A bíróságok miatt van annyi felesleges tábla

Ki felel a táblázásokért? Interjú a Magyar Közút forgalomtechnikai vezetőjével

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.06.30. 15.00

Nem a józan ész hiánya vagy a nemtörődömség a fő oka annak, hogy annyi felesleges, értelmetlen korlátozás van az utakon. Hanem a félelem – a bíróságtól.

Diszkrét narancssárga csík jelzi a fehér Octavián: közutas autó. Ketten érkeztek vele az Osztyapenkóhoz az Agip-kút parkolójába. Pécsi Norbert Sándorral, a Magyar Közút szóvivőjével leveleztük le, hogy a cég forgalomszabályozási osztályvezetőjével, Nagy Zoltánnal kicsit elautózgatunk a főváros környékén és közben újra meg újra felteszem nekik a kérdést, amelyeket oly sok autós tesz fel nap mint nap a tetőkárpitnak az ég felé nézve: hát ezt a táblát meg mi a francért kellett iderakni?

Az Autópályakezelő beolvasztása óta az ország gyakorlatilag összes lakott területen kívüli útjának és számos belterületi főútnak a Közút a gondnoka. Zoltán pedig a legfőbb gondnok: a 19 megyei forgalomszabályozási osztályvezető koordinátoraként feladata, hogy a forgalomszervezés szakmai szempontjai minél hatékonyabban érvényesüljenek a fix és alkalmi táblázások, korlátozások, figyelmeztetések alkalmazása során.

Furcsa, de nem hibás: a 45 fokban az ég felé mutató kötelező haladási irány táblát ki lehet így helyezni, ha segíti a követendő irány felmérését

Nekünk sem csak a szánk jár

Nem csak újságíróként szerveztük ám ezt a kirándulást. A Vezess.hu munkatársai három éve hozták létre az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesületet, amely a közlekedés-szabályozás hibái ellen lép fel az útkezelőkkel szemben. Pontosabban sokszor inkább velük együtt; a Közúttal és a BKK-val egész jó kapcsolatot sikerült kialakítanunk. (A kisebb önkormányzatokkal sajnos van gondunk elég.)

A blokkolasgatlo.hu weboldalon gyűjtjük sikereinket és kudarcainkat, itt naplózzuk folyó ügyeinket. Ha neked is van olyan 30-as táblád, veszélyes kereszteződésed, hibás felfestésed, ami már régóta idegesít, fotózd le és küldd el nekünk a hely pontos megjelölésével az info @ blokkolasgatlo.hu címre!

1, Felesleges 70-es tábla az M1-M7 kivezetőn

Igen, jogos, valóban hamarabb kint lehetne a 100, mondja Zoltán, ahogy elindulunk, és a benzinkút kihajtója után szinte azonnal el is hagyjuk a fővárost a Budapest táblánál. Szinte: itt ugyanis a Harley-Davidson importőr mellett még befért egy 70-es tábla az utolsó pár száz méterre, bár már semmi nem indokolja, azon kívül, hogy lakott területen belül elvileg nem lehet 80 km/h-nál magasabb sebességhatárt megállapítani. Még akkor sem, ha ez a lakott terület egy szalagkorlátok közötti autópálya-kivezető.

A teljesen felesleges 70-esnél mindenesetre az autósok már rutinszerűen gyorsítanak. Ha néha olyanom van, és próbálok szabályosan, de legalább a traffipax tűréshatárán belül autózni a 100-asig, sokszor letolnak itt már a külső sávban is. Tipikus eset arra, amikor a hazai közlekedési morált oly gyakran emlegető intézmények maguk rontják ezt a morált, rombolják a szabálytiszteletet az autósokban azzal, hogy életszerűtlen szabályok közé próbálják kényszeríteni őket.

Hát most kíváncsi vagyok, sikerül-e beljebb hozni a lakott terület vége táblát és hamarabb engedni gyorsítani a fővárost elhagyókat. Indokolt lenne, napi több ezer tiltott, de érthető gyorshajtást dekriminalizálna. De hogy milyen adminisztrációt igényel mindez, bele sem merek gondolni. Fogadnék egy közepes összegben bárkivel, hogy az a 70-es még jövő ilyenkor is ott lesz, ahol most – értelmetlenül, de a jogszabályoknak megfelelően.

