Ha minden így megy tovább és a vevők nem ábrándulnak ki a divatos, többnyire tágas és praktikus aszfaltterepjárókból, 2018-ra ötből egy eladott autó SUV vagy crossover lesz. Ez az arány évente több mint 20 millió kocsit jelent.

A hátsó radar a Volvo V40-hez hasonlóan figyelmeztet, ha a keresztirányú forgalom miatt nem volna bölcs kitolatni

A Ford a Bronco és Maverick, illetve az Explorer-Expedition-Excursion modellekkel a kezdetek kezdetétől erős az egyre aszfaltorientáltabb terepjárók között. Ám a gyarapodó mézesbödön pereméről nem akarnak hátrébb szorulni, ezért kicsiben és nagyban is erősítenek a szalondzsipek között.

EcoSport, Kuga, Edge

Tavaly 90 000 db talált gazdára a Kugából, amely alá erősítésként idén  befutott az itthon nem forgalmazott EcoSport, az európai SUV-kínálat tetejére pedig az Edge érkezik majd. Ez egy alapvetően Amerikának kitalált autó, ott egy ideje már kapható is.

4,8 méteres az Edge. A középkategóriás SUV-k és az X5 méretkategóriája között mozog

A 4,8 méteres terepjáró exkluzív európai bemutatóján a Köln melletti fejlesztőközpontban hemzsegtek az Év Autója zsűrihez tartozó kollégák. Itt Darren Palmert, a Ford kompakt és középkategóriás autóinak fejlesztési igazgatójával beszélgettünk az újdonságról. Palmer az Edge és a szintén Mondeo-alapú egyterűek (új S-Max és Galaxy) leadása után másik pozíciót kapott és hamarosan már a kiskocsik fejlesztését felügyeli.

Vezetni még nem lehetett az autót, ezért a zajszigetelést kiegészítő aktív zajkioltást nem tudtuk kipróbálni. A másik érdekes műszaki megoldás a Ford Adaptive Steering, amely szintén nem újdonság.

Adaptív kormányzás

Azonos kormányelfordítás esetén a változó áttételű kormányzás más-más szögben fordítja el a kerekeket sebességtől függően. Az a lényege, hogy élénkebbé teszi az autó reakciót. Kikalkulálja a futómű és a kormányzás illetve a gumi nyúlását a volán elfordítása után és az első pár ezredmásodpercben hajszálnyival nagyobbat fordít a keréken, mint a vezető eredetileg. Ezzel elvileg élénkebbé válnak az autó reakciói.

A kormányzás áttételét villanymotor változtatja, elektronikus vezérléssel. Elvileg élénkebbek tőle az autó reakciói


Mivel az Edge és a Mondeo közeli rokonok, két generáció kihagyás után az új Mondeóból ismét lehet 4×4-es, mint az első szériából. Az SUV eleve csak négykerék-hajtással lesz kapható, elsőkerekes nem jön, de nincs is rá szükség. A gyárnak így is sikerült tartania a kisebb teljesítményű dízellel 139, a nagyobbikkal 149 g/km szén-dioxid-emissziót.

Kétféle dízelmotor

Amerikában hathengeres benzines van, de Európában csak kétezres dízelmotor lesz, két változatban. Az egyik 180 lóerős, 5,3 litert fogyaszt a szabvány szerint és 400 Nm a maximális nyomatéka. A másik 210 lóerős, 450 Nm-t tud és 5,7 l/100 km a norma szerinti fogyasztása.

Hatfokozatú kézi váltós a 180 lóerős dízel. A 210 lóerős duplaturbós és csak duplakuplungos automatikus váltóval társítható

Akkor lett baj, amikor szárnysegédként Palmer mellé szegődött Jay Ward, a Ford európai termékkommunikációs igazgatója. Ezt követően a fejből nem tudom az adatot, de utánanézünk típusú válaszok helyett megjelent “atermékbevezetésjelenszakaszábanerrőltúlkoraibeszélni” típusú felelet. Az Autónavigátort képviselő Katona Mátyás kollégámmal inkább beálltunk a sorba, hogy beüljünk az autóba.

Ellenfelek: a Ford szerint XC90, XC60, Q5 és Q7

Az első üléspróba benyomásai kedvezőek, ha a Captiva vagy a Santa Fé a képzeletbeli ellenfél és aggasztóak, ha a prezentációkon említett Touareg, a Q5, az XC60, pláne ha a Q7 és az addigra megújuló XC90 az alternatíva.

Mintha házhoz jönnének a pofonért: csupa prémiumtermék az ellenfél és a majdnem prémiumnak mondható Touareg

Elöl minden szép és jó. A minőségérzet nem kiugró, de tetszetős, a műanyagok puhák és barátságosak, legalábbis többnyire. Ami gagyinak tűnt, az a középső rakodóhely nehezen, csapkodással záródó fedele. Ez azonban egy előszériás autó, a sorozatgyártásúakkal jobb munkát végezhetnek a kanadai gyár dolgozói, ahonnét a globális modell meghódítja majd a világot.

2015-ben belehúz a Ford

Év végére végre megjön az amerikai Fusion európai változata, az új Mondeo

Év végére végre megjön az amerikai Fusion európai változata, az új Mondeo


Bár az autó már most késznek tűnik, hazai értékesítése csak 2015 közepén kezdődik, tehát pont egy esztendőt kell rá várni. Az Edge bevezetésének éve termékoldalról nagyon erős időszak lesz a Fordnál, özönlenek majd az újdonságok.

Az új Mondeo még idén befut, debütálása többek között a belgiumi üzem bezárása és a gyártás kölni előkészítése miatt csúszott két évet. Májusban a vadonatúj S-Max érkezik, augusztusban pedig az öblösebb Galaxy harmadik generációjával gazdagodik a hazai kínálat.

Hátra nagyon könnyű beszállni, mert a küszöb alig magasabb a padlószintnél, nem akad meg benne a lábunk. A lábtér jó tágas, de a kiállított autóban az üvegtető olyan sok helyet elvesz a fejtérből, hogy 190 centivel muszáj megdönteni az üléstámlát, hogy elférjen a fejem.

Legalább tízmilliós autó

Amerikában már kapható az autó, átszámítva 6,3 millió forinttól indul az ára, de ez aligha mérvadó a magyar piacon. A Kuga a kétliteres és kisebb teljesítményű, 163 lóerős dízelmotorral is belekerül 8 930 000 forintba listaáron. A konkurensek árszintje alapján az Edge listaáron inkább nyolc, mint hét számjegyű összegekbe kerülhet.

Nem mondanánk lenyűgözően elegánsnak, de korrekt a belső tér, jó a minőségérzet

Audi- vagy Volvo-ügyfélként nem remegnék az Edge kulcsáért, de egy Mazda CX-7, Kia Sorento, pláne az elég szerencsétlen Opel Antara lecserélésekor a Ford terepjárója reális alternatíva.