Fogyasztáscsökkentés szuperszámítógéppel

Interjú a Mercedes külső formatervezőjével

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.06.29. 08.00

Robert Lesniket, a Mercedes-Benz külső formatervezési vezetőjét a MOME kurzusának szünetében kérdeztük új autóikról és a konkurenciáról.

Ráérek, csak este megy a gépem – mondja Robert Lesnik, megteremtve ezzel egy nagyon érdekes és tanulságos beszélgetés kereteit. Lesnik a Mercedes-Benz külső formatervezési vezetője, aki a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem járműdesign szakirányának hallgatóival dolgozott nemrég Budapesten. Adorján Viktornak, a márka akkori PR-menedzserének valahogy sikerült beletuszkolnia a zsúfolt egyetemi programba egy interjút a szlovén származású formatervezővel, akivel a MOME zugligeti úti campusán beszélgettünk Csordás Gábor kollégámmal az Autó2 Autó és Stílus laptól.

– Mivel kezdik egy új autó tervezését? Az orr az első, esetleg a sziluett?

A nagy dolgokkal kell kezdeni és onnan haladni a részletek felé. Az első az arányok megalkotása, amit 30 méterről is látni. Aki a részletekkel kezdi, az nem lesz kész határidőre.

Robert Lesnik 2009 őszén csatlakozott a Mercedes-Benzhez a Kiától. Az új C-osztály tervezése 2010-ben zajlott, a CLA-val párhuzamosan

– Több országban és kultúrkörben is megfordult tervezőként. Miben tért el a különböző márkák gyakorlata?

Németország mellett Kaliforniában, Spanyolországban és a Kiánál Dél-Koreában is dolgoztam. Hozzám a német módszeresség áll a legközelebb. A vállalatnál pontosan szabályozva van, meddig készülhetnek a vázlatrajzok, mikor kell kész lennie az 1:4 arányú modellnek és mikorra kell az életnagyságú modellt leszállítani. Nem mondhatom, hogy ma nincs kreatív napom, és ez így van jól.

– Mi az új C-osztály fő jellegzetessége?

Itt alkalmaztuk először a mozgatható légterelő lamellákat designelemként. Más autókon a maszk mögött van a hűtőzsalugáter, itt azonban kívül és jól látható, hogy zárt-e, mint az esetek 90 százalékában, vagy épp kinyit, ha álló helyzetben ki kell ereszteni a forró levegőt. Lényeges az úgynevezett cab-backward design, a hátratolt utascellás kialakítás. Ennek köszönhető a kiemelkedően rövid első túlnyúlás. A mi autónkban rendkívül rövid a műszerfal-kerék távolság, ami egyedi. (Ez az irány az amerikai autódesignban az 1990-es évektől eluralkodó cab forward design ellentéte, amely az előretolt utastérrel a belső tár tágasságára összpontosít. A szerk.)

Lesnik kompakt autók tervezésében adott szakmai tanácsokat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatóinak tavaszi kurzusán. A MOME képzése kiemelkedő színvonalú, a Mercedes-Benz legjobb designerei nem udvariasságból dolgoznak együtt az egyetemmel

– Meg kellett harcolni a mérnökökkel ezekért az arányokért?

Nem. A W205 a C-osztály ötödik generációja az 1982-ben bemutatott 190-es, a W201 óta. A motor azóta az első tengely mögött van és ezen a felépítésen nem kényszerültünk változtatni. A C és az E felépítésével nincs mire panaszkodni. Más a helyzet a CLA-val, amivel voltak gondjaink. Ez egy elsőkerék-hajtású autó, törvényszerűen hosszabb első túlnyúlással. Ezt minél ferdébb, élesebb szögben levágott fényszóróval palástoltuk, hogy ne legyen hangsúlyosan orrnehéz, amit nem volt könnyű átütni a technikáért felelős kollégákon.

– Mely típusokkal épül közös technikára a W205?