2, Felesleges 60-as tábla az 1-esen

Az M1-M7-ről az M1-re térünk, az első lehajtónál lekanyarodunk, ráfordulunk az 1-es főútra. Itt rögtön meg is kérdezem: miért van kint egy 60-as tábla? Nyílt, jól belátható út, az OBI lehajtójáig, jó pár száz méteren át semmi nem indokolja a korlátozást. Nem is tartja be senki (mellesleg mi sem, 70 felett követjük az előttünk guruló autót).

60, mert csak

Nincs indoka szerintem, mondja Zoltán, nem hiszem, hogy a Pest megyei kollégáim meg tudnák mondani, hogy erre miért van szükség. Ennyiben maradunk, a felesleges táblát a rend kedvéért mi is bejelentjük hivatalosan. Ha csak annyi haszna lesz ennek a kirándulásnak, hogy ez eltűnik, már megérte.

30-as zóna az Obi, Metro, Suzuki, Toyota telephelyei mentén húzódó úton – nincs felelős

A Budapark nevű ipari zóna külön kis lakott-terület-táblát is kapott, alá egy 30-ast, ami elvileg az egész, zsákutca-szerűen zárt területre érvényes. A parkolókban még rendben is volna ez, de a 2×2 sávos, osztottpályás szakaszon azért van egy kis bája.

A bíróságok miatt van annyi felesleges tábla 1

30, itt?

A bíróságok miatt van annyi felesleges tábla 2

Meg itt? Aztán csodálkozunk, ha nem tartják be a népek a korlátozásokat?

A terület sajnos nem a Közút kezelésében van, Budapark nevű város pedig ugye nincs. Egyelőre fogalmunk sincs, ki lenne az illetékes ennek a hülye 30-as zónának az átgondolásában.

3, Agyonbiztosított zebra, feloldatlan 50-es tábla az 1-esen

Régi szívügyem ez a nyomógombos lámpával, 50-es táblával óvott, de egész nap teljesen gyalogosmentes zebra az ALDI központ mellett. (2012. februárjában szóltunk miatta a Közútnak.) Most meg is állunk, hogy jobban megnézzük a helyszínt, ahol megint csak autósok ezrei követnek el naponta 30-60-90 ezer forinttal szankcionálható szabálysértést, ha nem nyálafolyató, bamba idióták, hanem döntésképes felnőtt emberek. Zoltán:

Csodálatosan jól kivitelezett, hiperbiztonságos, nyomógombos lámpás zebra az Egyes úton. Kár, hogy gyalogos szinte sosem jár erre, az autósoknak teljesen feleslegesen kell 50-re lassítani

– Lakott területen kívüli gyalogosátkelőnél nem lehet magasabb a sebességhatár, mint 60 km/h. Itt szigorúbbat, 50-est terveztek be, mi pedig jóváhagytuk.
– Mi viszont kérdeztük, hogy nem lehetne-e 60-ra emelni, hiszen a nyomógombos lámpa miatt, ha gyalogos van, úgyis meg kell állni. Erre ti azt mondtátok tavalyelőtt, hogy a lámpa programozása nem teszi lehetővé a magasabb sebességhatárt. Ezt már akkor sem értettem: a lámpának mi köze van a sebességhez, ha úgyis piros, miközben megy át a gyalogos?
– Amennyiben 50-es sebességre szerelünk lámpát, akkor az átmeneti idő, a sárga, miután lassabban megy az autós, rövidebb időtartamú, mert kis sebességnél hamarabb meg tud állni az autó. Ha nagyobb sebességgel haladok, hosszabb sárga kell a biztonságos megálláshoz.
– 50 és 60 között számottevő lassítási idő van megállásig?
– Ez most a szabályozásban így van benne, hogy 50-nél két másodperc, 60-nál három másodperc a sárga, ha jól emlékszem fejből.

Zebra tényleg van, gyalogos alig. A lámpa programozása miatt nem lehet 50-ről legalább 60-ra emelni a sebességet, de egy feloldó táblára azért kaptunk ígéretet

– És miért van itt egy ennyire biztosított zebra egyáltalán? Szinte nulla az átkelő forgalom egész nap.
– Hát, ha egyszer ránk kényszerítik, hogy lakott területen kívül gyalogos-átkelőhelyet kell csinálni, utána már az úgy marad.
– De legalább emeljétek fel a limitet 60-ra, utána pedig tegyetek ki feloldó táblát, mert az sincs, pedig illene kirakni.
– Ebben egyetértünk.

