Állami vereség a külföldi rendszámos cirkuszban

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.06.28. 06.00

Átmegy homokzsákba a korábban béna jogszabályával keménykedő magyar állam: egy autóssal szemben máris elbukta a 200 ezer forintos pert.

Emlékeznek még a külföldi rendszámos autók körüli cirkuszra? Amikor a kormányzat NAGYON HELYESEN hadjáratot indított a nagyrészt RO-s (Rosenheim – Németország), meg KN-es (Komárom  – Szlovákia) rendszámmal furikázó adócsalók ellen? Tudják, akik bemennek itthon egy autószalonba, majd a vásárlás után a többséggel ellentétben nem állítják Magyarországon forgalomba a kocsijukat, így nem fizetik be az áfát a költségvetésbe, hanem külföldi kamurendszámmal használják itthon az autót.

Emlékeznek még arra, amikor sajnálatos módon egy POCSÉK JOGSZABÁLLYAL úgy próbálták nyakon csípni az ügyeskedőket, hogy rögzítették: aki magyar személyivel és hazai bejelentett állandó lakcímmel 24 óránál hosszabb ideig vezet idehaza külföldi rendszámos járművet, az (vagy a jármű üzembentartója) akár 200, 400 meg 800 ezer forinttal bírságolandó? Legyen az áfa-csaló, avagy tisztességes magyar állampolgár.

Emlékeznek még arra, amikor a pontatlan törvény áldozatai sorra jelentkeztek szerkesztőségünkben?
    – a külföldön vendégmunkásként dolgozó magyarok, akik nyugodtan nem jöhettek haza egy hétvégére a kint használt, külföldi rendszámos autójukkal
    – a magyar élsportoló, aki a törvény miatt félve használta a külföldi szponzorától kapott kocsit
    – a veteránautós klub, amely a lengyel baráti egyesülettől ajándékba kapott öreg Nysát sem próbálhatta ki a magyar utakon – és így tovább.

Ja, és emlékeznek még arra, hogy az ombudsman is elmeszelte a lapáttal írt törvényt, mert például a külföldi rendszámos autót használónak a családtagjai nem vezethették a kocsit? Például a feleségek. Aztán elmeszelte az Európai Bíróság is, amelyhez egy szombathelyi bíróság fordult.

Biztosan rémlik valami.

A rendőrség és a NAV feladata volt a bírságolás, utóbbi 2013. szeptemberig 413 eljárásban 95,7 millió forint bírságot osztott ki

Arra viszont talán kevesebben emlékeznek, hogy a káosz és eredménytelenség (hiszen azóta is látjuk a RO-s meg KN-es luxusautókat) ellenére is  hangzatos politikusi nyilatkozatok árnyékában több becsületes, mégis megbírságolt honfitársunk beperelte a magyar államot. Konkrétan a gyatra törvényt betartani kénytelen, így bírságoló rendőröket, NAV-ellenőröket.

Nos, a perek azóta is zajlanak, egy közülük már le is zárult. Az ítélet itt van a Vezess.hu szerkesztőségében, érdekes kis történet ez is.

A büntetés: 200 ezer forint

Zoltán például nem adócsaló. Beszél németül és angolul, tudásának és agilitásának köszönhetően 9 éve egy grazi székhelyű, ipari légkondikkal foglalkozó cég megbecsült alkalmazottja. Ő az XY Gmbh kelet-európai képviselője, mint ilyen, évente több tízezer kilométert hajtja a természetesen osztrák rendszámú Škodát, ami a munkavégzéséhez elengedhetetlen. Jár vele Ausztriában, Magyarországon, Horvátországban, meg pár másik országban – ez a dolga.

2012. április 16-a szokásos munkanapnak indult, hajnali 4.30-kor kelt, majd a Škodával Boszniába indult tárgyalni. Természetesen olvasott a sajtóban a törvényről, a rossz fiúk ellen indított, hajtóvadászatnak nevezett valamiről, de az ő esetében hivatalos okirat igazolta, hogy az XY Gmbh az üzembentartó, plusz hordta magával a cég járműhasználatra vonatkozó engedélyét, ezen felül a pontosan vezetett menetlevelet is. Nyugalmát erősítette aznap is, hogy a törvény hatálybalépése óta már számos alkalommal átlépte az országhatárt, vagyis a határőrök korábban rendben találták a kocsihasználatot.

Különben is az áfával ügyeskedők ellen született a törvény, nem az ő megszívatására.

