Állami vereség a külföldi rendszámos cirkuszban

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.06.28. 06.00

Átmegy homokzsákba a korábban béna jogszabályával keménykedő magyar állam: egy autóssal szemben máris elbukta a 200 ezer forintos pert.

Emlékeznek még a külföldi rendszámos autók körüli cirkuszra? Amikor a kormányzat NAGYON HELYESEN hadjáratot indított a nagyrészt RO-s (Rosenheim – Németország), meg KN-es (Komárom  – Szlovákia) rendszámmal furikázó adócsalók ellen? Tudják, akik bemennek itthon egy autószalonba, majd a vásárlás után a többséggel ellentétben nem állítják Magyarországon forgalomba a kocsijukat, így nem fizetik be az áfát a költségvetésbe, hanem külföldi kamurendszámmal használják itthon az autót.

Emlékeznek még arra, amikor sajnálatos módon egy POCSÉK JOGSZABÁLLYAL úgy próbálták nyakon csípni az ügyeskedőket, hogy rögzítették: aki magyar személyivel és hazai bejelentett állandó lakcímmel 24 óránál hosszabb ideig vezet idehaza külföldi rendszámos járművet, az (vagy a jármű üzembentartója) akár 200, 400 meg 800 ezer forinttal bírságolandó? Legyen az áfa-csaló, avagy tisztességes magyar állampolgár.

Emlékeznek még arra, amikor a pontatlan törvény áldozatai sorra jelentkeztek szerkesztőségünkben?
    – a külföldön vendégmunkásként dolgozó magyarok, akik nyugodtan nem jöhettek haza egy hétvégére a kint használt, külföldi rendszámos autójukkal
    – a magyar élsportoló, aki a törvény miatt félve használta a külföldi szponzorától kapott kocsit
    – a veteránautós klub, amely a lengyel baráti egyesülettől ajándékba kapott öreg Nysát sem próbálhatta ki a magyar utakon – és így tovább.

Ja, és emlékeznek még arra, hogy az ombudsman is elmeszelte a lapáttal írt törvényt, mert például a külföldi rendszámos autót használónak a családtagjai nem vezethették a kocsit? Például a feleségek. Aztán elmeszelte az Európai Bíróság is, amelyhez egy szombathelyi bíróság fordult.

Biztosan rémlik valami.

A rendőrség és a NAV feladata volt a bírságolás, utóbbi 2013. szeptemberig 413 eljárásban 95,7 millió forint bírságot osztott ki

Arra viszont talán kevesebben emlékeznek, hogy a káosz és eredménytelenség (hiszen azóta is látjuk a RO-s meg KN-es luxusautókat) ellenére is  hangzatos politikusi nyilatkozatok árnyékában több becsületes, mégis megbírságolt honfitársunk beperelte a magyar államot. Konkrétan a gyatra törvényt betartani kénytelen, így bírságoló rendőröket, NAV-ellenőröket.

Nos, a perek azóta is zajlanak, egy közülük már le is zárult. Az ítélet itt van a Vezess.hu szerkesztőségében, érdekes kis történet ez is.

A büntetés: 200 ezer forint

Zoltán például nem adócsaló. Beszél németül és angolul, tudásának és agilitásának köszönhetően 9 éve egy grazi székhelyű, ipari légkondikkal foglalkozó cég megbecsült alkalmazottja. Ő az XY Gmbh kelet-európai képviselője, mint ilyen, évente több tízezer kilométert hajtja a természetesen osztrák rendszámú Škodát, ami a munkavégzéséhez elengedhetetlen. Jár vele Ausztriában, Magyarországon, Horvátországban, meg pár másik országban – ez a dolga.

