban mért veterán-Mercedes.