Ezúttal azonban a déli országhatár átlépésekor egy törzszászlós félreállította a Škodát. Sőt, a jogszabályra hivatkozva 200 ezer forintra megbírságolta Zoltánt, ami elég abszurdnak tűnt az áldozat számára. Ismételjük meg, amire ő is hivatkozott a munkavégzése közben:
   –  több határállomáson ellenőrizték már, mindig rendben volt minden
   –  egy héttel korábban ugyanezen az átkelőn is problémamentesen kilépett az országból
   –  az osztrák dokumentumai mellé magyar fordításokat csatolt
   –  ezen felül furcsa volt számára, hogy bár a bírságot kiszabta a törzszászlós, a jogszabály rendelkezésével ellentétben a rendszámot mégsem vetette le, vagyis megállapította, hogy törvénytelen a járműhasználat, de tovább engedte autózgatni az állítólagos törvénysértőt
   –  sőt, amikor a sofőr bizonygatta, hogy csak egy osztrák cég alkalmazottja, nem ellene íródott a törvény, az egyenruhás bocsánatot kért, mint mondta, neki ezt kell tennie

Budapesti rendszámkeret, német rendszám

A grazi központban hüledeztek Zoltán sztoriján, nem értették, hogy a számos országban osztrák rendszámos céges autót használó képviselőik közül miért piszkálják a magyar emberüket. Mivel megmaradt a rendszám, Zoltán eztán is végezte a munkáját, rakta a kilométereket a Škodába, majd pár hét múlva megjött a 200 ezres csekk.

Nem fizette be, ügyvédhez fordult.

Levelet írt Rogánnak

A következő hónapokban Zoltánt két különböző rendőrkapitányságon is meghallgatták, dokumentumait megvizsgálgatták, még az osztrák egészségbiztosítása is előkerült, mindhiába. Az elsőfokú határozatot helyben hagyták a felsőbb szervek is. Pont.

Akinek persze fáj az igazságtalanság, az naiv mód – mondjuk ezt utólag – próbálkozik: Zoltán még a törvényt jegyző Rogán Antalnak is írt egy levelet, amiben elmesélte, hogy ő becsületes állampolgár, nem az a fajta, aki ellen a hatóság bárdját kiélezték. Persze ez sem változtatott semmin, más opció hiányában jött a bíróság, a további szabadnapok, stressz, és elkeseredett küzdelem a félresikerült törvényt mereven betartó hatóság ellen. Mert hát a hatóságnak az a dolga, hogy betartsa a törvényt. Ha jó, ha rossz.

“Igazából a családom sem hitt abban, hogy van esély a rendőrség ellen, volt, aki mondogatta is, hogy jobban járok, ha befizetem a 200 ezret” – mondja Zoltán.

Keresetében a védője számos tényezőre hivatkozott:
   –  legelőször is a jogsértés hiányára
   –  arra, hogy a sértett csak a munkáját végezte a munkavégzéséhez a munkáltatója által rábízott járművel
   –  az osztrák cég dokumentumaitól a menetlevelén át az útlevelében lévő összes pecsétig minden ezt támasztotta alá
   –  még az is szóba került, hogy Zoltánnak privát autója is van, egy Suzuki, amit idehaza használ – ugye kitalálják? – magyar rendszámmal
   –  sőt, azt is megemlítette a kereset, hogy történetesen nem a megbírságolt Zoltánhoz hasonlók megbírságolása miatt született a jogszabály, magyarán célt tévesztett a hatóság

Végül még az állam fizet

Bő két évvel a keserű reggel után született meg a jogerős ítélet, amiben a bíró hatályon kívül helyezte a rendőrségi bírságot, mert a felperes dokumentumai “egyértelműen igazolták” állításait.

Sőt, az ítélet arra kötelezte az alperest, hogy 15 napon belül fizesse meg Zoltánnak a megállapított 57 500 forint perköltséget. Hogy tényleg csak ennyit veszített-e egy tisztességes, de megbüntetett, ezért bírósági eljárásba kényszerített ember két éven át, azt nyilván senki nem gondolja komolyan.

Mi van most?
1, Zoltán nyert
2, a megbírságoltak perei zajlanak a hazai bíróságokon, vendégmunkások járnak tárgyalóterembe, hogy ugyan ne büntessék már őket mások helyett
3, a RO-s és KN-es rendszámú autók nem tűntek el az utakról

Kommentek

  • Vorserie

    Bocs,le vagyok maradva.
    A “KN” az szlovák rendszám,de a “RO”-t nem ismerem.Az milyen?

  • imi001

    RO = Román Ilyenkor azért mindig fel vagyok háborodva Örülök hogy az alperes megnyerte a pert annak már kevésbé hogy az eljárási költséget az adófizetők fizetik ki Mert minden pert amit az állam elveszít azt mi adófizetők fizetjük meg

  • Vorserie

    Aha!

    Akkor itt lehetett a keveredés a fejemben.
    Azt tudtam,hogy Románia országjele RO csak nem azt hittem jelen esetben ez is valamilyen szlovák város.
    Mert,hogy a KN=Komárnó.
    Szóval ha úgy elsőre is értettem volna ha az állt volna a cikkben,hogy SK és RO rendszámok.
    SK rendszám még városokra is oszlik a RO meg gondolom nem.