2012. április 16-a szokásos munkanapnak indult, hajnali 4.30-kor kelt, majd a Škodával Boszniába indult tárgyalni. Természetesen olvasott a sajtóban a törvényről, a rossz fiúk ellen indított, hajtóvadászatnak nevezett valamiről, de az ő esetében hivatalos okirat igazolta, hogy az XY Gmbh az üzembentartó, plusz hordta magával a cég járműhasználatra vonatkozó engedélyét, ezen felül a pontosan vezetett menetlevelet is. Nyugalmát erősítette aznap is, hogy a törvény hatálybalépése óta már számos alkalommal átlépte az országhatárt, vagyis a határőrök korábban rendben találták a kocsihasználatot.

Különben is az áfával ügyeskedők ellen született a törvény, nem az ő megszívatására.

Ezúttal azonban a déli országhatár átlépésekor egy törzszászlós félreállította a Škodát. Sőt, a jogszabályra hivatkozva 200 ezer forintra megbírságolta Zoltánt, ami elég abszurdnak tűnt az áldozat számára. Ismételjük meg, amire ő is hivatkozott a munkavégzése közben:
   –  több határállomáson ellenőrizték már, mindig rendben volt minden
   –  egy héttel korábban ugyanezen az átkelőn is problémamentesen kilépett az országból
   –  az osztrák dokumentumai mellé magyar fordításokat csatolt
   –  ezen felül furcsa volt számára, hogy bár a bírságot kiszabta a törzszászlós, a jogszabály rendelkezésével ellentétben a rendszámot mégsem vetette le, vagyis megállapította, hogy törvénytelen a járműhasználat, de tovább engedte autózgatni az állítólagos törvénysértőt
   –  sőt, amikor a sofőr bizonygatta, hogy csak egy osztrák cég alkalmazottja, nem ellene íródott a törvény, az egyenruhás bocsánatot kért, mint mondta, neki ezt kell tennie

Budapesti rendszámkeret, német rendszám

A grazi központban hüledeztek Zoltán sztoriján, nem értették, hogy a számos országban osztrák rendszámos céges autót használó képviselőik közül miért piszkálják a magyar emberüket. Mivel megmaradt a rendszám, Zoltán eztán is végezte a munkáját, rakta a kilométereket a Škodába, majd pár hét múlva megjött a 200 ezres csekk.

Nem fizette be, ügyvédhez fordult.

Levelet írt Rogánnak

A következő hónapokban Zoltánt két különböző rendőrkapitányságon is meghallgatták, dokumentumait megvizsgálgatták, még az osztrák egészségbiztosítása is előkerült, mindhiába. Az elsőfokú határozatot helyben hagyták a felsőbb szervek is. Pont.

Akinek persze fáj az igazságtalanság, az naiv mód – mondjuk ezt utólag – próbálkozik: Zoltán még a törvényt jegyző Rogán Antalnak is írt egy levelet, amiben elmesélte, hogy ő becsületes állampolgár, nem az a fajta, aki ellen a hatóság bárdját kiélezték. Persze ez sem változtatott semmin, más opció hiányában jött a bíróság, a további szabadnapok, stressz, és elkeseredett küzdelem a félresikerült törvényt mereven betartó hatóság ellen. Mert hát a hatóságnak az a dolga, hogy betartsa a törvényt. Ha jó, ha rossz.

“Igazából a családom sem hitt abban, hogy van esély a rendőrség ellen, volt, aki mondogatta is, hogy jobban járok, ha befizetem a 200 ezret” – mondja Zoltán.

Keresetében a védője számos tényezőre hivatkozott:
   –  legelőször is a jogsértés hiányára
   –  arra, hogy a sértett csak a munkáját végezte a munkavégzéséhez a munkáltatója által rábízott járművel
   –  az osztrák cég dokumentumaitól a menetlevelén át az útlevelében lévő összes pecsétig minden ezt támasztotta alá
   –  még az is szóba került, hogy Zoltánnak privát autója is van, egy Suzuki, amit idehaza használ – ugye kitalálják? – magyar rendszámmal
   –  sőt, azt is megemlítette a kereset, hogy történetesen nem a megbírságolt Zoltánhoz hasonlók megbírságolása miatt született a jogszabály, magyarán célt tévesztett a hatóság

Végül még az állam fizet

Bő két évvel a keserű reggel után született meg a jogerős ítélet, amiben a bíró hatályon kívül helyezte a rendőrségi bírságot, mert a felperes dokumentumai “egyértelműen igazolták” állításait.

