Van jogsid. De vezetni is tudsz?

Vezetéstechnika

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.06.30. 06.00

Jobban vezetsz, mint Aranka néni? Tuti?

Özvegy Kozarekné sebes pörgésbe kezdett a hossztengelye körül. A kormányt gyorsan el is engedte, úgy érezte, itt a világ vége, nincs miért tovább küzdenie, az öreg Wagon R kicsúszott a kezei közül, és arra megy, amerre csak akar. Csak sikítani nem sikított, ezt neveltetése tiltotta. 
Aranka mindig is utált vezetni, de mióta az ő Tiborja 47, többé kevésbé boldog év után ősszel magára hagyta, kénytelen volt visszaszokni a volán mögé. Közben az autó már a negyedik fordulót csinálja, Aranka azon tűnődik, mekkora szerencse, hogy a metszőollói, és a kedvenc, hosszúnyelű kapája most nincsenek csak úgy hanyagul a hátsó ülésre vetve. El is határozza, eztán inkább a csomagtartóba teszi, és le is rögzíti a szerszámokat. A permetezőgéppel együtt.
Van jogsid. De vezetni is tudsz? 1
Ilyet nem tanítanak mindenhol
A telek amúgy nincs messze, alig félórányit kell autózni a fővárosi kis lakástól. Nagy ritkán télen is kijártak, Tibor ilyenkor mesterien adagolta az 53 lóerőt, még az utolsó kilométereken, a lefagyott földúton is csak ritkán kapart el az akciós Kormoran abroncs. Természetesen téli. A télről még beugrott neki, hogy meszelni is kéne valamikor, de ezt már nem tudta végiggondolni, az autó bánatos csikorgással megállt. Ezúttal nem halt meg senki, mert Aranka egy vezetéstechnikai pályán pördült úgy 124-et, se túlsúlyos kamion, se kivilágítatlan kerékpáros nem jött szembe. 

Akiknek kötelező

Vannak, akik nem hobbiból vezetnek, hanem az a hivatásuk, hogy gyorsan, és/vagy biztonságosan vezessenek, esetleg naponta az átlagosnál több ember ül mögöttük. Így a mentősofőröknek, buszvezetőknek, vagy éppen a kormányőröknek is kötelezően részt kell venniük vezetéstechnikai tréningen.Legalábbis elméletben. A gyakorlat azonban mást mutat, pénz hiányában gyakran ezek a képzések elmaradnak. Pedig igény volna rájuk.
Van jogsid. De vezetni is tudsz? 2
A mentősofőrök is járnak vezetéstechnikai képzésre
Francot keresek én itt, gondolta az idős asszonyság, de eszébe jutott Lajoska, amint csillogó szemmel átnyújtja neki az ajándékutalványt. Az unoka valami idétlen, üvöltve röhögős rádió reggeli vetélkedőjén nyerte, csak ugye neki még nincs jogsija. Apja mentőt vezet, anyja háztartást, így egyértelműnek tűnt, hogy a nagyinak és a lepukkant Suzukinak van a legnagyobb szüksége a közös, biztonságos körülmények közötti képzésre. 
Így beadta a derekát, hiszen sárgabuszozni mégiscsak kényelmetlenebb, meg ugye a menetrend is csak valami félnótás műve lehet. És itt igazából az oktató is kedves, türelmes. Nem úgy mint a vadkanként fújtató Tibor, amikor ’72 ben, még az egérszürke Trabanttal rohadtak le Jugoszláviában és Arankának csak a kuplungot kellett volna jókor felengednie. Persze tizedszerre sem sikerült beindítani az autót, de nem is ő volt a hibás, hanem aki elfelejtette ráadni a gyújtást. Tibor, ugye. De ezt sosem látta be az öreg. Persze akkor még nem nagyon létezett országokon átívelő assistance-szolgáltatás sem.
Van jogsid. De vezetni is tudsz? 3
Nyáron, tükörjég-szerű burkolaton
A rádió recsegése zökkenti vissza a jelenbe, az instruktor magyarázza, mit csinált rosszul és hogyan készüljön fel a következő körre, hogy ne kelljen elszédülnie megint a temérdek forgástól. Aranka bízik magában, hiszen a vészfékezésen már túl van – sosem gondolta volna, hogy nem lesz baja az autónak, ha ennyire durván tapossa a pedált – és egy váratlanul elé ugró, közepes termetű, lomha gyalogost is képes volt már kikerülni. Igaz harmadikra. Ez a tudás is jó lesz, amikor ősszel majd megbolondulnak a gímszarvasok
A szlalompályát kifejezetten élvezte, bár a 40-es tempó elsőre kissé gyorsnak tűnt, de az autó billegése egyáltalán nem zavarta. Sőt, ahogy fogy a 3,5 óra – ennyi ideig tart egy alkalom – egyre többet vigyorog magában. Pláne mikor arra gondol, hogy a kézifékes kanyar is a tananyagban van. Igazából dunsztja sincs róla, hogy ez mit takar, de Lajoska suttogva magyarázta, hogy ezt is meg fogják ma neki mutatni, így biztos benne, hogy ez is csak valami mókás dolog lehet.
Van jogsid. De vezetni is tudsz? 4
Nem kell kiutazni a fővárosból, ha vezetéstechnikai pályát keresünk. Elég Újpestig autózni.

Hol, mennyiért?

Vezetéstechnikai pályák jellemzően Budapesten kívül találhatók – Tökölön, a mogyoródi Hungaroringen, vagy éppen Zsámbékon a Driving Camp – de aki nem akar ennyire messzire menni, a fővárosban, Újpesten is talál olyan pályát, ahol képesek szimulálni a téli, jeges útviszonyokat is. Az átlagos, 3-4 órás tanfolyam ára durván 20-35 ezer forint körül alakul, de különféle kedvezményeket is nyújtanak a pályák, kortól, nemtől, foglalkozástól függően. Érdemes érdeklődni.

Persze az is klassz, hogy ha végez a tanfolyammal, akkor már Lajoskát is nyugodtan elengedik vele az aggódó szülők a telekre. És Lajoskára igen nagy szükség van, mert ő fel mer mászni a gyümölcsösben a magas létrára. Bár ha lenne egy megbízható, alapfokú létramászó tanpálya – töpreng magában – ezután talán már azt is kipróbálná…
És te hogy állsz a vezetéssel? Jobb vagy, mint Aranka? Biztos?
Ha bizonytalan vagy magadban, ezt nézd meg!
Van jogsid. De vezetni is tudsz? 5

Kommentek

  • kocogok

    Én voltam és teljesítettem, de ajánlanám sok nagymellényű kivagyinak, akik nem ésszel, hanem erőből vezetnek! De sokan pofáraesnének!

80 km/h-val 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidőautó

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.