4, Hektikus körforgalom-szabályozás

Miközben Herceghalom felé átvágunk a Biatorbágy előtti körforgalmon, megkérdezem: az hogy van, hogy némelyik körforgalom előtt 60-as, máshol 40-es tábla van kint, itt meg mondjuk semmilyen? Ez a kusza, ötletszerűnek tűnő táblázás sem segíti a szabálytisztelet fejlődését a polgárokban, az tuti. Zoltán válasza a felvetésre:

– Aha, ugyanaz a forgalomszabályozás, meg minden; ennek trehánysági oka lehet. Ahogy a körforgalom az elmúlt húsz évben fejlődésen ment végig, úgy történtek a szabályozásban mindig változások, más követelményeket fogalmaztak meg. Régen elő volt írva szigorúan, hogy főirányban 60-as sebességkorlátozást kell kihelyezni. Már más a helyzet, ezért nem volt itt sem semmi: van egy előjelző tábla, kötelező haladási irány tábla, elsőbbségadás kötelező tábla, ez mind arra utal, hogy itt egy csomópont következik és persze azt is megmondja a tábla, hogy körforgalom következik. Nincs a 60-asra szükség.

5, Hibás szervizút-csatlakozás Zsámbékon

Egy pillanatra megállunk Zsámbékon, ahol a településen átvezető főút nem a város, hanem a Közút kezelésében áll. Egy eleve is bonyolult kereszteződésben egy kis szervizút is betorkollik a főútba – macisajt nélkül. Tehát jobbkezes, elvileg. Ha itt történne egy baleset, nehéz volna összerakni, ki volt a hunyó.

Ha valaki itt nem ad elsőbbséget a főútnak (mert nem kell KRESZ szerint), jogosan csattanhat bele az elvileg főúton haladókba

Zoltánnal nézzük a helyszínt jobbról, nézzük balról. Tesz egy tétova kísérletet, hogy ez a miniutca talán inkább csak parkoló, de aztán rájövünk, hogy nem, hanem egy bizony igen hosszú szervizút utolsó szakaszának becsatlakozása. Bonyolítja a helyzetet, hogy bár a főút a Közúté, a szervizút már nem biztos, a macisajtot pedig a becsatlakozó útra kellene kirakni. Azzal szállunk vissza a kocsiba, hogy ennek a helyzetnek még mindketten jobban utánanézünk.

6, Félig kiradírozott zebra az iskola és az óvoda között, sok kamionnal

Megérkezünk Tök település végébe, ahol egyik legutóbbi bejelentésünk helyszíne található. Egy Waldorf általános iskola és óvoda közötti, nemrégiben főúttá minősített, elvileg korlátozott forgalmú, de így is irdatlan mennyiségű kamiont átengedő úton van egy zebra, ahol sok-sok gyerek kel át nap mint nap. A zebra fele most épp el is tűnt – egy útjavításnál a közutasok nem festették vissza az aszfaltozás után.

A zebra fele eltűnt a töki Waldorf iskola és óvoda közti gyalogosátkelőn

A zebrára a szomszédos Perbál felől enyhe lejtőn, kanyarból érkezve alig lassít a forgalom, a kamionok 70 körül mennek el mellettünk. Percekig beszélgetünk a zebra mellett állva, mire lassít az első kocsi, és mi is ráébredünk, hogy eddig senki nem akart minket átengedni. A szülők (köztük én, az én lányaim is ide járnak) nyomógombos lámpát szeretnének ide, ennek lehetőségéről kérdezzük Zoltánt.

A bíróságok miatt van annyi felesleges tábla 3

– Számtalan, sok ezer olyan, középsziget vagy lámpás biztosítás nélküli gyalogosátkelő van az országban, mint ez itt. Vannak olyan utak, ahol tízezer fölötti forgalom van (egységjármű per nap), ahol a gyalogosátkelő gyalogosforgalma nagyon nagy. Hogy egy adott évben mire jut fejlesztési forrás, abban döntő jelentősége van a forgalom mértékének. A 86-os úton például napi 20 ezres forgalom mellett, szinte összeérő kamionsorban lesz most olyan, egyetlen helyen, hogy fogunk tudni egy kis biztonsági fejlesztést végezni. Ezen a helyszínen itt a festést természetesen kijavítjuk – nagyon remélem, hogy ha nem szóltok, akkor is észrevette volna az útellenőr a hibát.