Sok rokona van az alapjaiban új MRA-padlólemezen. Ez a Mercedes Rear wheel Architecture rövidítése (kb. hátsókerekes alkatrészkészlet), amelyre a kupéváltozat és a GLK utóda is készül. Ezek egy része már készen van. A CLA technikája az elsőkerekes MFA-n (Mercedes Front wheel Architecture) alapul.

Robert Lesnik nevéhez köthető az új C-osztály külső formaterve

– Hol húzódnak az MRA határai, méret- vagy súlykategóriában?

Minden alapvetően hátsókerék-hajtású típusunk felépíthető erre, legyen akár kombi, terepjáró vagy limuzin.

– Hogyan kerülték el a túlsúlyt, ha nehéz, masszív SUV-k is épülnek ugyanerre a padlólemezre?

A C-osztály akár egy mázsával is könnyebb elődjénél…

– Persze, az alapváltozat 41 literes tankkal, ami szégyenletes trükk – vetem közbe.

Ez tényleg benne van, mert sok kis lépéssel lehet jelentős súlycsökkenést elérni, de opcióként rendelhető nagyobb üzemanyagtartály. A C-osztály 1400 kiló alatt indul, persze az ügyfél igényei szerint nagyobb kerekekkel és extrákkal gyarapodik a súlya.

Amíg a kollégák karácsonyoznak, a számítógép végigfuttatja a pár milliméterrel, de akár öt centivel is módosított formatervek aerodinamikai hatását. Az újabb Mercedesek alaktényezője rekordalacsony

– Hogyan érnek el rekordszintű alaktényezőt több típuson is?

Autókiállításokon a más márkáknál dolgozó kollégák is ugyanezt kérdezik tőlünk, mert ebben tényleg nagy az eltérés. A CLA alaktényezője 0,22, az S-osztályé 0,23, míg a B-osztály alapváltozata 0,26-ot tud, ami elképzelhetetlennek tűnt kétterű karosszériával. (A lépcsőshátúak alaktényezője kedvezőbb, mint az egyterűké vagy a csapott hátúaké. Ezért születik sokszor a versenyautó is valamely limuzinból, ld. WTCC C-Élysée. A szerk.)

Mi is alkalmazzuk NACA-nyílást. Sokat segít az úgynevezett Air Curtain (kb. légfüggöny) a kerékjáratokban. Olyan hatású, mintha zárt volna a kerékjárat, mint pl. a Citroën DS-en.

Teljes alvázburkolat helyett a mélyre lógó gumiél nem szép, de olcsó és jobb a semminél. A képen a Chevrolet Volt

De a legtöbb az új szélcsatornán és a szuperszámítógépeken múlik. Lézerrel beolvassák az agyagmodellt és erre a program finomítási javaslatokat dob ki. A karácsonyi és a húsvéti szünet során is futnak a gépek, heteken át végeznek szimulációkat a formákat variálva.

Fontos az autók teljes alsó burkolata is. A Volton és az Amperán látható alsó gumiéllel a GM ezt helyettesíti. A Mercedesnél ez esztétikai okokból nem volna elfogadható, de olcsón megvalósítható, ha a költségvetésbe nem fér bele az alsó burkolás.

Az E-osztály modellfrissítésével finomodott az 1950-60-as évek Ponton-Mercedesét idéző domborítás. A sárvédő változatlan, elég volt a hátsó ajtót módosítani, hogy ez a sokat vitatott részlet ne hasson otrombának

– Hogyan lehet különbözőnek láttatni nagyon hasonló méretű autókat, mint a CLA és a C-osztály?

2009-ben terveztük a mostani S-osztályt, 2010-ben pedig párhuzamosan futott a C-osztály és a CLA. A CLA kategóriájában sok a háromterű autó, például a Jetta, a Focus vagy az A3 szedán, amely az A4-hez hasonló hagyományos limuzin, csak kisebb méretben. Mi a CLA-val nagyon eltérő autót kívántunk létrehozni, egy kupészerű négyajtóst, a CLS és az E-osztály mintájára. Akkor is, ha az alacsony tetővel az inkább 2+2 üléses kialakítás miatt elveszítünk pár összehasonlító tesztet.