    Na mindegy!

    Helyesnek tartom,hogy ilyen döntés is születik.

  • myself

    mára eleve okafogyottá vált a rendszámbiznisz körüli hisztéria, ugyanis nem éri meg szlovákiában forgalomba helyezni az autót, mert 2013-ban ott is bevezették a regisztrációs adót , magyarországon viszont a töredékére csökkent az adómérték.
    tehát ma a szlovák regadó magasabb, mint a magyar.
    az igaz, hogy az áfát visszakapják szlovákiában, de ez csak cégekre vonatkozik, magánszemélyekre nem.
    ezt viszont csak azok tudják kihasználni, akiknek valóban működő cégük van sk-ban, mert csupán 1-2 autó áfája miatt nem érdemes szlovák céget alapítani, majd azt fenntartani, tekintve, hogy ez többezer eurós költség évente( könyvelő, székhely, illetékek, bevallások, közjegyzői díjak ,stb).
    másrészt a szlovák adóhatóság nagyon szigorú lett az áfavisszatérítéssel kapcsolatban, alaposan megnézik, hogy tényleges tevékenységet végző cégről van-e szó, a csupán az áfa miatt alapított kamucégeknek nem utalják vissza.
    a kn egyébként komarno, a ro pedig a német rosenheim.
    előbbi azért gyakori a magyar utakon, mert közvetlen a magyar határnál fekvő, 90% ban magyar anyanyelvűek által lakott járásról van szó, a rosenheim pedig azért ,mert ez a magyarországhoz legközelebb eső német város, az osztrák határ mellett fekszik, így több magyar autóregisztráló ügynökség oda települt.
    a német cégfenntartás egyébként még sokkal drágább, mint a szlovák, ez ma már csak annak éri meg ,aki ott tényleges tevékenységet végez.

  • Border

    A rendszám két részből áll. Az ország jelzéséből és magából a gépjármű azonosító betűk, számok variációjából, ami az adott ország rendszám jellegétől függ. Ez utóbbi található a forgalmiban is.

  • Vorserie

    Border!

    Ez világos!

    Csak míg bizonyos országokban az autók rendszámán szerepel a körzet,megye vagy város azonosítója (pl:Németország,Szerbia,Szlovákia stb..) addig más országokban ez nincs fetüntetve a rendszámon.

    Tehát a betűjel mint olyan nem mindegy,hogy magát az autót azonosítja vagy azt,hogy hova van beregisztrálva.Persze van ahol mindkettőt azonosítja.

  • Vorserie

    És van olyan rendszám ami három vagy több részből áll.
    Nem kettőből.

    PL.Szlovák rendszám: SK DS-416BH

    SK mint országjel DS mint Dunaszerdahely ahova regisztrálták az autót és 416BH mint egyéni azonosító.

    De gondolom még tízezer féle típusú rendszerű rendszám van amit nem ismerünk.

  • zoldfulu2000

    A fennségjelzés nem a rendszám része.

    A belgákánál pl sokáig egy sima 3+3 táblát adtak. A fensgéjelzés meg privátban készült, rendszerint a márkarereskedés adott reklámkeretet.

    A RO a németeknél a regionális jelzés.

  • tudok

    Én egy fenségjelzés nélküli papír rendszámos autót vezetek amihez egy egyszerű kölcsönadási papír is van. A rendőrségen azt mondták, hogy nyugodtan közlekedhetek vele amíg műszaki és biztosítás van rajta, de utána honosítanom kell. Érdekes dolgok vannak itt!

  • Rick4

    “” hanem külföldi kamurendszámmal használják itthon az autót.”” Miért is volt a rendszám kamu? A rendszám minden esetben eredeti volt.
    “”Ő az XY Gmbh kelet-európai képviselője”” Ami ugye mindenhol GmbH, csak a vezess.hu-nál nem megy rendesen. Végezetük a kérdés: Biztos létezik ez a Zoltán, meg az osztrák vég autója? Ugyanis azokkal volt gond, akik rendelkeztek magyar lakcímmel, és a nevükön volt egy külföldi rendszámos autó. A probléma a tulajdonjoggal van, és azzal is volt, nem egy cég nevén lévő akár kölcsön kapott, akár bérelt autóval.

  • Guevara

    Hiába lett regadó szlovákiában, attól még itthon ingyen lehet parkolni, autópályázni és gyorshajtani is többek közt.

  • v_Petya25

    Mi ez a ‘fenségjelzés’ pláne ‘fennségjezés’ egyek fejében?
    Amelyik szót keresed, az a felségjelzés.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítmény-optimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

Felejts el mindent, amit eddig a Suzuki Ignisről gondoltál!

Az új Suzuki Ignis csak nevében hasonlít a korábbi, szomorú, szögletes kisautóra. Az új divatos, okos belül és vezetni is jó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.