– Mi van, ha a szülők nem törődnek bele ebbe a helyzetbe, és találnak forrást a gyalogoslámpa kialakítására?

– Az önkormányzat segítségével, ha rendelkezésre áll valamennyi önerő, minisztériumi pályázatból gyakran van lehetőség javítani egy-egy gyalogosátkelő biztonságán. Ehhez természetesen az útkezelő örömmel hozzá is járul, ha a forgalmi helyzet valóban indokolja a változtatást.

Szegény Közút!

A Magyar Közút idei költségvetése hozzávetőleg 49 milliárd forint, ebből kellene karbantartani és fejleszteni 31 628 km. (Ehhez képest az összese háromszáz-valahány kilométer hosszú M5 és M6 koncessziós díja százmilliárdos tétel a költségvetésben.) A Közúttól az elmúlt évtizedekben kiszervezték egyebek mellett a felfestési munkákat is, így számos, elvileg sürgős esetben közbeszerzési kínlódásnak kell megelőznie minden gyakorlati beavatkozást.

7, Veszélyes, külön nem jelzett úthibák egy hibás úton

Bicske felé térünk vissza az Egyes útra, közben nagyokat döccennünk a siralmas minőségű Zsámbék-Bicske úton. Kint is van az Úthibák figyelmeztető tábla, de sebességkorlátozás nincs. Jobbára nem gond végigmenni itt 90-nel, de van egy-két olyan süllyedés, repedés, amin nedves úton, ESP nélküli kocsival, gyakorlatlan sofőrrel elég csúnya dolgok történhetnek, tehát megállunk nézelődni.

Meglepetést okoz akkor is, ha amúgy felkészültünk a rossz útra

Abban maradunk, hogy ezt valószínűleg hamarosan tényleg sebességkorlátozó táblával is megtiszteli majd a Közút. Majd igyekszem odafigyelni, hogy feloldó tábla is kerüljön ki azért a bucka után.

8, Felesleges 50-es tábla Bicske előtt

A túrát egy pár újabb teljesen értelmetlen 50-es táblával zárjuk. Egy halastó mellett mindkét irányban lassítani kell valamiért, de a korlátozás túlzó is, az utolsó megismétlés után értelmetlennek is tűnik.

Teljesen felesleges 50-es tábla

– Szabályozási oldalról teljesen egyetértek veled, ez így nem jó, nincs szükség a táblákra. Másrészt viszont, mivel csupán arra kényszeríti a járművezetőt, hogy ötven méteren át ötvennel menjen – olyan nagyon nagy sérelmet nem szenved. De igazad van, szerintem hamarosan le fogjuk szedni. Tökéletes munkát persze sosem tudunk végezni, de köszönjük a jelzéseiteket; az egészségügyben sem ártana, ha valaki ilyen lelkesen adná a visszajelzéseket a civil tapasztalatokról.

9, Félelem a bíróságoktól

Két konkrét helyszín között arról beszélgetünk,amire a rövid kiránduláson nem látunk példát: az útépítések során hetekig, hónapokig éjjel-nappal kint lévő sebességkorlátozó táblákról. A Herceghalom és Zsámbék közti úton egyesületünk korábban már kivetetett egy értelmetlen 50-es és 20-as táblát, a bukkanók és az autópálya-csatlakozás is mintaszerűen van itt kitáblázva, itt nem akasztottam meg Zoltánt, aki hosszasan beszélt arról, miért is olyan gyakori a magyar utakon a túlszabályozás:

– Nincs olyan évünk, hogy valamelyik megyében valamelyik kolléga ellen valamilyen bírósági eljárás ne folyjon. Elvileg akkor kell az útra valamiféle jelzést kirakni, ha a járművezető nem tudja önmagától felmérni a helyzetet, és valamilyen információt kell neki nyújtanom. Ehhez képest az útjaink legalább háromszoros mennyiségű jelzéssel vannak ellátva, ami egy kényszerű önvédelem. Volt például a Hatos úton egy halálos baleset, ahol egy anyuka meghalt két gyermekével. Valamitől megijedt, áttért a szembejövő oldalra, frontálisan ütközött egy teherautóval. Két éven át voltunk perbe fogva, olyan érveléssel, hogy a helyszínén lévő építési munkák miatti sebességkorlátozó táblák rosszul voltak kirakva, mert ha jön egy teherautó, nem biztos, hogy látszott volna tőle a tábla. Most tudtunk kimászni belőle, pedig mondhatni, hogy ha minden közlekedési szakértelem nélkül végiggondolja az ember, hogy az a baleset hogy következett be, mi történt, nem volt vitás a helyzet. Igazából felfoghatatlan, hogy miért vagyunk rettegésben tartva a bíróságok által.