A CLA és a C-osztály oldalsó fénytörő éle erősen hasonlít, de arányaik nagyon eltérőek. Ez főleg feketében domborodik ki, mert így az oldalsó él kevésbé érvényesül. A lényeg tehát a karosszéria arányainak eltérése, de a differenciálást szolgálják olyan apróságok is, mint az új limuzinok (S és C) egyrészes hátsó lámpája.

A kupék és a sportautók privilégiuma marad az egy keresztlamellás maszk. A képen egy SLK 350

– A Mercedes átengedte a kupék a nagy középső csillagos hűtőmaszkját a volumenmodelleknek. Nem veszélyes devalválni ezt az exkluzív megoldást?

Mi vagyunk az egyetlen autómárka, amelynek kétféle jellegzetes orrkiképzése van. A Scudettóból, az Alfa Romeo pajzsából egyféle van, a BMW-nek sincs kétféle veséje. Nekünk ott a luxusautós orr az álló csillaggal a hűtőmaszkon vagy a motorházon és a 300 SL ihlette sportos maszk a központi csillaggal.

Először a 2007 utáni, W204-es C-osztály kapta meg a kupés hűtőrácsot, ami attól volt exkluzív, hogy pl. egy A-osztályhoz nem elérhető. Az ügyfelek zöme a klasszikus helyett az újra voksol, de természetesen a kínálatban marad a hagyományos orr a vezetőülésből látható csillaggal

Az előző C-osztállyal kipróbáltuk, hogy az Avantgarde orr működhet-e a maszkon lévő csillaggal és 70 százalék feletti aránnyal az ügyfelek eldöntötték, hogy igen. Angliában a klasszikus orral a 2012-es modellfrissítés óta nem is értékesítjük az E-osztályt, mert csak a másikra van igény. Az ügyfelek többsége ma az új megoldást választja, de hiba volna, ha nem kínálnánk a hagyományos hűtőrácsot is, a vezetőülésből is látható csillaggal. Ám míg a C-osztályon vagy az E-n két vízszintes krómléc osztja maszkot, a sirályszárnyas SL egy keresztlamellás verzióját továbbra is csak a sportos modellek kaphatják meg, például az S Coupé, az SLS AMG vagy az AMG GT.

– Sok márka igyekszik megingatni a német triumvirátus fölényét. Hogyan ítéli meg a prémiumszegmensbe pozicionált vetélytársak formaterveit?

A Volvo háromszor is bemutatta közel ugyanazt a koncepcióautót, amely nagyon szép, de az ebből készülő szériaautók még nincsenek piacon. Róluk így nem tudok véleményt mondani. A Jaguar és a Land Rover designját nagyra értékelem. Ez a magánvéleményem, de személy szerint nem találom jó iránynak, amerre a Lexus indult. Az orsómaszkos orr-rész karikatúraszerű túlzás.

Lesnik kérdésesnek tartja azt az irányt, amerre a Lexus indult. Szerinte az orsómaszkos orr-rész ebben a méretben karikatúraszerű túlzás, mintha fel akarna falni valakit

A tervezést mi az arányokkal kezdjük, itt viszont adott egy nagyon erőteljes elem. A hűtőmaszk olyannyira hangsúlyos, mintha fel akarna falni. Azt nem tudom megítélni, hogy sikeres lesz-e. Alapjában véve ma már sehol nincsenek amatőr formatervű autók. Függetlenül attól, hogy szépnek találjuk-e őket vagy sem, de már az újabb kínai autók is saját stílusra törekszenek, a kínai márkákról sem állítható már, hogy egy az egyben kopíroznák a formákat.

– Lesnik úr, köszönjük a beszélgetést

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.