Sőt, az ítélet arra kötelezte az alperest, hogy 15 napon belül fizesse meg Zoltánnak a megállapított 57 500 forint perköltséget. Hogy tényleg csak ennyit veszített-e egy tisztességes, de megbüntetett, ezért bírósági eljárásba kényszerített ember két éven át, azt nyilván senki nem gondolja komolyan.

Mi van most?
1, Zoltán nyert
2, a megbírságoltak perei zajlanak a hazai bíróságokon, vendégmunkások járnak tárgyalóterembe, hogy ugyan ne büntessék már őket mások helyett
3, a RO-s és KN-es rendszámú autók nem tűntek el az utakról

Kommentek

  • Vorserie

    Bocs,le vagyok maradva.
    A “KN” az szlovák rendszám,de a “RO”-t nem ismerem.Az milyen?

  • imi001

    RO = Román Ilyenkor azért mindig fel vagyok háborodva Örülök hogy az alperes megnyerte a pert annak már kevésbé hogy az eljárási költséget az adófizetők fizetik ki Mert minden pert amit az állam elveszít azt mi adófizetők fizetjük meg

  • Vorserie

    Aha!

    Akkor itt lehetett a keveredés a fejemben.
    Azt tudtam,hogy Románia országjele RO csak nem azt hittem jelen esetben ez is valamilyen szlovák város.
    Mert,hogy a KN=Komárnó.
    Szóval ha úgy elsőre is értettem volna ha az állt volna a cikkben,hogy SK és RO rendszámok.
    SK rendszám még városokra is oszlik a RO meg gondolom nem.

    Na mindegy!

    Helyesnek tartom,hogy ilyen döntés is születik.

  • myself

    mára eleve okafogyottá vált a rendszámbiznisz körüli hisztéria, ugyanis nem éri meg szlovákiában forgalomba helyezni az autót, mert 2013-ban ott is bevezették a regisztrációs adót , magyarországon viszont a töredékére csökkent az adómérték.
    tehát ma a szlovák regadó magasabb, mint a magyar.
    az igaz, hogy az áfát visszakapják szlovákiában, de ez csak cégekre vonatkozik, magánszemélyekre nem.
    ezt viszont csak azok tudják kihasználni, akiknek valóban működő cégük van sk-ban, mert csupán 1-2 autó áfája miatt nem érdemes szlovák céget alapítani, majd azt fenntartani, tekintve, hogy ez többezer eurós költség évente( könyvelő, székhely, illetékek, bevallások, közjegyzői díjak ,stb).
    másrészt a szlovák adóhatóság nagyon szigorú lett az áfavisszatérítéssel kapcsolatban, alaposan megnézik, hogy tényleges tevékenységet végző cégről van-e szó, a csupán az áfa miatt alapított kamucégeknek nem utalják vissza.
    a kn egyébként komarno, a ro pedig a német rosenheim.
    előbbi azért gyakori a magyar utakon, mert közvetlen a magyar határnál fekvő, 90% ban magyar anyanyelvűek által lakott járásról van szó, a rosenheim pedig azért ,mert ez a magyarországhoz legközelebb eső német város, az osztrák határ mellett fekszik, így több magyar autóregisztráló ügynökség oda települt.
    a német cégfenntartás egyébként még sokkal drágább, mint a szlovák, ez ma már csak annak éri meg ,aki ott tényleges tevékenységet végez.

  • Border

    A rendszám két részből áll. Az ország jelzéséből és magából a gépjármű azonosító betűk, számok variációjából, ami az adott ország rendszám jellegétől függ. Ez utóbbi található a forgalmiban is.

  • Vorserie

    Border!