Az már nem a Közút által kihelyezett tábla

Egy másik esetben útépítési munkák voltak, lakott területen kívül, 40-es táblákkal. Az egyik útcsatlakozást követően nem ismételték meg a kollégák a 40-es jelzést, de egyébként folyamatos volt a korlátozás meg a szakaszolás, láthatóan nem változott semmi. Történt egy baleset, felfüggesztettet kapott a terület műszaki vezetője, meg valami pénzbüntetést. Pedig nem igaz, hogy nem látta egy járművezető, hogy ő egy változatlan helyzetben van, ugyanúgy építési területen autózik, még ha épp ki is maradt egy 40-es tábla a sorból. Szintén elmarasztaltak egy kollégát egy úthibánál, ahol az úthiba veszélyét jelző táblák kint voltak, de elszállt egy autós. Fogadott egy ügyvédet, a bíróság pedig elmarasztalt minket azzal, hogy nem volt elegendő a veszélyt jelző tábla, sebességkorlátozás táblát is kellett volna kihelyezni.

Ilyen körülmények között nehéz a kollégák fejébe beleverni, hogy csak akkor tegyenek ki táblát, ha a járművezető magától nem észleli, nem láthatja, nem tudhatja, mi lesz, és szólni kell neki.

Kommentek

  • OKdoki

    Több helyen az új M0-ás szakaszokon az ívesen besoroló utakra 40-es táblát tesznek. Például ilyen van az M3-as felől érkező M0-ás lekanyarodóknak a 4-es útra (repülőtér felé) vezető útszakaszon. Értem én, miért csinálták. A nagyobb sebességgel érkezők (bár már előtte 100 méterrel is csak 60-at enged a tábla) az oldalról csatlakozó, elsőbbséget élvező sávba be ne csússzanak. Csakhogy, marad a sáv, azaz két sávos lesz az a szakasz. Az egyenesen érkezők, majd esetleg a következő íven lefordulók 60-nal jöhetnek. A két sávon felesleges sebbésségkülönbség alakul ki azon a 100 méteren, amíg együtt futnak. Igaz, a becsatlakozó megkapja a gyorsítási lehetőséget egy 60-as táblával, de gyorsítani kell bármilyen manőverhez (már persze ha szabályosan 40-nek kanyarodik). OK! Ez sem olyan nagy baj. Ami még zavaróbb, hogy a 4-es fő pályájára, felhajtók nem kapnak feloldó táblát (máshol sem) azaz, hatvannal mehetnek a felhajtó sávig. Igaz, van még egy becsatlakozó sáv az utolsó pillanatban. A KRESZ kimondja, hogy a kereszteződés feloldja a sebességkorlátozás hatályát. Viszont azt nem említi, hogy a besoroló sáv feloldja. Ha a rendőrség akarná megbüntethetne mindenkit. Az M6-os kivezető szakaszán évekig nem volt 130-at engedélyező tábla, sem Budapest határát jelző. Azaz ez utóbbi lehetett az érdi emelkedőnél, ahol viszont 100-as tábla volt, pedig még kaptató sávot is kapott a szakasz, azaz három (és még egy ki-besoroló)sávos volt. Biztos lakott terület volt az is! Kár, hogy házak a környéken nem voltak. A 100 amúgy is ellent mond a 80-nak. Feloldás akkor is kellett volna, mert itt is csak besorol utak vannak egészen Pécsig, és nem kereszteződés. :-)

  • DTF

    azért azt sem szabad elfelejteni, hogy a döntéshozó sem állnak mindig a helyzet magaslatán, mivel értelmileg és logikus gondolkodásban igen korlátozottak (annak ellenére, hogy többdiplomás emberek)
    épp ma láttam, hogy a III. kerületben a buvár utca-miklós utca útvonalon 30-as max körzet van (az megint más kérdés h minek, de legyen). van ott vmi útfelújításnak mondott gányolás és kiraknak oda egy 30-as max táblát, holott az egész szakaszon egyébként sem lehet többel menni… aki ezt így kitalálta… ha én lennék a főnöke, már nem ott dolgozna.
    Én hiszem h a táblák azért vannak így össze-vissza, hogy a rendőrség tudjon büntetni, nem hiszem h ezeket véletlenül csinálják, ennyire hülyék nem lehetnek…