    Ez világos!

    Csak míg bizonyos országokban az autók rendszámán szerepel a körzet,megye vagy város azonosítója (pl:Németország,Szerbia,Szlovákia stb..) addig más országokban ez nincs fetüntetve a rendszámon.

    Tehát a betűjel mint olyan nem mindegy,hogy magát az autót azonosítja vagy azt,hogy hova van beregisztrálva.Persze van ahol mindkettőt azonosítja.

  • Vorserie

    És van olyan rendszám ami három vagy több részből áll.
    Nem kettőből.

    PL.Szlovák rendszám: SK DS-416BH

    SK mint országjel DS mint Dunaszerdahely ahova regisztrálták az autót és 416BH mint egyéni azonosító.

    De gondolom még tízezer féle típusú rendszerű rendszám van amit nem ismerünk.

  • zoldfulu2000

    A fennségjelzés nem a rendszám része.

    A belgákánál pl sokáig egy sima 3+3 táblát adtak. A fensgéjelzés meg privátban készült, rendszerint a márkarereskedés adott reklámkeretet.

    A RO a németeknél a regionális jelzés.

  • tudok

    Én egy fenségjelzés nélküli papír rendszámos autót vezetek amihez egy egyszerű kölcsönadási papír is van. A rendőrségen azt mondták, hogy nyugodtan közlekedhetek vele amíg műszaki és biztosítás van rajta, de utána honosítanom kell. Érdekes dolgok vannak itt!

  • Rick4

    “” hanem külföldi kamurendszámmal használják itthon az autót.”” Miért is volt a rendszám kamu? A rendszám minden esetben eredeti volt.
    “”Ő az XY Gmbh kelet-európai képviselője”” Ami ugye mindenhol GmbH, csak a vezess.hu-nál nem megy rendesen. Végezetük a kérdés: Biztos létezik ez a Zoltán, meg az osztrák vég autója? Ugyanis azokkal volt gond, akik rendelkeztek magyar lakcímmel, és a nevükön volt egy külföldi rendszámos autó. A probléma a tulajdonjoggal van, és azzal is volt, nem egy cég nevén lévő akár kölcsön kapott, akár bérelt autóval.

  • Guevara

    Hiába lett regadó szlovákiában, attól még itthon ingyen lehet parkolni, autópályázni és gyorshajtani is többek közt.

  • v_Petya25

    Mi ez a ‘fenségjelzés’ pláne ‘fennségjezés’ egyek fejében?
    Amelyik szót keresed, az a felségjelzés.

F1: 95 százalékban új a Renault motorja

Nem csak a Honda, a Renault is szinte teljesen új erőforrást épített a 2017-es Forma-1-es idényre. Az év végére szeretnék beérni a Mercedest.

Ennyit költhetsz a legnépszerűbb használt autóra, ha elromlik

Már jó néhány éve Hármas BMW-ből kerül a legtöbb Magyarországra, ha külföldről behozott használt autókról beszélünk, ezen belül is az E46-os sorozat a legnépszerűbb választás. Nézzük meg, hogy mennyibe kerülnek a legdrágább alkatrészek ehhez a modellhez.

Újabb autógyártót kebelezne be a PSA

A malajziai Proton autógyár megvásárlása iránt is érdeklődik az Opel leendő új tulajdonosa, a PSA Peugeot-Citroën konszern.

Őszinte cetli figyelmezteti az autósokat Budapesten

Az üzenet egyértelmű, aki mégis oda parkol, az vessen magára.

Nekimegy a Škoda Octaviának a Hyundai i30 kombi

Minden modern kényelmi és biztonsági vezetőtámogató funkcióval rendelkezik, emellett a szegmens egyik legnagyobb csomagtartóját kínálja a Hyundai i30 kombi.

Range Rover Velar: feljebb lép a Land Rover

Új, előzmények nélküli modellt vezet be a Land Rover. Egyelőre alig mutatnak meg belőle valamit

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.