  • menőmanó

    Valóban szánalmasak ezek a sebességkorlátozó táblák. Évek óta erre járok, de nem is figyeltem fel a 30-as táblára a Metro áruházi Mol kútnál.
    Ott szoktam tesztelni a menetstabilizáló beavatkozását 70-80-nal az egyenesben meg jóval többel.
    Egyébként a forgalmat kell nézni és a traffipaxokat kiszúrni nem a sebességkorlátozásokat sasolni. Azok sajnos nagyon komolytalanok.

  • Rácz Tamás

    OKdoki: a besoroló sáv is kereszteződés:

    k) Útkereszteződés: két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása.

    A torkollás lesz az ide vonatkozó rész :-)

  • kraft

    A 7-es ponthoz. Nem korlátozó táblákat kell kirakni, hanem az utat megcsinálni, hogy nem legyen életveszélyes……

  • OKdoki

    Rácz Tamás:
    Köszi! Lehet, hogy így van, mert elégé hanyagolják ezeket a táblákat. Bár van ellenkezőre is példa, azaz hogy kiteszik a feloldót, méghozzá kereszteződés után. Vagy olyan rémlik sok, hogy országúton jön a kereszteződés, ergo feloldva a korlátozás, majd 100-200-500 méter után korlátozás újra. Ami akkor bosszantó, ha nem látszik messziről, így felgyorsítasz, majd h.lyén érzed magad amikor a sor vágtat mögötted, erre lassítanod kéne megint 60-ra, aminek még látható oka sincs. Kedves közút, én nem ismerhetem az aktuális forgalmi viszonyokat az egész országban fejből, így ha marhaságokat csináltok, azt nem nevel szabálytisztelő magatartásra! A következetesség mindennek az alapja! Kéredzetek meg egy nevelési tanácsadót!

  • Xebulon

    Én szerintem arra kellene jogszabály és gyakorlat, hogy a sebesség korlátozás helyett magára veszélyre kellene felhívni a figyelmet. Azaz szerintem nem szabad kitenni sebességkorlátozást, veszélyre való felhívás mellett – későbbiekben már elegendő volna a veszélyjelzés önmagában. Teljesen jogosan érzem magam hülyének, hogy sok helyen nem értem miért a sebességkorlátozás – rossz az úttest? Azt nézzem inkább, vagy inkább a mellékutat, zebrát keressek? Este, esőben még rosszabb, hiszen akár erős kanyarra is számíthatnék, amit nem látok.

  • szipipeti

    “macisajt” következetesen, Rázc Úr!? Annak a “STOP” feliratos táblának van tisztességes becsületes magyar neve. ‘sztán az olvasók is hozzászoknak a használatához, meg “mások” is, – és fog menni a vita igazoltatáskor? ” … Nem látta a “macisajtot?” Miért nem állt meg? … Helyszínbírság”

  • apaarpi

    Kedves szipipeti!

    Ha már ilyen mélyreható, életmentően fontos dolgokban kötekedik valaki, mint egy tábla közkeletű megnevezése egy cikkben -macisajt-, akkor legalább nem kellene hülyeséget írni, mert abban nincs semmilyen felirat.
    Én meg az előbb néztem a televíziós készüléken a Németország-Franciaország labdarúgó mérkőzést, véletlenül sem a tévében focimeccset, ugyebár…

  • wzoli

    “30-as zóna az Obi, Metro, Suzuki, Toyota telephelyei mentén húzódó úton”
    Sok éven át dolgoztam a Metroban. Igen, látszólag felesleges a 30-as tábla – nyáron. Télen viszont az ablakban ülve röhögtünk azokon a rambókon, akik nem tartották be a 30-at és a kanyarban megcsúszva cuppantak a villanyoszlopon. Ezért van kint a 30-as…
    (gyengébb felfogású “autós”újságírók kedvéért: tessék az utat megtenni télen, amikor havas-jeges. kipróbálni milyen amikor átlépik a 30-at)

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.